handdator

Visa fullständig version : Vilka kosttillskott är nödvändiga?

rebbyy
2015-08-08, 16:43
Helluuu alla med koll!

Har en fråga angående kosttillskott! Hur viktigt är det? Ger det några större effekter? Vilka behöver man? Vissa speciella märken?

Vill ha kosttillskott för muskelökning samt fettförbränning och välmående!

Övrig fråga: kan man köpa omega 3 vart som helst? Netto har för typ 40kr medan Apoteket kostar över 100kr, är det skillnad?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

GulligaGurkan
2015-08-08, 17:09
Kosttillskott är verkligen inte nödvändigt, men det kan ändå ha positiva effekter.
Men som svar på frågan vilka som behövs: inga, om du äter vettigt.
De som är bra är väl vassle, kreatin, kolhydrater, HMB(verkar lite omtvistat) och kanske nåt mer som jag glömt.

Angående omega-3 så kan du köpa det var som helst. Men kolla innehållet av EPA och DHA, det ska vara så högt som möjligt :)

Kosttillskott för fettförbränning är pengarna i sjön.

rebbyy
2015-08-09, 08:39
Kosttillskott är verkligen inte nödvändigt, men det kan ändå ha positiva effekter.
Men som svar på frågan vilka som behövs: inga, om du äter vettigt.
De som är bra är väl vassle, kreatin, kolhydrater, HMB(verkar lite omtvistat) och kanske nåt mer som jag glömt.

Angående omega-3 så kan du köpa det var som helst. Men kolla innehållet av EPA och DHA, det ska vara så högt som möjligt :)

Kosttillskott för fettförbränning är pengarna i sjön.

Okej tack! Vilka värden är höga av EPA och DHA? :)

Pretorian
2015-08-10, 06:40
Jag använder främst Kreatin (dagligen) och Vassle (dagligen).

ddr
2015-08-10, 13:55
Jag skulle nog säga att det absolut nödvändigaste är D-vitamin, samt Omega-3 för dom flesta; I övrigt hamnar nog Kreatin och koffein där uppe också.

Protein/EAA om man nu vill dra ner på mängden kött/proteinkällor i övrigt eller ha något smidigt vid träning/under dagen.

ddr
2015-08-10, 13:59
Okej tack! Vilka värden är höga av EPA och DHA? :)

I princip så innebär ett billigare märke mindre mängd EPA/DHA. (Om du vill upp i hög dos så innebär det helt enkelt fler kapslar).

Vissa rekommenderar 2,0g EPA och 1,5g DHA. Vissa omkring 2,5 gram EPA och DHA Totalt (tillsammans); Andra rekommenderar helt andra nivåer. (Kan helt enkelt följa produktens rekommendation också)

Gerdler
2015-08-10, 14:59
Inget är nödvändigt
Jag rekomenderar:
Vassle eller/och kasein, kreatin, omega-3 tabletter, koffein, leucin. Gainers eller ren maltodextrin att blanda i post-workoutshaken (kanske bara på bulk) kan vara en idé beroende på dina mål och hur långt du har hem från gymmet och så.

Märke: billigaste du kan hitta är det mest prisvärda. Det är oftast samma saker i dyrare grejer fast finare förpackning och möjligen lite godare. Du ska inte äta/dricka kosttillskott för smaken, utan trots smaken. Därför kan jag rekomendera leucin för att få alla proteinshakes att smaka lika illa! :)

Rahf
2015-08-10, 16:07
Visst, man kan satsa på något slags hårdkår-inställning gällande smak. Själv föredrar jag något som smakar gott, så att man inte våndas inför varje konsumptionstillfälle.

Gerdler
2015-08-11, 00:19
Visst, man kan satsa på något slags hårdkår-inställning gällande smak. Själv föredrar jag något som smakar gott, så att man inte våndas inför varje konsumptionstillfälle.

Asså. missförstå mig rätt. Jag tycker att alla mina proteintillskott och gainers etc har goda smaker(utom Leucinet, förstås!), även om de är bland de billigare. Men jag dricker/äter inte dem för att jag tycker de är goda. Så jag tycker inte det är värt det att spendera 50-400% mer för att få bättre smak. Jag lägger hellre de pengarna på att byta ut ett mål kyckling hemma mot en oxfilé hemma en gång i veckan eller en oxfilé på restaurang en gång i månaden. Hade jag köpt de dyraste tillskotten så hade risken varit att jag undvikit äta dem för att de kostar för mycket även om de varit godare.

Rahf
2015-08-11, 00:24
Vet inte det jag, men 120:- för runt 1kg protein är helt ok för mig. Och smaken på det proteinet är riktigt bra.

Gerdler
2015-08-11, 01:59
Jo, det är ett billigt protein och det är precis det jag förordar, men det finns de som säljer samma protein för 200 kr och mer, det är det jag säger att man ska undvika.

Klart att om man vill ha kasein så ska man köpa det även om det är lite dyrare, men även då bör man gå på någon av de billigare på marknaden och inte de här 300kr/ kg kaseinerna med flashiga förpackningar och märken men nån proprietär blandning av två eller tre funktionsmässigt identiska kaseinfraktioner. Det är pengar i sjön. Eller nästan lite värre för man ger typ bort dem till någon som inte förtjänar dem.

Pretorian
2015-08-11, 06:29
Jag betalar hellre mer för ett godare. Jag älskar mina shakes. De kostar mellan 200-250 per kg.

rebbyy
2015-08-29, 08:42
Inget är nödvändigt
Jag rekomenderar:
Vassle eller/och kasein, kreatin, omega-3 tabletter, koffein, leucin. Gainers eller ren maltodextrin att blanda i post-workoutshaken (kanske bara på bulk) kan vara en idé beroende på dina mål och hur långt du har hem från gymmet och så.

Märke: billigaste du kan hitta är det mest prisvärda. Det är oftast samma saker i dyrare grejer fast finare förpackning och möjligen lite godare. Du ska inte äta/dricka kosttillskott för smaken, utan trots smaken. Därför kan jag rekomendera leucin för att få alla proteinshakes att smaka lika illa! :)

Ursäkta okunskapen men vad är leucin? Har även hört något om NMDA? och l-Catrine, är detta något att satsa på? Är som sagt för att behålla muskler o försöka (!) bränna fett även om kombinationen är svår :)

ddr
2015-08-29, 08:56
NMDA och l-Carnitine?
- Nej

Leucin?
- Ev. Ja

Leucin är en av BCAA/EAA som är den aminosyra som triggar MPS mest (däremot behövs resterande aminosyror också). Fördelen är att du kan exempelvis ta 10 gram vassle tillsammans med 3 gram Leucin för att stimulera MPS lika mycket som 25-30 gram vassle. Så om behovet finns beror på individen (Dvs. Mindre mängd (billigare)/mindre mängd kcal)
Själv säger jag nej då jag håller med Pretorian i den här frågan :P

Gerdler
2015-08-29, 10:00
Leucin är en av de tre grenade aminosyrorna (BCAA). Alla BCAA's är essentiella amminosyror (EAA). Det finns nio essentiella aminosyror (förr trodde man åtta).

När du äter protein från till exempel mjölk, ost, ägg, proteinshakes med vassle/kasein, kött, fisk eller till och med soja så innehåller proteinet ca 50% EAA, 20% BCAA, 10% leucin. Dina muskler vill ha en jefla massa leucin för att de ska förstå att det är dags att börja producera protein att bygga/reparera muskler med. Då kan man antingen trycka i sig 10 ggr så mycket protein eller så tar man och ger dem leucin i ren form.

men det lär ju inte ge nåt extra om man redan alltid intar tillräckligt med protein vid varje mål/shake

Sverker
2015-08-29, 11:29
De är nog fortfarande 8 st. Fast histidin och arginin har alltid varit essentiella för barn som är i kraftig tillväxt. Vilket också borde gälla kroppsbyggare:d

rebbyy
2015-08-29, 12:40
Leucin är en av de tre grenade aminosyrorna (BCAA). Alla BCAA's är essentiella amminosyror (EAA). Det finns nio essentiella aminosyror (förr trodde man åtta).

När du äter protein från till exempel mjölk, ost, ägg, proteinshakes med vassle/kasein, kött, fisk eller till och med soja så innehåller proteinet ca 50% EAA, 20% BCAA, 10% leucin. Dina muskler vill ha en jefla massa leucin för att de ska förstå att det är dags att börja producera protein att bygga/reparera muskler med. Då kan man antingen trycka i sig 10 ggr så mycket protein eller så tar man och ger dem leucin i ren form.

men det lär ju inte ge nåt extra om man redan alltid intar tillräckligt med protein vid varje mål/shake

Vart kan man köpa rent sådant?

Rahf
2015-08-29, 12:50
Du är på väg att hoppa på broscience-tåget just nu. Läs den sista paragrafen igen.

King Grub
2015-08-29, 13:37
Slöseri med pengar. Ger inte ett skit om du inte är 65+.