Visa fullständig version : LCHF och Stronglift
Softcore
2015-08-19, 11:54
Är det någon som äter enligt LCHF och tränar stronglift 5x5?
Eller någon som anser sig kunnig och har åsikter om LCHF och styrketräning rent generellt.
Är det någon som äter enligt LCHF och tränar stronglift 5x5?
Eller någon som anser sig kunnig och har åsikter om LCHF och styrketräning rent generellt.
Jag är av åsikten att om man ska träna hårt måste man äta kolhydrater, och ska man köra ett program som SL5x5 _måste_ man ha de för att palla progressionen.
Äter du LCHF antar jag att du är ute efter en viktnedgång, och då har det ganska nyligen publicerats ett undersökningsresultat som visar på att lågfettskost är mycket mer effektivt än lågkolhydratskost för att minska i fettvikt.
LCHF är som sagt värdelöst om man tränar hårt, däremot kan det vara en okej kost om man vill ned i vikt och håller sig till vettiga fettkällor.
Allt håller ett tag, men inte i längden kör en kost inkluderat kolhydrater också, jag anser att man tappar kraft, ork & hjärnkapacitet på lchf efter en längre period.
Christian1980
2015-08-20, 06:57
Jag provade Stronglifts 5x5 när jag körde LCHF, jag kanske inte nådde hela vägen med med LCHF när det gällde att hålla ner kolhydraterna (öl på helgen). Men jag gick ner i vikt.
Däremot så funkade inte SL 5x5 med LCHF i längden, jag blev illamående på gymmet och satt helt orkeslös mellan set. Jag kraschade i min progression och fastnade totalt. Nyckelbens-leden i vänster axel började värka samt bicepsfästet i andra armen bråkade. Det kanske inte berodde på LCHF direkt men jag tror inte att jag hade bra återhämtning mellan passen.
LCHF är som sagt värdelöst om man tränar hårt, däremot kan det vara en okej kost om man vill ned i vikt och håller sig till vettiga fettkällor.
SL är kanske inte vad jag betraktar som att träna hårt. Det är 3 dagar i veckan och relativt korta pass. Dessutom behöver man inte köra extrem LCHF utan man kan ha 100-150g kolisar och då tror jag man orkar träna SL5x5 ganska problemfritt. Dessutom är LCHF OK/bra vid konditionsträning, även hård. Men för styrka eller muskeltillväxt så håller jag med dig fullständigt.
SL är kanske inte vad jag betraktar som att träna hårt. Det är 3 dagar i veckan och relativt korta pass. Dessutom behöver man inte köra extrem LCHF utan man kan ha 100-150g kolisar och då tror jag man orkar träna SL5x5 ganska problemfritt. Dessutom är LCHF OK/bra vid konditionsträning, även hård. Men för styrka eller muskeltillväxt så håller jag med dig fullständigt.
Jag tycker inte de blir jättekort när man är uppe i så höga vikter att man måste vila 3 min mellan varje femma :)
Fast då är det väl inte LCHF längre?
LCHF är definitivt inte "okej/bra" vid hård konditionsträning, det är då man behöver kolhydraterna som mest.
Jag tycker inte de blir jättekort när man är uppe i så höga vikter att man måste vila 3 min mellan varje femma :)
Inte jättekort då kanske men inte så himla långt heller. :)
Fast då är det väl inte LCHF längre?
LCHF är definitivt inte "okej/bra" vid hård konditionsträning, det är då man behöver kolhydraterna som mest.
LCHF brukar definieras med under 20 E% från kolisar. så mild lchf är typ 15-20 E% kolisar och vid 3000 kcal så blir det 110-150g. Sätt det i relation till att folk i allmänhet käkar 40-75 E% kolhydrater. Det är ändå en markant skillnad.
Och nu menar jag inte medeldistans för där har du rätt i att kolisar är viktiga alltid men vid långdistans, typ prestationer som ska vara i över en timme definitivt men säkert också för typ 1 mils löpning. Fettoxidationen blir högre vid löpning med låga kolhydratnivåer i musklerna vilket leder till att musklerna måste förbättra just denna egenskap för att kunna bli bättre. Det är en mycket bra egenskap när man ska springa ett maraton, cykla vättern runt, bli en järnman eller åka ett vasalopp. Naturligtvis så ska man fortfarande kolhydratladda inför sådana prestationer men om kroppen är inställd på att bränna mer fett så kommer den att kunna jobba hårdare längre på mindre mängd kolhydrater. Guddi har skrivit ganska utförligt om det här för några år sedan och länkat till en hel drös studier.
Alltså din träning blir jobbigare/långsammare, men din träningsanpassning blir oftast bättre. Tränar du för att skryta om hur snabbt du cyklat/sprungit på träningen eller tränar du för att bli bättre antingen för dig själv eller för ett lopp av något slag?
EnergiÖverskott
2015-08-23, 06:11
Jag kan inte tala från erfarenhet men, jag har vänner som äter superstrikt keto och tränar högreps i gymet, kondition, intervaller och fan vet allt samtidigt som de presterar riktigt bra, är väldigt vältränade och ser oerhört vältränade ut. Dessutom har de gjort så under flera år. Har en vän som ätit och utvecklat sin fysik på detta sätt under 7-8 år och mår samt presterar bra som bara fan.
Ger man det en chans och håller ut ett längre tag så kan det säkert funka skitbra. Men, man får ge det en chans under en längre tid, som sagt, är min gissning. Kommer definitivt själv att ge det en chans någon gång.
Jag är av åsikten att om man ska träna hårt måste man äta kolhydrater, och ska man köra ett program som SL5x5 _måste_ man ha de för att palla progressionen.
Äter du LCHF antar jag att du är ute efter en viktnedgång, och då har det ganska nyligen publicerats ett undersökningsresultat som visar på att lågfettskost är mycket mer effektivt än lågkolhydratskost för att minska i fettvikt.
Primära energikällan vid tung styrketräning är kreatinfosfat. Kolhydrater är mer relevant vid högintensiv cardio.
BobaFett
2015-08-23, 11:40
Hejda hästarna. Den studien är bara 6 dagar. Vänta på en längre studie.
Primära energikällan vid tung styrketräning är kreatinfosfat. Kolhydrater är mer relevant vid högintensiv cardio.
Kreatinfosfat har aldrig varit den primära energikällan och kommer aldrig bli det. Det är en energibärare. Kolhydrater kommer in i bilden vid anaerobt arbete då musklerna inte har syre nog att försörja sig med energi genom att fullständigt oxidera glukos och fett. Då börjar de att oxidera glukos ofullständigt till mjölksyra, det ger också energi, men mindre och det tar mycket mindre syre. Om man inte har någon glykogen så kan man inte få tillgång till denna temporära energi-boosten som mjölksyraproduktionen ger. Då kan du inte utföra samma mängd arbete i samma takt.
Hejda hästarna. Den studien är bara 6 dagar. Vänta på en längre studie.Det kommer du troligen inte få. Och den visar inte att lågfettkost är bättre långsiktigt, vilket folk verkar missa.
Rekommenderar träna styrkas inlägg om detta. En av författarna förklarar målet med studien och lite annat.
BobaFett
2015-08-23, 22:46
Det kommer du troligen inte få. Och den visar inte att lågfettkost är bättre långsiktigt, vilket folk verkar missa.
Rekommenderar träna styrkas inlägg om detta. En av författarna förklarar målet med studien och lite annat.
Jo jag har läst den.
camarade
2015-08-24, 01:00
Finns en intervju med en läkare på youtube som kör kato och klarade 6h oavbrytet cyklingspass utan några carbs, han mäter iofs sina värden under tiden så kanske inte nåt för svenssons.
Själv är jag nöjd med min utveckling på LCHF men stronglift & gymma flera ggr om dagen etc behövs antagligen kolhydrater. (Eller snarare att inte göra det är ej opti)
"Ger man det en chans och håller ut ett längre tag så kan det säkert funka skitbra. Men, man får ge det en chans under en längre tid"
Detta. Jag var en zombie första veckan på LCHF, orkade knappt ett enda pass. Det tar några veckor att ställa om sig, sen är energin tillbaka på nytt.
Finns en intervju med en läkare på youtube som kör kato och klarade 6h oavbrytet cyklingspass utan några carbs, han mäter iofs sina värden under tiden så kanske inte nåt för svenssons.
Långvarig cardio-träning görs ju mest på fett som energikälla så där är lchf snarast en fördel då kroppen blir ännu bättre på att bränna fett. naturligtvis ska man fortfarande kolhydratladda om man vill prestera. Men om du ska träna mellan 10-1500 sekunder per set så är det kolhydrater som kroppen vill bränna för att få energi till att återbilda ATP. har du då inga kolhydrater så kan du inte jobba lika hårt.
Softcore
2015-08-24, 08:33
Det kommer du troligen inte få. Och den visar inte att lågfettkost är bättre långsiktigt, vilket folk verkar missa.
Hittar inte det inlägget, har du lust att lägga in en lank här?
Det bör vilket vältränad cyklist som helst klara så länge den lägger sig tillräckligt lågt i intensitet. Höj intensiteten och resultatet blir ett annat.
Hittar inte det inlägget, har du lust att lägga in en lank här?http://tranastyrka.se/studien-pa-kolhydrater-vs-fett-och-lchf-arnas-reaktioner/?utm_content=buffer6541b&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.