handdator

Visa fullständig version : E-sport på gymnasiet?

PixelMiner
2015-08-26, 08:57
I höst startar Voxnadalens gymnasium i Edsbyn en profil för E-sport. 7 elever har tagits in som skall ägna skoltid åt att spela Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, DotA eller StarCraft. Ytterligare två gymnasier i landet har startat liknande profiler som startar i höst.

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6236775

Tankar kring detta? Är detta något som skattepengar skall gå till? Är det vettigt att pyssla med E-sport i skolan? Eller skall man se detta som vilket annat idrottsgymnasium som helst?

4623
2015-08-26, 09:08
Är kluven. Men tycker nog att det ska ses som vilket idrottsgymnasium som helst.

King Grub
2015-08-26, 09:11
Tänk om det funnits Ghosts 'n' Goblinsgymnasium på min tid.

Loke
2015-08-26, 09:15
Ptja, det är väl som diverse gymnasieutbildningar med inriktning på musik eller teater eller konst... I de flesta fallen är det inte mer än ett sätt att motivera någon att alls gå på gymnasiet. I vissa fall är det precis vad som behövs, i andra fall är det bortslösad tid som kunde lagts på en "riktig", kanske lite tråkigare gymnasieutbildning.

agazza
2015-08-26, 09:24
Ungefär lika givande som övriga sportutbildningar.

Annars skall man väl bara behålla de praktiska kurserna samt naturlinjen, simpelt och bra.

Industri, fordon, El, Teknik Natur. Ingen frihet.

Ludwig
2015-08-26, 09:36
Om man inte tycker att skattepengar ska finansiera E-sport på gymnasiet ska man inte ge sig in på universitet/högskola. Stadiga strömmar av "wtf-moments".

J.V
2015-08-26, 11:22
Beror val pa antalet timmar som agnas at enbart spel och vilka andra amnen som lases, men rent generellt; kor pa! Det kommer ju bara fortsatta vaxa och pengarna strommar in i branschen sa varfor inte.

Yes
2015-08-26, 11:23
Finns säkert otroligt mycket skolan kan lära ut. Bra att ungdomarna får chansen eftersom de absolut inte har någon fritid, med alla krav som ställs i gymnasiet.

Alexton
2015-08-26, 11:49
Säkert rätt bra om man skulle smyga in nördiga skoltrötta ungdomar. Kan vara en morot som håller dem kvar i skolan till exempel.

Fuark
2015-08-26, 11:57
Härliga tider! vanlig sport är för mugglare

Krävs ganska extrema kunskaper inom spelen för att ens kunna börja fundera på tävling men dom kanske varierar public spel med youtube-guider och twitch. Hade varit skitkul att vara dedikerad E-sportlärare. "Dennis, tänk på att flasha CW innan du springer in och kom ihåg att det är ECO-runda, din USP är inte lika vass på avstånd"
"Men Lukas.. vi har ju snackat om att Daedalus med sin 250% crit ger mer skada än att stacka två battlefurys enbart för cleaven"

Vilken dröm

Agitator
2015-08-26, 12:02
Så länge kärnämnena är där så är det helt ok. Om de skattar i sverige på sina vinster dvs. Annars slösar vi pengar!

Exdiaq
2015-08-26, 12:05
Inga konstigheter om man tycker att linjer som estet m.fl. är okej. Tycker inte att det kan jämföras med "traditionella" sport- och idrottslinjer eftersom det inte främjar fysisk aktivitet och träning, något det finns stora folkhälsovinster i.

Jag gillar inte sättet det finansieras på, men det är inte unikt för den här linjen utan det gäller alla.

Fuark
2015-08-26, 12:07
Tänk föräldrasamtalet sen

"Ja.. nu är det ju så att Daniels aim har tappat på sistone. Vi har försökt sätta honom i hårdträning på aim_ak_colt men det känns som att han inte riktigt har viljan längre. Detta är tråkigt då Danne är en av dom giftigaste spelarna vi har, hans T-rundor och bombplants är helt fantastiska och det vore synd att kasta bort en sån talang"

Blaine
2015-08-26, 12:32
Jag prövade gymnasieutbildningen "Gamer" (spelprogrammering) på Fryshuset under två år (detta var rätt länge sedan, nu heter den något annat), och förutom att lära oss att programmera så spelade vi också en hel del på lektionstid, mestadels Counter-Strike men även GunBound. Till och med läraren deltog. Det var riktigt skoj, men det var inte fritt fram utan mest fokus låg på programmeringen.

Om detta nya initiativ endast har fokus på spelandet, dvs. e-sporten, så vet jag inte hur givande det kommer att vara. Antagligen är syftet likt det andra idrottsutövande utbildningar har. Så länge inte andra viktiga ämnen glöms bort så ska det väl inte vara så stora problem, men om majoriteten av tiden endast går åt spelande så är jag skeptisk.

martikainen
2015-08-26, 12:33
Go for it! Alla gymnasieskolor, friskola eller inte, är väl tvungna att följa skolverkets regler och därmed läsa kärnämnen. Det är väl ett par hundra poäng (eller hur de räknar numera) som är vigt åt gaming.

Mental
2015-08-26, 12:37
Inga konstigheter om man tycker att linjer som estet m.fl. är okej. Tycker inte att det kan jämföras med "traditionella" sport- och idrottslinjer eftersom det inte främjar fysisk aktivitet och träning, något det finns stora folkhälsovinster i.

Jag gillar inte sättet det finansieras på, men det är inte unikt för den här linjen utan det gäller alla.

Elitidrott är inte hälsosamt, tvärtom.

PixelMiner
2015-08-26, 13:05
Jag undrar mest hur de rekryterar kompetenta lärare i E-sport. Hur hittar man "tränare" som är tillräckligt bra för att få undervisa? Hur väljer man mellan olika kandidater?

Många spännande frågor...

4623
2015-08-26, 13:19
Jag undrar mest hur de rekryterar kompetenta lärare i E-sport. Hur hittar man "tränare" som är tillräckligt bra för att få undervisa? Hur väljer man mellan olika kandidater?

Så gott som alla professionella lag i E-sport har tränare.

MtotheM
2015-08-26, 13:34

http://www.tyngre.se/artiklar/elitidrottare-lever-laengre-aen-andra/

Tyrwing
2015-08-26, 13:39

Finns mängder av duktiga elitspelare som säkert är intresserade av ett hyfsat schysst jobb att lära ut det man redan kan.
Kärnämnena har väl sedan vanliga ämneslärare kan jag tänka mig.

För övrigt är Fuarks inlägg klockrena. :laugh:

svenbanan
2015-08-26, 14:51
När det gäller "vanliga" idrottsgymnasium så är ju själva skolämnena en sak och träningen en helt annan. De läser ju de vanliga ämnena som vanligt och får betyg och hela baletten som vanligt. Det som framförallt skiljer är väl att schemat är betydligt mer flexibelt för att möjliggöra två träningspass om dagen. Men all den tid som de lägger ner på att träna sin idrott är ju inget som märks i betygen. Skulle eleverna missköta sin träning grovt så kan de väl förmodlige bli utkickade från idrottsdelen och då går de bara i plugget som vanligt sedan, eftersom detta är hyfsat frikopplat. Så har i alla fall jag tolkat det.

Smegma
2015-08-26, 15:18
Ptja, det är väl som diverse gymnasieutbildningar med inriktning på musik eller teater eller konst... I de flesta fallen är det inte mer än ett sätt att motivera någon att alls gå på gymnasiet. I vissa fall är det precis vad som behövs, i andra fall är det bortslösad tid som kunde lagts på en "riktig", kanske lite tråkigare gymnasieutbildning.

Jag gick Esteiska linjen med inriktning musik. Tog examen med samma högskolebehörighet som Samhällsvetarlinjen.

Exdiaq
2015-08-26, 15:19

Hur många sport- och idrottsgymnasium sysslar med elitidrott i praktiken?

Sen: http://tyngre.se/artiklar/elitidrottare-lever-laengre-aen-andra/

filmjölk
2015-08-26, 16:09
Jag är negativ för att jag inte förstår. I riktig idrott spelar man fotboll och sånadäringa dattaspel är ju ingen rektig utbildning som verkstadsteknisk är!

Saatan
2015-08-26, 16:17

Krävs ganska extrema kunskaper inom spelen för att ens kunna börja fundera på tävling men dom kanske varierar public spel med youtube-guider och twitch. Hade varit skitkul att vara dedikerad E-sportlärare. "Dennis, tänk på att flasha CW innan du springer in och kom ihåg att det är ECO-runda, din USP är inte lika vass på avstånd"
"Men Lukas.. vi har ju snackat om att Daedalus med sin 250% crit ger mer skada än att stacka två battlefurys enbart för cleaven"

Vilken dröm

"Ja.. nu är det ju så att Daniels aim har tappat på sistone. Vi har försökt sätta honom i hårdträning på aim_ak_colt men det känns som att han inte riktigt har viljan längre. Detta är tråkigt då Danne är en av dom giftigaste spelarna vi har, hans T-rundor och bombplants är helt fantastiska och det vore synd att kasta bort en sån talang"

HA AHAHAHA HAHAHA AHHA AHAHHAHAHAHA AHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAhhahahahahah AHAHHAHAHAA

J.V
2015-08-26, 17:32

Vilken dröm

"Ja.. nu är det ju så att Daniels aim har tappat på sistone. Vi har försökt sätta honom i hårdträning på aim_ak_colt men det känns som att han inte riktigt har viljan längre. Detta är tråkigt då Danne är en av dom giftigaste spelarna vi har, hans T-rundor och bombplants är helt fantastiska och det vore synd att kasta bort en sån talang"Jag gillar dig.

Jag är negativ för att jag inte förstår. I riktig idrott spelar man fotboll och sånadäringa dattaspel är ju ingen rektig utbildning som verkstadsteknisk är!Nu trollar du sakert i vanlig ordning men man maste skilja pa idrott och sport. Dessutom ar du gammal. Man kan ju faktiskt leva pa (riktigt bra ekonomiskt) dessa e-sporter nu for tiden sa varfor inte ha en utbildning som fokuserar pa det? Det kommer bara bli storre och storre vilket betyder att allt fler kommer kunna leva pa det, sa varfor inte forsoka ligga i framkant och forsoka fa fram grymma 'atleter' eller coaches? Det var inte langesedan hojdhopp med hast var en OS-gren och det lar inte droja lange (i olympiska sammanhang) innan e-sport finns pa programmet.

Det var flera ar sedan jag spelade nagot senast eftersom jag helt tappat intresset men jag ar helt klart positiv. Ungefar som med fotboll; jag forstar inte det roliga men det skapar arbetstillfallen sa kor pa. De forsta klasserna kommer val kanske inte fa nagot vettigt jobb som flyter samman med deras utbildning, men det kommer forr eller senare ett lage da den har utbildningen ar guld vard, sa varfor inte borja med en nu och lyckas finslipa den till nar det ar game on pa riktigt.

Tjuckot
2015-08-26, 18:38

haha, made me lol!

cero
2015-08-26, 19:01
Om man hade kunnat handplocka det man vill betala skatt för hade jag nog kryssat i "nej" på detta. Datorspel är knappast lika givande som idrott och musik. Jag har sysslat väldigt mycket med de två förstnämda, men det var bara en av dem som gav mig guldvärda och livslånga erfarenheter. * Tar skydd *

4623
2015-08-26, 19:02
Hur är musik mer givande?

Exdiaq
2015-08-26, 20:05

Man var garanterad ligg om man kunde spela gitarr vid brasan för ett par år sedan och om man gick i högstadie eller gymnasium. Blev både givande och tagande i så fall!

cero
2015-08-26, 20:11

Förutom att inneha fler och svårare tekniska aspekter än e-sporten, så är det även emotionellt och spirituellt främjande. Att t ex bemästra ett instrument lär dig riktig ihärdighet, disciplin, taktkänsla, kreativitet och kroppsspråk.

PixelMiner
2015-08-26, 20:11
Hur många sport- och idrottsgymnasium sysslar med elitidrott i praktiken?

Jag tror att man måste skilja på de Riksidrottsgymnasium (https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksidrottsgymnasium), dvs de gymnasieskolor som är stödda av respektive riksförbund dit elever som är på en nationellt hög idrottslig nivå kan söka. Till dessa skolor kan elever ifrån hela landet söka till, men det är respektive riksförbund som tar ut vilka elever som platsar idrottsmässigt. Dessa skolor finns det bara ett fåtal per idrott i landet.

Sedan finns det Regionala och Lokala idrottsgymnasium. Dessa har bedriver något som kallas Nationellt godkänd idrottsutbildning (http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/program-och-utbildningar/idrottsutbildningar-1.195850). Och här är kraven på de sökande eleverna något lägre.
Och enkelt kan man säga att de "Nationellt godkänd idrottsutbildning" är tänkt för de elever som satsar på att hamna bland den nationella eliten inom sin idrott, medan de som går en utbildning via "Riksidrottsgymnasium" satsar på att hamna bland den internationella eliten.

JohPz
2015-08-26, 20:24

Jag vet en som ska vara lärare vid en E-sportutbildning i Falun i höst. Han är f.d. professionell spelare och numera kommentator, känd som Drayich/Papadray. Förutom erfarenheten och kunskaperna är han även en grym karaktär så tror han kommer vara en utmärkt lärare där.

Cooks
2015-08-26, 21:03
Måste man vara global för att få MVG då? :D

G_lund
2015-08-26, 21:19
Förutom att inneha fler och svårare tekniska aspekter än e-sporten, så är det även emotionellt och spirituellt främjande. Att t ex bemästra ett instrument lär dig riktig ihärdighet, disciplin, taktkänsla, kreativitet och kroppsspråk.

Och att bemästra ett spel på elitnivå kräver ihärdighet, disciplin, kreativitet, samarbete, gruppsykologi och hård koncentration. Vill du vara i toppen så räcker nog inte 8-9 timmars seriöst spelande per dag.

PixelMiner
2015-08-26, 21:34
Och att bemästra ett spel på elitnivå kräver ihärdighet, disciplin, kreativitet, samarbete, gruppsykologi och hård koncentration. Vill du vara i toppen så räcker nog inte 8-9 timmars seriöst spelande per dag.

YbpCLqryN-Q

JohPz
2015-08-26, 21:45

?v=MVEvwNbeK6I

Skulle tro Losira skulle bli en fin pianospelare ;)

Yes
2015-08-26, 23:15
En rätt påtagligt skillnad, som med annan konst, är att det i varje fall finns någon form av akademiskt värde. Det kan man för all del inte säga om estetiska linjen på gymnasiet, som är mer på nivån att kladda med kritor eller banka på en bongotrumma, men för den som är intresserad finns ändå en fördjupad kunskap att finna. Samma sak går inte direkt att säga om att spela CS.

Innan någon protesterar att det minsann krävs sjuka skills för att bli bra på CS så är jag väl medveten om det. Det är sant. Du lär dock inte komma långt på att någon hipp lärare står och undervisar i det.

Annars skiter jag rätt högaktningsfullt i vad andra utbildar sig till. Vill du bli proffs-gamer önskar jag dig all lycka till. Mitt problem är snarare att det är så jävla krystat och patetiskt att försöka få det till en seriös gymnasietutbildning (se kan man ju undra om det egentligen finns något som en seriös gymnasieutbildning).

filmjölk
2015-08-26, 23:16
Man var garanterad ligg om man kunde spela gitarr vid brasan för ett par år sedan och om man gick i högstadie eller gymnasium. Blev både givande och tagande i så fall!

Haha, jag får nästan migrän så irriterad kan jag bli över gitarrplinkare på fest. Det pulserar i tinningarna och jag vill bara skrika rätt ut: "-Sluta för fan! Snälla sluuuuta!!!" men istället biter jag ihop, nickar lite lätt och låtsas vara ok med det.

Rahf
2015-08-27, 00:12
?v=MVEvwNbeK6I

Skulle tro Losira skulle bli en fin pianospelare ;)

Han är f.d. amatörpianist, såvitt jag vet :D.

thenut
2015-08-27, 07:26
Det viktigaste är ju att alla lärare måste ha sin legitimation, var ju prat om det på nyheterna häromdagen att lärare som hade undervisa i 15-20 år helt plötsligt inte var kompetenta att sätta betyg...

cero
2015-08-27, 07:41

Var får man kreativiteten ifrån? Designa sin egna cs-tag?

JohPz
2015-08-27, 11:50
Var får man kreativiteten ifrån? Designa sin egna cs-tag?

Skapa nya taktiker, spelstilar, förändra metagamet t.ex.

filmjölk
2015-08-27, 11:54
Måste en utbildning vara kreativ och spirituellt utvecklande? Isåfall tycker jag att vi kan stryka alla praktiska program, omvårdnadsprogrammet, och alla program med mycket matte. Finns nog ingenting som är mer spirituellt hämmande än matematik.

Mental
2015-08-27, 13:13
Finns nog ingenting som är mer spirituellt hämmande än matematik.

Då har du inte pysslat med matte, det är på hög nivå rent filosofiskt, och mycket estetiskt. Matte är vackert bara man tar sig förbi den mundana tillämpade mattematiken.

LoveMachine
2015-08-27, 13:21
Då har du inte pysslat med matte, det är på hög nivå rent filosofiskt, och mycket estetiskt. Matte är vackert bara man tar sig förbi den mundana tillämpade mattematiken.

Bra! Just så.

filmjölk
2015-08-27, 15:18

Tja, om man tycker aspighet är filosofiskt, estetiskt och vackert så kanske man kan hålla med dig. Men du har rätt att i att jag aldrig pysslat med matte, jag har alltid avskytt matte och ligger ungefär på en tredjeklassares matematiska nivå (grundskolan, inte gymnasiet).