Logga in

Visa fullständig version : För lite eller för mycket kalorier?!

HLakaBabben
2015-08-12, 12:09
Tjena tjena!

Det är såhär att jag har deffat nu i 1,5års tid och tränat i 6 månader av de åren.
Har gått från 120kg+ till 79,7kg
Är 187cm lång. Tränar 4-5 dagar i veckan tung styrketräning.
Problemet som uppstått ännu en gång är att jag har stannat upp på vågen.

Gick upp till 80,5kg igen vilket var vätska men är på 79,9kg idag.

Käkade för 2 veckor sedan ca 2300-2400kcal då jag blev tillsagd att öka intaget för att höja Metabolismen..funkade inte precis.
Sänkte till 2100-2200 igen men ville inte iheller funka och sänkte till 1800-1900kcal vilket jag håller på med nu.

Som ni förstår är min Metabolism nere på 0 just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra..det minsta jag vill nu är att stanna upp..vill bara bli klar och gå på en clean bulk och bygga litte massa..snälla ni som har nån större kunskap eller nån aning om vad jag kan göra SKRIV! Tack

Rahf
2015-08-12, 12:46
För det första: lugn. Din ämnesomsättning är inte på noll, och dy har bara gett det två veckor.

Vad är din målvikt?

Pretorian
2015-08-12, 13:09
Vad vill du bli "klar" med?

HLakaBabben
2015-08-12, 13:25
För det första: lugn. Din ämnesomsättning är inte på noll, och dy har bara gett det två veckor.

Vad är din målvikt?

Har kört mer än 2 veckor menade stt jag ändrade för 2 veckor sedan.
Min målvikt är väll egentligen inget speciellt, vill ner i fettmassa och börja bygga muskler och styrka.
Tack för ditt svar!

HLakaBabben
2015-08-12, 13:26
Vad vill du bli "klar" med?

Det jag menar med "klar" är att bli klar med deffen dvs gå över i en clean bulk och känna att man får styrka och bygger muskler.
Tack för ditt svar.

Rahf
2015-08-12, 13:33
Har kört mer än 2 veckor menade stt jag ändrade för 2 veckor sedan.
Min målvikt är väll egentligen inget speciellt, vill ner i fettmassa och börja bygga muskler och styrka.
Tack för ditt svar!

Min spontana reaktion är att du snart borde lägga om fokus, som du själv säger.
Jag tycker att du ska sätta ett specifikt mål som är uppnåeligt. Om det så är en viss kalipermätning eller antal kilon spelar ingen roll, men målet ska vara mätbart och inte alltför långt bort i framtiden.

Det finns ett par användare här som har genomgått enorma viktförändringar, bland annat Mouline (läs hans journal, för allt i världen!). Det kanske hjälper att snällt fråga om dom har några tips också.

Rabiat
2015-08-12, 23:26
Du borde ligga på balans på ca 2300kcal. Äter du 2100kcal bör du gå ner 2hg/v ungefär. På två veckor är det i princip omöjligt att se vad som händer vid en förändring under en så lång diet som du gått på. Fortsätt äta 2100kcal/dag, ge det en månad, och då bör du ha gått ner strax under ett kilo, om du kollar trendlinjen.

Jokester
2015-08-14, 03:00
Du har deffat i 1,5 år men styrketränat i 6 månader? Hur går det ihop?
För övrigt låter det som en otroligt dålig ide att bulka oavsett storlek på kaloriöverskottet eftersom du varit fet tidigare och troligtvis kommer bygga lika mycket muskler på kaloribalans. Ett överskott kommer med stor sannolikhet bara bidra med fettökning.

Jag har gjort en liknande resa själv och skulle råda dig att fortsätta styrketräna, ta dig ner dig till din målvikt och sedan vara viktstabil i några år.