Visa fullständig version : Komplettering av vegetabiliska proteiner
Återigen en fråga om vegetarisk kost...
Läste här (http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/) att tex Kidneybönor gott om lysin, men ont om metionin. Ris är tvärtom.
Om man skulle äta dessa två tillsammans och de kompletterar varandra, motsvarar det att äta kyckling eller något annat animaliskt protein? Är det någonting man missar om man gör såhär med de icke fullvärdiga proteinerna?
Tack!
Självklart.
Att komplettera olika vegetabiliska protein är en grundförutsättning och fungerar alldeles utmärkt.
Tänk på att du får ut lite mindre protein från vegetabiliska källor än från mjölk, kyckling, kött eller ägg. Du får heller inte lika mycket grenade aminosyror jämfört med mjölkproteinerna.
Självklart.
Att komplettera olika vegetabiliska protein är en grundförutsättning och fungerar alldeles utmärkt.
Tänk på att du får ut lite mindre protein från vegetabiliska källor än från mjölk, kyckling, kött eller ägg. Du får heller inte lika mycket grenade aminosyror jämfört med mjölkproteinerna.
Vad menar du med att man "får ut lite mindre protein"? Att om man äter 40 gram protein från bönorna och 40 från riset kanske det bara resulterar i 40 gram fullvärdigt protein? Vad har grenade aminosyror för påverkan?
Är inte riktig vegetarian utan äter både mjölkprodukter och ägg, vilket borde resultera i att jag kompletterar ytterligare (räcker det att man äter dem samma dag?).
40 gram protein från bönor och 40 gram från riset är 80 gram protein hur vi än vrider på det. Nettoupptaget är kanske 70 gram medan det teoretiskt skulle vara 77 gram från kycklingen.
Jag har inte räknat på det men för att få fullvärdigt bör du nog istället ha mer ris och mindre bönor.
Jag spekulerar att folk som tränar har ett större behov av grenade aminosyror ( sk BCAA ) än icke tränande. Ren spekulation men de grenade aminosyrorna förbränns i större omfattning i musklerna än andra aminosyror som omsätts i levern. Använder du mjölk får du de grenade aminosyrorna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.