Logga in

Visa fullständig version : Dumbbell.se lägger ner

Old Nick
2015-08-05, 07:19
Jag vet att det nämnts i en annan tråd, men det känns som att det bör uppmärksammas med en egen tråd där rubriken klart och tydligt visar vad det handlar om. Finns ju hur många som helst här på kollo som använder sidan med jämna mellanrum.

Går man in på dumbbell.se kan man läsa följande:

Dumbbell.se slog upp portarna 2008. Tyvärr fick sidan aldrig någon lönsamhet, så 2011 så slutade vi vidareutveckla den.

Även om sidan gått back ekonomiskt varje månad sen starten, så har vi inte haft hjärta att stänga ned den förrän nu.

Totalt har över 130 000 användare registrerat sig på sidan.

Vi tackar alla användare för de här åren!

Nedan hittar ni en export-funktion som ni kan använda för att få ut det mesta av er data.

Genom att gå till http://old.dumbbell.se kan ni fortfarande logga in på den gamla sidan om ni vill göra skärmdumpar av statistik exempelvis.

OBS! Den 25 augusti stänger sidan och exporten ned permanent.

Så har ni statistik eller något annat som bör sparas, gör det nu. Och tips på vilken annan sida man kan använda i framtiden skulle vara trevligt.

qozmox
2015-08-05, 07:33
ja, det var ju synd.
vilken av dessa är den bättre?
Myfitnesspal
Lifesum
Matdagboken
Fatsecret

ddr
2015-08-05, 07:40
2 ord; Fan då. *gah!*

Men tack för upplysningen :)

Rabiat
2015-08-05, 08:00
Myfitnesspal är grym.

qozmox
2015-08-05, 12:37
det fanns ju en som var fulare+simplare än dumbbell,
även den svensk. minns dock inte vad den hette.
nån?

(var enbart för mat)

1x0
2015-08-18, 09:36
det fanns ju en som var fulare+simplare än dumbbell,
även den svensk. minns dock inte vad den hette.
nån?

(var enbart för mat)
Kommit på det?

Jag behöver en som använder samma livsmedelsbas som dumbbell.se.

Har provat myfitnesspal men gillade inte den alls. Tar ju flera år att lägga in maten.

qozmox
2015-08-18, 09:48
Kommit på det?

Jag behöver en som använder samma livsmedelsbas som dumbbell.se.

Har provat myfitnesspal men gillade inte den alls. Tar ju flera år att lägga in maten.

tyvärr.
skaffade en fatsecret, funkar.

1x0
2015-08-18, 10:20
tyvärr.
skaffade en fatsecret, funkar.
Kanske var det viktpejl.se?

Har provat 3-4 olika sidor nu och viktpejl verkar okej ersättare. Är t.o.m smidigare att logga maten eftersom man ser näringsvärdet när man söker samt kan skriva in all mat man ätit under dagen> därefter ändra vikten (gram) på alla livsmedel. På dumbbell.se måste man ju ta 1 livsmedel i taget. Kanske svårt att fatta vad jag menar. En fördel iaf.

Kan logga kroppsvikt och kalorier förbrända i aktiviteter, verkar gå efter http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

Maten går efter samma databas som dumbbell (stor fördel för mig, eftersom använt dumbbell sen 2010 eller nåt, vant mig som fan). Går att lägga in livsmedel också. Livsmedel man lägger in själv hamnar överst på listan vilket är ganska soft, hittar man det fort.

Gillar inte direkt kalendern samt kan inte se mikronutrienter eller fibrer, endast kalorier och P K F.

Aja, inte direkt ärlig utvärdering eftersom jag bara pillat med sidan i 30 minuter. Ska prova några dagar och utvärdera bättre.

För er som söker en likvärdig ersättare borde ni ge viktpejl ett försök iaf. Om någon vet likvärdig (bättre) så är jag tacksam för tips!

qozmox
2015-08-19, 09:14
Kanske var det viktpejl.se?

Har provat 3-4 olika sidor nu och viktpejl verkar okej ersättare. Är t.o.m smidigare att logga maten eftersom man ser näringsvärdet när man söker samt kan skriva in all mat man ätit under dagen> därefter ändra vikten (gram) på alla livsmedel. På dumbbell.se måste man ju ta 1 livsmedel i taget. Kanske svårt att fatta vad jag menar. En fördel iaf.

Kan logga kroppsvikt och kalorier förbrända i aktiviteter, verkar gå efter http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

Maten går efter samma databas som dumbbell (stor fördel för mig, eftersom använt dumbbell sen 2010 eller nåt, vant mig som fan). Går att lägga in livsmedel också. Livsmedel man lägger in själv hamnar överst på listan vilket är ganska soft, hittar man det fort.

Gillar inte direkt kalendern samt kan inte se mikronutrienter eller fibrer, endast kalorier och P K F.

Aja, inte direkt ärlig utvärdering eftersom jag bara pillat med sidan i 30 minuter. Ska prova några dagar och utvärdera bättre.

För er som söker en likvärdig ersättare borde ni ge viktpejl ett försök iaf. Om någon vet likvärdig (bättre) så är jag tacksam för tips!

var ej viktpejl.
sidan jag talar om såg riktig illa ut.
som om den var ritad i paint eller nå.
lite svår att använda var den nog också, men man lärde sig.

qozmox
2015-08-19, 09:26
för den som orkar kolla igenom,
minns att folk brukade printscreena deras matintag från den sidan,
och lägga upp i "Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat)"-tråden

Sparven från Minsk
2015-08-19, 10:54
Kör med myfitnesspal nu. Smidigt att kunna scanna in sin mat med streckkod. Saknar dock dumbbell.

slackerguru
2015-08-19, 21:34
Räknar myfitnesspal ut micronutrienter också?

HerrLuta
2015-08-19, 22:02
Räknar myfitnesspal ut micronutrienter också?

Yes box, det ska den göra. Där är dock appen i mobilen mer utförlig än den på datorn :)

Mags
2016-01-06, 00:21
Kör med myfitnesspal nu. Smidigt att kunna scanna in sin mat med streckkod. Saknar dock dumbbell.

Vänta what, vad är nu detta? ...man åste lägga in dem själv först eller?