Logga in

Visa fullständig version : strax över balans kontra deff

Dongolito
2015-08-12, 10:58
Hejsan,

Har sedan många år problem med en skada som idag mer eller mindre är "kronisk". Får alltså problem i samband med nedsatt immunförsvar, andra skador osv. Skadan sitter i ryggen vilket försämras vid cardioövningar.

Nu till själva problemet. Jag testade lägga in en deff nu under sommaren som var planerad i 12v med ett underskott på drygt 700kcal. Gick från 95kg till 89kg på drygt 8veckor med bra resultat på fettprocent (16% till 11%) samt muskelbehållning. Dock var jag förra veckan tvungen att bryta pga att skadan började krångla på nytt. Min teori är att skadan kom tillbaka pga kcalunderskottet eftersom kroppen får en annan läkförmånga under underskott?

Hur hade ni tänkt i ett liknande fall? Jag är nu mer inne på att lägga mig strax över balans, träna hårt och på sikt få mer framträdande muskler som gör att jag "slipper" deffa eftersom skadan inte verkar tillåta det. Jag har tränat i drygt 10år nu och gjort stora resultat rent viktmässigt samt muskelmässigt men nu vill jag alltså hitta ett sätt som håller en i hyfsad form utan att försämra mer. Ideér?

Beemel
2015-08-13, 06:14
Lägg dig på en nivå där du är viktstabil, alltså energibalans

cero
2015-08-14, 12:45
Har du sökt hjälp för skadan? Det är ju steg 1.

Dongolito
2015-08-20, 07:16
Lägg dig på en nivå där du är viktstabil, alltså energibalans

Är det bättre än tex 100kcal över?

Dongolito
2015-08-20, 07:20
Har du sökt hjälp för skadan? Det är ju steg 1.

Absolut. Är 10% medicinskt invalid för skadan så jag får leva med problemen. Vid bulk har jag inte märkt några problem med skadan vilket jag tror handlar om kaloriöverskottet eftersom det blir ett mer läkande scenario än ett underskott. Men man kan ju inte bulka hela livet... =)

Shqypnia
2015-08-20, 09:40
Jag tycker din plan är vettig. Lågt överskott borde minimera fettökningen så gått det går och om du sköter kosten och träningen så lär du bygga på. Satsa på det.

ddr
2015-08-20, 11:17
Du sa att du var tvungen att avbryta.

Har du testat att deffa på exempelvis -100 kcal/dag? (Den mängden kaloriminus borde ju påverka mindre än ett större underskott tycker jag spontant) :P

Om vi leker med tanken att du skulle vilja hamna på cirka 8%BF så kanske du är nere på den siffran strax efter nyår för att sedan försöka ligga på kaloribalans/recompa "träningslivet ut"?

Jag spawnar lite idéer bara. Lycka till i vilket fall :)