Visa fullständig version : Magkatarr
Vad ska man äta om man råkat ut för en jobbig mag/tarmkatarr? När jag söker på t.ex google hittar jag bara info om hur man förebygger och inte vad man ska äta när man väl fått det :furious:
Det viktigaste är att sluta stressa såväl psykiskt som fysiskt. Den mat som är skonsammast för din kropp är frukter, bär och sallad. Råa ägg kan också fungera bra. Sluta upp helt med mjölkprodukter och stekt mat.
Klein> bara för att du själv tycker att råa ägg är utmärkt föda, så uppmuntra inte andra att riskera att få salmonella av dom!
Yoo> magkatarr-medicin från apoteket, kör en vecka i sträck så kan det hålla sig borta sen, ät inte bara en tablett.
Chansen att få salmonella är mindre än chansen att sätta mat i halsen och kvävas.
Originally posted by Klein
Chansen att få salmonella är mindre än chansen att sätta mat i halsen och kvävas.
Det är din åsikt.
Om du vill ta den chansen skiter de flesta i, men att du ska pracka på andra dina åsikter som du tydligen inte har några som helst belägg för, är en helt annan grej.
Låt oss hålla diskussionen till magkatarr. Jag har själv haft detta och jag kan ju säga att medicinen du köper på apoteket inte löser problemen, bara dämpar symptomen. Jag gav exempel på mat som är skonsam mot magen och råa ägg hör definitivt hemma där enligt *min* erfarenhet. Mat som inte kräver tillagning och är rik på enzymer som hjälper matsmältningen är det som stressar magen minst.
Har haft såväl magkatarr, som ett mindre magsår, följande fick mig på fötter & har hållt magen i schack...
- harmoni på jobb & privat, dvs konfrontera ev problem som ligger & maler i ditt omedvetna
-Silicol (naturläkemedel), förebyggande om man vet att det ska festas eller stressas
- regelbundna måltider
- starta dagen med havregröt & linfrön
- Proviva el A-fil , en portion om dagen
Lycka till!
Rent generellt vid magkatarr är att undvika stress, inte dricka kaffe, starkt kryddad mat etc.
Sen är det högst individuellt vad som förvärrar detta.
Är grundorsaken en livsstil med mkt stress mycket kaffe etc, så kan det mycket väl räcka med att köra en zantac-kur eller liknande om man samtidigt ändrar sin livsföring.
Som emmzan nämnde, stress och kaffe. En riktigt körig dag med ett tungt kaffepass varannan timme kan knäcka vilken mage som helst. Och för övrigt tycker jag att Novaluzid brukar hjälpa i lättare fall.
Det viktigaste är att sluta stressa såväl psykiskt som fysiskt. Den mat som är skonsammast för din kropp är frukter, bär och sallad. Råa ägg kan också fungera bra. Sluta upp helt med mjölkprodukter och stekt mat.
Mjölkprodukter hade ingen betydelse för min del.
har precis blivit av med skiten efter ett halvårs helvete.
Enligt min läkare så hjälper mjölkbakterierna till att hålla magen i balans och om man ska dricka kaffe så kan man späda det med mjölk för att sänka PH-värdet. detta resulterar i mindre saltsyreproduktion och magen mår bättre.
Lozec och gaviscon hjälpte mig bra!
Expert på ämnet kliver in ;)
Du ska undvika starkt kryddad mat, hårt stekt mat, fet mat, sur mat typ apelsiner, citroner mm.
Undvik lök, cigareter, kaffe, te, alkohol.
Sen ska du svoa, sluta stressa och oroa dej äta regelbundet och aldrig gå hungrig.
Det du ska äta är mat som är snäll mot magen. Tex bananer, fil, pasta, gröt ja du känner själv vad magen vill ha och inte ha. Mjölkproukter brukar känns himla skönt för magen för de binder upp magsaften i magen och gör magen mindre sur.
Linfrön gör susen om magkattaren sitter i tarmen. Linfröna hjälper nämligen till att bygga upp tarmslemhinnan igen.
Köp en protonpumpshämmare typ Pantoloc på apoteket och ät det en vecka så är besväret ur världen. När du känner att det börjar bränna lite i magen igen ta du en Pantoloc i förebyggande syfte.
Originally posted by cali
Expert på ämnet kliver in ;)
Du ska undvika starkt kryddad mat, hårt stekt mat, fet mat, sur mat typ apelsiner, citroner mm.
Undvik lök, cigareter, kaffe, te, alkohol.
Sen ska du svoa, sluta stressa och oroa dej äta regelbundet och aldrig gå hungrig.
Ja men hur kul är det? ;)
Jag brukar käka Losec i tvåveckors kurer. Gaviscon är också bra har jag fått höra men jag vägrar dricka skiten. More Losec for the people!
Lozec är livets medicin! synd att det är så förbannat dyrt bara! =(
Originally posted by B-jay
Lozec är livets medicin! synd att det är så förbannat dyrt bara! =(
Jag får det gratis. Man bör inte äta det i mer än tvåveckors perioder. Magen vänjer sig eller hur det nu var. :confused:
Jag äter Link efter varje mål och lite då och då för att behärska min magkatarr.
Losec är onödigt dyrt det går minst lika bra med generika. Dvs andra medel med exakt samma funktion men som ser lite annorlu da ut rent molekulärt.
Dit hör tex. Pantoloc, Lanzo
Bra och billiga!
vJag får det gratis. Man bör inte äta det i mer än tvåveckors perioder. Magen vänjer sig eller hur det nu var.
Ja precis det är därför de inte säljs i förpackningar större än 14 stycken ibland ännu mindre. (som om det vore en omöjlighet att köpa två förpackningar :)
LunaSpice
2004-04-13, 17:23
De flesta protonpumpshämmare funkar...även H2antagonister. Bara att leta rätt på det billigaste. :D
fick iofs mitt utskrivet, Omaprazol hette dom, precis samma sak som lozec, fast annan tillverkar, 170 pengar för en månadsdos!
ibland lönar det sig att gå till vårdcentralen :)
Originally posted by cali
Ja precis det är därför de inte säljs i förpackningar större än 14 stycken ibland ännu mindre. (som om det vore en omöjlighet att köpa två förpackningar :)
Ahhh... It all makes sense. :D
Men är alla dessa medeciner receptfria?
Är det dumt att äta mycke kött och proteiner?
Ja de är receptfria när de säljs i små förpackningar. Ska du ha ett större antal tabletter måste du ha recept.
Rolig följd fråga :)
Dumt är väl att ta i men det beror på vad du menar med att äta mycket. Ät inte mer än 3-4 gram proteiner om dagen per kilokroppsvikt. Väger du 70 ska du således äta max 280 gram prottisar om dagen.
Sen så är magert kött bättre att äta än annat kött, typ fågel, fisk renkött, skinka.
Äta mycket kött och framförallt rött kött är inte helt najs för det har en tendens att fastna i tarmen och ligga där och ruttna.
Jag läste för övrigt en undersökning som sa att medel amerikanen går omkring med ett kilo ruttet kött i tarmen hela tiden :)
Det finns andra bra proteinkällor också som bönor, nötter, mjölkprodukter, ägg, skaldjur mm
Haha joo... tackar för svaren. Ska försöka klämma i mig lite linfrön nu... ciao
Ruttet kött i tarmarna:confused: hu´ va hemskt.
Så illa är det nog inte.
Hur skulle det ruttna köttet komma in ?
Nää. men det gäller att hela tiden hjälpa tarmarna i sitt arbete genom att varje dag äta frukt och grönsaker som ger fibrer. Fibrerna sväller i vatten och tarmarna får något att arbeta mot och föra ned i ändtarmen.
Mäniskan är allätare, lite kött, lite grönsaker , lite frukt, lite rötter.
Medelamerikanen äter så mycket rött kött och så lite fibrer att köttet stannar i tarmen under mycket lång tid innan det kommer ut vilket gör att det börjar ruttna i kroppen :)
Allvarligt talat, den här tråden har ju skrämmande jävla svar.
Den enda som hitills kommit med ett vettigt svar är ju för fan Emmzan.
Det du behöver göra är att tänka igenom när du får ont och sen försöka komma på vad som kan ha utlöst det.
Det kan vara en uppsjö faktorer som bidrar till värken.
Personligen har jag inga som helst problem att äta extremt starka rätter eller dricker mängder med alkohol, vilket återigen pekar på att det är just individuellt.
Jag kan oxå stressa utav bara helvete och må toppen.
Det som oftast utlöser min katarr är när jag missar måltider och det låt säga går flera timmar överstyr.
Då jävlar forsar magsyran samtidgt som man är hungrig som en varg. Och så sätter man sig och äter och får ännu mera ont.
Jag tycker du ska uppsöka en doktor som hjälper dig att analysera lite, samt fråga honom om Nexium.
Tabletter som du tar en av varje dag i 2 veckor, sen är det läkt.
Efter det räcker det med att du tar en vid behov, och då går det över på under en timme.
Förutsatt att du verkligen har katarr och inte bara ont i magen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.