Visa fullständig version : Ska man behöve kämpa för att äta sitt dagsbehov?
Jag väger 72kg och mitt kcal dagsbehov för att stå på samma vikt är ungefär 3000 kcal. Det känns alltid som jag måste kämpa för att äta så många kcal:s dock. Ska det vara så? Är det så för er andra? Det känns som om jag bara skulle äta när jag känner för det utan att tänka på att jag ska få i mig si eller så mycket så skulle jag bara äta drygt hälften så mycket.
Jag tänker att jag borde vänja mig någon gång, men det känns som varje dag är lite av en utmaning att få i sig hela dagsbehovet. Jag känner mig ofta helt fullproppad och som att det inte är hälsosamt att äta så här mycket..
Är det så för er andra också?
0x5f3759df
2015-08-15, 13:30
Jag väger 72kg och mitt kcal dagsbehov för att stå på samma vikt är ungefär 3000 kcal. Det känns alltid som jag måste kämpa för att äta så många kcal:s dock. Ska det vara så? Är det så för er andra? Det känns som om jag bara skulle äta när jag känner för det utan att tänka på att jag ska få i mig si eller så mycket så skulle jag bara äta drygt hälften så mycket.
Jag tänker att jag borde vänja mig någon gång, men det känns som varje dag är lite av en utmaning att få i sig hela dagsbehovet. Jag känner mig ofta helt fullproppad och som att det inte är hälsosamt att äta så här mycket..
Hur äter du under en dag?
Flytande kalorier är oftast lättare att få i sig och om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi så är det bra att undvika de mest mättande och kalorisnåla alternativen. Var inte rädd för fullfettsprodukter och saker som kanske är lite mindre "fullkorn".
Sheogorath
2015-08-15, 13:43
Jag får kämpa konstant. Om jag äter en jävla massa skräp: godis, glass, kakor, snabbmat osv kan jag gå upp i vikt lättare men träningen går skit: dessutom är det bara magen som växer.
På bra mat (och då snackar vi ändå sådant som vetebullar, massor av mjölk, ostmackor, flingor mm) är ätandet en ständig kamp. :)
Hur äter du under en dag?
Flytande kalorier är oftast lättare att få i sig och om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi så är det bra att undvika de mest mättande och kalorisnåla alternativen. Var inte rädd för fullfettsprodukter och saker som kanske är lite mindre "fullkorn".
Jag följer "The Bulletproof Diet" mestadels. Det innebär väldigt mycket fett och inte så mycket kolhydrater.
Under en vanlig dag äter jag ungefär 175g smör, 400g kött, 100g ris, 250g broocolli, nån banan och en advocodo + sallad och lite kostillskott så som vassle etc.
0x5f3759df
2015-08-15, 14:02
Jag följer "The Bulletproof Diet" mestadels. Det innebär väldigt mycket fett och inte så mycket kolhydrater.
Under en vanlig dag äter jag ungefär 175g smör, 400g kött, 100g ris, 250g broocolli, nån banan och en advocodo + sallad och lite kostillskott så som vassle etc.
Vilken sorts kött? Se till att äta fetare varianter så du får fler kalorier :) Om det är jobbigt att få i dig all energi så är det inget fel i att få i dig kalorierna flytande om det är lättare, tänk smoothie.
Det är inte heller något behov att följa just den dieten om den inte fungerar för dig, det är ingenting speciellt med just det upplägget.
Sheogorath
2015-08-15, 14:03
Med 175 gram smör får han i sig mer än tillräckligt med mättat fett redan. Ser ganska ohälsosamt ut om du frågar mig.
Öka kolhydraterna.
Ät inte mer än 100 g Broccoli eller andra grönsaker som inte ger någon energi utan välj sådant som ger mer energi och gärna protein. Broccoli är en bra grönsak men det blir inte automatiskt nyttigare bara för att man äter mer.
Var är såserna?
Varför äter du ungefär samma sak varje dag?
Vilken sorts kött? Se till att äta fetare varianter så du får fler kalorier :) Om det är jobbigt att få i dig all energi så är det inget fel i att få i dig kalorierna flytande om det är lättare, tänk smoothie.
Det är inte heller något behov att följa just den dieten om den inte fungerar för dig, det är ingenting speciellt med just det upplägget.
Oftast fisk eller nöt. Grejen är att jag oftast gör soppa som jag dricker för att jag har funnit det lättare att få i sig. Men det känns ändå som det är så mycket! Känns lite konstigt att man måste "ta i" för att ligga på + - 0 kcal för sin vikt. På ett sätt känns det också ohälsosamt att äta så mycket, men jag vet inte om det stämmer eller inte.
Sen kanske jag också ska säga att jag försöker äta allt under ca 8 timmar på dagen för att ligga i "fasta" de andra 16 timmarna. Så det gör väl iförsej också att det blir extra jobbigt eftersom allt ska in på en kortare tid..
Sen kanske jag också ska säga att jag försöker äta allt under ca 8 timmar på dagen för att ligga i "fasta" de andra 16 timmarna. Så det gör väl iförsej också att det blir extra jobbigt eftersom allt ska in på en kortare tid..
Där är lösningen ganska enkel dvs sluta följa någon diet som bara ska göra det svårt för dig att få i dig energi.
Physiques
2015-08-15, 15:27
Flytande kalorier. Kvarg, youghurt, mjölk osv. En liter yoghurt är 800kcal och mjölk 600kcal, 1400kcal på bara det.
Sheogorath
2015-08-15, 15:35
Där är lösningen ganska enkel dvs sluta följa någon diet som bara ska göra det svårt för dig att få i dig energi.
+1
Herregud.
Flytande kalorier. Kvarg, youghurt, mjölk osv. En liter yoghurt är 800kcal och mjölk 600kcal, 1400kcal på bara det.
Jo det låter som ett alternativ. Finns det annat som inte är gjort av mjölkprodukter dock?
Carpentras
2015-08-15, 18:35
Ät en balanserad kost på ett sätt som passar dig istället för att följa påhittade voodoo-upplägg som 16/8 och 'bulletproof diet'.
Physiques
2015-08-15, 18:40
Varför fasta 16 timmar?
Jo det låter som ett alternativ. Finns det annat som inte är gjort av mjölkprodukter dock?
Jag dricker ganska mkt sojadryck,havredryck,mandeldryck & risdryck bla.
Har du stora problem med kalori plus finns gainer...
Skippa också alla lättprodukter och liknande.
Någon nämnde kvarg som ett enkelt sätt att få i sig kalorier, men jag hävdar motsatsen då den är för tjock och energifattig i förhållande till mättnadskänsla.
Skippa också alla lättprodukter och liknande. Någon nämnde kvarg som ett enkelt sätt att få i sig kalorier, men jag hävdar motsatsen då den är för tjock och energifattig i förhållande till mättnadskänsla.
Måste man prompt äta kvarg finns det ju i alla fall fullfeta varianter att tillgå! :)
NautilusMetoden
2015-08-15, 19:27
Det lustiga är att när jag höll på med bulk så hade jag svårt att få i mig 3000 kalorier. Nu har jag deffat ett tag och känner tvärtom, att det inte är särskilt svårt. Såvida man inte insisterar på äta hälsosamt, ingen aning hur folk käkar 3000 kalorier på kyckling, ris & broccoli kombos.
Jag upphör aldrig att bli förvånad över hur mycket folk kan äta på styrketräningsforum. "bara" 1 liter mjölk och 1 liter yoghurt? Själv skulle jag behöva anstränga mig för att konsumera detta på en dag.
Sheogorath
2015-08-15, 19:54
Det lustiga är att när jag höll på med bulk så hade jag svårt att få i mig 3000 kalorier. Nu har jag deffat ett tag och känner tvärtom, att det inte är särskilt svårt.
Tycker du det är konstigt? När din kropp känner att tillgången på energi är god vågar den hålla jämvikt. När din kropp känt att tillgången på energi varit dålig försöker den roffa åt sig allt den kan.
Physiques
2015-08-15, 19:56
Annars är pasta något jag äter dagligen i princip och 300-400g okokt får jag i mig utan problem. Är ingen stor kille heller utan väger 74kg.
Annars är pasta något jag äter dagligen i princip och 300-400g okokt får jag i mig utan problem. Är ingen stor kille heller utan väger 74kg.
pasta bröd & smör är pissenkelt att piska upp kalorier med. :) vi är i samma viktklass ungefär och kan också klippa 400g enkelt, dock slukar jag mestadels kolhydrater från brödet.(min största kolhydratsvän)...
pasta bröd & smör är pissenkelt att piska upp kalorier med. :) vi är i samma viktklass ungefär och kan också klippa 400g enkelt, dock slukar jag mestadels kolhydrater från brödet.(min största kolhydratsvän)...
Jag käkar bröd i mängder, mycket glass, jordnötssmör, lax, ost osv. Finns många enkla alternativ :)
Agitator
2015-08-15, 20:15
3000 kcal? Hur mycket rör du dig egentligen?
Sheogorath
2015-08-15, 20:17
Precis lagom för att vara viktstabil på 3000 kcal, får vi anta?
Agitator
2015-08-15, 20:30
Precis lagom för att vara viktstabil på 3000 kcal, får vi anta?
Jo, rätt aktiv vardag. Ush, sånt är jobbigt :)
Sheogorath
2015-08-15, 20:47
Jo, rätt aktiv vardag. Ush, sånt är jobbigt :)
Sånt händer. Man får ett jobb där man rör på sig lite, som dessutom ligger tillräckligt nära för att man cykla dit istället för att ta bilen. Vips!
Ifall man är tobaksnarkoman så kan jag rekommendera att sluta inför bulk :D. Efter att aptiten kommit tillbaka gick man själv upp 6kg utan att ens märka något.
Corn flakes och bröd förändrade mitt liv som aktivt arbetande, kalorikrävande individ med sisådär aptit.
Physiques
2015-08-16, 00:48
Det lustiga är att när jag höll på med bulk så hade jag svårt att få i mig 3000 kalorier. Nu har jag deffat ett tag och känner tvärtom, att det inte är särskilt svårt. Såvida man inte insisterar på äta hälsosamt, ingen aning hur folk käkar 3000 kalorier på kyckling, ris & broccoli kombos.
Jag upphör aldrig att bli förvånad över hur mycket folk kan äta på styrketräningsforum. "bara" 1 liter mjölk och 1 liter yoghurt? Själv skulle jag behöva anstränga mig för att konsumera detta på en dag.
Väldigt individuellt antar jag, kan själv hälla i mig en liter yoghurt typ när som helst och en liter mjölk efter träning händer inte allt för sällan.
Physiques
2015-08-16, 00:55
Sånt händer. Man får ett jobb där man rör på sig lite, som dessutom ligger tillräckligt nära för att man cykla dit istället för att ta bilen. Vips!
Känner igen mig här, viktstabil på 3500kcal och väger knappa 74kg utfördelat på 175cm. Jobbar som snickare och går dagligen minst 15000 steg *spy* Tur att man har stor aptit och äter som en häst.
Agitator
2015-08-16, 01:11
ÄÄääh..
Lite kvarg/havregryn smet är inga problem, 300 gr kvarg och 200 gr havre med 30 gr lössocker och vatten. OPTI som kvällsfika efter allt annat käkats!
http://i.imgur.com/TWUdAGk.jpg
Eller när man äter lite pasta efter gymmet självklart med tilltugg, fick inte plats bara.
http://i.imgur.com/8kSuezP.jpg
Det där är enligt min mening lite flytande, och det senare är en del av svaret ;) Jag ligger på ca. 4000kcal om dagen, men det skedde ju naturligtvis inte över en dag.
Jag har av naturen i allmänhet dålig aptit och fick länge tvinga i mig mat, hade mycket svårt att komma över 3000kcal om dagen på bra mat. "revolutionen" kom när jag fick tipset om att börja göra shakes och ringla lite olja på maten.
Sen är det även så att man vänjer sig vid ett ökat energiintag efter ett tag men man kan ju "lura" kroppen lite med tipsen ovan.
Min frukost består idag av mjölk, proteinpulver, lite rapsolja samt havregryn som jag mixar med en stavmixer. Bara den lilla grejen gör att jag lätt kan trycka i mig 800-1000kcal bara där.
Känner igen mig här, viktstabil på 3500kcal och väger knappa 74kg utfördelat på 175cm. Jobbar som snickare och går dagligen minst 15000 steg *spy* Tur att man har stor aptit och äter som en häst.
Jag är lättare än dig men lika lång, viktstabil runt 3000. Jobbar på HMs lager och står 8h om dagen och går en del, så det bränner fan alltså. Aptiten stor här med. Men som muddler nämner finns det ju enkla saker att göra om man nu inte har den aptiten. Som olja i gröten. Märks knappt, utom att det kanske blir lite krämigare :)
Tur att man inte har ditt jobb, jag sitter på röven numera förutom 2-5h träning varje dag och är viktstabil på runt 4k-4,2k, väger dock 30kg mer än dig och är 1dm längre.
Är 3000 kcal dagsbehov för 72kg mycket? Jag har alltid misstänkt att jag har snabb ämnesomsättning så kan det vara därför jag har relativt hög kcal behov? Vet inte vad som är normalt. Har dock relativt mycket muskler för min vikt (ca 10% kroppsfett) så kanske det som drar upp behovet av mer kcal även om sitter still?
Jag jobbar hemma vid datorn och sitter still 24 timmar om dygnet (förutom när jag sover då jag ligger ner). Ända rörelse jag har i princip är att röra mig från datorn till toaletten eller köket för att äta. Jag tränar dock 1 timme varannan dag och går 40 min varannan dag (växlar mellan dessa två)
Sheogorath
2015-08-17, 12:35
Är 3000 kcal dagsbehov för 72kg mycket? Jag har alltid misstänkt att jag har snabb ämnesomsättning så kan det vara därför jag har relativt hög kcal behov? Vet inte vad som är normalt. Har dock relativt mycket muskler för min vikt (ca 10% kroppsfett) så kanske det som drar upp behovet av mer kcal även om sitter still?
Jag jobbar hemma vid datorn och sitter still 24 timmar om dygnet (förutom när jag sover då jag ligger ner). Ända rörelse jag har i princip är att röra mig från datorn till toaletten eller köket för att äta. Jag tränar dock 1 timme varannan dag och går 40 min varannan dag (växlar mellan dessa två)
Man har vad man har. Så länge man inte känner sig sjuk är det inget att gå vidare med. Bara att gilla läget. :)
Agitator
2015-08-17, 15:40
http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php
Räkna ut din bmr och sedan fundera på hur aktiv dina vardagar är så får man ett hum om vart man ligger.
Själv var jag viktstabil på ca 2200 kcal när jag vägde 70 kg på 178 cm. Extremt mycket slappande den perioden utöver gymmandet.
Den siffran var efter intag och inte spekulation för övrigt.
grytlappen
2015-08-17, 21:55
Jag måste anstränga mig för att hålla mig under dagsbehov. Och då är det bara nyttig mat :(
phattrance
2015-08-18, 06:49
Från Maj - oktober brukar jag cykla mellan 100 - 120km, ca 3-4 gånger i veckan och brukar ligga på ca 5000-6000 kalorier per dag. Brukar lösa detta genom att äta mycket pasta samt smör med bröd.
Från Maj - oktober brukar jag cykla mellan 100 - 120km, ca 3-4 gånger i veckan och brukar ligga på ca 5000-6000 kalorier per dag. Brukar lösa detta genom att äta mycket pasta samt smör med bröd.
Har tänkt på detta också, blir det lättare att äta mer kcal om man gör av med mer?
Det är ett gissel att få i sig nog med mat. För att ligga på ens ett litet överskott måste jag på riktigt tvinga i mig mat. Ett "trick" som funkar hyggligt är att dra i mig en proteinshake med mjölk innan jag sover och hälla i grädde i den. Dricka kalorier funkar ju hyggligt även om man inte är hungrig.
phattrance
2015-08-18, 10:38
Har tänkt på detta också, blir det lättare att äta mer kcal om man gör av med mer?
Jag tycker att det är mycket enklare att äta efter att jag cyklat 100km, man är liksom så jävla hungrig att man lätt kan trycka i sig 2000 kalorier på en gång utan problem
PerLedin
2015-08-18, 11:09
Läste att nån av skidåkarna, Johan Olsson eller Emil Jönsson, ställde väckarklockan mitt i natten för att ta sig upp och käka under deras hårdare träningsperioder. De nämnde inte kcal, men en bränner ju en del på 4h skidåkning per dag.
phattrance
2015-08-18, 11:47
Läste att nån av skidåkarna, Johan Olsson eller Emil Jönsson, ställde väckarklockan mitt i natten för att ta sig upp och käka under deras hårdare träningsperioder. De nämnde inte kcal, men en bränner ju en del på 4h skidåkning per dag.
Shit va jobbigt, hoppas att det går bra o somna om igen efter det :)
Själv väger jag 65kg och har precis samma energibalans som du.
Och ja, varje dag är lite av en kamp, men fett (olja/grädde) samt lite flytande kolisar (fruktsoppa/juice) gör det enklare!
camarade
2015-08-18, 20:08
Well, I'll just post my 5 cents
Var i en liknande sits föruit OP. Har slutat räkna kalorier och är alltid naturligt mätt på LCHF. (Det ska vi dock inte prata högt om här på kolo då kan man få problem, man rör sig i "fel kretsar" så att säga)
VoDaresVins
2015-08-18, 20:36
Jag har problem med att jag blir illamående när jag legat på överskott nån vecka så blir en riktig pina med de flesta måltider.
Annars för min del så är högt fettintag inte nån bra lösning. Mättar allt för bra så äter jag en pizza till lunch kommer inte hungern igen på måånga timmar.
Lite fundersam med när ts äter mycket soppor. För mig är det dietmat som oftast mättar för lätt om än kortvarigt. Undantaget är väl då ärtsoppa med ost. :)
PerLedin
2015-08-18, 20:52
Alltså, kan verkligen inte relatera. Jag är mer åt hållet att jag tycker mat är så jäkla gott att jag regelmässigt äter tills jag får magknip. Hade definitivt varit oaptitligt fet om det inte vore för att jag tränar samt gillar nyttig mat.
Agitator
2015-08-18, 20:56
Lösgodis, bullar och annat gott är alltid lösningen.
Grädde och olja? WTF!!!!
Well, I'll just post my 5 cents
Var i en liknande sits föruit OP. Har slutat räkna kalorier och är alltid naturligt mätt på LCHF. (Det ska vi dock inte prata högt om här på kolo då kan man få problem, man rör sig i "fel kretsar" så att säga)
Naturligt mätt, till skillnad från onaturligt mätt. För att inte tala om övernaturligt mätt.
Alltså, det här är inte menat som trams, jag undrar bara vad skillnaden är mellan din mättnad och min?
Cykelcykel
2015-08-18, 22:45
De som gillar lchf gillar oftast att slänga i ordet "naturligt lite här och där.
Har jag märkt
Agitator
2015-08-19, 00:12
LCHF är väl bevisat att vara en dålig diet över längre tid? Dvs, de som börjar med det som lisvstil?
Några behöver släpa sina sorgliga ärslen till glasstråden. Ett par skopor Carte d'Or löser många dagsbehov. :D
En Snickers till eftermiddagskaffet kan göra susen annars.
Edit: Men det var en rolig tråd. Inte jättekonstigt att det är svårt att få i sig mycket energi när man kör deffkost och 16/8-fasta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.