Visa fullständig version : Känns hopplöst att ens försöka
Allan Ballan
2015-08-15, 13:37
Hejsan
Jag har precis varit inlåst i sex månader. Vfr pallar jag ej gå in på. Men nu till saken... Jag tränade ingenting och åt dygnet runt för att jag inte brydde mig utan ville bara stilla ångesten kortsiktigt genom att äta.
Jag muckade sista juli i årg. Först då fattade jag hur jävla grotesk jag har blivit. 125 kg på 180 cm och bristningar på magen. Jag är så äcklig att jag inte e tänker lägga ut bilder eftersom jag ej vill utsätta ngn för det.
Då bestämde jag mig för att gå ner i vikt o nu väger jag 118,5.
Problemet är att det går så segt och fläsket bara dallrar när jag går. Vågen visar mindre men jag känner mig nästan fetare... D kan vara inbillning men jag e rätt säker på att bukfetman har blivit MJUKARE i stället för hårdare. Jag har en fruktansvärt stor aptit som gör det rätt jobbigt. Jag kör periodisk fasta. När jag tänker på att jag måste gå ner till typ 70 kg för å vara smal så känns d bara så jävla hopplöst o meningslöst. Jag undrar liksom VARFÖR jag ska göra detta..
1. Varför har ej strongmen bristningar på magen? Kollar på bilder på strömmen o styrkelyftare i plussen men de verkar ej ha bristningar på magen.
2. Vad hade ni gjort i min sits? Tänk att er aptit är enorm och att det är riktigt jobbigt att inte äts så mkt. Hade ni gett upp eller försökt banta?
3. Övriga tips?
:cryout:
Jokester
2015-08-15, 13:49
Du har vant dig vid att äta mycket, enda sättet att ta sig ur det är att konsekvent äta mindre även om det betyder att du går hungrig då och då.
Självklart bör du fortsätta din viktnedgång om det är vad du vill, men glöm inte bort att styrketräna om du vill undvika att "känna dig mjuk" i kroppen. På samma sätt man inte blir fet över en natt blir man inte smal över en natt heller. Låt det ta tid och ha tålamod. Att se din viktnedgång långsiktigt kommer hjälpa dig och göra det lättare att inte gå upp i vikt igen när du är klar med viktnedgången.
Starvation
2015-08-15, 13:50
Dom går upp saktare så huden hinner med.
Klart som fan du ska deffa! Dra igång hård träning och käka nyttigare så kommer du vara under 100 på nolltid! Läs under tiden på om hur du kan ta dig ner hela vägen till ditt mål. Kan behövas en liten mer seriös kamp för att ta det sista.
Istället för att fokusera på den där jävla siffran, tänk på det du gjort sedan sista Juli istället. Du har ju gått ner 7kg sedan dess (2 veckor)!
Eftersom du gått ner så mycket vikt på så pass kort tid så skulle jag äta mer för att gå ner i en lugnare takt (mer mat=lättare att fullfölja). Dock har du garanterat tappat rätt mycket vätska osv; men ät liiite mer och se till att du inte går ner alltför snabbt. Skulle kunna tänka mig att du kan ligga på närmare -1000kcal/dag (=närmare 1kg i nedgång per vecka).
Du borde söka professionell hjälp för att bli av med hetsätningen och depressionen först och främst. Periodisk fasta kan leda till just detta för vissa, så överväg en mer 'lagom' diet.
Vad gäller bristningar så har många styrkeatleter det, bara att det inte alltid syns så bra på bild. Byggare brukar sminka bort det inför tävlingar.
Klart du inte ska ge upp vafan, fortsätt kämpa. Finns ett helt liv som väntar på dig där ute. :)
Allan Ballan
2015-08-15, 22:46
Tack för alla svar! Det om träning... Är dert bra med träning om målet är att få mer definition? Trodde inte man k under bygga på underskott så jag tänkte skit samma.
Du borde söka professionell hjälp för att bli av med hetsätningen och depressionen först och främst. :) Tror ej att jag hetsäter utan tycker bara om mat väldigt mycket... Äter liksom inte hetsigt och spyr aldrig upp mat ellr så... Gillar barq att äta. Depressionen får jag behandling mot!
Sheogorath
2015-08-15, 22:50
Dels kan man bygga muskler på underskott, även om det går långsammare än på överskott men framförallt är styrketräning sättet att se till att den vikt man tappar är fett och inte muskler.
vicarious
2015-08-15, 22:58
D kan vara inbillning men jag e rätt säker på att bukfetman har blivit MJUKARE i stället för hårdare.
Så känns det ofta under en viktnedgång. Det är bara att kämpa på och ha tålamod.
Sheogorath
2015-08-15, 23:09
+1
Man tappar fett snabbare än huden stramar åt. Ibland kan t.o.m. fettet kännas knöligt eftersom man inte förbränner det helt jämt i vävnaden. :)
Shqypnia
2015-08-16, 08:34
Ge dig själv en klapp på axeln för det du har gått ner hittills! Jag anser du har gjort halva jobbet, dvs insett och accepterat ditt problem och startat din resa mot att åtgärda det! Fortsätt viktminskningen! Det kommer vara det bästa du gör under ditt liv! Det går inte att vrida tillbaka tiden men du kan skapa din egen framtid!
Kämpa på!
Tror ej att jag hetsäter utan tycker bara om mat väldigt mycket... Äter liksom inte hetsigt och spyr aldrig upp mat
Det kan fortfarande leda till okontrollerad aptit. Testa att äta mindre måltider 3-4 gånger per dag med jämna mellanrum.
Du skriver ju att du åt dygnet runt för att slippa ångesten? Det är ju ett solklart fall av hetsätning.
Dricker du kaffe när du är hungrig? Det hjälper mycket under fasteperioden.
Ät också grönsaker med mycket vatten/volym. Broccoli, brysselkål, blomkål och alla sorts grönsaker - lägger man till mycket sådant till maten så fyller det ut bra.
Sedan har många fått hjälp med både humör och aptit med 5HTP, som säljs i vissa kosttillskottbutiker.
Det kan vara ett tips, om du inte tar andra mediciner redan för då skulle jag inte rekommendera det (FFA monoaminoxidas(MAOI-)hämmare, kan ge serotoninförgiftning som är mycket allvarligt).
Sedan har många fått hjälp med både humör och aptit med 5HTP, som säljs i vissa kosttillskottbutiker.
Det kan vara ett tips, om du inte tar andra mediciner redan för då skulle jag inte rekommendera det (FFA monoaminoxidas(MAOI-)hämmare, kan ge serotoninförgiftning som är mycket allvarligt).
Ge inte såna här tips. Originalposten vittnar om att personen i fråga har vissa psykiska problem. Problem som bäst behandlas och följs upp av utbildade vårdgivare. Behandling med MAOi är långt ifrån den enda kontraindikationen till att börja mixtra med serotoninnivåerna på egen hand.
Med inställningen att det är hopplöst är det hopplöst. I verkligheten är det mycket enklare att gå ner i vikt ändu tror, bara du kommer in i det. Låg själv på kring 127 kg på 185 centimeter. Nyckeln är motivation, vilja och karaktär. Lär dig räkna kalorier och stegvis trappa ner mängden kalorier du får i dig per dag så blir det enklare.
Gick ner från 127 kg till 66 kg på mindre än ett år. Gick cirkus 7 kilometer om dagen också medan jag åt väldigt små måltider, men jag var nöjd. Kompenserade mat med godis dagarna jag var sötsugen, oftast bara på helgerna. Inte rekommenderat iofs.
Skulle jag gjort det idag hade jag gjort nedgången annorlunda. Gymma medan du går ner för att minska mängden lös hud. Hade iofs inga muskler till att börja med, så det var väl en bra tradeoff att tappa allt fett och icke existerande muskler.
Har också bristningar och ja, det blev en del överskottshud. Men det är inget som är ofixbart. Går du ner helt själv från din längd och kg kommer du få hjälp från läkare med operation gratis om du är lite smart med vad du säger till dem. Tom jag har en utlovad operation om jag vill, nackdelen är att man inte får träna på ett halvår efteråt.
Nu är inte detta bästa bilderna på skillnaderna i kroppen eller världens mest rippade kropp. Gymmat i ca 2 år nu efter min viktnedgång och gått upp från 66-73. Varken optimal träning eller kost.
https://gyazo.com/ee25e54420056eaf782ddb903b88273e - tror jag låg kring 120 kg här.
https://gyazo.com/b8f97bcb5e9ace1985dbf86452e5d47c - 73 kg.
Hoppas detta stycke text kan vara lite motiverande iaf. Det är värt det. Kämpa på broder, tror på dig!
Edit 1: Glömde tillägga, jag vet inte hur det är med fettförbrännare med koffein och grönt te osv om de faktiskt fungerar för att stilla hungern. Skulle rekommendera att prova någon sådan, aldrig provat självdock
Har också bristningar och ja, det blev en del överskottshud. Men det är inget som är ofixbart. Går du ner helt själv från din längd och kg kommer du få hjälp från läkare med operation gratis om du är lite smart med vad du säger till dem. Tom jag har en utlovad operation om jag vill, nackdelen är att man inte får träna på ett halvår efteråt.
Jupp, det här är kriterierna:
Konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet, vilket yttrar sig i ett eller flera av följande:
- besvär med underlivshygien
- sår/eksem i hudveck
- besvär med vattenkastning
- psykosociala besvär
- sexuella problem
- stora svårigheter att hitta passande kläder
- smärtor från ländryggen
- påverkad rörelseförmåga
- bukmuskelproblem
- utseendehandikapp
- sjukskrivning
BMI bör vara < 25 och ha varit stabilt i minst sex månader före operation.
Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen.
Många landsting har dock hårdare kriterier för att erbjuda bukplastik än vad de nationella riktlinjerna rekommenderar.
Källa (http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4989)
phattrance
2015-08-17, 07:38
bästa sättet för att äta mycket men få kalorier är att tina upp frysta grönsaker (som gröna bönor eller broccoli mix). Varje 100gram innehåller ca 30 kalorier. Ät dessa med en kycklingfile eller nån köttbit.
Jag garanterar att du kommer bli mätt med 300-400g frysta grönsaker samt en kycklingfile (eller två).
Detta åt jag i ca 4 månader och gick ned från 92 till 71kg. Då jag har svårt att sluta äta mat så åt jag tills jag blev sjukt mätt, men ändå fick jag i mig ca 1500-1600 kalorier per dag. jag tycker att det var väldigt lätt att gå ner i vikt, däremot är det sjukt mycket svårare att bygga muskler, trots att jag ligger på balanserad kost nu ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.