handdator

Visa fullständig version : Minskat antal våldsbrott

Sidor : [1] 2

Yes
2015-08-13, 18:52
Likt alla vet har ju våldsbrottsligheten minskat till jättelåga nivåer senaste 20 åren. Enligt DN och Magnus Betnér har Sverige aldrig varit tryggare. Jag tänkte därför att det vore roligt att titta på just hur mycket det har minskat. Glada nyheter är bra nyheter, brukar jag alltid säga.

Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1975: 768 varav 118 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1995: 1707 varav 289 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 2014: 6697 varav 854 “överfallsvåldtäkter”
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1975: 21 518
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1995: 54 333
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 2014: 83 324
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1975: 170
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1995: 643
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 2014: 792
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1975: 27 016
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1995: 66 131
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 2014: 108 071

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik.html

Hm... ser inte så bra ut vid en första anblick, men om vi tittar på anmälda våldsbrott per 100,000 invånare?

1975: 330
1980: 384
1985: 482
1990: 610
1995: 749
2000: 853
2005: 1 041
2010: 1 204
2014: 1 115

Hoppsan! Antalet anmälningar var kanske ingen bra statistik. Det måste rimligen bero på en ökad anmälningsbenägenhet.
http://www.dn.se/sthlm/fa-offer-vill-anmala-allt-grovre-vald-pa-gatorna/

Den trenden såg ju inte heller så bra ut. Typiskt! Men sjukhusen måste väl i varje fall sett en nedåtgående trend? Det är ju trots allt där offren brukar hamna. Tyvärr för inte alla sjukhus statistik över det här, men lite finns ju att hämta...

http://www.accentmagasin.se/politik/pa-sodersjukhuset-ar-gatuvaldet-vardag/

Nämen? Det rimmar ju även illa med att en del av patienterna numera omdirigeras till Karolinska. Men, våldet kan väl i varje fall inte ha blivit grövre?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3407983

Aja, knivskador är ju inte så farliga. Skottskador då?
http://www.sydsvenskan.se/sverige/okat-antal-skottskadade-pa-sjukhusen/

Statistiken är i varje fall lite missvisande. Eftersom Sverige har extremt få vårdplatser per capita krävs det svårare skador för att bli inlagd. Tur att sjukvården blivit bättre på att sy ihop folk så man kan snygga till siffrorna över våld med dödlig utgång. Synd att man obducerar allt färre personer så lika många mord inte kan upptäckas.

Nåja, så länge Magnus Betnér tycker det går åt rätt håll kan vi ju känna oss trygga.

---

För övrigt är det här en tråd om brottsstatistik. Trådar har en tendens att försvinna fort när de inte passar Kolozzeums världsbild, så håll käft om sånt som inte får sägas. Det räcker med att bena ut de uppenbara lögnerna kring brottsstatistiken.

hahavaffan
2015-08-13, 18:57
Kräktes lite när jag såg Betnér-videon innan. Satt redan på dass så jag klämde ut en korv i hans ära i stället.

JamesD
2015-08-13, 19:01
Hur ska man kunna resonera kring ökningen utan att gå in på det förbjudna ämnet?

Pudzianovski
2015-08-13, 19:05
Jag vet inte om jag missat nån tråd/debatt här eller så.

Vad stödjer sig Magnus och DN på?

Andy.da.wohoo
2015-08-13, 19:06
Tack. Jag har tänkt göra en infokoll själv men inte hunnit.

Jag läste att det är det Dödliga våldet som minskat och då på grund av snabbare utryckningstider och bättre akutsjukvård av ambulanspersonal. Kan du kolla upp hur siffrorna är för det dödliga våldet?

filmjölk
2015-08-13, 19:09
Ouch diger statistik:(

Nu till en retorisk fråga, varför ljuger media om det här?

Bärsärk
2015-08-13, 19:11
Känns som att det är ganska många psykfall ute på vift i landet just nu, hur kommer det sig? Nedskärningar inom psykiatrin? Eller vem är det som inte gör sitt jobb?

Nästan snudd på att börja fösa in alla medborgare 1 gång om året på något sorts undersökning för att kolla så allt står rätt till.

Är det att folk är ensamma och arbetslösa?

grytlappen
2015-08-13, 19:18
Hmmmmmmmmmmmmmm, undrar om det är till största del svenskar eller "vita män" som begår dessa brott?

Det är ju alltid svenskar som ströser runt i gäng på stan och misshandlar/våldtar folk! Sist var det Erik och Gösta som var i farten.

Fast man ska inte dra alla över en kam. Det finns snälla svenskar. *slap*

filmjölk
2015-08-13, 19:20
Känns som att det är ganska många psykfall ute på vift i landet just nu, hur kommer det sig? Nedskärningar inom psykiatrin? Eller vem är det som inte gör sitt jobb?

Nästan snudd på att börja fösa in alla medborgare 1 gång om året på något sorts undersökning för att kolla så allt står rätt till.

Det har vart så sedan psykiatrireformen 1995. Ett sätt att spara pengar iklätt fina humanistiska ord och fokus individens rättigheter om att folk inte skall bo på instutitioner.

Instutitioner som mentalsjukhus är jag ett stort fan av.

Olegh
2015-08-13, 19:20
http://www.scb.se/grupp/valfard/2008-4/le0001_2008k04_ti_05_a05ti0804.pdf

Yes
2015-08-13, 19:21
Hur ska man kunna resonera kring ökningen utan att gå in på det förbjudna ämnet?
Det går tyvärr inte eftersom alla såna trådar tas bort. Bättre då att diskutera hur våldet ser ut, men undvika frågor som varför.

Jag vet inte om jag missat nån tråd/debatt här eller så.

Vad stödjer sig Magnus och DN på?
Senast var om IKEA-morden där det var lite diskussion om DN;s artikel om minskningen av våldsbrott.

BRÅ har rapporterat om en minskning av dödligt våld och de gör även "trygghetsundersökningar". De funkar lite förenklat så att BRÅ frågar folk om de blivit utsatta för våldsbrott. Enligt de undersökningarna är vi tryggare idag. Nu är förstås BRÅ inte helt tappade, så de viktar statistiken. Tillförlitligheten kan dock ifrågasättas, särskild med tanke på att all statistik pekar på ett ökat och grövre våld.

Tack. Jag har tänkt göra en infokoll själv men inte hunnit.

Jag läste att det är det Dödliga våldet som minskat och då på grund av snabbare utryckningstider och bättre akutsjukvård av ambulanspersonal. Kan du kolla upp hur siffrorna är för det dödliga våldet?
Jag har inte hittat nåt som säger emot den statistiken annat än att vi troligen har ett större mörkertal idag. Sen är det mycket riktigt så att vi blivit bättre på att rädda liv.

Magnus N
2015-08-13, 19:24

Ser väl rätt bra ut att arbete lönar sig tycker jag

Bärsärk
2015-08-13, 19:32
Det har vart så sedan psykiatrireformen 1995. Ett sätt att spara pengar iklätt fina humanistiska ord och fokus individens rättigheter om att folk inte skall bo på instutitioner.

Instutitioner som mentalsjukhus är jag ett stort fan av.

Fy fan vad ruttet! Det här landet alltså, vad gör vi av våra pengar kan man ju undra?

R0B
2015-08-13, 19:39
http://staffanlandin.se/?page_id=1504

Slänger in den här artikeln helt på måfå, har inte granskat den överhuvudtaget så var välkomna att göra det själv om ni känner för det, den dök upp på mitt FB flöde och ska påvisa att vi faktiskt har en minskning i brottslighet. Ni får bedöma själva.

Hades
2015-08-13, 19:43
Beträffande våldtäkt är det i princip helt omöjligt att jämföra äldre statistik med dagens, eftersom definitionen av våldtäkt har förändrats och utvidgats i flera omgångar. Det är betydligt mer som är straffbart som våldtäkt idag än såväl 1975 som 1995.

När det gäller både våldtäkt och andra typer av relationsbrott är det också helt uppenbart att det finns en ökad anmälningsbenägenhet idag än tidigare, vilket till stor del beror på förändrade värderingar och ökad jämställdhet. Därför skulle det ju vara intressant att veta hur stor andel av det totala antalet våldsbrott som utgörs av just relationsvåld. Nu vet jag inte exakt hur anmälningarna räknas, men när det gäller grov kvinnofridskränkning är det ju inte ovanligt att en sådan består av ett stort antal fall av misshandel och olaga hot m.m. Om dessa anmäls som ett brott (grov kvinnofridskränkning) eller som delbrotten påverkar ju statistiken. Och om det tidigare funnits ett stort mörkertal i dessa fall så innebär det ju naturligtvis att en ökad anmälningsbenägenhet påverkar statistiken rejält.

Vad gäller kniv- och skottskador så kan man fundera på om dessa ökar bland befolkningen i stort, eller om det är så att de ökar främst i en liten del av befolkningen, kanske i den del som själv utövar våld regelbundet?

Medelålders
2015-08-13, 19:53
Det jag inte förstår är hur DN kan påstå att det har blivit tryggare och samtidigt hänvisa till tillgänglig statistik? Nu är jag förvisso ingen expert, men såvitt jag kan se när jag tittar på statistiken går det ju inte ens att med riktigt livlig fantasi få fram ett sådant resultat. Kan någon förklara hur det går till?

Det där var ju i alla fall ett litet ljus i mörkret.

Yes
2015-08-13, 19:57
http://staffanlandin.se/?page_id=1504

Slänger in den här artikeln helt på måfå, har inte granskat den överhuvudtaget så var välkomna att göra det själv om ni känner för det, den dök upp på mitt FB flöde och ska påvisa att vi faktiskt har en minskning i brottslighet. Ni får bedöma själva.
Det finns flera problem där:

* Ökar misshandel och grovt våld? Det refereras till enkätundersökningar. Jämför med SÖS statistik som ändå måste anses mycket tillförlitlig.

* Antal behandlade i sluten vård? Det krävs betydligt mer för sluten vård idag än vad det gjorde 1997.

* Att anmälningarna ökar är inte samma som att våldet ökar? Nej, det stämmer. Däremot är trenden hyffsat svår att snacka bort, speciellt med tanke på att anmälningsbenägenheten tycks ha sjunkit dramatiskt. Samma sak gäller sexualbrotten.

Beholder
2015-08-13, 19:59
Det är ju tydligen brist på fångar på Sveriges anstalter. Så polisen och åklagarna måste blivit ordentligt mycket sämre på att lösa alla dessa nya brott.

Andy.da.wohoo
2015-08-13, 20:17
Jag tycker det är väldigt underligt att Magnus Betnér kan gå ut offentligt och dumförklara alla som oroar sig för ökande våldsamheter när han själv inte verkar ha kollat in befintlig statistik. Han har säkert någon anledning och frågar man får man väll ett fyndigt svar på klassiskt Betnér-vis. Det känns i alla fall väldigt konstigt.

Armed Dingo
2015-08-13, 20:18
Granatexplosioner, flera varje vecka, senaste månaderna i rikets tredje största stad. Centralt.

Omotiverade knivmord på fullsatta IKEA-varuhus.

Mycket dåliga skolresultat, år efter år.

Skottlossningar och mord. Etc.

DN's lösning på problemet:

Lyssna på Yoda.
http://www.dn.se/ledare/signerat/csaba-bene-perlenberg-borgerliga-kamrater-borde-lyssna-pa-yoda/

PureWhey
2015-08-13, 20:19
Jag tycker det är väldigt underligt att Magnus Betnér kan gå ut offentligt och dumförklara alla som oroar sig för ökande våldsamheter när han själv inte verkar ha kollat in befintlig statistik. Han har säkert någon anledning och frågar man får man väll ett fyndigt svar på klassiskt Betnér-vis. Det känns i alla fall väldigt konstigt.

Betnér och resten av komikerna som gett sig in som allvetare i politiken det senaste har oftast ingen aning vad dom snackar om. Schyffert är nästan värre än Betnér.

Medelålders
2015-08-13, 20:28
Betnér och resten av komikerna som gett sig in som allvetare i politiken det senaste har oftast ingen aning vad dom snackar om. Schyffert är nästan värre än Betnér.

Att de bägge tokstollarna är mer än lovligt yra i nattmössan är ju en sak, men när en av landets största tidningar påstår någonting måste det väl ändå finnas någon som helst grund för det de påstår?
Det känns obehagligt att tänka att de bara skulle ljuga rakt av. Varenda människa kan ju kolla upp statistiken på egen hand om man så önskar. Är det någonting jag missar?

PureWhey
2015-08-13, 20:29
Att de bägge tokstollarna är mer än lovligt yra i nattmössan är ju en sak, men när en av landets största tidningar påstår någonting måste det väl ändå finnas någon som helst grund för det de påstår?
Det känns obehagligt att tänka att de bara skulle ljuga rakt av. Varenda människa kan ju kolla upp statistiken på egen hand om man så önskar. Är det någonting jag missar?

Ja, du har missat att läsa dagstidningar de senaste åren där det ljugs och vinklas hejvilt varje dag. Man kan ta x statistik och tolka det som x när all relevant statistik säger y som i detta fall.

Bärsärk
2015-08-13, 20:32
Finns det något man kan göra i en demokrati förutom att rösta? Det bästa kanske vore att bara stänga in sig i en bubbla och låtsas som att det regnar.

Jag utgår ifrån att de folkvalda redan har koll på vad som händer men är oförmögna att göra något.

Vad tjänar man som individ på att ha koll på det här?

Yes
2015-08-13, 20:33
Beträffande våldtäkt är det i princip helt omöjligt att jämföra äldre statistik med dagens, eftersom definitionen av våldtäkt har förändrats och utvidgats i flera omgångar. Det är betydligt mer som är straffbart som våldtäkt idag än såväl 1975 som 1995.
Jämför sexualbrott så har du samma trend.

När det gäller både våldtäkt och andra typer av relationsbrott är det också helt uppenbart att det finns en ökad anmälningsbenägenhet idag än tidigare, vilket till stor del beror på förändrade värderingar och ökad jämställdhet.
Nej, det är inte uppenbart. Anmälningsbenägenheten lär dessutom se väldigt olika ut mellan olika grupper, vilket sänker tillförlitligheten på t.ex. BRÅ;s NTU-statistik. Att anmälningsbenägenheten skulle stå för den ~800-900-procentiga ökningen sedan 1975 verkar inte heller värst sannolikt.

Grazzafukkinrazzi
2015-08-13, 20:37

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det övergår helt och hållet mitt förstånd hur man kan lägga någon som helst vikt vid vad dessa knölfödingar vomerar ut för oegentligheter.

De placerar sig själva på en piedestal som upplysta universalgenier och kategoriserar all övrig befolkning som obildade, inskränkta bondläppar. Det klirrar i glashusen så det förslår. Vi har att göra med en person som två gånger misslyckades genomföra en högskoleutbildning till lärare och en person som inte ens hade förmågan att slutföra sina gymnasiestudier.

Armed Dingo
2015-08-13, 20:40

Jepp, du har missat att folk är extremt lata av naturen och inte kollar upp statistiken själva, i tron att "Det är det någon annan som gör, hade det inte varit sant hade det kommit fram". Vilket det gör. Men bara på "hatsidorna", som "ljuger om allting" och är sprungna ur djävulens navel.

Carlo Fatface
2015-08-13, 20:41
Jag hörde Betner på radion imorse och den idioten får mig att må illa.

Svensk mästare på att sparka in vidöppna dörrar. Värdelös "komiker" med "skämt" vem som helst kan läsa en timme innan.

Han kallas kontroversiell men det är väl det sista han är..

Men hans politiska korrekthet är väl det enda sättet att hålla sig kvar i ljuset för en sopa som honom.

Menar du att du verkligen är medelålders men ändå har lyckats undgå att notera det..!? :confused:

Medelålders
2015-08-13, 20:45
Ja, du har missat att läsa dagstidningar de senaste åren där det ljugs och vinklas hejvilt varje dag. Man kan ta x statistik och tolka det som x när all relevant statistik säger y som i detta fall.

Jag får erkänna att jag inte precis är någon flitig läsare av dags- och kvällstidningar. Statistik är jag däremot desto mer bekant med, men när det gäller det här ämnet kan jag verkligen inte se att underlaget lämnar speciellt mycket utrymme för tolkningar.
Undantaget är ju våldtäkter där lagstiftningen har förändrats, men som skulle kunna ge utrymme för tolkningar åt andra hållet.

Jagax
2015-08-13, 20:59
http://www.dn.se/nyheter/sverige/har-valdet-verkligen-minskat-svar-pa-lasarnas-fragor/

shadowfire
2015-08-13, 21:03
Det man kan ta i åtanke dock vad gäller just anmälningar är att för en annan som är sjuttiotalist, så är det rätt mycket som skedde historiskt som inte resulterade i en polisanmälan - men som anmäls nu idag. Då kunde någon få näsbenet krossat i en högerkrok utan att gola efter bylingen - idag polisanmäls det om du får en lättare knuff och räknas då som misshandel.

Räcker med att backa 15-20 år bakåt bara och gå på en midsommarfest med lite rallarslagsmål där det inte uppkom en enda polisanmälan. Nu haglar de var och varannan krogkväll och oftast med en motanmälan med.

Sedan får man beakta skillnaden mellan anmälan och dom. Statistiken som Yes radar upp borde matchas med antalet dömda inom samma brottskategori, vilket sedermera också leder in på hur pass bra vi är på att klara upp brott som begås osv osv.

shadowfire
2015-08-13, 21:06
Var väl en S-kvinna som nöp en SD-kvinna och blev anmäld för misshandel?

På den nivån ligger vi idag, så jag skulle nog säga att allt annat än en ökning av anmälningar vore märklig.

Yes
2015-08-13, 21:26
Det man kan ta i åtanke dock vad gäller just anmälningar är att för en annan som är sjuttiotalist, så är det rätt mycket som skedde historiskt som inte resulterade i en polisanmälan - men som anmäls nu idag. Då kunde någon få näsbenet krossat i en högerkrok utan att gola efter bylingen - idag polisanmäls det om du får en lättare knuff och räknas då som misshandel.

Räcker med att backa 15-20 år bakåt bara och gå på en midsommarfest med lite rallarslagsmål där det inte uppkom en enda polisanmälan. Nu haglar de var och varannan krogkväll och oftast med en motanmälan med.

Sedan får man beakta skillnaden mellan anmälan och dom. Statistiken som Yes radar upp borde matchas med antalet dömda inom samma brottskategori, vilket sedermera också leder in på hur pass bra vi är på att klara upp brott som begås osv osv.

"I en sjukhusstudie från 1988 i Stockholm uppgav 61 procent att de hade polisanmält misshandel. Några år senare sjönk den andelen till 55 procent. I dag är den helt omvänd. Av dem som kommit till Södersjukhuset uppger 61 procent att de inte tänker polisanmäla misshandeln, 30 procent vill anmäla det inträffade och 10 procent vet inte."

Från DN som jag länkade till i första inlägget.

grytlappen
2015-08-13, 21:35

När det gäller både våldtäkt och andra typer av relationsbrott är det också helt uppenbart att det finns en ökad anmälningsbenägenhet idag än tidigare, vilket till stor del beror på förändrade värderingar och ökad jämställdhet. Därför skulle det ju vara intressant att veta hur stor andel av det totala antalet våldsbrott som utgörs av just relationsvåld. Nu vet jag inte exakt hur anmälningarna räknas, men när det gäller grov kvinnofridskränkning är det ju inte ovanligt att en sådan består av ett stort antal fall av misshandel och olaga hot m.m. Om dessa anmäls som ett brott (grov kvinnofridskränkning) eller som delbrotten påverkar ju statistiken. Och om det tidigare funnits ett stort mörkertal i dessa fall så innebär det ju naturligtvis att en ökad anmälningsbenägenhet påverkar statistiken rejält.

Vad gäller kniv- och skottskador så kan man fundera på om dessa ökar bland befolkningen i stort, eller om det är så att de ökar främst i en liten del av befolkningen, kanske i den del som själv utövar våld regelbundet?

Bor du i någon storstad? Isåfall är det bara att använda ögonen min vän.

Yes
2015-08-13, 21:38
Thomas Gür skriver en bra kolumn i SVD
http://www.svd.se/valdet-avfardas-pa-losa-grunder

Grazzafukkinrazzi
2015-08-13, 21:47
Thomas Gür skriver en bra kolumn i SVD
http://www.svd.se/valdet-avfardas-pa-losa-grunder

Skrivet så tidigt som 2010!

Mycket intressanta tankar, finns det nyare data att ta del av nu?

Hades
2015-08-13, 21:57
Jämför sexualbrott så har du samma trend.

Nej, det är inte uppenbart. Anmälningsbenägenheten lär dessutom se väldigt olika ut mellan olika grupper, vilket sänker tillförlitligheten på t.ex. BRÅ;s NTU-statistik. Att anmälningsbenägenheten skulle stå för den ~800-900-procentiga ökningen sedan 1975 verkar inte heller värst sannolikt.
Våldtäkt är ju ett sexualbrott...? Eller vad menar du? Vad har sannolikheter med det hela att göra? Jag tar upp alternativa (del)förklaringar till dina siffror, jag säger inte att de är hela svaret. Men om en stor andel av de gärningar som anmäls som våldtäkt eller något annat sexualbrott idag inte var brottsliga 1975 så förklarar det mycket av ökningen. Om de i och för sig var brottsliga 1975 men att den sociala normen var att de ändå var tillåtna så förklarar det varför de inte anmäldes i större utsträckning då.

Jo, det är faktiskt helt uppenbart om man ser till hur synen på mäns brott mot kvinnor har förändrats över tid. Det som tidigare knappt var något avvikande beteende (hustrumisshandel, våldtäkter i hemmet etc.) är nu kriminaliserat. En förutsättning för att något ska kunna anmälas som brott är ju att det är brottsligt. Sedan kan det förstås ta ytterligare tid innan det faktiskt betraktas som brottsligt av gemene man/kvinna. Över tid innebär förändrade värderingar kring vad som är tillåtet för män att göra mot kvinnor självklart att det blir vanligare att kvinnor anmäler det de blir utsatta för.

Bor du i någon storstad? Isåfall är det bara att använda ögonen min vän.
Befinner mig i Malmö varje dag. Det du verkar syftar på förklarar väldigt lite av de aspekter jag tog upp.

Yes
2015-08-13, 22:14
Våldtäkt är ju ett sexualbrott...? Eller vad menar du? Vad har sannolikheter med det hela att göra? Jag tar upp alternativa (del)förklaringar till dina siffror, jag säger inte att de är hela svaret. Men om en stor andel av de gärningar som anmäls som våldtäkt eller något annat sexualbrott idag inte var brottsliga 1975 så förklarar det mycket av ökningen. Om de i och för sig var brottsliga 1975 men att den sociala normen var att de ändå var tillåtna så förklarar det varför de inte anmäldes i större utsträckning då.

Jo, det är faktiskt helt uppenbart om man ser till hur synen på mäns brott mot kvinnor har förändrats över tid. Det som tidigare knappt var något avvikande beteende (hustrumisshandel, våldtäkter i hemmet etc.) är nu kriminaliserat. En förutsättning för att något ska kunna anmälas som brott är ju att det är brottsligt. Sedan kan det förstås ta ytterligare tid innan det faktiskt betraktas som brottsligt av gemene man/kvinna. Över tid innebär förändrade värderingar kring vad som är tillåtet för män att göra mot kvinnor självklart att det blir vanligare att kvinnor anmäler det de blir utsatta för.

Det är inte så att det hittats på en massa nya sexualbrott sedan 1975. Vad som hänt är att vad som rubriceras som våldtäkt har utökats. Tidigare rubricerades det som andra typer av sexualbrott.
Sexualbrotten är de med lägst anmälningsbenägenhet så det blir liksom väldigt svårt att få ihop siffrorna med det som argument.

filmjölk
2015-08-13, 22:15
Ett par frågor till dem som inte har en rasistisk förklaring till ökningarna, vad beror ökningarna i antal våldsbrott på? Arbetslösheten? Anmälningsbenägenheten? Våldsamma tv-spel? För få fritidsgårdar?

filmjölk
2015-08-13, 22:19
Hades: Sitter du på allvar och påstår att sexualbrott (även de som inte anmäls eller anmäldes) var lika vanligt innan Sverige blev mångkulturellt?

Dreas
2015-08-13, 22:34
Hades: Sitter du på allvar och påstår att sexualbrott (även de som inte anmäls eller anmäldes) var lika vanligt innan Sverige blev mångkulturellt?Det har länkats, läs Staffan Haldinlänken från sida ett.

Statistik är komplext.

Agitator
2015-08-13, 22:34
Ett par frågor till dem som inte har en rasistisk förklaring till ökningarna, vad beror ökningarna i antal våldsbrott på? Arbetslösheten? Anmälningsbenägenheten? Våldsamma tv-spel? För få fritidsgårdar?

Regelverket har ändrats och fler anmäler för att man kan? Förr var det mer godkänt att få en snyting utan att böla.

Annan förklaring är ju att vi är flera nu, och att vårat samhälle inte är lika homogent och fler står utanför.

Bara titta på alla världsmetropoler som är stora smältdeglar, massiva problem med brott, mord och annat skit som inte borde finnas i samhällena.

4623
2015-08-13, 22:36
Varför släpps det inte bara statistik kring första och andra generationens invandrare så alla rasister och nazister tystas?

Agitator
2015-08-13, 22:37
Våldtäkt inom hemmet t.ex. löstes oftas med vänner och pöbelmentalitet i tjejernas vänkrets. Sett det själv ett par gånger under 80/90talet. Inga anmälningar där inte, däremot sjukhusbesök och 1-2 år av återhämtning för den andre parten.

Yes
2015-08-13, 22:55
Ännu seriösare inlägg: Ge fan i frågor som berör mångkultur, invandring, SD m.m. Det är inte svårt. Skapa en egen tråd om ni vill göra avstickare.

Hades
2015-08-13, 22:59
Hades: Sitter du på allvar och påstår att sexualbrott (även de som inte anmäls eller anmäldes) var lika vanligt innan Sverige blev mångkulturellt?

Frågan är väl snarare om du har några som helst vetenskapliga belägg för att sexualbrott skulle ha med kultur att göra? Våldtäkter begås hela tiden av etniska svenskar.

Yes
2015-08-13, 23:02
Var jag någonstans otydlig med förhållningsreglerna för tråden?

Hades
2015-08-13, 23:19
Det är inte så att det hittats på en massa nya sexualbrott sedan 1975. Vad som hänt är att vad som rubriceras som våldtäkt har utökats. Tidigare rubricerades det som andra typer av sexualbrott.
Sexualbrotten är de med lägst anmälningsbenägenhet så det blir liksom väldigt svårt att få ihop siffrorna med det som argument.

Nej, så enkelt är det inte. Snarare är det så att hela det straffbara området har utökats. Exempel: Många handlingar som var normala på 70-talet skulle idag anses vara sexuellt ofredande.

Ja, sexualbrott har låg anmälningsbenägenhet. Av olika anledningar. Bland annat de som jag redan beskrivit, om sociala normer. Men om anmälningsbenägenheten ökar med tio gånger så förklarar det ju en tiofaldig ökning. Alldeles oavsett hur anmälningsbenägenheten är i förhållande till andra brott.

Förutom det som redan nämnts måste man, när det gäller brottsstatistik, ta hänsyn till hur polisen arbetar med olika frågor, vilken resurstilldelning de har samt vilka frågor som betonas från politiskt håll. Alliansen har till exempel drivit frågor om "hårdare straff för våldsbrott" etc. väldigt intensivt under sina åtta år vid makten. Det är inte omöjligt att detta fått effekter på brottsstatistiken.

CalleP
2015-08-14, 00:18
Jag tycker att Magnus är rolig men ifall jag letar efter information om samhället är inte det en speciellt pålitlig källa. Han är ju trots allt komiker och då är det svårt att ta han seriöst.

Finner det ganska ironiskt att många köper allt han säger med hull och hår utan att själva ifrågasätta någonting.

Bärsärk
2015-08-14, 05:34
Finns det något man kan göra i en demokrati förutom att rösta? Det bästa kanske vore att bara stänga in sig i en bubbla och låtsas som att det regnar.

Jag utgår ifrån att de folkvalda redan har koll på vad som händer men är oförmögna att göra något.

Vad tjänar man som individ på att ha koll på det här?

Ingen?

Magnus N
2015-08-14, 05:39
Ingen?

Själv bli folkvald och arbeta med de frågor du känner är viktiga?

Bärsärk
2015-08-14, 05:42
Själv bli folkvald och arbeta med de frågor du känner är viktiga?

Jo exakt.. men alltså för en vanlig knegare bara vad tjänar jag på att vara insatt i våldsbrott? Jag brukar försöka undvika kvällspressen.

Känns dumt att bry sig eller gå runt och oroa sig om något man inte kan påverka mer än att rösta vart fjärde år.

Magnus N
2015-08-14, 05:46
Jo exakt.. men alltså för en vanlig knegare bara vad tjänar jag på att vara insatt i våldsbrott? Jag brukar försöka undvika kvällspressen.

Känns dumt att bry sig eller gå runt och oroa sig om något man inte kan påverka mer än att rösta vart fjärde år.

Tror inte man tjänar något på det alls faktiskt , blir nog som du säger att man enbart oroar sig och ser spöken överallt till slut om man tänker rent generellt.

Ladugårdsdörr
2015-08-14, 07:33
Joakim Lamotte svarar Betan:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2800734-lamotte-magnus-betner-har-helt-fel

Hövdingen
2015-08-14, 07:53
Det har länkats, läs Staffan Haldinlänken från sida ett.

Statistik är komplext.

Ja den var ju bra.

så här skriver han angående misshandel Även här har dock anmälningarna om misshandel ökat för varje år (med undantag för 2011-2012). Detta tros dock inte spegla en ökning av det faktiska våldet.

Och

Jag säger det igen – för detta är den springande punkten – att anmälningarna ökar är inte det samma som att våldet ökar.

Antalet anmälda fall av misshandel har ökat från ca 20000 1975 till ca 80000 2011, detta avfärdas alltså med argumentet att anmälningarna ökar är inte det samma som att våldet ökar :laugh:

DekeThornton
2015-08-14, 08:00
Ja den var ju bra.

så här skriver han angående misshandel Även här har dock anmälningarna om misshandel ökat för varje år (med undantag för 2011-2012). Detta tros dock inte spegla en ökning av det faktiska våldet.

Och

Jag säger det igen – för detta är den springande punkten – att anmälningarna ökar är inte det samma som att våldet ökar.

Antalet anmälda fall av misshandel har ökat från ca 20000 1975 till ca 80000 2011, detta avfärdas alltså med argumentet att anmälningarna ökar är inte det samma som att våldet ökar :laugh:

Det avfärdas med hänvisning till statistik, NTU-undersökningar och sjukvårdsstatistik, som ger en annan bild än anmälningmängden och som bedöms som tillförlitligare mått på faktisk utsatthet för brott. Men jag antar att det är enklare att ignorera den biten och ohederligt låtsas som att Landin enbart tar sitt påstående ur luften.

Hövdingen
2015-08-14, 08:21
Det avfärdas med hänvisning till statistik, NTU-undersökningar och sjukvårdsstatistik, som ger en annan bild än anmälningmängden och som bedöms som tillförlitligare mått på faktisk utsatthet för brott. Men jag antar att det är enklare att ignorera den biten och ohederligt låtsas som att Landin enbart tar sitt påstående ur luften.

Av vem? Anledningen till att det "dödliga våldet" har minskat beror mycket på att det som bar dödligt våld för 20 år sedan inte är dödligt våld idag p.g.a. bättre sjukvård, mobiltelefoner o.s.v..

Sedan vad vet vi om anmälningsbenägenheten bland invandrare? Det är rimligt att tro att deras anmälningsbenägenhet är lägre än hos infödda.

DekeThornton
2015-08-14, 08:30
Av vem?

Av BRÅ själva, bland annat. Poängen med deras NTU-undersökningarna är ju att få fram tillförlitligare statistik över faktisk brottsutveckling än enbart anmälningsstatistik, som påverkas av ett otal andra faktorer än enbart faktisk utsatthet för brott.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/statistik/utsatthet-for-brott/ntu.html

Hövdingen
2015-08-14, 08:31
Vad DN inte nämner är att det inte är våldet som har sjunkit, det är antal som dör av våldet. Bättre ambulans och akutvård räddar dramatiskt fler våldsoffer. Antal anmälda mordförsök har inte sjunkit, däremot sjönk andel som dör av våldet. Dessa tendenser finns även i andra länder och är inte synonymt med minskat kriminalitet. När dödlighet från given mängd våld sjunker är antal som dör ett missvisande mått på brottslighet. Rättspatolog Jovan Rajs gav denna exempel ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”.

Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. Att antal väktare tredubblats och utgifter på larm och övervakning ökat ännu mer tyder heller inte på ökad underliggande trygghet.

Ökad trygghet och minskat våld är knappast vad en seriös granskning av statistiken tyder på. Statistiken visar ungefär vad tidningsrubrikerna visar, nämligen att våldet har ökat jämfört med exempelvis 1980.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153063023733231&set=a.10150320256993231.346950.560498230&type=1

Yes
2015-08-14, 08:33
NTU-undersökningarna är inte så tillförlitliga och sjukhusens statistik visar i själva verket på motsatsen till vad han hävdar.

DekeThornton
2015-08-14, 08:49
NTU-undersökningarna är inte så tillförlitliga och sjukhusens statistik visar i själva verket på motsatsen till vad han hävdar.

Om du hävdar att NTU-undersökningarna inte är tillförlitliga får du förklara varför. Naturligtvis är statistiska undersökningar aldrig fullständigt korrekta bilder av verkligheten, men i detta fall framstår det för mig som NTUerna är betydligt bättre verktyg för att ge en korrekt bild av verklig utsatthet för brott än anmälningsstatistiken.

Vilken sjukhusstatistik hänvisar du till? De artiklar då länkar till innehåller enbart viss anekdotisk bevisning från några enstaka sjukhus utan angivande av andra källor än uttalanden från viss personal. Socialstyrelsens statistik verkar säga något annat.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012oktober/flerungamanvardasforsjalvskadoranforvald

spoon
2015-08-14, 09:16
Ouch diger statistik:(

Nu till en retorisk fråga, varför ljuger media om det här?

Gör dom det? Länkarna i första inlägget är ju från SR, Sydsvenskan, DN och svd. Rubrikerna alternativt ingresserna är följande

Knivskadorna blir fler och svårare -SR

Ökat antal skottskadade på sjukhusen -Sydsvenskan

Grövre utomhusvåld, fler gängbrott och allt fler yngre offer och gärningsmän. Så ser verkligheten när den kommer till Södersjukhusets akutklinik. -DN

Våldet avfärdas på lösa grunder
-SVD

Den här delen från SR tycker jag är intressant

Enligt Felipe Estrada, forskningschef på Brottsförebyggande rådet visar de enkäter, som de gör med vanliga svenskar, den riktiga utvecklingen.

– Tittar man då på de frågeundersökningar där allmänheten får berätta om sin utsatthet till exempel för våld som är så pass grovt att man behövde uppsöka vård, så ser det sedan 1990 ganska oförändrat ut, säger han.

Alla tycks vara överens om att den brottsstatistik som används många gånger är svårtolkad, men för Greger Nilsson på Sahlgrenska universitetssjukhuset visar deras statistik verkligheten.

– Det är ju en människa bakom varje siffra så när jag säger att vi hade 125 stycken livshotande skador 2008 innebär det 125 människor som har kommit hit och sökt. Sedan är det inte säkert att alla dessa har polisanmält händelsen, säger han.

Det verkar som att BRÅ har en syn på statistik och att andra hellre förlitar sig på faktiska tal. Det kan jag köpa men drevet om att media ljuger det köper jag inte.

Yes
2015-08-14, 09:24
Om du hävdar att NTU-undersökningarna inte är tillförlitliga får du förklara varför. Naturligtvis är statistiska undersökningar aldrig fullständigt korrekta bilder av verkligheten, men i detta fall framstår det för mig som NTUerna är betydligt bättre verktyg för att ge en korrekt bild av verklig utsatthet för brott än anmälningsstatistiken.

Vilken sjukhusstatistik hänvisar du till? De artiklar då länkar till innehåller enbart viss anekdotisk bevisning från några enstaka sjukhus utan angivande av andra källor än uttalanden från viss personal. Socialstyrelsens statistik verkar säga något annat.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012oktober/flerungamanvardasforsjalvskadoranforvald
Därför att det är typ en enkätundersökning där runt 17 000 personer tillfrågas. Resultatet är beroende av urvalet och skillnader däri kan få stora utslag. Det försöker man givetvis kompensera för genom att vikta statistiken, men det gör fortfarande att tillförlitligheten kan och bör ifrågasättas.

Det är få sjukhus som för statistik över våldsrelaterade skador. SÖS är det största och har fört statistik längst tid. Dessutom är i princip den enda förändringen att en del av patienterna numera omförs till Karolinska. Sahlgrenska är också ett stort sjukhus som för sådan statistik.
Deras siffror är liksom inget du kan försöka snacka bort, och det du kallar anekdotiskt är just grundat på deras statistik.

DekeThornton
2015-08-14, 09:45
Därför att det är typ en enkätundersökning där runt 17 000 personer tillfrågas. Resultatet är beroende av urvalet och skillnader däri kan få stora utslag. Det försöker man givetvis kompensera för genom att vikta statistiken, men det gör fortfarande att tillförlitligheten kan och bör ifrågasättas.

Det är få sjukhus som för statistik över våldsrelaterade skador. SÖS är det största och har fört statistik längst tid. Dessutom är i princip den enda förändringen att en del av patienterna numera omförs till Karolinska. Sahlgrenska är också ett stort sjukhus som för sådan statistik.
Deras siffror är liksom inget du kan försöka snacka bort, och det du kallar anekdotiskt är just grundat på deras statistik.

En statistisk undersökning med 17 000 deltagare torde ge ett alldeles utmärkt underlag. Att all statistik innehåller felkällor generellt är ganska uppenbart. Frågan är vilka brister du ser i NTUerna specifikt och på vilket vis antalet anmälda brott skulle vara en bättre indikator för faktisk brottslighet trots att det senare måttet innehåller fler och större felkällor.

Vad gäller sjukhusstatistiken kan jag konstatera att du glatt ignorerade faktumet att socialstyrelsen publicerat statistik som talar för att antal vårdade för våld minskar.

2009:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18322/2011-5-5.pdf

2010:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18491/2011-11-18.pdf

Sid 84 och 85 i respektive rapport. Jag har inte hittat färskare siffror. Hur kommer det sig att en eventuell ökning av våld inte syns i denna statistik?

Jakobson
2015-08-14, 11:16
Oavsett vad som sägs av media och statistik så kan medborgare se själva vad som sker i vårat samhälle

Mental
2015-08-14, 11:52
Oavsett vad som sägs av media och statistik så kan medborgare se själva vad som sker i vårat samhälle

Ok, jag har inte sett något våld, med undantag för två snubbar som slogs i kön till krogen förra sommaren, således kan jag dra slutsatsen att vårt samhälle är i det närmaste våldsfritt.

Dvs om jag inte har statistik eller media, så återstår lösa rykten från folk på forum/facebook som känner en grannes syrras kompis som minsan vet hur det ligger till!

Red Apple
2015-08-14, 12:04
Ok, jag har inte sett något våld, med undantag för två snubbar som slogs i kön till krogen förra sommaren, således kan jag dra slutsatsen att vårt samhälle är i det närmaste våldsfritt.

Dvs om jag inte har statistik eller media, så återstår lösa rykten från folk på forum/facebook som känner en grannes syrras kompis som minsan vet hur det ligger till!

*hug*

Jakobson
2015-08-14, 12:05

Så kan det nog vara, jag bor mitt i stan och det ska ju vara mindre brott än i förorten men ändå ser man kriminella handlingar utföras nästan dagligen

DekeThornton
2015-08-14, 12:15
Jag bor och jobbar mitt i stan. Senast jag såg en kriminell handling var när två drängfulla svenska killar försökte slåss utanför Lemon på Kungsholmen på grund av tjafs om en tjej för typ sex år sedan. Jag är äldre och rör mig mindre ute i nattlivet idag än då, vilket naturligtvis starkt påverkar vilka miljöer jag utsätts för, men vad jag minns kändes staden klart mer otrygg när jag växte upp än vad den gör idag. Bara en sådan sak som hur nedgången och konstant vandaliserad kollektivtrafiken var sent 80-tal och tidigt 90-tal jämfört med idag.

Mental
2015-08-14, 12:18
Så kan det nog vara, jag bor mitt i stan och det ska ju vara mindre brott än i förorten men ändå ser man kriminella handlingar utföras nästan dagligen

Tja, jag bor i Märsta, är i stockholm nästan varje helgnatt, åker kollektivt på fyllan etc. Och jag har inte sett något våld. Jag hör talas om det, läser i tidningen om det osv, men det räknas ju inte :D

Jakobson
2015-08-14, 12:22
Men tar ni in enbart slagsmål eller trakasserier av tjejer, stöld/rån osv

Mental
2015-08-14, 12:28

Jag har inte sett några stölder eller rån än. Och inga trakasserier vad jag vet.

DekeThornton
2015-08-14, 12:28

Personligen har jag inte sett vare sig rån eller trakasserier av tjejer, utöver störigt fylleraggande på krogen av precis sådant slag som alltid förekommit. Men jag bor och också i en välmående del av Stockholms innerstad, så att jag inte upplever våld och otrygghet är inget jag drar några generella slutsatser av över huvud taget.

Bortsett då från min observation av den förbättrade standarden på kollektivtrafiken. Där är jag beredd att säga att situationen blivit bättre utan att närmare ha studerat någon statistik.

Jakobson
2015-08-14, 12:32
Jag måste väl ha otur som får beskåda sådant, såg senaste förra helgen som blev utsatt för övergrepp, och i veckan en kille som snodde en cykel

Fatslim
2015-08-14, 12:34
Helt ärligt är det vidrigt att se hur media fullkomligt spottar en i ansiktet med deras lögner, man gör verkligen ALLT för att försöka få svensken att tro att allt är frid och fröjd, tyvärr verkar det som att vissa är så enormt blåögda att de fortfarande går på skiten.

Börjar bli otroligt less på detta nu, våldet har ju för fan fullkomligt exploderat. Jävlarns vad det försöker tystas ner dock, även här på kolozzeum märker man hur trådar försvinner titt som tätt, vad hände med IKEA tråden förresten? Det väl väl ingen jätteond rasism där?

Såhär skriver Tino om det hela:

DN-läsare som ville ta reda på vad som hände på IKEA igår möttes av dessa tvåhuvudrubriker: “Rädsla på boendet efter knivattacken. Asylsökande: Jag känner mig rädd för reaktionerna som kan följa” samt “Sverige har blivit tryggare”

Risk för våldsam hämnd var tydligen så påtaglig att det var huvudfokus i rapporteringen. Det är dock oklart vad hotbilden grundas på. Även denna gång har någon svensk hämndaktion i varje fall hitintills inte materialiserats annat än i journalisters fantasier.

DN baserar påståendet om ökad trygghet på reduktion av antal fullbordade mord ”Under 1990-talet rapporterades i snitt cirka 100 fall av dödligt våld per år. Nu är siffran nere på 87 fall per år”.

Vad DN inte nämner är att det inte är våldet som har sjunkit, det är antal som dör av våldet. Bättre ambulans och akutvård räddar dramatiskt fler våldsoffer. Antal anmälda mordförsök har inte sjunkit, däremot sjönk andel som dör av våldet. Dessa tendenser finns även i andra länder och är inte synonymt med minskat kriminalitet. När dödlighet från given mängd våld sjunker är antal som dör ett missvisande mått på brottslighet. Rättspatolog Jovan Rajs gav denna exempel ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”.

Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. Att antal väktare tredubblats och utgifter på larm och övervakning ökat ännu mer tyder heller inte på ökad underliggande trygghet.

Ökad trygghet och minskat våld är knappast vad en seriös granskning av statistiken tyder på. Statistiken visar ungefär vad tidningsrubrikerna visar, nämligen att våldet har ökat jämfört med exempelvis 1980. Det stämmer inte som Fredrik Reinfeldt påstår att ”Brottsligheten sjunker och den sjunker brett”. DN och Reinfeldt ger sken av att de är upplysta och informerar en irrationell pöbel att våldet ”faktiskt” har minskat. Who are you going to believe, me or your lying eyes?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153063023733231&set=a.10150320256993231.346950.560498230&type=1

Mitt förtroende för svensk media är i alla fall numera som bortblåst, de senaste 2 åren har fan varit extrema och agendan är tämligen uppenbar.

martikainen
2015-08-14, 12:36

Det här tycker jag är jäkligt intressant också! Min personliga erfarenhet av våld i Örebro är att det är extremt sällsynt, de man läser om i den lokala tidningen verkar till största del handla om 1. "interna strider" i ett av våra sämre områden. 2. familjevåld.

Gjorde några googlingar på na.se (vår lokala tidning) och olika typer av brott, och även där pekar artiklarna på att de flesta är "kända av polisen sen tidigare (jag läser, interna strider ) eller "de var bekanta sen tidigare".

Jag känner bara ett par personer som, under mina 20 år av minne, blivit utsatta för oprovocerat grövre våld. Sen ett större antal som varit med/sett rån/rånförsök av smågangstrar.

När man ser alla nyheter om skjutningar, sprängningar osv som skett de senaste åren så tolkar i alla fall jag det som att det är strider mellan diverse gäng, inte att något psykfall kastar in en handgranat i random persons lägenhetsfönster.

Men bortsett från mina personliga erfarenheter så tvivlar jag inte en sekund på att våldet faktiskt har ökat senaste 20åren. Ja vi har en mycket mer aggresiv media som rapporterar om minsta lilla, men hela omvärlden har ju eskalerat i våld verkar det som, så det vore väl inte så konstigt om Sverige var besparade från detta.

spoon
2015-08-14, 15:16
Yes, Har du några siffror för hur många som har blivit dömda?

Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1975: 768 varav 118 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1995: 1707 varav 289 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 2014: 6697 varav 854 “överfallsvåldtäkter”
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1975: 21 518
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1995: 54 333
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 2014: 83 324
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1975: 170
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1995: 643
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 2014: 792
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1975: 27 016
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1995: 66 131
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 2014: 108 071

grytlappen
2015-08-14, 16:11
Jag förstår inte hur man kan sitta och förneka att kriminaliteten ökat i Sverige de senaste 20 åren. När jag var liten kunde jag gå hem sent utan problem. Senare i ungdomen blev jag utsatt för rånförsök 2ggr, blivit påhoppad på stan några ggr osv (och jag är en datanörd som inte är ute och slåss frivilligt för skoj skull precis).

Framförallt så ser man ju hur det ser ut i Göteborg. Mitt föräldrahem var ett fint område när jag var liten, nu är det en samlingsplats för gäng och langare...

Känner många som flyttat från Malmö eftersom de inte känner sig trygga längre. Till och med småsamhällen i Norrland har ju gängkriminalitet nu för tiden!

Det är nästan så att jag önskar att ni som argumenterar mot att kriminaliteten ökar i Sverige råkar ut för något så ni öppnar ögonen :)

Agitator
2015-08-14, 16:24
En kille sköts i huvudet nära gymmet för några månader sedan. Bilbränder och försök till upplopp i förort bara några km härifrån. Automateld mot en lägenhet under 2 km härifrån. Jag bor 10 min från slussen.

Det händer så mycket mer som aldrig kommer fram direkt, smånotiser mest.

Bärsärk
2015-08-14, 16:27
Tror inte man tjänar något på det alls faktiskt , blir nog som du säger att man enbart oroar sig och ser spöken överallt till slut om man tänker rent generellt.

Exakt, så varför utsätter sig folk för det då tillsynes helt frivilligt? Själv skrotar jag allt vad nyheter och tidningar heter.

Händer det något stort som typ Breivik då får man ju reda på det i alla fall (för att någon nämner det på jobbet)

Saatan
2015-08-14, 16:32
Alla som påstår att de inte ''upplever något'' bor på fel/rätt ställe :)

Olegh
2015-08-14, 16:42
Att det var bättre förr är inte precis en ovanlig uppfattning hos missnöjda människor, den är ofta kopplad till en dålig bild av hur det faktiskt var förr.

Fatslim
2015-08-14, 16:42
Jag förstår inte hur man kan sitta och förneka att kriminaliteten ökat i Sverige de senaste 20 åren. När jag var liten kunde jag gå hem sent utan problem. Senare i ungdomen blev jag utsatt för rånförsök 2ggr, blivit påhoppad på stan några ggr osv (och jag är en datanörd som inte är ute och slåss frivilligt för skoj skull precis).

Framförallt så ser man ju hur det ser ut i Göteborg. Mitt föräldrahem var ett fint område när jag var liten, nu är det en samlingsplats för gäng och langare...

Känner många som flyttat från Malmö eftersom de inte känner sig trygga längre. Till och med småsamhällen i Norrland har ju gängkriminalitet nu för tiden!

Det är nästan så att jag önskar att ni som argumenterar mot att kriminaliteten ökar i Sverige råkar ut för något så ni öppnar ögonen :)

Både min mor och far, 50-talister, säger att Sverige var MYCKET lugnare "när dom växte upp", det går knappt ens att jämföra, det är som 2 helt olika länder menar dom.

Och nej, det är inga onda rassegalningar det är tal om, de är båda "sossedjävular".

Carlo Fatface
2015-08-14, 18:19
Jag har hittills inte hört en enda polis säga i något sammanhang att det är mindre våld i idag än tidigare.

Men några friserade siffror i ett A4 och en kille som heter Magnus Betner säger att det inte är så,så då är det väl så då. *rolleyes*

Både min mor och far, 50-talister, säger att Sverige var MYCKET lugnare "när dom växte upp", det går knappt ens att jämföra, det är som 2 helt olika länder menar dom.

Och nej, det är inga onda rassegalningar det är tal om, de är båda "sossedjävular".

Med dessa uttalanden är de per definition Sverigedemokrater. :d

Sarco
2015-08-14, 19:04
Det här är en fruktansvärt intressant tråd. Jag har en hel del yrkeserfarenhet från delar av området och jag har ett gäng akademiska poäng i området. Men jag ska inte försöka säga att jag är insatt för det är oerhört komplext och jag är inte uppdaterad på forskning på riktigt och jag har inte hela bilden. Jag ska försöka lägga lite tid på det vid tillfälle för tråden har verkligen sporrat min nyfikenhet :-)

I alla fall: Jag tror att tråden skulle tjäna på att flera skribenter som har bra poänger inser att flera förklaringsmodeller sannolikt är sanna samtidigt. I alla fall om man vill diskutera hellre än bara argumentera. Det kan ju vara ett nöje det med...

Jag tror att man ska tänka lite på hur samhället utvecklats (nu tänker jag mest på den statistik Yes redovisade i början av tråden. Tillgreppsbrott och annan sådan brottslighet har ökat för att det finns mycket mer stöldbegärlig egendom lättillgänglig numera, till exempel).

- det sker oerhört många fler polisanmälningar nu jämfört med förr i tiden. Anmäldes slagsmål på skolan till polisen när ni gick i skolan? Det var en oerhörd tanke på min tid men det sker regelmässigt nu på många håll (och blir då misshandel). Faktum är att man löste mycket mer mellan individer/i lokalsamhället förr i tiden.

- myndigheterna har utvecklats. Utan att veta säkert kan jag tänka mig att man dokumenterade betydligt mycket mindre inom polisen förr i tiden. Jag vet att det gäller på annat håll. Man var helt enkelt mer pragmatisk och nu ser man till att göra formellt rätt.

- psykiatrireformen har nämnts. Den ledde till att en hel del människor som inte klarade att hantera sin sjukdom inom ramen för öppenvård klev ut i samhället och en inte obetydlig andel misskötte sin behandling.

- sexualbrott har redan diskuterats. Det är onekligen så att både det kriminaliserade området har utökats kraftigt på senare år samt att skuld- och skamproblematiken var mycket större i samhället för relativt kort tid sedan.

- utelivet har förändrats extremt mycket sedan 80-talet. Minns ni frihetsfronten och tritnaha eller rave-hysterin? Det är fler som är ute och dricker, helt enkelt. Det är kul för de flesta men det leder också till fler konflikter mellan människor som är sällsynt illa förberedda på att hantera konflikter.

- de som löper störst risk att utsättas för brott är de som själva är brottsaktiva. De som vi ser som "det ideala offret" dvs utan skuld, är minst utsatta för risk.

- Samtidigt är det såklart så att vi har sett ett inflöde av organiserad brottslighet som började med HA och Bandidos och sedan har fortsatt med andra allianser. Kombinerat med inflöde av vapen, jugoslaviens sammanbrott och effekterna av det inbördeskriget så har det påverkat mycket. Det är klart att den kriminella miljön har ändrats oerhört sedan "folkhemsbrottsligheten". Kriminella idag har mer behov av skydd och man behöver visa sitt våldskapital på ett annat sätt för att klara sig i den världen. Den allvarliga brottsligheten här gäller dock mest inbördes. Samhället påverkas mer än den enskilde "oskyldige".

- det grova våldet har sannolikt ökat. Man misshandlar folk grövre än förr. Det finns många uppgifter om detta från både polis och sjukvård. Varför är en bra fråga.

Ovanstående tror jag inte förklarar allt men jag tror inget kan avfärdas som irrelevant.

- Jag får skriva mer sen eftersom frugan skäller men med förhoppning att jag klarar mig från Yes tillsägelser så tycker jag att innan någon skriver något om invandringens eventuella effekter så borde den som hävdar något sådant dra fram samma statistik från jämförbara länder (tex Finland, Danmark) som har mycket lägre invandring och jämföra med deras siffror på ett ärligt sätt.

Pudzianovski
2015-08-14, 20:45
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/bland-statistikskeptikerna/

PureWhey
2015-08-14, 21:08
Humoristisk artikel :D

xodd
2015-08-14, 21:17
Det största problemet med statistik är att man kan vinkla siffror på det sättet att det alltid kommer passa ens egen uppfattning, även om man sitter med samma grunddata.

Fatslim
2015-08-14, 21:19

*rolleyes* :laugh::laugh::laugh:

Agitator
2015-08-14, 22:08
Lugnt, det har minskat. Alla dessa no-go zoner eller stenkastkning på polis/brandmän/ambulanspersonal var mer förr!

Eller alla dessa granater eller automateld samt upptrappade våldet, det var mer förr!

Känns skönt att höra att det var värre förr!

High1ander
2015-08-14, 22:32
Det löjliga med artikeln är ju att man tar upp att folk "känner sig tryggare" som någon indikator på hur saker verkligen är. Man tror mer på Allah nu i Sverige också än för 50 år sen, innebär det att Allah nu finns?

Även om ökningen skulle bero på som de menar upp till två tredjedelar fel/ej jämnförbar statistik (t.ex. utökade begrepp, dubbletter, självmord, etc.) så blir det ju fortfarande en markant ökning på minst ca 30-100% i de olika kategorierna (då inräknat folkmängsökning på ynka 15% sen 75).

Tar man t.ex. Yes statistik som tråden startades med, så blir det sen 1975
872% mera våldtäkter.
387% mera misshandel.
465% mera mordförsök.
400% mera våldsbrott.

Tar man då och som sagt kompenserar med folkökning på 15%, dvs. tar bort 15% på anmälda brott på Yes statistik, och sen tar den övre delen av vad artikeln säger, två tredjedelar (67%) och tar bort från och sen jämför med 1975 års "mordförsök" så får man, ca 170st 1975 mot ca 222st (792st minus 15%, sen det minus 67%) 2014. En ökning på ca 30%. Dvs. med artikelns egna "försvar" så blir det fortfarande en ökning på 30%.

Nu hävdar inte jag att som sagt "samma regler gällde 1975 som 2014" för klassifieringarna, men det håller inte att säga att ökning inte sker "om bara" det är en "felmarginal på två tredjedelar". Som sagt, jag utgår även från datan Yes har lagt fram som kan vara felaktig, och min matte kan vara felaktik också :)

Saatan
2015-08-14, 22:49
Det här är en fruktansvärt intressant tråd. Jag har en hel del yrkeserfarenhet från delar av området och jag har ett gäng akademiska poäng i området. Men jag ska inte försöka säga att jag är insatt för det är oerhört komplext och jag är inte uppdaterad på forskning på riktigt och jag har inte hela bilden. Jag ska försöka lägga lite tid på det vid tillfälle för tråden har verkligen sporrat min nyfikenhet :-)

I alla fall: Jag tror att tråden skulle tjäna på att flera skribenter som har bra poänger inser att flera förklaringsmodeller sannolikt är sanna samtidigt. I alla fall om man vill diskutera hellre än bara argumentera. Det kan ju vara ett nöje det med...

Jag tror att man ska tänka lite på hur samhället utvecklats (nu tänker jag mest på den statistik Yes redovisade i början av tråden. Tillgreppsbrott och annan sådan brottslighet har ökat för att det finns mycket mer stöldbegärlig egendom lättillgänglig numera, till exempel).

- det sker oerhört många fler polisanmälningar nu jämfört med förr i tiden. Anmäldes slagsmål på skolan till polisen när ni gick i skolan? Det var en oerhörd tanke på min tid men det sker regelmässigt nu på många håll (och blir då misshandel). Faktum är att man löste mycket mer mellan individer/i lokalsamhället förr i tiden.

- myndigheterna har utvecklats. Utan att veta säkert kan jag tänka mig att man dokumenterade betydligt mycket mindre inom polisen förr i tiden. Jag vet att det gäller på annat håll. Man var helt enkelt mer pragmatisk och nu ser man till att göra formellt rätt.

- psykiatrireformen har nämnts. Den ledde till att en hel del människor som inte klarade att hantera sin sjukdom inom ramen för öppenvård klev ut i samhället och en inte obetydlig andel misskötte sin behandling.

- sexualbrott har redan diskuterats. Det är onekligen så att både det kriminaliserade området har utökats kraftigt på senare år samt att skuld- och skamproblematiken var mycket större i samhället för relativt kort tid sedan.

- utelivet har förändrats extremt mycket sedan 80-talet. Minns ni frihetsfronten och tritnaha eller rave-hysterin? Det är fler som är ute och dricker, helt enkelt. Det är kul för de flesta men det leder också till fler konflikter mellan människor som är sällsynt illa förberedda på att hantera konflikter.

- de som löper störst risk att utsättas för brott är de som själva är brottsaktiva. De som vi ser som "det ideala offret" dvs utan skuld, är minst utsatta för risk.

- Samtidigt är det såklart så att vi har sett ett inflöde av organiserad brottslighet som började med HA och Bandidos och sedan har fortsatt med andra allianser. Kombinerat med inflöde av vapen, jugoslaviens sammanbrott och effekterna av det inbördeskriget så har det påverkat mycket. Det är klart att den kriminella miljön har ändrats oerhört sedan "folkhemsbrottsligheten". Kriminella idag har mer behov av skydd och man behöver visa sitt våldskapital på ett annat sätt för att klara sig i den världen. Den allvarliga brottsligheten här gäller dock mest inbördes. Samhället påverkas mer än den enskilde "oskyldige".

- det grova våldet har sannolikt ökat. Man misshandlar folk grövre än förr. Det finns många uppgifter om detta från både polis och sjukvård. Varför är en bra fråga.

Ovanstående tror jag inte förklarar allt men jag tror inget kan avfärdas som irrelevant.

- Jag får skriva mer sen eftersom frugan skäller men med förhoppning att jag klarar mig från Yes tillsägelser så tycker jag att innan någon skriver något om invandringens eventuella effekter så borde den som hävdar något sådant dra fram samma statistik från jämförbara länder (tex Finland, Danmark) som har mycket lägre invandring och jämföra med deras siffror på ett ärligt sätt.
Snyggt.
Patetiskt.

FoolsGold
2015-08-14, 23:01
[...]Bra inlägg![...]

Bra inlägg! Jag skulle också gärna se en jämförelse med andra Europeiska länder. Så länge man håller sig till fakta från tillförlitliga källor så bör ju diskussionen kunna hållas på god nivå.

xodd
2015-08-14, 23:21
Det är inte helt omöjligt att en ökad mängd våldsbrott går hand i hand med en ökad trygghet. Beror lite på hur man ser det. Hade varit intressant att plotta alla våldsbrott/personrån på en karta och se. Det är möjligt att det bara speglar den ökade segregationen i samhället, där det är lajbans att leva i ett bra område, medan människor känner sig mindre trygga utanförskapsområden.

Kalla det White Flight eller vad du vill, men det är ju uppenbart att prisbilden på bostäder skapar segregerade områden. I den ena delen av skalan kanske man känner sig väldigt trygg. I den andra not so.

Jagax
2015-08-14, 23:52
Heh, roligt hur från början Yes försöker använda statistik för att visa att brotten visst inte minskar och de vanliga hoppar genast med och börjar sin klagan och säger att statistiken inte ljuger utan talar sitt tydliga språk.

När det sedan visar sig att det enda som kan sägas med statistiken är att antalet faktiska våldsbrott/dödligt våld minskat så är tillgänglig statistik inte längre tillförlitlig utan nu är det istället anekdoter som gäller som nya fakta.
Bro-science i sitt esse.

Också intressant hur många som faktiskt verkar tro att antalet anmälningar=antalet brott.
Fantastiskt hur fasta folk är i sin övertygelse så att de tror på sina egna/meningsfränders anekdoter över det som finns redovisat. Kommer med intelligenta one-liners för att avfärda sån't som motsäger denna övertygelse.

High1ander
2015-08-15, 00:44
Heh, roligt hur från början Yes försöker använda statistik för att visa att brotten visst inte minskar och de vanliga hoppar genast med och börjar sin klagan och säger att statistiken inte ljuger utan talar sitt tydliga språk.

När det sedan visar sig att det enda som kan sägas med statistiken är att antalet faktiska våldsbrott/dödligt våld minskat så är tillgänglig statistik inte längre tillförlitlig utan nu är det istället anekdoter som gäller som nya fakta.
Bro-science i sitt esse.

Också intressant hur många som faktiskt verkar tro att antalet anmälningar=antalet brott.
Fantastiskt hur fasta folk är i sin övertygelse så att de tror på sina egna/meningsfränders anekdoter över det som finns redovisat. Kommer med intelligenta one-liners för att avfärda sån't som motsäger denna övertygelse.

Du tillför vad med det inlägget? Vad är det som "redovisats" som är helt utan tolkning? Vad spelar det för roll om det är anmälda fall eller inte, så länge man har samma tolkning/system som tidigare?

Vad för bevis har du att våldsbrott/mordförsök minskat?

Man kan inte bara gå efter "hur många som dödats", eftersom en person kan döda mer än en (vilket då gör statistiken skev). Man kan inte bara gå efter dömda för då kommer ju ej lösta fall räknas. "Tyvärr" är det just anmälda man får gå efter, men som sagt, även när man tar i beräkning dessa "våldet ökar ej"-ursäkter och deras siffror så blir det ju fortfarande en markant ökning.

Sen är det ju klantigt/dåligt att BRÅ inte "samma regler" (eller fixar så dubbletter/självmord försvinner). Vad är syftet att ens föra statistik om den blir så otillförlitlig att man kan "tolka" bort den?

Agitator
2015-08-15, 01:13
År 2002

Sista stycket.

Enligt Reinfeldt får BRÅ:s rapporter ett väldigt medialt utrymme - trots att de ofta är tunna.

- De säger att brottsligheten inte växer. Jag kan bara konstatera att åtminstone när det gäller våldsbrottsligheten och organiserad brottslighet så säger alla att det ökar - utom BRÅ.

Har det blivit bättre tro?

http://i.imgur.com/5nzvI0w.jpg

Mjölkdrickare
2015-08-15, 01:51

Bro-science i sitt esse.

Vad som är än mer intressant, eller tragiskt beroende på hur man ser på det, är att antalet anmälda brott inte alls är av någon betydelse enligt många.

Den vanligaste förklaringen för att en ökning av antalet anmälda brott inte är av någon betydelse, är den så kallade "anmälningsbenägenheten". Anmälningsbenägenheten är bara en TEORI, ett rättsvetenskapligt koncept, inte en allehanda förklaring. Att antalet anmälda våldsamma brott i flertalet kategorier har fyrdubblats perioden 1975-2014 ska alltså bero på att anmälningsbenägenheten har fyrdubblats under samma period, och detta kan man hävda utan några som helst BEVIS?

Ponera att Sverige bara hade en enda verksam polis som inte kan "konstatera" att ett enda brott har skett utav de alla miljoner anmälningar som kommer in av uppenbara skäl(brist på resurser). Detta skulle alltså betyda att brottsligheten i ett sådant scenario hade vart lika med noll med din och alla likasinnades logik. Det är jubelidioti på högsta nivå.

Sverker
2015-08-15, 06:09
Lugnt, det har minskat. Alla dessa no-go zoner eller stenkastkning på polis/brandmän/ambulanspersonal var mer förr!

Eller alla dessa granater eller automateld samt upptrappade våldet, det var mer förr!

Känns skönt att höra att det var värre förr!

Vi hade ett kallt krig innan. Centralmakten i öst och segermakterna i väst kunde plocka in vapnen efter kriget och koncentrera sina egna vapen mot en väl definierad fiende.
Enligt media kommer nu granater och automatvapen från olika konflikthärdar där kontrollen av överblivna vapen inte har varit lika stark.

Svaret på frågan är alltså större kontroll på de vapen som kommer in i Sverige.

qozmox
2015-08-15, 06:48
klart som korvspad det är fler brott nu än förr.
varenda unge bär ju omkring på prylar för 10 lök.

Dreas
2015-08-15, 08:06

Bro-science i sitt esse.

Fantastiskt hur fasta folk är i sin övertygelse så att de tror på sina egna/meningsfränders anekdoter över det som finns redovisat. Kommer med intelligenta one-liners för att avfärda sån't som motsäger denna övertygelse.Du verkar inte ha läst tråden eller speciellt mycket i ämnet. Det finns inget som säger att brott har minskat. BRÅ har en teori om anmälningsbenägenheten men det finns inte stöd för den tolkningen i forskning. Dock inte en ogiltig teori för det.

Här kan du läsa lite: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=999306560120870&id=100001246056672&ref=m_notif&notif_t=like

I kommentarsfältet finns också lite info. Dock lite mycket att läsa för att få bitarna ur kakan.

spoon
2015-08-15, 08:15
Kan man inte få fram hur många som har blivit dömda för dom olika brotten som yes länkar till i den första posten? Då får man ju svaret på om det är brotten eller anmälningarna som har ökat givet att rättsväsendet är detsamma.

Jag orkar inte ge mig på en googlingsrunda för att det är lördag och solen skiner. Men det verkar ju finnas intresserade folk här. Det hade varit intressant enligt mig.

Asdf
2015-08-15, 08:22
Frågan är väl snarare om du har några som helst vetenskapliga belägg för att sexualbrott skulle ha med kultur att göra? Våldtäkter begås hela tiden av etniska svenskar.

När jag och polarna lekte runt med en sammanställning av tingsrättsdomar (plottat via google fusion tables och kopplat till folkbokföringssystemet) angående vilken typ av personer som begår vilka brott hade vi det rätt kul

Arabiskt-klingande namn utgjorde majoriteten av anmälda våldtäktsmän i förhållande till andra förövare

Jugoslaverna är i top på pangpangbrott eller brott där skjutvapen är vanligt förekommande

Sen är förövrigt det mest kriminella namnet i sverige

PixelMiner
2015-08-15, 09:16
För de som hävdar att det var bättre förr så bör de nog precisera NÄR de menar att FÖRR var i tiden. 1990? 1980? 1950? 1900?

Jag sammanställde lite historisk data över mördade i Sverige i en annan tråd. Om man plottar det över tid, så ser det ut så här:
http://i.imgur.com/CXzMTBL.jpg

4623
2015-08-15, 09:24
Kan man inte få fram hur många som har blivit dömda för dom olika brotten som yes länkar till i den första posten? Då får man ju svaret på om det är brotten eller anmälningarna som har ökat givet att rättsväsendet är detsamma.

Jag orkar inte ge mig på en googlingsrunda för att det är lördag och solen skiner. Men det verkar ju finnas intresserade folk här. Det hade varit intressant enligt mig.

Det ger väl inte en bättre bild? Om 20 personer blir misshandlade och 10 blir dömda. Har det då bara begåtts 10 brott?

PixelMiner
2015-08-15, 09:26
Sedan har bloggaren Cornucopia sammanställt data över antalet vårdade för våldsbrott under perioden 2007 - 2013:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/valdsdebatten-de-faktiska-vardfallen.html

spoon
2015-08-15, 09:58
Det ger väl inte en bättre bild? Om 20 personer blir misshandlade och 10 blir dömda. Har det då bara begåtts 10 brott?

Jag utgår ifrån att rättsväsendet klarar av sitt arbete och lägger ner dom anmälningarna som inte är något. Därmed så borde antalet domar utgöra en bättre statistik än antalet anmälningar.

LadyG
2015-08-15, 10:00
Jag utgår ifrån att rättsväsendet klarar av sitt arbete och lägger ner dom anmälningarna som inte är något. Därmed så borde antalet domar utgöra en bättre statistik än antalet anmälningar.

Granskningar har visat att så mycket som mellan hälften och två tredjedelar av de anmälda fallen av dödligt våld egentligen avser något annat. http://www.dn.se/ledare/huvudledare/bland-statistikskeptikerna/

Intressant läsning.

PixelMiner
2015-08-15, 10:03

Båda två är ju rätt dåliga mått. Det anmäls ju saker i onödan, samtidigt som vissa inte anmäler alls.

Personer vårdade på sjukhus p.g.a. våld är kanske ett mer rättvisande mått. Samtidigt så finns det ju säkert folk som inte uppsöker sjukhus efter en misshandel. Det är svårt med bra statistik, helt enkelt.

spoon
2015-08-15, 10:07

Intressant läsning.

Det jag saknar i den texten är en förklaring av vad "något annat" avser. Innebär det att något annat resulterar i domar om annat våld så betyder ju anmälningarna faktiskt något. DN fokuserar bara på statistiken om dödligt våld. Det hade varit intressant att se siffror på dom andra våldsbrotten också om man vill skaffa sig en bild om hur det är och hur det var.

frogmachine
2015-08-15, 10:22

Så du menar att alla brott som inte uppklaras och folk döms "är inget"? Interesting.

spoon
2015-08-15, 12:13
Så du menar att alla brott som inte uppklaras och folk döms "är inget"? Interesting.

Jag får svara ja på den frågan. I varje fall om den frågan ställs emot att varje anmälan har ett brott bakom sig. Det krävs ingenting för att göra en anmälan men om man ska få en dom så måste man gå igenom anmälan och se vad som ligger bakom.

Ska man jämföra statistik så måste det vara bättre att jämföra fällande domar än anmälningar. Jag utgår ifrån att domstolarna dömer efter samma lagbok medan folk däremot kan vara mer benägna att anmäla nu än tidigare.

Dreas
2015-08-15, 12:27
Sedan har bloggaren Cornucopia sammanställt data över antalet vårdade för våldsbrott under perioden 2007 - 2013:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/valdsdebatten-de-faktiska-vardfallen.htmlSammanställningen är ju tyvärr per 100 000 invånare. Hur mycket har vi ökat sedan 2007? Fast det mest intressanta är väl om brotten och våldet ökat totalt?

frogmachine
2015-08-15, 13:02
Jag får svara ja på den frågan. I varje fall om den frågan ställs emot att varje anmälan har ett brott bakom sig. Det krävs ingenting för att göra en anmälan men om man ska få en dom så måste man gå igenom anmälan och se vad som ligger bakom.

Ska man jämföra statistik så måste det vara bättre att jämföra fällande domar än anmälningar. Jag utgår ifrån att domstolarna dömer efter samma lagbok medan folk däremot kan vara mer benägna att anmäla nu än tidigare.

Skrämmande tankesätt. Det påminner om någon politiker som sa att det inte är samma sak att ha gjort ett brott som att vara dömd för ett brott.

spoon
2015-08-15, 13:21
Skrämmande tankesätt. Det påminner om någon politiker som sa att det inte är samma sak att ha gjort ett brott som att vara dömd för ett brott.

Varför är det ett skrämmande tankesätt? Om det kommer in 100 anmälningar och 70 leder till dom, anser du då att det fortfarande har skett 100 brott?

Dreas
2015-08-15, 13:33
Varför är det ett skrämmande tankesätt? Om det kommer in 100 anmälningar och 70 leder till dom, anser du då att det fortfarande har skett 100 brott?
Brott sker ju hela tiden. Att man inte kan bevisa brott gör det ju inte ogjort.

PixelMiner
2015-08-15, 13:37
Sammanställningen är ju tyvärr per 100 000 invånare. Hur mycket har vi ökat sedan 2007? Fast det mest intressanta är väl om brotten och våldet ökat totalt?

Det beror ju på vad man är intresserad av. Per capita måttet indikerar ju mer hur stor sannolikhet det är att utsättas för brott. Båda måtten kan vara viktiga, huvudsaken är hur man tolkar ändringar.

Exempel:

År 1500 bodde det ungefär 3000 personer i Stockholm. Då mördades i snitt 2.4 personer om året. Det motsvarar 80 personer per 100 000 invånare.

2014 avled 25 personer pga dödligt våld i Stockholm enligt BRÅ. På Stockholms 800 000 invånare så motsvarar det 22.5 mord per 100 000 invånare.

Sker det fler mord i Stockholm idag?
- Ja, mer än 10 gånger så många mördas idag.

Var sannolikheten att mördas i Stockholm år 1500 högre än idag?
- Ja, det var 4 gånger mer sannolikt att mördas år 1500 än idag.

PixelMiner
2015-08-15, 13:45
Brott sker ju hela tiden. Att man inte kan bevisa brott gör det ju inte ogjort.

Men samtidigt är ju inte allt som anmäls brott. Bara för att folk tycker att någon varit dum mot dem, så innebär det ju inte att det har begåtts något verkligt lagbrott. Polisen är ju skyldiga att ta emot anmälningar, men om de inte kan bevisa att något brott begåtts så läggs ju utredning ner direkt.

Samtidigt är ju det problematiskt att bara titta på dömda eller åtalade. Då många fall inte går att utreda på grund av olika skäl. T.ex. när gärningsmannen inte går att hitta eller när polisen inte har resurser nog.

Personligen anser jag att statistiken över personer som vårdats på sjukhus pga våld sannolikt är den statistik som är mest liknande över tid. För anmälningsfrekvensen går upp och ner. Samma sak är det med polisens förmåga att leda brott till åtal och dom. Däremot så förändras nog folks beteende att söka vård vid kroppsskada ganska lite.

Agitator
2015-08-15, 13:51
klart som korvspad det är fler brott nu än förr.
varenda unge bär ju omkring på prylar för 10 lök.

Jag fnissade lite, men det är helt klart en förklaring.

På 90talet när vi införde it gymnasium där elever fick laptops, så kom det gäng från andra förorter och hängde runt skolornas områden och utförde personrån.

Och desto mer utanförskap vi får i samhället, ju mer drabbningar blir det.

Var på kulturfestivalen igår och lyssnade på sr symfoniorkester. Tiggarna som plockade pant i publilen sket helt i folket. Jag fick en svart soppsäck intryckt i mig med pant 3 gånger, och då stod jag längst bak vid staketet och hade utrymme runt mig så att man utan problem kunde rört sig med en gaffeltruck. Detsto mer smältdegel och utanförskap som skapas desto sämre blir samhället. Det märks tydligt hela tiden.

Dreas
2015-08-15, 14:02
Men samtidigt är ju inte allt som anmäls brott. Bara för att folk tycker att någon varit dum mot dem, så innebär det ju inte att det har begåtts något verkligt lagbrott. Polisen är ju skyldiga att ta emot anmälningar, men om de inte kan bevisa att något brott begåtts så läggs ju utredning ner direkt.

Samtidigt är ju det problematiskt att bara titta på dömda eller åtalade. Då många fall inte går att utreda på grund av olika skäl. T.ex. när gärningsmannen inte går att hitta eller när polisen inte har resurser nog.

Personligen anser jag att statistiken över personer som vårdats på sjukhus pga våld sannolikt är den statistik som är mest liknande över tid. För anmälningsfrekvensen går upp och ner. Samma sak är det med polisens förmåga att leda brott till åtal och dom. Däremot så förändras nog folks beteende att söka vård vid kroppsskada ganska lite.Så sant! Det är komplext inser man ju mer man gräver.

4623
2015-08-15, 14:41

Att Palme blev mördad är egentligen inget brott i din bok?

Eller när min cykel blev stulen?

Eller när en gubbe scamma mig på hårddiskar när jag var 14?

Eller när någon hacka mitt skrillkonto och tog pengarna där?

Edit: Eller när en person körde på mig när jag körde motorcykel och smet?

0x5f3759df
2015-08-15, 14:55
Att Palme blev mördad är egentligen inget brott i din bok?

Eller när min cykel blev stulen?

Eller när en gubbe scamma mig på hårddiskar när jag var 14?

Eller när någon hacka mitt skrillkonto och tog pengarna där?

Edit: Eller när en person körde på mig när jag körde motorcykel och smet?

Med sån logik är antagligen det bästa sättet att minska brottsligheten att göra sig av med poliser :D

Saatan
2015-08-15, 14:57
Det sker massor med brott i förorten som definitivt inte anmäls. Man golar inte osv alternativt att man helt enkelt inte vågar, så det kan t.o.m finnas ett större mörkertal nu än då. Har själv utländsk bakgrund och bor i förorten om det är relevant, det är inget jag läst på avpixlat.

PixelMiner
2015-08-15, 15:14
Det sker massor med brott i förorten som definitivt inte anmäls. Man golar inte osv alternativt att man helt enkelt inte vågar, så det kan t.o.m finnas ett större mörkertal nu än då. Har själv utländsk bakgrund och bor i förorten om det är relevant, det är inget jag läst på avpixlat.

Man behöver inte växa upp i förorten för att polisanmälningar skall svepas under mattan. Är själv uppväxt i villa i ett typiskt Svenson-svenson-kvarter i en mindre stad på landsbygden, där anmäldes det heller inte i onödan.

Fick stryk en gång på ett gymnasie-disko. Inget tok-allvarligt, men behövde ändå ett par styng. Inne på sjukhuset undrade de ifall jag ville polisanmäla. Det tyckte mina föräldrar var onödigt, eftersom alla känner alla i staden där jag bodde. Istället ringde min farsa upp föräldrarna till killen som slog mig. Våra föräldrar löste det över telefon och killen fick komma hem till oss tillsammans med sina föräldrar; be om ursäkt och lämna över lite pengar (för att täcka kostnaden för mina nedblodade kläder). Sedan var det löst enligt våra föräldrar.

PureWhey
2015-08-15, 15:18
Man behöver inte växa upp i förorten för att polisanmälningar skall svepas under mattan. Är själv uppväxt i villa i ett typiskt Svenson-svenson-kvarter i en mindre stad på landsbygden, där anmäldes det heller inte i onödan.

Fick stryk en gång på ett gymnasie-disko. Inget tok-allvarligt, men behövde ändå ett par styng. Inne på sjukhuset undrade de ifall jag ville polisanmäla. Det tyckte mina föräldrar var onödigt, eftersom alla känner alla i staden där jag bodde. Istället ringde min farsa upp föräldrarna till killen som slog mig. Våra föräldrar löste det över telefon och killen fick komma hem till oss tillsammans med sina föräldrar; be om ursäkt och lämna över lite pengar (för att täcka kostnaden för mina nedblodade kläder). Sedan var det löst enligt våra föräldrar.

Bra/dåligt?

PixelMiner
2015-08-15, 15:41
Bra/dåligt?

Jävligt kluven inför det där.

Bra på det sättet att samhället besparades en polisutredning och eventuell rättegång. Det är ju inte helt ovanligt att två sextonåriga grabbar drabbar samman, framförallt när de fått en öl eller två. Dessutom en eventuell polisanmälan ifrån min sida säkert resulterat i en motanmälan. Upp på detta skulle det social stigmat antagligen blivit stort eftersom den allmänna uppfattningen var att man inte polisanmälde "skitsaker". Det krävdes minst brutna ben eller skador resulterande i framtida handikapp för att folk skulle tycka att det var "på riktigt". Åtminstone när det inte var vuxna som slogs.

Dåligt att allt sköttes utanför rättssamhället. Vilket kanske lär vissa ungdomar att man kan komma undan ansvar bara genom ett "förlåt" och några hundralappar.

Alexton
2015-08-15, 15:51
Sen vet jag inte hur det fungerar när det är någon som begått tillräckligt många brott att åklagare inte bryr sig. Blev lurad på en lägenhet på blocket och av med typ 10k. Han lade ut sin flickväns lägenhet för uthyrning men efter kontrakt var skrivet och allt så sade de upp den.

Polisanmälde såklart killen och samlade bevis för han var brutalt korkad och jag hade namn, adress, personnummer och sms. Åklagaren lade ned det hela och hänvisade till civilmål för att killen ändå skulle åka in för X antal andra brott inom kort.

Kändes ungefär som rättsväsendet spottat en i ansiktet. Om någon liknande skulle ske igen så blir det knacka på med basebollträ i handen och driva in skiten själv.

High1ander
2015-08-15, 16:19
Alexton, "tyvärr" så ger effekten av att man inte samlar på sig straff att åklagare skiter i att åtala för brott som är lägre i straffskalan. I USA t.ex. så kan man ju däremot få så straffen läggs ihop, men inget av systemen är perfekta.

Som sagt, är svårt att fixa "bra" sätt att mäta, då varken anmälningar eller domar ger en korrekt bild. T.ex. så skulle det i statistiken se ut som mer inbrott begås om polisen satsar mer på att lösa/driva dom fallen (om man går efter dömda fall).

Hur gör man med mord när man hittar en kropp eller försvunnen person, läggs de till när de försvann eller när de hittats i årshistoriken?

Alexton
2015-08-15, 17:13
Problematiken blir att du kan begå så mycket brott du bara orkar/hinner om du inte sitter häktad. Maximera din vinst så att säga eftersom du ändå inte kommer dömas för dem.
Min gissning är att det är därför balt-ligor finner det så lätt att begå brott här i Sverige, 20 inbrott och du kommer ändå bara sitta inne för 1 + eventuellt för det värde du stulit.

Känns som att bryter du mot en lag 10 ggr så ska du dömas för merparten av detta eftersom det troligtvis finns 10 "offer" för brotten.

Men som sagt nästa gång så vet jag att det jag som måste fixa sakerna själv alternativt skänka bort skulden till någon annan som driver in den åt sig själv.

High1ander
2015-08-15, 17:19
Problematiken blir att du kan begå så mycket brott du bara orkar/hinner om du inte sitter häktad. Maximera din vinst så att säga eftersom du ändå inte kommer dömas för dem.
Min gissning är att det är därför balt-ligor finner det så lätt att begå brott här i Sverige, 20 inbrott och du kommer ändå bara sitta inne för 1 + eventuellt för det värde du stulit.

Känns som att bryter du mot en lag 10 ggr så ska du dömas för merparten av detta eftersom det troligtvis finns 10 "offer" för brotten.

Men som sagt nästa gång så vet jag att det jag som måste fixa sakerna själv alternativt skänka bort skulden till någon annan som driver in den åt sig själv.
Precis, man får en straffrabatt, vilket blir helt fel signaler. Men det är samtidigt för att skydda mot bland annat "man kommer sitta för livet om man begår 1 grov misshandel, 1 vapenbrott, 5 inbrott, smittning, etc." vilket då skulle kunna få en att eskalera ännu mer när man väl jagas "för man kommer ju ändå sitta resten av livet"...

Vilket som så är det ju en piss i ansiktet på "brottsoffren" som eftersom ingen döms inte räknas som "brottsoffer" och kan då inte få ut ersättning från brottsoffermyndigheten.

Dessutom så blir det fel antar jag (rätta mig gärna, för jag hoppas jag har fel) att eftersom personen inte döms så finns den inte heller med i register, och när den sen kommer ut och begår brott igen så är det "bara" 1-2 saker person är "dömd" för. Vilket också borde göra att profilerar man eller söker efter t.ex. inbrottstjuvar så kommer inte XXXX upp då hen bara dömdes för grov misshandel...

Luca Brasi
2015-08-15, 23:54
Försäkringsbedrägerier.
Diverse inbrott, personrån,och mordbränder har samma gärningsman och brottsoffer.

r1kkie
2015-08-17, 12:30
Sådär ja, knivdåden radas upp på löpande band...

http://www.svd.se/tre-misshandlade-i-norrkoping/om/sverige

ARMSTARK
2015-08-17, 12:51
För 20 år sen ansågs det som en rätt stor grejj om man blev nedslagen eller rånad, det var självklart att man polisanmälde. Nuförtiden är det så vanligt att man inte tycker att det är någon ide'.

filmjölk
2015-08-17, 13:01
Bra/dåligt?

Dåligt imho. idioter kommer utnyttja ett sådant "internt system" och bete sig som as i hembygden alldeles för länge, tills de sist gör något riktigt allvarligt. "Alla" i byggden visste att det skulle sluta riktigt illa, men polisen 5mil bort hade inte en jäkla aning för att alla höll varann om ryggen.

r1kkie
2015-08-17, 13:03
För 20 år sen ansågs det som en rätt stor grejj om man blev nedslagen eller rånad, det var självklart att man polisanmälde. Nuförtiden är det så vanligt att man inte tycker att det är någon ide'.

Framförllt när det tar 1-2år innan det kommer upp i rätten. Bara prata med vilken ordningsvakt som helt på krogen som råkat ut för misshandel/våld mot tjänsterman/hot mot tjänsteman. Arbetskollegan som jobbar som ordningsvakt vittnar om detta att man blir kallad till rätten som vittne eller målsman 1-2år efter händelsen, lätt att komma ihåg allt i detalj där så därför skiter man i att anmäla för man vet att det tar för lång tid eller att det blir nedlagt.

Ignatius72
2015-08-17, 17:19
Dåligt imho. idioter kommer utnyttja ett sådant "internt system" och bete sig som as i hembygden alldeles för länge, tills de sist gör något riktigt allvarligt. "Alla" i byggden visste att det skulle sluta riktigt illa, men polisen 5mil bort hade inte en jäkla aning för att alla höll varann om ryggen.

En anmälan leder oftast till ingenting och då "lär" man sig att polisen är ofarlig.

Bärsärk
2015-08-17, 18:12
Sådär ja, knivdåden radas upp på löpande band...

http://www.svd.se/tre-misshandlade-i-norrkoping/om/sverige

Jag antar att det kommer bli fler och fler eftersom man pratar om det i media så mycket, det är precis som med skolskjutningar i USA. Efter ett tag fattade man att det var för att man pratade om det så mycket och visade det så mycket i media som det hände.

http://www.forbes.com/sites/josephgrenny/2012/12/13/the-media-is-an-accomplice-in-public-shootings-a-call-for-a-stephen-king-law/

http://www.theatlantic.com/national/archive/2014/05/mass-murder-should-not-be-a-ticket-to-fame/371599/

http://www.vox.com/2014/5/25/5749416/don-t-give-elliot-rodger-in-death-the-fame-he-wanted-in-life

filmjölk
2015-08-17, 19:03
En anmälan leder oftast till ingenting och då "lär" man sig att polisen är ofarlig.

Njae. Med ett par anmälningar på samma person i ett litet samhälle så får polisen upp ögonen för honom, händer något i byn så "vet" man vem det är till slut.

Givetvis skulle ju någon form av pöbelrättvisa kunna tillämpas istället, men om detta inte görs så blir det riktigt otryggt att leva så, och vara "tvungen" att hålla en idiot som mycket väl kan ha en själv som offer nästa gång om ryggen.

Liknande händer/hände ofta bland öbor på västkusten. Några ligister vandaliserade och snattade ifrån den lokala butiken, alla öbor höll ligisterna om ryggen med följd att butikerna bommade igen till slut. Så stod man sedan där och grinade på samhället över brist på butik, trots att en del av orsaken till att man inte har en butik beror på att man höll grannens ligistbarn om ryggen.

PixelMiner
2015-08-17, 22:05

Givetvis skulle ju någon form av pöbelrättvisa kunna tillämpas istället, men om detta inte görs så blir det riktigt otryggt att leva så, och vara "tvungen" att hålla en idiot som mycket väl kan ha en själv som offer nästa gång om ryggen.

Problemet blir ju när folk upplever att Polisen inte hjälper till när de behövs. Eller när de bara lägger ner fallen direkt.

Har själv varit med om ett fall där vi anmälde en stöld ifrån företaget jag jobbade på. Det var inte toksvårt att lista ut vilken gärningsmannen var. Och via lite kontakter så fick vi reda på att personen sålt prylarna till en hälare.

Vi lämnande namn och adress på både gärningsman och hälare till Polisen. Som lade ner fallet samma dag med motiveringen "brist på spaningsuppslag". Min chef blev skitförbannad och ringde lokala polischefen och krävde att de skulle ta tag i utredningen igen. Utredningen öppnades och lades ner igen, med samma motivering som tidigare.

Under tiden hade prylarna dykt upp på blocket. Så en kollega tröttnade och ringde säljare/hälaren och låtsades vara intresserade av produkterna i fråga. Han tog med sig en av sina större kompisar och åkte dit. När de hade fått se prylarna och kunde konstatera att det verkligen var våra stulna grejer (klistermärket med företagsloggan satt kvar på undersidan), så förklarade de helt enkelt för hälaren att "detta är våra grejer", tog prylarna och åkte därifrån utan någon protest.

Pöbelrättvisa, visst. Men Polisen hade ju fått sin chans.

Olegh
2015-08-17, 22:15
Utmärkt exempel om man vill hävda att man får dålig valuta för sina skattepengar. Så jävla flagrant fel, en illaluktande bajskorv uppstoppad direkt i trynet.

Mjölkdrickare
2015-08-18, 02:12
Utmärkt exempel om man vill hävda att man får dålig valuta för sina skattepengar. Så jävla flagrant fel, en illaluktande bajskorv uppstoppad direkt i trynet.
Ja, om man nu är så dum och lättlurad att man tar för givet att det som skrivs och sägs i massmedia alltid är sant.

r1kkie
2015-08-18, 08:28
Problemet blir ju när folk upplever att Polisen inte hjälper till när de behövs. Eller när de bara lägger ner fallen direkt.

Har själv varit med om ett fall där vi anmälde en stöld ifrån företaget jag jobbade på. Det var inte toksvårt att lista ut vilken gärningsmannen var. Och via lite kontakter så fick vi reda på att personen sålt prylarna till en hälare.

Vi lämnande namn och adress på både gärningsman och hälare till Polisen. Som lade ner fallet samma dag med motiveringen "brist på spaningsuppslag". Min chef blev skitförbannad och ringde lokala polischefen och krävde att de skulle ta tag i utredningen igen. Utredningen öppnades och lades ner igen, med samma motivering som tidigare.

Under tiden hade prylarna dykt upp på blocket. Så en kollega tröttnade och ringde säljare/hälaren och låtsades vara intresserade av produkterna i fråga. Han tog med sig en av sina större kompisar och åkte dit. När de hade fått se prylarna och kunde konstatera att det verkligen var våra stulna grejer (klistermärket med företagsloggan satt kvar på undersidan), så förklarade de helt enkelt för hälaren att "detta är våra grejer", tog prylarna och åkte därifrån utan någon protest.

Helt rätt gjort men det roliga i kråksången är att det din chef och polare gjorde är en brottslig handling, man får helt enkelt inte ta tillbaka sina stulna saker. *kissass*

PixelMiner
2015-08-18, 08:53
Helt rätt gjort men det roliga i kråksången är att det din chef och polare gjorde är en brottslig handling, man får helt enkelt inte ta tillbaka sina stulna saker. *kissass*

Jepp, "Självtäkt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvt%C3%A4kt)" heter det tydligen.

Vi skulle kanske polisanmält oss själva, för att se om polisen var lika snabba på att lägga ner den anmälningen. ;)

filmjölk
2015-08-18, 09:14

Riktigt bra agerat av din chef.

Blue.plz
2015-08-18, 10:38

Undantag finns, "laga självtäkt" (vilket inte verkar ha varit fallet här).

Macroman
2015-08-18, 12:02
Vi skulle kanske polisanmält oss själva, för att se om polisen var lika snabba på att lägga ner den anmälningen. ;)

Det hade varit mkt intressant att se vad som hade hänt då rent teoretiskt. :)

ARMSTARK
2015-08-18, 12:45
Det hade varit mkt intressant att se vad som hade hänt då rent teoretiskt. :)

Inte ett skit, de här snutarna verkar vara ett par riktigt fina exempel på redneck snutar ala "Right now my job is to eat thies donuts."

Macroman
2015-08-18, 13:22
Inte ett skit, de här snutarna verkar vara ett par riktigt fina exempel på redneck snutar ala "Right now my job is to eat thies donuts."

Risken är förstås att det blir "25 to life" för att statuera ett exempel... ;)

Alexton
2015-08-18, 16:21
De av mina bekanta som gråter mest hur ineffektivt, top styrt, omodernt och segt polisen fungerar jobbar alla som polis.
Tåls att tänka på faktiskt.

Yes
2015-08-18, 16:37
De av mina bekanta som gråter mest hur ineffektivt, top styrt, omodernt och segt polisen fungerar jobbar alla som polis.
Tåls att tänka på faktiskt.
Samma här, och jag tycker det säger en hel del om hur dåligt polisen fungerar.
Jag känner själv igen allt de berättar, med skillnaden att det är en enorm gradskillnad. Det är liksom symptom som finns hos alla myndigheter. Skillnaden är att polisen är en av de myndigheter som rankas lägst som arbetsgivare.

PixelMiner
2015-08-18, 20:57

Jo, fast när detta skedde så befann jag mig i en av Sveriges större städer. Men det kanske finns gott om "redneck" snutar även i större städer.

elo_
2015-08-19, 08:55
Nu har jag inte följt tråden närmare, så de länkar jag nu kommer lägga in kanske redan har blivit inlänkade, men jag tycker de var intressanta.

Man vänjer sig, artikel i Sydsvenskan. (http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/man-vanjer-sig/)

och därifrån en studie (https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Kriminella%20natverk%20med%20stor%20paverkan%20i%2 0lokalsamhallet%20Sekretesspr%2014.pdf)från polismyndigheten.

Jag reagerar speciellt på den andra artikeln och gör ett litet personligt utrop. Svenska polismyndigheten, med civilt våldsmonopol, säger att de tar silvermedaljen i 55 olika områden i trygga Sverige.

Som Finne, reagerar jag med förvåning. Vi har också liknande områden i Finland, men att polisen, som ses på, fortsättningsvis, med ett visst mått av vördnad i den normala populationens ögon, skulle uttala sig på ett dylikt sätt, så finns inte på kartan.

Jag lever i alla fall i den tron, och med den förhoppningen, att polisen i Finland skulle reagera beslutsamt ifall denna trend skulle bli tydligare. Med det menar jag då att närvaron och resurserna i manskap och "verktyg" skulle justeras till den grad så att det även i framtiden inte finns på kartan att polismyndigheten skulle nöja sig med en silvermedalj.

Någon slags ordning måste det ju finnas.

Kanske jag överreagerar, jag vet att detta är komplexa problem. Men något är inte rätt.

PureWhey
2015-08-19, 10:35
Måste vara skönt att bo i Finland och se grannlandet långsamt sjunka till botten.

r1kkie
2015-08-19, 10:39
Måste vara skönt att bo i Finland och se grannlandet långsamt sjunka till botten.

Vi har redan sjunkit till botten, nu gräver vi hål i botten. :laugh:

High1ander
2015-08-19, 11:28
http://www.svd.se/ran-med-skjutvapen-okar-skapar-skrack/om/sverige

Kanske bara är viljan att anmäla när man rånas med skjutvapen som ökat :D

PureWhey
2015-08-19, 11:31
http://www.svd.se/ran-med-skjutvapen-okar-skapar-skrack/om/sverige

Kanske bara är viljan att anmäla när man rånas med skjutvapen som ökat :D

Nu är du faktiskt likadan som klimatförändringsförnekarna :MrT:

Hövdingen
2015-08-19, 12:36
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153074405973231&set=a.10150320256993231.346950.560498230

Media fortsätter vilseleda om våldsbrott. TT påstår ”Färre skadade i våldsamt Sverige...

PureWhey
2015-08-19, 12:54
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153074405973231&set=a.10150320256993231.346950.560498230

Rolig kommentar på den bilden jag inte sett innan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.

Så lät det när det inte passade deras agenda... :D

Hövdingen
2015-08-19, 17:39
Rolig kommentar på den bilden jag inte sett innan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Så lät det när det inte passade deras agenda... :D

Vilkens agenda?

Hövdingen
2015-08-19, 18:03
Intressant artikel av Ivar Arpi: http://www.svd.se/fran-stenalder-till-is-tid/om/knivattacken-pa-ikea

Agitator
2015-08-19, 19:19
Vilkens agenda?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7406406&postcount=97

Yes
2015-08-19, 20:31
En statistisk undersökning med 17 000 deltagare torde ge ett alldeles utmärkt underlag. Att all statistik innehåller felkällor generellt är ganska uppenbart. Frågan är vilka brister du ser i NTUerna specifikt och på vilket vis antalet anmälda brott skulle vara en bättre indikator för faktisk brottslighet trots att det senare måttet innehåller fler och större felkällor.

Vad gäller sjukhusstatistiken kan jag konstatera att du glatt ignorerade faktumet att socialstyrelsen publicerat statistik som talar för att antal vårdade för våld minskar.

2009:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18322/2011-5-5.pdf

2010:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18491/2011-11-18.pdf

Sid 84 och 85 i respektive rapport. Jag har inte hittat färskare siffror. Hur kommer det sig att en eventuell ökning av våld inte syns i denna statistik?
Nej, det torde inte ge ett utmärkt underlag eftersom det är känsligt för vilka människor som tillfrågas.

Du visar två år och sjukhus i mestadels små och lugna orter. Knappast något som visar på en trend.

Hövdingen
2015-08-19, 20:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7406406&postcount=97
Ja? Vilkens Agenda? Reinfeldts? Aftonbladets? Johannes Knutssons? BRÅ:s?

filmjölk
2015-08-19, 20:50
Antalet platser på sjukhus är ju även de färre, så kraven för att få bli behandlad är högre. Folk vänder sig till andra vårdinrättningar än sjukhus, de går till diverse mottagningar istället.

filmjölk
2015-08-19, 20:52
Ja? Vilkens Agenda? Reinfeldts? Aftonbladets? Johannes Knutssons? BRÅ:s?

Den politiska korrekthetens agenda, där man av någon anledning vill dölja de negativa konsekvenser som drabbat samhället pga. att det har blivit mångkulturellt.

Yes
2015-08-19, 20:53
Nej, så enkelt är det inte. Snarare är det så att hela det straffbara området har utökats. Exempel: Många handlingar som var normala på 70-talet skulle idag anses vara sexuellt ofredande.

Ja, sexualbrott har låg anmälningsbenägenhet. Av olika anledningar. Bland annat de som jag redan beskrivit, om sociala normer. Men om anmälningsbenägenheten ökar med tio gånger så förklarar det ju en tiofaldig ökning. Alldeles oavsett hur anmälningsbenägenheten är i förhållande till andra brott.

Förutom det som redan nämnts måste man, när det gäller brottsstatistik, ta hänsyn till hur polisen arbetar med olika frågor, vilken resurstilldelning de har samt vilka frågor som betonas från politiskt håll. Alliansen har till exempel drivit frågor om "hårdare straff för våldsbrott" etc. väldigt intensivt under sina åtta år vid makten. Det är inte omöjligt att detta fått effekter på brottsstatistiken.
Nej, i huvudsak är det samma handlingar som varit brottsliga även om formuleringar och rubriceringar ändrats en hel del. Exempelvis ändrades frihetskränkande otukt till sexuellt utnyttjande 1984, då det för övrigt skedde en stor reform. Att det 2005 infördes ett brott som heter våldtäkt mot barn, vilket innefattar sexuellt umgänge med minderårig, betyder inte att det tidigare var okej att ha sex med barn.

Anmälningsbenägenheten har inte varit under 2%. Knappast under 5- eller 10% heller. Så den nästan tiofaldiga ökningen av sexualbrott blir liksom fortfarande svår att förklara.

Hövdingen
2015-08-19, 21:25
Den politiska korrekthetens agenda, där man av någon anledning vill dölja de negativa konsekvenser som drabbat samhället pga. att det har blivit mångkulturellt.

Men läser man lite längre i artikeln så står det "Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.
Det anser flera forskare och professorer"

Det är alltså "forskarnas och professorernas" agenda som menas....?

Agitator
2015-08-19, 21:30
Men läser man lite längre i artikeln så står det "Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.

Det är alltså "forskarnas och professorernas" agenda som menas....?

Det är Reinfelft som säger att de förlorat sin trovärdighet under 2003, och då med forskares och professorernas underlag.

Något annat låter det i nutid, när det handlar om öppnar era hjärtan, så vi kan sänka sverige tillsammans så vi på högerkanten kan få billigare arbetskraft och tjäna mer pengar på samhället.

https://i.imgur.com/bv7W2x3.gif

Hövdingen
2015-08-19, 21:40
Det är Reinfelft som säger att de förlorat sin trovärdighet under 2003, och då med forskares och professorernas underlag.

Nej. Det står klart och tydligt: "Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.

Något annat låter det i nutid, när det handlar om öppnar era hjärtan, så vi kan sänka sverige tillsammans så vi på högerkanten kan få billigare arbetskraft och tjäna mer pengar på samhället.

Vad har det med saken att göra? Man kan vara för öppna gränser och ändå tycka att BRÅ ska göra sitt jobb.

MrBoris
2015-08-20, 00:18
http://www.metro.se/nyheter/yougov-nu-ar-sd-sveriges-storsta-parti/EVHohs!MfmMZjCjQQzJs/

Yougov: Nu är SD Sveriges största parti
...
– Det visar sig också att kriminalitet är en viktig faktor som motiverar stödet för SD. Det har vi haft mycket diskussion kring de senaste veckorna med ett antal otäcka mordfall som i bland visat sig ha involvering av flykting- och invandringsfrågan, säger Sören Holmberg.
Alla våldsbrott får folk att får folk att få nog uppenbarligen

MrBoris
2015-08-24, 20:57
Man försöker knivhugga poliser i Visby http://www.expressen.se/nyheter/knivman-skjuten-av-polis-i-visby/
Skitliten notis som knappt gick att hitta, allt för att mörka händelsen och att våldsbrotten ökat. I andra länder hade det nog skrivits som ett terroristattentat

Mannen misstänks ha försökt knivmörda poliser, enligt TT

Red Apple
2015-08-24, 21:01
Eller så är det en skitliten notis för att det inte finns någon som helst jävla information att tillgå om fallet än, annat än att det har hänt. Herregud Boris. Du är ju fan lika bananaz som Griip.

High1ander
2015-08-24, 21:13
Man försöker knivhugga poliser i Visby http://www.expressen.se/nyheter/knivman-skjuten-av-polis-i-visby/
Skitliten notis som knappt gick att hitta, allt för att mörka händelsen och att våldsbrotten ökat. I andra länder hade det nog skrivits som ett terroristattentat

Du får ju tänka på när sakerna sker också, en sak om det händer mitt på dagen, dvs. runt 12 än senare. Inte alla tidningar, poliser, etc. som är fullt bemmande under sommaren, dvs. polisen kanske är sen med att gå ut med uppgifter (t.ex. kanske de vill kontakta anhöriga först), är det senare på kvällen så jobbar inte lika många journalister, etc... Nu är det trots allt "förstanyheter" på DN, och SVD skriver om det också...

MrBoris
2015-08-24, 21:23
Du får ju tänka på när sakerna sker också, en sak om det händer mitt på dagen, dvs. runt 12 än senare. Inte alla tidningar, poliser, etc. som är fullt bemmande under sommaren, dvs. polisen kanske är sen med att gå ut med uppgifter (t.ex. kanske de vill kontakta anhöriga först), är det senare på kvällen så jobbar inte lika många journalister, etc... Nu är det trots allt "förstanyheter" på DN, och SVD skriver om det också...

Det har du rätt i glömmer bort att tiden är sent på natten där borta

elo_
2015-08-26, 06:59

I ärlighetens namn, nej. Skall jag beskriva känslan så är det närmaste jag kommer: vemod. Passande för en Finne, måhända.

Beholder
2015-08-26, 12:07
I ärlighetens namn, nej. Skall jag beskriva känslan så är det närmaste jag kommer: vemod. Passande för en Finne, måhända.

Ja speciellt med tanke på finnarna mördar varandra mycket oftare än svenskarna och att de finska invandrarena i Sverige har en överrepresentation vad gäller brottslighet i Sverige

filmjölk
2015-08-26, 12:22
Ja speciellt med tanke på finnarna mördar varandra mycket oftare än svenskarna och att de finska invandrarena i Sverige har en överrepresentation vad gäller brottslighet i Sverige

Kaléromer eller finska zigenare kanske kan vara något att läsa på om?

Beholder
2015-08-26, 12:39
Nej. Varför skulle det vara något att läsa? Inte det minsta relevant för det jag skrev

elo_
2015-08-26, 13:17

Inte för att vara den. Men källa på att finnarna är överrepresenterade vad gäller brottslighet i Sverige tack. :) (kan tänkas detta är svårt att hitta signifikant statistik på det, eftersom jag har förstått att etnicitet inte får bokföras i Sverige, när det kommer till våldsbrott, men kanske Finland är ett undantag?) Sedan var det någon kommentar om zigenare också, men det nämner jag inte närmare på grund av premisserna för tråden. Vill ju inte trampa någon på tårna eller gud förbjude kränka någon.

Internationella siffror (courtesy of wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate)) visar på att vi faktiskt har en markant höjning här i Finland för att ta livet av varandra, antal/100.000 invånare - 1.6 mot Sveriges 0.7. Så där har du rätt. Siffrorna är från 2012. Stämmer detta ännu idag? Akta er dock för norrmännen, dessa blodtörstiga vikingar.. här har vi hela 2.2. Danmark släpar efter med 0.8.

Dock håller vi på att bli sämre (bättre?) på att slå ihjäl varandra här (https://fi.wikipedia.org/wiki/Henkirikos), 1975-2000 hade vi ca 3, 2010 2.2 och nu då senaste siffrorna från 2012 1.6... Så i alla fall tar vi nåt steg åt rätt håll.

Här finns ännu lite mer att läsa på, ifall finska är din grej (http://findikaattori.fi/fi/97).

Henkirikollisuuden yleisrakenne on rikollisuuden vähenemisestä huolimatta pysynyt muuttumattomana. Tyypillinen suomalainen henkirikos on yksityisasunnossa tapahtuva ryyppyriitatappo. Aseena on keittiöveitsi ja tekoajankohtana viikonloppu. Syyllinen ja uhri ovat vanhoja tuttuja, keski-ikäisiä, yksin asuvia, työelämästä syrjäytyneitä, alkoholisoituneita miehiä, joilla on takanaan useita aiempia väkivaltarikostuomioita. Tekohetkellä osapuolet ovat yleensä 1–3 promillen humalassa.

fritt översatt:

Den övergripande strukturen för brott mot liv, har trots minskad kriminalitet hållts oförändrad. Ett typiskt finskt brott mot liv är ett fylleslagsmål i en privat bostad. Vapnet är en kökskniv och tidpunkten för dådet är under veckoslutet. Den skyldige och offret är gamla bekanta, medelålders, ensamstående, marginaliserade i yrkeslivet, alkoholiserade män, som har bakom sig åtskilliga våldsdomar. Vid dådet är både offer och skyldige i en 1-3 promilles fylla.

Så, inget nytt under solen. En del människor super. En del är alkoholister. Bråk om brännvinsflaskan. Förskäraren blänker till ett par gånger och så är det där.

Det vi kan fråga oss är följande:
- hur stor del av Sveriges brott mot liv följer precis samma mönster?
- hur stor del skiljer märkbart?
- hur stor del av påbörjade brott mot liv i Sverige slutar i dråp? Är vi effektivare med kniven i Finland?
- hur mycket kastas det handgranater i Finland? Noll ännu i år, men vi har ju några månader kvar..
- hur mycket skjuts det överlag i Sverige? Jämfört med Finland?
- hur mycket upplopp händer i Finland/Sverige?
- hur är det med andra typer av våldsdåd, som inte resulterar i dråp?

En lång kontring på ett kort svar. Du kommer säkert inte ens läsa hit.
Så en TL;DR "men duuuuuuuuråååååååååååå"

Beholder
2015-08-26, 13:45
Inte för att vara den. Men källa på att finnarna är överrepresenterade vad gäller brottslighet i Sverige tack. :) (kan tänkas detta är svårt att hitta signifikant statistik på det, eftersom jag har förstått att etnicitet inte får bokföras i Sverige, när det kommer till våldsbrott, men kanske Finland är ett undantag?) Sedan var det någon kommentar om zigenare också, men det nämner jag inte närmare på grund av premisserna för tråden. Vill ju inte trampa någon på tårna eller gud förbjude kränka någon.

Internationella siffror (courtesy of wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate)) visar på att vi faktiskt har en markant höjning här i Finland för att ta livet av varandra, antal/100.000 invånare - 1.6 mot Sveriges 0.7. Så där har du rätt. Siffrorna är från 2012. Stämmer detta ännu idag? Akta er dock för norrmännen, dessa blodtörstiga vikingar.. här har vi hela 2.2. Danmark släpar efter med 0.8.

Dock håller vi på att bli sämre (bättre?) på att slå ihjäl varandra här (https://fi.wikipedia.org/wiki/Henkirikos), 1975-2000 hade vi ca 3, 2010 2.2 och nu då senaste siffrorna från 2012 1.6... Så i alla fall tar vi nåt steg åt rätt håll.

Här finns ännu lite mer att läsa på, ifall finska är din grej (http://findikaattori.fi/fi/97).

fritt översatt:

Så, inget nytt under solen. En del människor super. En del är alkoholister. Bråk om brännvinsflaskan. Förskäraren blänker till ett par gånger och så är det där.

Det vi kan fråga oss är följande:
- hur stor del av Sveriges brott mot liv följer precis samma mönster?
- hur stor del skiljer märkbart?
- hur stor del av påbörjade brott mot liv i Sverige slutar i dråp? Är vi effektivare med kniven i Finland?
- hur mycket kastas det handgranater i Finland? Noll ännu i år, men vi har ju några månader kvar..
- hur mycket skjuts det överlag i Sverige? Jämfört med Finland?
- hur mycket upplopp händer i Finland/Sverige?
- hur är det med andra typer av våldsdåd, som inte resulterar i dråp?

En lång kontring på ett kort svar. Du kommer säkert inte ens läsa hit.
Så en TL;DR "men duuuuuuuuråååååååååååå"

Överrepresentation finns i en studie från brå 2005. Kommer inte ihåg vad den heter. Tror dock deras Överrepresentation har lite att göra med deras ursprungsland och mer att göra med andra faktorer. Mitt svar var mer en reaktion på din och purewhey romantiserande av Finland som något slags drömland vad gäller brottslighet.

Hövdingen
2015-08-26, 14:48
Ganska intressant.....

A genetic mutation that makes men impulsive and aggressive, especially when drunk, has been isolated in Finnish men.
Research on violent criminals in Finland has uncovered a genetic variant of a brain receptor molecule that contributes that makes people more likely to be aggressive when they have been drinking.
The findings could lead to a better understanding into why some people are more prone to sudden bouts of violence and to the treatment of violent offenders.

Incredibly, the gene is only found in men from Finland and so cannot explain similar behaviour in other countries such as the UK.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1341100/The-violent-gene-Genetic-mutation-Finnish-men-makes-fight.html

Det kanske förklarar saken....

Pudzianovski
2015-08-30, 11:18
Såg detta idag på DN Debatt.

Våldsbrotten ökar inte. De allvarliga våldshändelser som i sommar präglat debatten måste som enskilda händelser tas på största allvar. Men för politikerna är det viktigt att komma ihåg att det dödliga våldet under lång tid minskat, och den upplevda tryggheten ökat, skriver kriminologerna Felipe Estrada och Henrik Tham.

Våldsbrotten ökar inte. De allvarliga våldshändelser som i sommar präglat debatten måste som enskilda händelser tas på största allvar. Men för politikerna är det viktigt att komma ihåg att det dödliga våldet under lång tid minskat, och den upplevda tryggheten ökat, skriver kriminologerna Felipe Estrada och Henrik Tham.

Denna sommar har ett antal allvarliga våldshändelser inträffat i Sverige vilka upprört oss alla. Händelserna diskuteras flitigt i sociala medier och på tidningarnas ledar- och debattsidor, och statsministern lyfte i sitt sommartal särskilt fram den ökande våldsbrottsligheten och behovet av ett hårt svar från samhället. Det är därför inte konstigt om det sprids en uppfattning om att a) våldsbrottsligheten ökar och blir allt allvarligare, b) det finns en ökande rädsla hos befolkningen och c) allmänheten kräver att politikerna svarar med hårda tag.

Våldet är politiskt sett exploaterbart men även svårhanterligt. Olika intressen hamnar ibland i oheliga allianser om att våldet och otryggheten ökar. Kriminalpolitisk forskning visar att högern, såväl i Sverige som i andra jämförbara länder, traditionellt har framhållit den ökande brottsligheten i allmänhet och det ökande våldet i synnerhet som en kritik av vänsterregeringars påstådda slapphet. När Socialdemokraterna börjar tappa tilltron till den egna politiken, förs också bilden av det ökande våldet fram och påstås då vara en effekt av välfärdsstatens försvagning. Därutöver satsar medier allt mer på brott och straff. Resultatet blir fokusering på straffskärpningar som lösning.

Forskningen har inga investerade intressen i vare sig en ökning eller minskning av våldet. Men för att kunna förklara ett samhällsfenomen som brottsligheten måste utvecklingen först beskrivas på ett så korrekt sätt som möjligt. Detta är då mycket kort vad forskningen kan säga om våldsutvecklingen, rädslan för våld och medborgarnas krav på mer straff.

1. Våldsbrottsligheten minskar i västvärlden. I Sverige har det dödliga våldet minskat enligt Brå från i genomsnitt 108 fall per år i början av 1990-talet till 83 per år 2010–2014. Denna minskning har ägt rum trots att vi under de senaste 20 åren blivit fler i Sverige. Det har hävdats att den här nedgången främst beror på att sjukvården har blivit bättre och i dag räddar fler liv. Att detta skett i enstaka fall ska inte uteslutas. Någon större roll kan dock detta knappast spela. Nedgången i Sverige och i andra länder är för abrupt och för kraftig för att detta skulle kunna vara en huvudförklaring.

Också sjukhusdata pekar på att det grova våldet har minskat. Antalet vårdtillfällen som gäller våldsskador har minskat från cirka 3 000 under 1990-talets inledning till omkring 2 500 under 2010-talet. Dessa data stöds också av frågeundersökningar som till del fångar upp det mörkertal av grövre våld som varken lett till polisanmälan eller slutenvård. Detta görs genom stora frågeundersökningar där allmänheten i riksrepresentativa urval rapporterar om utsatthet för våld. Både SCB:s och Brås offerundersökningar visar att färre medborgare utsatts för grövre våld på 2000-talet än åren kring 1990. När det gäller ungdomsvåld, slutligen, visar de nationella självrapportundersökningarna om brott, vilka genomförts sedan år 1995, att färre unga uppger att de begått eller utsatts för grövre våld. Kort sagt, de centrala indikatorerna forskningen använder visar att grövre våld minskat under 2000-talet. Denna utveckling stämmer väl överens med den som framträder i andra västländer.

2. Rädslan för våld minskar. När det gäller den så ofta åberopade ökade rädslan för brott, så visar Brås trygghetsstudier, som baserar sig på årliga urval av 20 000 medborgare, att rädslan för brott minskat sedan studierna började. Detta gäller oavsett om vi ser till andelen i befolkningen som oroar sig för brottsligheten som samhällsproblem, eller som är orolig att gå ut i sitt bostadsområde eller att överfallas och utsättas för våld (se figur). Det finns i dessa undersökningar stora skillnader mellan män (vilka uppger lägre oro) och kvinnor men den minskande trenden är likartad mellan könen.

3. Allmänheten kräver inte hårdare tag. Enligt en aktuell nordisk undersökning vill svenskar liksom andra nordbor i genomsnitt ha samma straff som domstolarna dömer ut eller till och med lägre. Variationen i synen på straff är visserligen stor, men det visar bara ytterligare att politikerna inte kan hänvisa till det allmänna rättsmedvetandet för att höja straffnivån. Det finns helt enkelt inte någon grupp som representerar folk i allmänhet. Vad medborgarna tydligt vill är dock att påföljderna ska vara rehabiliterande och att brottsoffren ska få ordentlig ekonomisk kompensation. Den förra justitieministern valde att höja straffen för allvarliga våldsbrott till en beräknad kostnad av 400 miljoner när den statliga brottsskadeersättningen låg på 120 miljoner.

Detta är den bild som kommer fram i systematiska beskrivningar inom forskningen. Den ändras inte av enstaka särskilt upprörande fall av dödligt våld och andra tragiska brott. Denna bild av den allmänna utvecklingen ska dock inte skymma allvaret i den ökade användningen av skjutvapen eller att handgranater kastas i våra bostadsområden. Vi vet dessutom också från forskningen att brottsligheten, precis som andra sociala problem, är ojämlikt fördelad. I dagsläget vet vi inte om den generella minskningen av brott och otrygghet jämnat ut denna ojämlikhet. Vår misstanke är att vi, precis som inom andra välfärdsområden, kan skönja ökade skillnader i utsatthet. Här finns det såväl anledning för forskning som kriminalpolitiskt engagemang.

Oviljan att förstå och sprida kunskapen som finns om brottsutvecklingen är dock lika slående som farlig. För oss forskare är det tydligt att enstaka händelser nu exploateras i sociala medier, men tyvärr också på vissa seriösa tidningars ledar- och debattsidor. Samhällsvetenskaplig forskning visar hur moraliska entreprenörer på yttersta högerkanten runt om i Europa försöker peka ut immigranter som en särskilt farlig människotyp. Brottsfrågan har en uppenbar roll i denna process och det är därför inte särskilt överraskande att vi ser utspelsinriktad kriminalpolitik som inte svarar mot hur rådande kunskapsläge ser ut. Forskningen är tydlig med att ständiga straffskärpningar både är kostsamma och ineffektiva för att minska brottsligheten och öka tryggheten. Vi efterfrågar i stället en socialliberal *– i begreppets bredaste bemärkelse – politik som vågar lutar sig mot systematisk kunskap och som levererar förslag som leder till såväl utjämnade livschanser som minskande brottslighet och ökad trygghet för alla människor i Sverige.

Felipe Estrada
Henrik Tham
Professorer i kriminologi, Stockholms universitet

Källa: http://www.dn.se/debatt/kriminalpolitiska-utspel-saknar-stod-i-forskningen/

Hövdingen
2015-08-30, 11:28
Såg detta idag på DN Debatt.

Källa: http://www.dn.se/debatt/kriminalpolitiska-utspel-saknar-stod-i-forskningen/

Bra källa. *rolleyes*

Pudzianovski
2015-08-30, 12:06
Bra källa. *rolleyes*

Håller med. Kändes ovanligt relevant för tråden.

Klein
2015-08-30, 12:31
Forskningen är tydlig med att ständiga straffskärpningar både är kostsamma och ineffektiva för att minska brottsligheten och öka tryggheten.

Vilket skitsnack. Givetvis är straffskärpningar mycket effektiva för att minska brottsligheten eftersom majoriteten av brott utförs av personer som redan varit i klammer med rättvisan tidigare och hör hemma bakom lås och bom. Möjligen undantaget kriget mot droganvändare som är extremt ineffektivt och galet.

Makkie
2015-08-30, 12:32
Bra källa. *rolleyes*
När folk börjar prata om att SVT och DN är "dåliga källor" och istället lutar sig tillbaka på Nyheter Idag och dylikt kommer jag direkt att tänka på detta:

https://polimasaren.files.wordpress.com/2014/02/untitled-6.jpg

Torsk_ole
2015-08-30, 12:38
När folk börjar prata om att SVT och DN är "dåliga källor" och istället lutar sig tillbaka på Nyheter Idag och dylikt kommer jag direkt att tänka på detta

När man börjar granska till exempel forskningsrapporter som DN skriver artiklar om blir det rätt uppenbart att deras rapportering inte drivs av objektivitet. Likadant gäller för SVT. Men i detta fall är DN inte källan.

Tricce
2015-08-30, 13:00
"3. Allmänheten kräver inte hårdare tag. Enligt en aktuell nordisk undersökning vill svenskar liksom andra nordbor i genomsnitt ha samma straff som domstolarna dömer ut eller till och med lägre. "

:laugh:

Vilka troll.

F Ultra
2015-08-30, 13:19
"3. Allmänheten kräver inte hårdare tag. Enligt en aktuell nordisk undersökning vill svenskar liksom andra nordbor i genomsnitt ha samma straff som domstolarna dömer ut eller till och med lägre. "

:laugh:

Vilka troll.

Tro vad du vill men det stämmer faktiskt. Vad man gjorde i den studien var att man gav en massa folk exakt samma information som en domstol fått i ett antal ärenden och sedan fick de själva sätta straff utifrån den informationen och i princip samtliga fall dömde folk till lägre straff än vad domstolarna hade gjort.

När man anser att vi daltar med kriminella i sverige så jämför man antingen enbart med USA (och inte övriga Europa) eller så tänker man bara på de specialfall som tas upp i media.

Och även i länder som USA där man kan få livstid för skitsaker så finns det gott om folk som anser att man daltar med kriminella så i just den frågan verkar det inte spela någon som helst roll hur straffen faktiskt ser ut.

Agitator
2015-08-30, 13:49
Skönt att det minskar! Aftonbladet är live nu och rapporterar.

Polisen uppger att flera personer skadats i en förmodad skottlossning i Rinkeby på söndagseftermiddagen.

– Det är oklart om det är skottskador eller några andra skador, säger Eva Nilsson på Stockholmspolisens kommunikationscentral.

http://i.imgur.com/0oI9vau.jpg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21332591.ab

Tricce
2015-08-30, 13:54
Skönt att det minskar! Aftonbladet är live nu och rapporterar.

http://i.imgur.com/0oI9vau.jpg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21332591.ab

Japp och tur att granatattackerna minskat även dom, nu spridda till Tumba.

http://www.expressen.se/nyheter/bekraftat-handgranat-mot-polisbuss-i-tumba/

Tricce
2015-08-30, 13:55
Tro vad du vill men det stämmer faktiskt. Vad man gjorde i den studien var att man gav en massa folk exakt samma information som en domstol fått i ett antal ärenden och sedan fick de själva sätta straff utifrån den informationen och i princip samtliga fall dömde folk till lägre straff än vad domstolarna hade gjort.

När man anser att vi daltar med kriminella i sverige så jämför man antingen enbart med USA (och inte övriga Europa) eller så tänker man bara på de specialfall som tas upp i media.

Och även i länder som USA där man kan få livstid för skitsaker så finns det gott om folk som anser att man daltar med kriminella så i just den frågan verkar det inte spela någon som helst roll hur straffen faktiskt ser ut.

Förvisso, jag tänker kanske mest på våldtäktstraffen :/

Khyron_
2015-08-30, 15:25
När folk börjar prata om att SVT och DN är "dåliga källor" och istället lutar sig tillbaka på Nyheter Idag och dylikt kommer jag direkt att tänka på detta:

Men nyheter idag drivs av en jude.

Tricce
2015-08-30, 16:10
"Det här är skrämmande, det händer mitt på dagen och mitt på torget. Det har aldrig hänt i Rinkeby förut, på det här sättet, säger Haji Mohammed.

Nu är han rädd att otryggheten kommer att sprida sig över området och att folk inte kommer att våga bege sig till centrum."

Nej då Haji, trust me media säger att det är lugnare nu.

http://www.svd.se/larm-om-skottlossning-i-rinkeby/om/sverige

xodd
2015-08-30, 16:21
Frågan är ju hur lång tid det dröjer innan media börjar vältra sig i rubriker om hur man skall skapa trygghet och komma åt gängbrottsligheten i våra utanförskapsområden. Ungdomsgårdar var lösningen för ett par år sedan. Undra vad man kommer fram till nu?

Olegh
2015-08-30, 16:22
"Det här är skrämmande, det händer mitt på dagen och mitt på torget. Det har aldrig hänt i Rinkeby förut, på det här sättet, säger Haji Mohammed.

Nu är han rädd att otryggheten kommer att sprida sig över området och att folk inte kommer att våga bege sig till centrum."

Nej då Haji, trust me media säger att det är lugnare nu.

http://www.svd.se/larm-om-skottlossning-i-rinkeby/om/sverige

Om vi antar att Haji är en objektiv och sanningsenlig bedömare av detta, så kan du ju ha i åtanke att det som kan hållas som sant i ett nationellt perspektiv inte nödvändigtvis gäller i varje enskilt gathörn för sig. Du kanske borde ondgöra dig mer specifikt över detta (om något) som nämns i texten från DN:

Vi vet dessutom också från forskningen att brottsligheten, precis som andra sociala problem, är ojämlikt fördelad. I dagsläget vet vi inte om den generella minskningen av brott och otrygghet jämnat ut denna ojämlikhet. Vår misstanke är att vi, precis som inom andra välfärdsområden, kan skönja ökade skillnader i utsatthet. Här finns det såväl anledning för forskning som kriminalpolitiskt engagemang.

Tricce
2015-08-30, 16:38
Om vi antar att Haji är en objektiv och sanningsenlig bedömare av detta, så kan du ju ha i åtanke att det som kan hållas som sant i ett nationellt perspektiv inte nödvändigtvis gäller i varje enskilt gathörn för sig. Du kanske borde ondgöra dig mer specifikt över detta (om något) som nämns i texten från DN:

Hur menar du att han skulle ljuga om att detta hänt då det är bekräftat av många nyhetsbyråer?

Sant är ju förståss att våldet minskat i våra "trygga" zoner medans det _ökar_ i dom växande "utanförskapszonerna". Hur kommer det se ut om det fortsätter som det gör nu?

Dessutom, hur kan man ha mage att påstå att folk känner sig tryggare när det smäller granater kors och tvärs numera. Det var väldigt mycket granatattacker förr om åren? Det finns statistik och så finns det statistik.

Olegh
2015-08-30, 17:12
Hur menar du att han skulle ljuga om att detta hänt då det är bekräftat av många nyhetsbyråer?

Sant är ju förståss att våldet minskat i våra "trygga" zoner medans det _ökar_ i dom växande "utanförskapszonerna". Hur kommer det se ut om det fortsätter som det gör nu?

Dessutom, hur kan man ha mage att påstå att folk känner sig tryggare när det smäller granater kors och tvärs numera. Det var väldigt mycket granatattacker förr om åren? Det finns statistik och så finns det statistik.

Jag tänker mer på hur Haji upplever att det är värre än någonsin. Ett enskilt våldsbrott kan representera ett slags "all-time low", men en händelse kan aldrig indikera en trend. Det får liksom mindre tyngd att hävda att det är på ett visst sätt när man bara går på en persons bedömning/upplevelser.

Förekomsten av handgranatskastande är en eskalering jämfört med inget handgranatskastande, ja. Men att folk känner sig tryggare trots detta, pekar ju bara på att det handgranatskastandet som förekommer inte kan användas som indikator på hur trygga folk känner sig någon annanstans.

Magnus N
2015-08-30, 18:36
Göteborg ska inte vara sämre:

"En man blev på söndagskvällen skjuten vid Friskväderstorget i Biskopsgården. Polisen jagar en gärningsman."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2817539-man-skjuten-i-biskopsgarden

Yes
2015-08-30, 20:40
Förekomsten av handgranatskastande är en eskalering jämfört med inget handgranatskastande, ja. Men att folk känner sig tryggare trots detta, pekar ju bara på att det handgranatskastandet som förekommer inte kan användas som indikator på hur trygga folk känner sig någon annanstans.
Eller att BRÅ;s rapport är dålig och inte speglar verkligheten.

Lite som när min arbetsgivare i lönesammanhang gärna påpekar att vi har få allvarliga incidenter och att folk känner sig trygga. Visst. Vi har också tredubbla skalskydd på kontoret och larm med oss ut.

Det är ju för övrigt en lustig utveckling sen 90-talet där det togs emot besök uppe på rummen. Konstigt att man satsat så mycket mer på säkerhet och har helt andra rutiner idag än för 10-15 år sedan, när alla egentligen är så förbannat trygga och våldsbrotten minskat till rekordlåga nivåer.

Märkligt att samhällets utveckling står i bjärt kontrast till vad politiker, journalister och myndigheter hävdar.

-squat-
2015-08-30, 20:44
http://www.svd.se/hela-orten-har-tabanja/om/ledare

Agitator
2015-08-31, 02:18
http://www.expressen.se/nyheter/15-tal-bilar-har-satts-i-brand-i-ostberga/

typ 3e gången på ett år som det brunnit i Östberga. Men skönt att det känns säkert och att premierna går upp!

MrBoris
2015-08-31, 07:46
Enligt TT/SVD ökar våldsbrotten (passande nog när M kommer med förslag som följer ett visst partis linje)
http://www.svd.se/m-vill-se-1000-nya-poliser/om/sverige
Tusen nya poliser ska hjälpa till att bryta utvecklingen med den ökande gängkriminaliteten, skjutningarna och våldsdåden. Det föreslår moderatledaren Anna Kinberg Batra, rapporterar Sveriges Radios Ekonyheter.

Grahn
2015-08-31, 08:42
Det känns overkligt att det inte skulle finnas en ökning, men samtidigt smått märkligt om det skulle vara en solklar lögn från BRÅ och akademiker. På något vis så måste båda vara mer eller mindre sanna.
En dramatisk minskning borde finnas som trots handgranater, skjutningar och stenkastande påverkar statistiken mot en stadig nedgång av våldet i samhället. Det eller någon teknikalitet i hur man räknar incidenter.....

För nog har det skett en förändring......annars skedde det massor av brutalt våld i det tysta förr.

filmjölk
2015-08-31, 10:29
Med risk för att låta som Herman Lindkvist så kan man säga att över Sverige vilar ett tjockt täcke av ångest, vi står vid ett slags vägskäl för vart vi skall ta vägen som nation, och vi är rädda för framtiden. Vi har inte vart såhär nära ett inbördeskrig sedan reformationen.

Att då media, och politiker med hjälp av beställda undersökningar filar siffror eller rentav ljuger för att undvika kaos tycker jag inte är det minsta osannolikt.

Fatslim
2015-08-31, 10:39
Exakt varje dag nu läser jag om nya brott. Det är döds/skadeskjutningar (hur många är vi uppe i gbg nu, detta år?), gruppvåldtäkter, knivmord på självaste IKEA, handgranater som slängs in i lägenhetshus om och om igen, jag kan över huvud taget inte förstå hur någon kan vara så dum och tro att "våldet minskar", hur går det ens till?

Dreas
2015-08-31, 11:03
Uppfriskande: http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bibeln/

Hövdingen
2015-08-31, 11:40

Jaha, vad har det med saken att göra?

Exakt varje dag nu läser jag om nya brott. Det är döds/skadeskjutningar (hur många är vi uppe i gbg nu, detta år?), gruppvåldtäkter, knivmord på självaste IKEA, handgranater som slängs in i lägenhetshus om och om igen, jag kan över huvud taget inte förstå hur någon kan vara så dum och tro att "våldet minskar", hur går det ens till?

Att man läser om "nya brott" varje dag är knappast ett bevis för att brottsligheten ökar. Majoriteten av alla brott skrivs det inte något om över huvud taget.

Fatslim
2015-08-31, 11:50
Att man läser om "nya brott" varje dag är knappast ett bevis för att brottsligheten ökar. Majoriteten av alla brott skrivs det inte något om över huvud taget.

ah du har rätt, så dumt av mig! Brotten minskar såklart, det som tyder på något annat är ren trams: Skillnader i statistik? Ökad anmälningsbenägenhet! Fler nyhetsrapporteringar om brott? Man har bara missat fler förut! :cool:

Move along people, nothing to see here, Sverige går mot en ljus framtid!

Macroman
2015-08-31, 11:56

Det stämmer ju knappast däremot kan de väl få ett rejält hårt straff om det är tredje brottet lite beroende på delstat. Låter bättre än i Sverige där man hanterar det tvärtom dvs man får rabatt ju fler brott man begått eller man blir inte dömd för brott med lägre straff om man begått grövre brott.

Hövdingen
2015-08-31, 12:33
ah du har rätt, så dumt av mig! Brotten minskar såklart, det som tyder på något annat är ren trams: Skillnader i statistik? Ökad anmälningsbenägenhet! Fler nyhetsrapporteringar om brott? Man har bara missat fler förut! :cool:

Move along people, nothing to see here, Sverige går mot en ljus framtid!

Du uppfyller verkligen den här mediebilden av en typisk Sd:are, d.v.s. korkad och lågutbildad. Ingenstans i den här tråden har jag påstått att brottsligheten har minskat, jag har tvärtom argumenterat för att den har ökat. Att läsa om "nya brott varje dag" var fullt möjligt för 5-10-15-etc år sedan också. Det säger ingenting om att brottsligheten ökat eller minskat.

Fatslim
2015-08-31, 12:41
Du uppfyller verkligen den här mediebilden av en typisk Sd:are, d.v.s. korkad och lågutbildad. Ingenstans i den här tråden har jag påstått att brottsligheten har minskat, jag har tvärtom argumenterat för att den har ökat. Att läsa om "nya brott varje dag" var fullt möjligt för 5-10-15-etc år sedan också. Det säger ingenting om att brottsligheten ökat eller minskat.

Jag har faktiskt en dokumenterad IQ på 118, inget geni men över medel. Du då?

Att du känner du måste förklara att BARA för att det står i nyheterna så betyder det inte att det ÄR så, tyder starkt på att det är DU som är korkad - då du uppenbarligen inte förstår att det är tämligen uppenbart för de flesta.

DOCK är det ändå LITE intressant hur det hela tiden propageras över det minskade våldet när det å andra sekunden mass-pumpas ut nyheter om granatkast och IKEA-mord.

Tyst nu, känns som att man diskuterar med en tolvåring som försöker framstå som cool på internet.

Grahn
2015-08-31, 12:54
Utan att känna er så undrar jag lite lätt om ni inte , helt i linje med dagens debattklimat, onödigt snabbt pressar in varandra i mallen för er tänkta meningsmotståndare?

Pudzianovski
2015-08-31, 12:57
Man kan väl hävda att man "upplever att våldet ökar" eller att det "verkar som att det ökar" mot bakgrund av vad man hör/ser i media.

Det betyder naturligtvis inte att det faktiskt ökar. Däremot kan det ju visa på att det sannolikt är så att det faktiskt ökar.

Men vad jag tror att flera vill säga är att, det rent vetenskapligt är en bristande metod att utgå ifrån vad man hör eller läser i media.

Det behövs statistik på vad som faktiskt skett/sker. Å andra sidan verkar inte folk ens överens om hur den ska tolkas så cofffee :d

Grahn
2015-08-31, 13:04
Statistik är ju bara så bra som underlaget och sedan kan den ju vinklas och vridas, om man upplever en diskrepans mot sin verklighet är det ju bra att fundera över orsaken och försöka hitta den.

Men ja självupplevda anekdoter är ju inte direkt optimalt för att bedöma nationella tendenser.....

Som sagt båda kan vara sanna, det kan både vara en ökad risk i samhället för att träffas av handgranater och en minskning av det totala antalet våldsbrott, mängden är inte allt då en förändring av våra alkoholvanor torde påverka mängden mer än gängkrigen.

Macroman
2015-08-31, 13:52
Rimligt av Hanif Bali gällande detta.

http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bibeln/

Dreas
2015-08-31, 14:02
Uppfriskande: http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bibeln/

Rimligt av Hanif Bali gällande detta.

http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bibeln/;)

Macroman
2015-08-31, 14:36
;)

:em:

Hövdingen
2015-08-31, 14:41
Att du känner du måste förklara att BARA för att det står i nyheterna så betyder det inte att det ÄR så, tyder starkt på att det är DU som är korkad - då du uppenbarligen inte förstår att det är tämligen uppenbart för de flesta.

Varför använde du det i din argumentation då? *facepalm*

Jag har faktiskt en dokumenterad IQ på 118, inget geni men över medel. Du då?

Självklart har du det. Det här är ju internet. Själv har jag 195.

Jagax
2015-08-31, 15:22
Enligt TT/SVD ökar våldsbrotten (passande nog när M kommer med förslag som följer ett visst partis linje)
http://www.svd.se/m-vill-se-1000-nya-poliser/om/sverige

Det är ju inte TT/SvD som påstår denna ökning utan Kinberg Batra.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 15:35
Så du menar att lösningen är att svenska skattebetalare ska betala ännu mera skatt och att de nya skatteintäkterna ska användas till att öka bidragen till folk som bor i slumområden. Vi ska alltså ondgöra oss av att vi och det svenska folket inte betalar ännu mer skatt.. *rolleyes*

F Ultra
2015-08-31, 21:04
Det stämmer ju knappast däremot kan de väl få ett rejält hårt straff om det är tredje brottet lite beroende på delstat. Låter bättre än i Sverige där man hanterar det tvärtom dvs man får rabatt ju fler brott man begått eller man blir inte dömd för brott med lägre straff om man begått grövre brott.

Beroende på delstat? De ska three-strikes lagarna finns i 24 delastater numera.

Most states require one or more of the three felony convictions to be for violent crimes in order for the mandatory sentence to be pronounced. Crimes that fall under the category of “violent” include: murder, kidnapping, sexual abuse, rape, aggravated robbery, and aggravated assault. Some states include additional, lesser offenses that one would not normally see as violent.[16] California mandated a minimum sentence of 25-to-life so long as the first two felonies were deemed to be either "serious" or "violent". For example, California did not require the third “strike” to be serious or violent to qualify for a life sentence, and 2-strike felons could easily be given this enhanced sentence for minor third strike lawbreaking. In addition, the list of crimes that count as serious or violent in the state of California is much longer than that of other states, and consists of many lesser offenses that include: firearm violations, burglary, simple robbery, arson, and providing hard drugs to a minor, and drug possession.[17] As another example, Texas does not require any of the three felony convictions to be violent, but specifically excludes certain "state jail felonies" from being counted for enhancement purposes.[

F Ultra
2015-08-31, 21:10

Kanske för att du inte minns (eller inte ens var född) på t.ex 90-talet när Mc-krigen var igång för fullt. Var en hel del handgranater som kastades in i fel lägenheter, bilar och hus som bombades, pansarskott som avlosades och div rena mord.

De skjutningar som pågår i Göteborg just nu behöver inte vara del i en trend utan kan mycket väl bara vara pga en förskjutning av maktbalansen som just nu gör att man krigar över vem som ska ha makten över en lukrativ bransch. Huvudorsaken där handlar snarare mer om att det helt enkelt är lukrativt att sälja knark och andra illegala varor och mindre om var ens föräldrar är födda.

Grazzafukkinrazzi
2015-08-31, 21:20
De skjutningar som pågår i Göteborg just nu behöver inte vara del i en trend utan kan mycket väl bara vara pga en förskjutning av maktbalansen som just nu gör att man krigar över vem som ska ha makten över en lukrativ bransch. Huvudorsaken där handlar snarare mer om att det helt enkelt är lukrativt att sälja knark och andra illegala varor och mindre om var ens föräldrar är födda.

Tillhörigheten i dessa "lukrativa branscher" baseras inte alltför sällan på var ens föräldrar är födda.

filmjölk
2015-08-31, 23:11
I GBG kommer man nog knappt ihåg varför man skjuter på varandra, efter vad jag hört rör det sig från början om ganska triviala saker, haschförsäljning i fel kvarter och nåns ex-flickvän som blev ihop med fel person eller något ditåt.

Sen har det eskalerat rätt rejält.

MrBoris
2015-09-01, 02:12
Tillhörigheten i dessa "lukrativa branscher" baseras inte alltför sällan på var ens föräldrar är födda.

Troligtvis ja, https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153098345768231
29 procent av de som sitter i svenska fängelser är utländska medborgare, jämfört med sju procent av befolkningen

Intressant är då också att medborgare med dubbla medborgarskap (svenskt) inte beräknats med i statistiken

Jens.Andersson
2015-09-01, 10:02
Bodström: Sluta sprid myten att våldsbrotten ökar. (http://www.expressen.se/debatt/sluta-sprid-myten-att-valdsbrotten-okar/)

Replik
Bali: Det ökade våldet är visst oroande. (http://www.expressen.se/debatt/det-okade-valdet-ar-visst-oroande/)

MrBoris
2015-09-01, 10:52
Bodström: Sluta sprid myten att våldsbrotten ökar. (http://www.expressen.se/debatt/sluta-sprid-myten-att-valdsbrotten-okar/)

Replik
Bali: Det ökade våldet är visst oroande. (http://www.expressen.se/debatt/det-okade-valdet-ar-visst-oroande/)

Mycket bra replik av Hanif, av det lilla jag sett av honom gillar jag honom faktiskt. Och han lyckades att inte "besmutsa" eller nämna SD en enda gång - vilket är typ första gången på de 10 senaste politiska artiklarna jag läst*gah!*

DekeThornton
2015-09-01, 12:02
Edit: Mittåt! Jag måste kontrollera att jag faktiskt läser samma rapport först.

Tricce
2015-09-01, 13:57
Det här är även det en artikeln som visar en ekvation som motsäger att det var värre förr.
http://www.svd.se/kvaddade-polisbilar-kostar-mer-an-nagonsin/om/sverige

Tricce
2015-09-01, 15:26
Det här är även det en artikeln som visar en ekvation som motsäger att det var värre förr.

This just in, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21342450.ab

En man i 35-årsåldern avlossade i morse ett tiotal skott från en lägenhet mot en annan i Salem, öster om Södertälje.
När han greps hittade polisen ett automatvapen i bostaden.

"Jag kommer ju ifrån landet, 20 mil härifrån, och har bott här ett år. Jag kände att jag vill flytta härifrån igen, det känns inte säkert."

Dock så vart ju ingen skadad så enl statistiken har det inte ens hänt, tryggt. :hbang:

Yes
2015-09-01, 15:54
Här tål det att påpekas att polisen även blivit försiktigare så det krävs mer för att köra blått och jaga buset.
Utnyttjas såklart friskt ute i förorterna där buset lärt sig köra på cykelbanor och gångvägar.

F Ultra
2015-09-01, 21:12

Snarare ligger tillhörigheten hos de som ligger längst ner på den sociala stegen, så har det alltid varit. Hade du utvisat samtliga så hade det kanske varit lugnt i en vecka eller två och sedan hade det varit full fart igen.

Grazzafukkinrazzi
2015-09-01, 21:46
Snarare ligger tillhörigheten hos de som ligger längst ner på den sociala stegen, så har det alltid varit. Hade du utvisat samtliga så hade det kanske varit lugnt i en vecka eller två och sedan hade det varit full fart igen.

Jag syftade på hur de som deltar i skjutningarna grupperar sig sinsemellan, inte att tillhöra och delta i skjutningarna överlag.

Du skrev att det huvudsakligen handlar om att sälja knark och andra illegala varor och mindre om var ens föräldrar är födda.

Det jag menar är att din "rätt" att sälja knark och andra illegala varor baserar sig på var ens föräldrar är födda, det kommer man troligtvis aldrig ifrån. Oavsett om det handlar om Syrien, Albanien, Rågsved, Sollefteå eller Noppikoski.

F Ultra
2015-09-02, 21:42
Jag syftade på hur de som deltar i skjutningarna grupperar sig sinsemellan, inte att tillhöra och delta i skjutningarna överlag.

Du skrev att det huvudsakligen handlar om att sälja knark och andra illegala varor och mindre om var ens föräldrar är födda.

Det jag menar är att din "rätt" att sälja knark och andra illegala varor baserar sig på var ens föräldrar är födda, det kommer man troligtvis aldrig ifrån. Oavsett om det handlar om Syrien, Albanien, Rågsved, Sollefteå eller Noppikoski.

Att ett gäng rekryterar inom samma grupperingar är inte förvånande nej. Gäller ju att skapa en vi mot dem känsla för att få rekryterna att ställa upp på vad som helst (som att ta ett skott i benet t.ex). Men det kan skifta stort mellan grupper, se t.ex på Bandidos och Hells Angels, de är ofta en ganska brokig skara.

Troligtvis ja, https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153098345768231

Intressant är då också att medborgare med dubbla medborgarskap (svenskt) inte beräknats med i statistiken

Hur många procent av de som sitter i fängelse är män trotts att vi är ca 50% av befolkningen? Betänk om en militärfeminist hade startar en tråd med det som utgångspunkt och tänk dig hur galen precis alla här hade ansett hen vara.

Herr Oberst
2015-09-02, 21:59
Mycket bra replik av Hanif, av det lilla jag sett av honom gillar jag honom faktiskt. Och han lyckades att inte "besmutsa" eller nämna SD en enda gång - vilket är typ första gången på de 10 senaste politiska artiklarna jag läst*gah!*

Hanif håller alltid god ton och hög nivå, oavsett om SD nämns i sammanhanget eller inte

En av få vettiga inom Alliansen. Kanske enda riktigt vettiga sen Camilla Lindberg försvann

MrBoris
2015-09-02, 22:36
Hur många procent av de som sitter i fängelse är män trotts att vi är ca 50% av befolkningen? Betänk om en militärfeminist hade startar en tråd med det som utgångspunkt och tänk dig hur galen precis alla här hade ansett hen vara.
Vad män skulle tycka om det är irrelevant, och det är inte jämförbart heller. Det som stör mig är att media ljuger om dessa siffror, allmänheten har rätt att få rätt information så att beslut kan tas efter det. Som det är nu förstår inte folk hur stor segregation vi har och vad det får för konsekvenser. Och att då t.ex. låta 100 000 till in i landet per år för att öka på segregationen utan en plan för en förbättrad integration - känns som ett jättesteg där alla inblandade betalande medborgare borde få veta hur det skulle kunna påverka landet. Fakta på borden, allt från kriminalitet till kostnad, och sen ta beslut. Håller du med?

Hanif håller alltid god ton och hög nivå, oavsett om SD nämns i sammanhanget eller inte

En av få vettiga inom Alliansen. Kanske enda riktigt vettiga sen Camilla Lindberg försvann
Grymt ska följa honom, hade varit skönt om han kunde bli partiledare istället

0x5f3759df
2015-09-02, 23:06

Skulle vara intressant att se hur den militanta feministen väljer förklaringsmodell med tanke på att brottsligheten sägs vara högre bland de som är socialt utsatta och i utanförskap. Så är kvinnorna mer utsatta för dessa saker (är ju patriarkatet och männen som har all makt), och isf varför har männen gjort upplägget så att männen ska stå för brotten?

filmjölk
2015-09-03, 15:15
Nu är ju män enormt överrepresenterade i vilket fall, men kvinnor får ju ytterligare en fördel av att de mer sällan döms till fängelse än män vid samma brott.

F Ultra
2015-09-03, 20:53
Vad män skulle tycka om det är irrelevant, och det är inte jämförbart heller. Det som stör mig är att media ljuger om dessa siffror, allmänheten har rätt att få rätt information så att beslut kan tas efter det. Som det är nu förstår inte folk hur stor segregation vi har och vad det får för konsekvenser. Och att då t.ex. låta 100 000 till in i landet per år för att öka på segregationen utan en plan för en förbättrad integration - känns som ett jättesteg där alla inblandade betalande medborgare borde få veta hur det skulle kunna påverka landet. Fakta på borden, allt från kriminalitet till kostnad, och sen ta beslut. Håller du med?

Grymt ska följa honom, hade varit skönt om han kunde bli partiledare istället

Media ljuger om vaddå? Att invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken är varken en nyhet eller en hemlighet.

Skulle vara intressant att se hur den militanta feministen väljer förklaringsmodell med tanke på att brottsligheten sägs vara högre bland de som är socialt utsatta och i utanförskap. Så är kvinnorna mer utsatta för dessa saker (är ju patriarkatet och männen som har all makt), och isf varför har männen gjort upplägget så att männen ska stå för brotten?

Var någonstans ser du motsättningen? Att de män som begår brott oftare är betydligt mer socialt utsatta är inte det samma som att män som grupp är mer socialt utsatta än kvinnor.

Herr Oberst
2015-09-03, 21:07
Bara en dödad i mitt område idag. Förvisso 2 små barn också som blev lite lidande av att se sin pappa bli avrättad men... Kändes ändå bra att polisen bemödade sig att åka ut på småbrottslighet som offentliga avrättningar mitt på dagen 200 meter från förortscentrum.

Undrar hur många som blivit ihjälskjutna i västerort säg senaste 2-3 åren?

0x5f3759df
2015-09-03, 21:45
Var någonstans ser du motsättningen? Att de män som begår brott oftare är betydligt mer socialt utsatta är inte det samma som att män som grupp är mer socialt utsatta än kvinnor.

Jag ser motsättningen i att det blir rätt ointressant att prata om sådant som makt och utsatthet om man bara fokuserar på vissa russin i kakan. Självklart kan du få det att se ut som diskriminering om man fokuserar på delar där man är underrepresenterad eller har lägre resultat. Vad skulle feministens svar vara på att män är överrepresenterade? Biologi? Socialt? Vad är isf de sociala incitamenten som män har som kvinnor saknar för att begå brott?

MrBoris
2015-09-04, 02:47
Media ljuger om vaddå? Att invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken är varken en nyhet eller en hemlighet.

Du missade tydligen detta i länken från tino:

Vet att det är tröttsamt med DNs numera dagliga ljugande om invandring, men låt oss ta en till. ”En femtedel av de som sitter i svenska fängelser är utländska medborgare". Nej, 29 procent av de som sitter i svenska fängelser är utländska medborgare, jämfört med sju procent av befolkningen. En femtedel refererar till ”kriminalvårdens klienter” vilket inkluderar skyddstillsyn och villkorligt frigivna. Det är oklart om DNs faktafel reflekterar inkompetens eller medveten oärlighet. Kanske som Grandpa Simpson säger "A little from column A, a little from column B"
Och i de 29% var inte ens de med dubbla medborgarskap som sagt medberäknade

Tricce
2015-09-04, 12:41
Bara en dödad i mitt område idag. Förvisso 2 små barn också som blev lite lidande av att se sin pappa bli avrättad men... Kändes ändå bra att polisen bemödade sig att åka ut på småbrottslighet som offentliga avrättningar mitt på dagen 200 meter från förortscentrum.

Undrar hur många som blivit ihjälskjutna i västerort säg senaste 2-3 åren?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21357692.ab

F Ultra
2015-09-04, 17:44
Jag ser motsättningen i att det blir rätt ointressant att prata om sådant som makt och utsatthet om man bara fokuserar på vissa russin i kakan. Självklart kan du få det att se ut som diskriminering om man fokuserar på delar där man är underrepresenterad eller har lägre resultat. Vad skulle feministens svar vara på att män är överrepresenterade? Biologi? Socialt? Vad är isf de sociala incitamenten som män har som kvinnor saknar för att begå brott?

Ingen aning om vad för flum som denne skulle framhållit som argument. Huvudpoängen var att om en sådan person hade hävdat detta så hade samtliga på brädan sett personen som direkt dum i huvudet men tydligen så kan man utan problem argumentera precis lika vansinnigt om invandrare.

Du missade tydligen detta i länken från tino:

Och i de 29% var inte ens de med dubbla medborgarskap som sagt medberäknade

Ok, vet inte om jag direkt får för mig att gå ut och bränna DN på bål för att de skriver 20% istället för 29%. Svårt att kalla det att mörka också.

0x5f3759df
2015-09-04, 20:55
Ingen aning om vad för flum som denne skulle framhållit som argument. Huvudpoängen var att om en sådan person hade hävdat detta så hade samtliga på brädan sett personen som direkt dum i huvudet men tydligen så kan man utan problem argumentera precis lika vansinnigt om invandrare.

Jag tror inte de allra flesta som poängterar invandrarnas del i brottsligheten menar just på att människor som kommer från invandristan är så mycket mer kriminellt benägna varken genetiskt eller kulturellt (även om det finns såna som hävdar det också). Även utan dessa genetiska och kulturella faktorer så hamnar flyktingar och liknande i flera generationer av förutsättningar som leder till ökade problematiska sociala faktorer. Detta kan man motarbeta med ökad integration osv men då ska man också ha en plan för hur detta ska gå till, det räcker inte bara med att säga att man måste öka integrationen.

Sålänge man har problem med integration och att invandrare löper större risk att hamna i utanförskap och sociala problem så innebär det även att det finns ett samband mellan invandring och brottslighet.

MrBoris
2015-09-05, 01:26
Ok, vet inte om jag direkt får för mig att gå ut och bränna DN på bål för att de skriver 20% istället för 29%. Svårt att kalla det att mörka också.
Vet inte om jag tycker det är "lite" felaktigt att säga att det handlar om 1/5 istället för ungefär 1/3. Men visst.

Jag tror inte de allra flesta som poängterar invandrarnas del i brottsligheten menar just på att människor som kommer från invandristan är så mycket mer kriminellt benägna varken genetiskt eller kulturellt (även om det finns såna som hävdar det också). Även utan dessa genetiska och kulturella faktorer så hamnar flyktingar och liknande i flera generationer av förutsättningar som leder till ökade problematiska sociala faktorer. Detta kan man motarbeta med ökad integration osv men då ska man också ha en plan för hur detta ska gå till, det räcker inte bara med att säga att man måste öka integrationen.

Sålänge man har problem med integration och att invandrare löper större risk att hamna i utanförskap och sociala problem så innebär det även att det finns ett samband mellan invandring och brottslighet.

Grymt sammanfattat.

MrBoris
2015-10-20, 21:31
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dodsskjutningar-okar-i-sverige/
Tydligen ökar nu dödsskjutningar (överraskad att det kom från DN)

Dödsskjutningarna fortsätter att öka i Sverige, visar DN:s genomgång av det dödliga våldet hittills i år. Totalt verkar antalet mord och dråp i år ligga något högre än under de senaste åren

Skulle som vanligt vara intressant hur många som blivit skottskadade jämfört med tidigare år och hur många anmälningar om skottlossning/bomber som skett.

Polisen har flera gånger vittnat om svårigheterna med att få personer att våga vittna när det rör sig om uppgörelser i kriminella kretsar.

Olegh
2015-10-20, 21:42
Ska alla ni andra som ska emigrera från Sverige också fortsätta att engagera er och ideligen irritera er på allt negativt göttigt ni kan gräva fram som rör just Sverige? Känns bara som det borde förta mycket av vinsten.

Det borde dessutom vara mer effektivt att hjälpa på plats om man är engagerad ;)

4623
2015-10-20, 21:48
Ska alla ni andra som ska emigrera från Sverige också fortsätta att engagera er och ideligen irritera er på allt negativt göttigt ni kan gräva fram som rör just Sverige? Känns bara som det borde förta mycket av vinsten.

Det borde dessutom vara mer effektivt att hjälpa på plats om man är engagerad ;)

Klart man kommer gotta sig i misären i Sverige.