Visa fullständig version : Hur länge efter att man styrketränat kan man äta mat?
phattrance
2015-08-18, 18:21
Hur länge ska man vänta med att äta mat efter att man styrketränat?
Vissa säger att man ska vänta ett tag efter att man ätit vassle protein, stämmer detta? Om ja, hur länge ska man vänta med att äta mat efter att ätit proteinerna?
LunaSpice
2015-08-18, 18:47
Du behöver inte vänta alls. Om du vill slänga i dig ett rejält skrovmål med mat direkt på gymmet så går det alldeles utmärkt. Om du väljer att ta en vassledrink på gymmet så kan du utan problem käka direkt när du kommer hem.
Som LunaSpice säger, den tid det tar för dig att komma hem och förbereda mat räcker.
phattrance
2015-08-18, 18:56
Du behöver inte vänta alls. Om du vill slänga i dig ett rejält skrovmål med mat direkt på gymmet så går det alldeles utmärkt. Om du väljer att ta en vassledrink på gymmet så kan du utan problem käka direkt när du kommer hem.
hm men är det inte så att man måste vänta ett tag med mat efter att man druckit vassledrinken? Kan kroppen ta upp vassle proteinerna lika snabbt då?
Jag bor 2 min från gymmet så jag brukar dricka drinken när jag kommer hem
Skippa vassledrinken och ät mer mat istället?
LunaSpice
2015-08-18, 19:00
hm men är det inte så att man måste vänta ett tag med mat efter att man druckit vassledrinken? Kan kroppen ta upp vassle proteinerna lika snabbt då?
Jag bor 2 min från gymmet så jag brukar dricka drinken när jag kommer hem
Om du nu måste ta den drinken så kommer kroppen ändå kunna ta upp proteinet i den mat du äter kort efter.
Har du 2 min hem och endå har tänkt och äta, så slösar du dina pengar på vassledrinken helt i onödan faktist.
Om du äter mat strax efter träningen (inom låt oss säga 60 Minuter hade då inte jag slösat bort vasslet i alla fall).
phattrance
2015-08-18, 19:49
Ah ok, tackar för alla svar!
Hur länge ska man vänta med att äta mat efter att man styrketränat?
Vissa säger att man ska vänta ett tag efter att man ätit vassle protein, stämmer detta? Om ja, hur länge ska man vänta med att äta mat efter att ätit proteinerna?
Nej det stämmer inte. Det tar en stund, ca en timme, innan proteinsyntesen kan uppregleras efter styrketräning. Dricker du vassleprotein tar det dock ca 1.5h innan det tagit sig igenom matsmältningssystemet, så du behöver absolut inte vänta med det.
AquaRegia
2015-08-19, 07:42
Du kan äta efter 0 eller 100 minuter, eller inte alls. Sköter du kosten överlag så kommer det inte att vara den avgörande faktorn för dina resultat.
Nej det stämmer inte. Det tar en stund, ca en timme, innan proteinsyntesen kan uppregleras efter styrketräning. Dricker du vassleprotein tar det dock ca 1.5h innan det tagit sig igenom matsmältningssystemet, så du behöver absolut inte vänta med det.
Det är nu optinojjan kickar in hos många som läser det här och de börjar dricka sitt protein en halvtimma innan de lämnar gymmet :naughty:
replacement
2015-08-22, 23:20
Vassle är ju billigt sett till pris per gram protein, är enkelt att ha med sig på gymmet och tas upp snabbt av kroppen. Optinojja eller ej, så ser jag verkligen ingen nackdel med att ha som vana att slänga i sig en shake direkt efter man tränat.
Sedan har man gott om tid på sig att duscha, ta sig hem, kanske tillaga en måltid och äta denna. Men det försämrar inte upptagningen av vasslet om du skulle äta middag direkt i duschen på gymmet heller.
Agitator
2015-08-22, 23:35
Tränade 3h10min idag, gick hem 1h15min. käkade inget. hemma 40 min, sedan promenad 1h30min och käkade lite.
Optinoja är helt onödigt. Så länge man får i sig tillräckligt så balanseras det ut. Men vill man noja lite så ät med fördel det mesta efter träningen och inom 1-3h efter avslutad träning. Men noja inte, det är bara onödigt.
Tränade 3h10min idag, gick hem 1h15min. käkade inget. hemma 40 min, sedan promenad 1h30min och käkade lite.
Din kropp har kataboliserat din hjärna för att bilda nödvändiga enzymer och hormoner. Grattis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.