Visa fullständig version : Lite godis många gånger eller MYCKET en gång?
Om du har köpt 500g lösgodis. Är det nyttigare om man äter allt på en gång eller sprider ut det?
Hur fungerar det då med alla II, GI ... värden?
Tricklev
2004-04-10, 00:05
Ät allt på en gång så slipper du många insulinpikar.
Nyttigare?
Godis kan väl inte bli nyttigare hur man än äter det? ;)
Originally posted by Riouken
Nyttigare?
Godis kan väl inte bli nyttigare hur man än äter det? ;)
Godis blir nyttigare om du äter det direkt efter träning (skum och gele).
King Grub
2004-04-10, 10:28
Originally posted by Aeis
Godis blir nyttigare om du äter det direkt efter träning (skum och gele).
Nej. Det är fortfarande rent socker. Det är bra för återhämtningen, men att kalla socker nyttigt är fel. Socker är aldrig nyttigt.
Det är bra för kroppen i det läget. Är det inte det som avgör om man kallar något nyttigt eller inte?
King Grub
2004-04-10, 11:21
Det är bra för kroppen i det läget. Är det inte det som avgör om man kallar något nyttigt eller inte?
På vilket sätt är det bra för kroppen, jämfört med något som ger näringsämnen på samma gång, istället för bara socker?
Att musklerna återhämtar sej snabbare betyder väl inte att det är NYTTIGT för kroppen? Alltså själva sockret...
Originally posted by King Grub
På vilket sätt är det bra för kroppen, jämfört med något som ger näringsämnen på samma gång, istället för bara socker?
Jag har läst att skumgodis/gelegodis + protein ska vara det optimala efter träning. Är det inte så?
Sen kan man ju äta annan mat efter 1 timma....
King Grub
2004-04-10, 11:26
Jag har läst att skumgodis/gelegodis + protein ska vara det optimala efter träning. Är det inte så?
Sen kan man ju äta annan mat efter 1 timma....
Ja, det är bra för återhämtningen från träningen.
Men att kalla sockergodis för nyttigt är helt fel. Det är fullständigt 100% tomma kalorier, helt utan näring.
Ok jag tror jag definerar ordet nyttigt lite annorlunda då. Om något är bra för muskelbyggning/återhämtning så kallar jag det nyttigt. Eller om något inte är onyttigt och bara tillför lite bra åt kroppen.
*Det gör nytta för mig - nyttigt*
Är godis onyttigt på något sätt efter träning förutom mot tänderna?
King Grub
2004-04-10, 11:32
Nej. Inte om man inte är rädd för färgämnen och annat skräp.
Metal_boy_
2004-04-10, 11:38
Ok jag tror jag definerar ordet nyttigt lite annorlunda då. Om något är bra för muskelbyggning/återhämtning så kallar jag det nyttigt. Eller om något inte är onyttigt och bara tillför lite bra åt kroppen.
*Det gör nytta för mig - nyttigt*
när jag säger att nått är nyttigt då ska det innehålla bra kolhydrater, fettsnål proteinkälla och bra fett..samt vitaminer och mineraler(grönsaker)inte blad som är fyllda med 99% vatten..lite broccoli på sidan tex passar till all mat...vitaminer kan man ta tillskott eller en frukt
en bra samansatt måltid är nyttig skulle återhämtningsdrycker vara det skulle man ju kunna leva på dem och vi har säkert sett hur det går för dom som lever på pulver tex..
Definitionen på nyttighet enligt Bonniers stora lexikon 1987 är:
"nyttighet, ekonomisk term: vara eller tjänst
(dvs. något som tillfredsställer människors
behov)."
Efter träning tillfredsställer godiset människans behov av återhämtning. Alltså nyttigt efter träning och onyttigt annars.
Originally posted by Metal_boy_
när jag säger att nått är nyttigt då ska det innehålla bra kolhydrater, fettsnål proteinkälla och bra fett..samt vitaminer och mineraler(grönsaker)inte blad som är fyllda med 99% vatten..lite broccoli på sidan tex passar till all mat...vitaminer kan man ta tillskott eller en frukt
en bra samansatt måltid är nyttig skulle återhämtningsdrycker vara det skulle man ju kunna leva på dem och vi har säkert sett hur det går för dom som lever på pulver tex..
Men då är det ju hela måltiden som är nyttig.
Det är nog svårt att överleva på bara en en sak men man kan ändå kalla en enskild sak nyttig.
Metal_boy_
2004-04-10, 11:51
Men då är det ju hela måltiden som är nyttig.
Det är nog svårt att överleva på bara en en sak men man kan ändå kalla en enskild sak nyttig.
men ej socker hur många näringsämnen hittar du där tex?
King Grub
2004-04-10, 11:57
Exakt. Socker är energi, ingenting annat.
Sparrisen
2004-04-10, 11:58
Alla som har varit hos tandläkaren vet väl att det är bättre att äta upp allt godis på en gång, istället för att äta lita då och då ;)
Men definitionen av nyttighet var ju något som tillfredställde människors behov. Och behovet efter träning är väll återhämtning?
King Grub
2004-04-10, 12:00
Men definitionen av nyttighet var ju något som tillfredställde människors behov. Och behovet efter träning är väll återhämtning?
En sak som används i nyttigt syfte behöver inte vara nyttig i sig. ;)
Jag undrar vem det är som är envis här :rolleyes:
King Grub
2004-04-10, 12:31
Jöstanes ni är envisa=P
Nej... Nej, vänta - du har rätt, godis är nyttigt. Ju mer desto bättre. :eating:
Nej... Nej, vänta - du har rätt, godis är nyttigt. Ju mer desto bättre. :eating:
*Börjar äta ur mitt påskägg med gott samvete* :eating:
Nyttigt i viss mängd efter träning.
Ok, jag är lika envis som ni;)
Tänk på en sak- ger socker näring efter träningen? :confused:
Aeis, du kanske är ute efter att godis inte är onyttigt efter träning? ;)
Originally posted by Genesis
Aeis, du kanske är ute efter att godis inte är onyttigt efter träning? ;)
Godis är väl alltid onyttigt, den får väl ingen näring i sig bara efter träningen? :confused:
Tror han menar "bra" ;)
Jag ser inte vad det är som de flesta anser vara skillnaden mellan bra och nyttigt.
Jag ser inte vad det är som de flesta anser vara skillnaden mellan bra och nyttigt.
Bra = t ex bra vid ett syfte, efter träningen, fast inte ger någon näring.
Nyttigt = nyttigt, ger näringsämnen, dygnet runt, året om :D
Metal_boy_
2004-04-10, 17:45
om saker som tillfredställer en människas behov är nyttigt kan vi ju slänga upp
cigaretter
alkohol
droger m.m på en lista bredvid ditt nyttiga socker =)
människan har inget behov av snabbt socker.
Men det är bra i syfte för återhämtning då man för tillfället inte är ute efter nått annat än att tanka på glykogendepåerna snabbt igen och fylla på me protein. Säger som Grub: efter ett hårt träningspass är det återhämtning man är ute efter...vitaminer/mineraler och fett är inte nödvändigt just då.
Thin Lizzy
2004-04-10, 18:04
Det är nyttigt att röra på sig.:bpump:
om saker som tillfredställer en människas behov är nyttigt kan vi ju slänga upp
cigaretter
alkohol
droger m.m på en lista bredvid ditt nyttiga socker =)
människan har inget behov av snabbt socker.
Men det är bra i syfte för återhämtning då man för tillfället inte är ute efter nått annat än att tanka på glykogendepåerna snabbt igen och fylla på me protein. Säger som Grub: efter ett hårt träningspass är det återhämtning man är ute efter...vitaminer/mineraler och fett är inte nödvändigt just då.
De som är beroende vill ju ha cigaretter men det gör ju ändå ingen nytta för kroppen som godis gör efter träning.
Megatuttarna
2004-04-10, 18:18
De som är beroende vill ju ha cigaretter men det gör ju ändå ingen nytta för kroppen som godis gör efter träning.
Joorå, dämpar aptiten och ökar förbränningen! :thumbup:
Men man röker ju ändå för att man blir så tuff, jag skulle vara värsta tönten om jag slutade röka. Folk skulle liksom inte vilja vara med mig då för jag blir en tönt.
Metal_boy_
2004-04-10, 20:23
cigaretter stillar behovet för tillfället
socker fyller på glykogendepåerna för tillfället :D
och nytta är en annan sak än nyttigt ..
Definitionen på nyttighet enligt Bonniers stora lexikon 1987 är:
"nyttighet, ekonomisk term: vara eller tjänst
(dvs. något som tillfredsställer människors
behov)."
Efter träning tillfredsställer godiset människans behov av återhämtning. Alltså nyttigt efter träning och onyttigt annars.
Vad har ordets betydelse inom ekonomin nåt att göra med godis efter träning? :smokin:
I ditt uppslag är Nyttighet alltså en ekonomisk term, inom ekonomin.
Originally posted by kharon
Vad har ordets betydelse inom ekonomin nåt att göra med godis efter träning? :smokin:
I ditt uppslag är Nyttighet alltså en ekonomisk term, inom ekonomin.
Sshhhhh! =P
Fanns inget annat nyttig ord så tog detta. Det nyttigt vi använder kanske används fel och härstammar från den ekonomiska termen?
King Grub
2004-04-11, 06:32
Sshhhhh! =P
Fanns inget annat nyttig ord så tog detta. Det nyttigt vi använder kanske används fel och härstammar från den ekonomiska termen?
Det kanske bara är du som inte kan smälta att godiset du stoppar i dig inte är nyttigt, hur gärna du än vill att det skall vara det? ;)
Det kanske bara är du som inte kan smälta att godiset du stoppar i dig inte är nyttigt, hur gärna du än vill att det skall vara det? ;)
Men det är ju nyttigt enligt min definition. 'Tillfredställer behov samtidigt som det gör något bra för kroppen'.
King Grub
2004-04-11, 08:39
Jo, det är ju bra att man kan göra en egen definition av ord och därmed rättfärdiga intaget av fullständigt tom energi och t o m få det till att det skulle vara nyttigt.
Därmed inte sagt att jag inte äter godis efter träningen. Det gör jag. Men inte anser jag att det är nyttigt, även om det är utmärkt för musklernas återhämtning. Då finns det nyttigare alternativ, som ger näring samtidigt.
Jag har ju slagit upp ordet i lexikon och gått efter den bästa förklaringen jag hittat. Jag har då inte sett någon annan som kollat ordet i ett lexikon i denna tråd.
King Grub
2004-04-11, 09:55
Det behövs inte för att fatta att godis inte är nyttigt. Att du letar definitioner som gör att du kan intala dig att det är det verkar mest desperat. Men du får ju tro som du vill.
Megatuttarna
2004-04-11, 09:58
Det behövs inte för att fatta att godis inte är nyttigt. Att du letar definitioner som gör att du kan intala dig att det är det verkar mest desperat.
Det ÄR INTE nyttigt med godis, det är ju bara tomma kalorier, rent socker. Som att köra ner nyllet i en påse strösocker och smaska. Haha nyttigt som bara den! :thumbup:
Vad det däremot är, är att det är energirikt men detta får ej förväxlas med nån form av nyttighet.
Det behövs inte för att fatta att godis inte är nyttigt. Att du letar definitioner som gör att du kan intala dig att det är det verkar mest desperat. Men du får ju tro som du vill.
Men jag tror ju inte att det är det nyttigt som du menar. Enda skillnaden som vi argumenterar över är hur, när och till vad man kan använda ordet.
King Grub
2004-04-11, 10:06
:sleep:
Metal_boy_
2004-04-11, 10:11
Men jag tror ju inte att det är det nyttigt som du menar. Enda skillnaden som vi argumenterar över är hur, när och till vad man kan använda ordet.
då snackar vi ju timing med vissa livsmedel..inte annat
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.