Visa fullständig version : Livslånga skador
Starduzt
2015-08-11, 18:06
Hej!
Ny här och ska se om ni har några tips till mig.
Är en ung tjej som tyvärr gått upp 30kg pga skador i rygg, höft, axel och armbåge.
Ryggen fick en spricka, och i samma veva slog jag bäckenet snett som resulterar i att min höft låser sig vid jogging och långa promenader, samt då jag gör övningar som "kissande hunden". Axel och armbåge har en nervskada som ger mig domningar i handen. Alla tips mottages gärna!
Äter otroligt nyttigt och kaloriintaget är lågt, allt för att inte gå upp mer i vikt. Men då jag vill ner 30kg så måste jag träna men har som inte hittat nått bra sätt än. Hjälp?
Rygg/höftskadan är 9år gammal och kronisk, är 3% medicinskt invalid.
Det lär inte roligt, hoppas någon har bra tips som passar dig ..
Du måste inte träna för att gå ner i vikt.
Min sambo gick ner nästan 30 kg (29,7 för att vara exakt) utan att träna något alls för två år sedan. Hon kunde inte det pga en höftskada. Men med bra kost så löste det sig ändå.
Jag flyttar tråden till diet och deff eftersom huvudsyftet är att dieta.
Kost är det viktigaste vid en viktnedgång. Man behöver inte träna för att gå ner i vikt.
Om du inte går ner i vikt så äter du för mycket, mot vilken kropp du faktiskt vill ha.
Så här gör jag när jag vill gå ner i vikt:
Följer "Macros for cutting" och reglerar vikten för varje kilo jag går ner:
Leangains 31minute AMA Spreadsheet (https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmbzD8Rqd4_VdGJVb0xlaHJ1VHNkRk5vYW1JS3hua lE&usp=sharing#gid=0)
Kortfattat:
Jag slutar äta vid 20-21 på kvällen, och börjar äta 12-13 nästa dag.
Jag räknar kalorier, men inte slaviskt. Jag bryr mig bara om att balansera fett/kolhydrater samt att hålla proteinintaget högt (du behöver inte bry dig om detta om du inte vill optimera för muskelbygge).
Om du vill släta ut kalorierna/inte tränar så jämna ut dem så att du äter samma varje dag istället för mer där du annars hade träningsdag.
Du kommer att vara hungrig den första veckan eller så, men sedan blir det mycket mer hanterligt när kroppen vänjer sig.
När du väl lärt dig vad all basföda har för energiinnehåll så kommer du att kunna kolla på en måltid och snabbt veta om den kommer att ligga på 400-600 kalorier eller 800-1200 kalorier, till exempel.
Du kommer att veta att två potatisar av en viss storlek kommer att vara runt 120kcal - sedan slår du bara ihop.
Du kommer veta att en matsked fett kommer att vara runt 100-120 kcal.
Etc.
Börja räkna kalorier - enda bra sättet att ta kontroll. Men övergå sedan till att göra överslag.
Väg dig varje dag och ta medelvikten per vecka för att se vad din viktnedgång blir.
Ett gott tips är att du kan dricka kaffe istället för att äta frukost, att du börjar äta senare gör att du helt enkelt skippar frukosten. Koffein är hungersdämpande.
Sikta på 16 timmar fasta. I början kan du börja snällt med 11 timmar och sedan öka på efter hand, en halvtimme/timme per dag extra, tills du är uppe i 16 timmar.
Hur lågt kaloriintag har du idag och hur mycket väger du?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.