handdator

Visa fullständig version : Steka nudlar?

svag74
2015-08-28, 16:22
Tänkte testa göra en egen thairätt, steka äggnudlar (ska ju förkokas först), kyckling, och grönsaker.

Det verkar finnas två metoder, som troligen smakar totalt olika, och jag vet inte vilken jag är ute efter utan jag får chansa att testa en av dem först.
Antingen med fisksås, eller också med mushroom soy plus woksås.

Oavsett vilken man väljer, ska man steka nudlarna (och övrigt) i enbart olja, och sen på slutet snabbt ha i sås?
Eller ska allt flytande i samtidigt som nudlarna?

Är ju bara någon msk det handlar om så kanske inte spelar nån roll, tänker att nudlarna kanske riskerar blir mer kokta än stekta, men är ju så lite "vätska" som ska i så kanske kvittar vilken ordning?

EDIT: Sorry, hamnade nog i fel forumdel :em:

Rabiat
2015-08-28, 18:30
Kokar du nudlarna först ska de bara ner i pannan någon minut under kraftig omrörning, och då har du på såsen medan du rör/skakar.

svag74
2015-08-28, 18:39
Kokar du nudlarna först ska de bara ner i pannan någon minut under kraftig omrörning, och då har du på såsen medan du rör/skakar.

Aha, den lilla matskeden oyster sauce ska i bara sista minuten typ för att blanda ihop allt? Inte i början när kött/grönsaker ska stekas, eller när nudlarna åker i?

Fan vet hur detta kommer bli, men värt ett försök är det ju :D

svag74
2015-08-28, 19:56
Jösses, det blev ju skitgott!
Fast jag stekte i olivolja (som jag ändå hade hemma).
Var precis denna smak jag ville åt, oyster sause alltså.
Blev som riktig proffsthai, fast 10kr istället för typ 100kr.
EDIT: Kan nog dubbla mängden nudlar dock, 62.5g var rätt lite, även om vissa recept hävdade att 25g var en portion :D

Koka äggnudlar, vilket är helt gudomligt för de sköter sig helt själva, vägrar att koka över!
Stek små kycklingbitar under tiden, och ha i slutet i wokgrönsaker plus lite blomkål i kycklingen.
Sen så fort nudlarna är klara så steks de en minut eller så, och sen i med oyster sause plus lite citronextrakt och ett par tsk socker.

Klart!

svag74
2015-08-29, 13:48
Givetvis var det glutamat tillsatt i ostronsåsen, så jag (magen) lider fortfarande av sviterna :(
Typiskt, när man äntligen lyckades hitta en rejält god, rejält billig, maträtt, som dessutom fick riktigt bra makros (lågt med fett).

Jaja, that's life I guess *gah!*
Får testa modda med annan sås/tillbehör.

Rabiat
2015-08-29, 20:43
Jag brukar koka eller blötlägga nudlarna medan jag snabbt bryner köttet på högsta temperatur. Plockar ur köttet, häller bort vätskan, steker grönsakerna i ett par minuter, slår i köttet och såsen, steker i en minut, i med nudlarna och kör en minut till.

Kasta oavbrutet det du har i pannan, eller åtminstone så ofta du kan med bibehållen temperatur. Det behövs när du kör högsta effekt på plattan. Och använd inte olivolja med den temperaturen.