Visa fullständig version : Skillnad mellan olika kroppsfettsprocent
RobertJohansson
2015-08-12, 15:07
Hej!
Jag har en kompis som påstår att om man går från 22% kroppsfett till 14 % kroppsfett, så är det större skillnad på kroppen när man går ner de fyra sista procenten, än om man går från 22% till 18%, stämmer detta?
Hur stor skillnad blir det på fyra procent? Har en kompis som är sugen på att gå ner från 18 till just 14, lägga en månad på viktnedgång innan han börjar gymma, är det vettigt?
Din kompis har rätt. Den andra kompisen bör börja gymma under tiden som han satsar på att gå ned i vikt. Muskelförlusterna skulle kunna minskas kraftigt med styrketräning så att han/hon inte behöver offra tid på att bygga upp det som en gång fanns, så nej hans upplägg är typiskt ovettigt.
Hej!
Jag har en kompis som påstår att om man går från 22% kroppsfett till 14 % kroppsfett, så är det större skillnad på kroppen när man går ner de fyra sista procenten, än om man går från 22% till 18%, stämmer detta?
Hur stor skillnad blir det på fyra procent? Har en kompis som är sugen på att gå ner från 18 till just 14, lägga en månad på viktnedgång innan han börjar gymma, är det vettigt?
Jag har aldrig förstått och kommer aldrig förstå mig på den där ideen om att först gå ner i víkt och sen börja träna....
Enda undantaget för detta är möjligen om man behöver gå ner i vikt för att överhuvudtaget kunna träna (om man är så tung att man inte ens kan gå utan att riskera att paja knäna) Men då pratar vi inte några 15-20% kroppsfett.
Att träna medans man minskar i vikt gör:
- Viktminskningen mer effektiv
- Att man bibehåller större andel muskelmassa
- Att det är fan så mycket roligare, då man åtminstone intitalt lägger på sig muskler snabbt och därmed så blir den visuella skillnaden enormt mycket större
- Troligen hälsan förbättrad, jämfört med att inte träna alls (Då självklart förutsatt att man tränar "rätt" med hyfsat god teknik och inte ger sig på sjuka träningsmängder som kroppen inte klarar.)
Pretorian
2015-08-12, 19:17
Så hääääär stor skillnad.
vicarious
2015-08-12, 22:19
Har en kompis som är sugen på att gå ner från 18 till just 14, lägga en månad på viktnedgång innan han börjar gymma, är det vettigt?
Nej. Gymma samtidigt som han går ned i vikt.
RobertJohansson
2015-08-12, 22:56
Tack så mycket för alla svar!
Men vad säger ni om detta, är det ingen vidare skillnad på de fem kilona han tänkte gå ner, är det kanske vettigare att bara lägga sig på ett 500 kcal överskott nu? Eller kommer han ha lättare att gå upp i fett eftersom han ändå har en del mer fett än vanligt?
Tack så mycket för alla svar!
Men vad säger ni om detta, är det ingen vidare skillnad på de fem kilona han tänkte gå ner, är det kanske vettigare att bara lägga sig på ett 500 kcal överskott nu? Eller kommer han ha lättare att gå upp i fett eftersom han ändå har en del mer fett än vanligt?
Varför i all världen skulle han vilja gå upp ett halvkilo i veckan om han väger 5kg för mycket? Dumheter.
Jag kan iofs tycka det är dumheter att börja räkna kalorier det första man gör också.
Om du var stålmannen, skulle du då flyga? Jag tänker mig att du svarar ja på detta.
En sån här helt ovetenskaplig förenkling av verkligheten kan man likna med ovan nämnda:
Folk som tränat ett bra tag brukar ha svårt att bygga muskler/bli starkare och bränna fett samtidigt. Det går långsamt med alla målen och det kan vara jobbigt psykologiskt att inte känna att något händer. Därför brukar folk som tränat ett tag bulka(kaloriöverskott, ökar muskelmassa och fettmassa) och deffa(kaloriunderskott, bibehåller muskelmassa och minskar fettmassa). Att kunna öka i muskelmassa/styrka och minska i fettmassa, typ göra muskler av fett, skulle vara som en dröm, ungefär som att flyga.
Folk som kliver in i gymmet för första gången får nåt vi kallar nybörjargains. Det är en period då de ökar i styrka och muskelmassa i en takt som erfarna gymråttor bara kan drömma om. I den fasen kommer de att öka ganska bra i speciellt styrka även på kaloriunderskott. Ni kan alltså flyga. Det som vi andra drömmer om. Om ni sedan väljer att inte flyga så är det ju er ensak. Men mitt råd är 'flyg för helvete så länge ni kan!'
Gymlivet
2015-08-13, 09:29
Ligger du på ett kalorie underskott så kommer du ju att gå ner i vikt?
Med måttliga underskott så kan man gå upp i vikt med de första månaderna för att musklerna ansamlar vatten och växer så det knakar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.