handdator

Visa fullständig version : Molnbaserad fotolagring - Vad föredrar ni?

pbiddy
2015-08-02, 18:23
Tjena,

Är i stort behov av en molnbaserad backup av alla mina bilder jag har tagit genom åren. Just nu ligger samlingen på cirka 200 GB men kommer att växa snabbt i.o.m. nyköpt kamera. Jag har surfat runt en hel del och jämfört både kända och "okända" leverantörer men fastnat för OneDrive och Google Photos. Har även kollat lite på Dropbox och Icloud.

Innan jag signar upp mig på någon av dem vill jag gärna ha lite input från er med fördelar/nackdelar eller andra alternativ.

De krav jag har är:

Tillräckligt mycket utrymme - minst 300 GB
Så billigt som möjligt - gärna inte mer än 10€ i månaden
Lätt att använda - åtkomst både från PC och iPhone
Automatisk backup vid en specifik tidpunkt

Tilläggas bör att det viktigaste för min del är att det fungerar smidigt och är lättåtkomligt, priset kommer i andra hand.
En stor fördel är också om den automatiska backupen bara backupar det som har tillkommit sen senaste vore det toppen!

Så, vad föreslår ni? Någon som använder en liknande tjänst och kan tipsa mig?

cliosport
2015-08-03, 22:41
http://www.carbonite.com/

Finns inget bättre

Bailah
2015-08-03, 22:48
Google photo har väl oändligt med plats?

drkrupp
2015-08-04, 00:22
Google foto här också.

Sparven från Minsk
2015-08-04, 07:14
Google photo har väl oändligt med plats?

Google foto här också.

Fördelar med Google photo vs google drive?

Har för stunden telefonen inställd på att automatiskt synca bilder från drive till nas och tvärt om samt ladda upp nytagna bilder på luren till drive. Men utrymmet är snart slut....

drkrupp
2015-08-04, 07:37
Fördelar med Google photo vs google drive?

Har för stunden telefonen inställd på att automatiskt synca bilder från drive till nas och tvärt om samt ladda upp nytagna bilder på luren till drive. Men utrymmet är snart slut....

Google photo har gratis lagring av all video upp till 1080p och bilder upp till 16mp (och komprimerar automatiskt det som är större). Mobilen laddar upp nya bilder automatiskt och på datorn installerar du Google photo backup ( https://photos.google.com/apps ) om du vill föra över allt det gamla.

Googles foto-app är dessutom rätt intressant som kan hitta bilder baserat på sökord utan att du behöver tagga dem. Kul funktioner för att skapa bildspel och filmer nästintill automatiskt.

Jag har själv nånstans kring 60.000 bilder/filmer där och det kostar mig inget mer än att google lär sig mer om mitt liv, men det bjuder jag på.

Avtrubbad
2015-08-04, 09:00
Räknas RAW filer som bilder eller är det strikt .jpg eller dylikt format som är gratis?

Sen jag köpte LR CC så fotar jag endast RAW och exporterar bara jpgs som jag vill dela med mig av typ på fejjan.

Slartibartfast
2015-08-04, 10:59
Ingen background sync för ios på google photos??

Är ju helt värdelös isf.

Slartibartfast
2015-08-04, 11:19
Ingen background sync för ios på google photos??

Är ju helt värdelös isf.

Fan vad gnällig jag kan vara. Det är ju inte hela världen.

Gratis molntjänst och jag bara gnäller på detaljer. *facepalm*

Bailah
2015-08-04, 12:12
Vet inte hur det funkar med ios. Men min kusin som e fotograf och kör iPhone älskar skiten.

pbiddy
2015-08-04, 12:49
Google Photos kostar ju typ 10$ i månaden (vilket är helt okej) för oändligt med utrymme för okomprimerade filer.

Sen gillar jag Google bra mycket mer än Microsoft, men samtidigt så får man
1 TB och Office 365 för 65 kr i månaden hos de sistnämnda vilket inte är en dum deal.

Känner dock att det viktigaste är att den automatiska synkningen från mobil och dator går smidigt.

Någon som har upplevt problem med någon av alternativen?
Går det att ställa in en viss tid då synkningen ska ske?
Går det att tvinga mobilen att vara ansluten till ett wifi-nätverk för att synka? Kan man välja att endast ladda upp de "nya" bilderna och inte alla hela tiden?

Tänker t.ex. på att OneDrive automatiskt hamnar på C: och verkar vara lite knivigt att flytta.

Bailah
2015-08-04, 13:12
Google photos är gratis. Kostar bara över en viss upplösning har jag för mig. Fullhd osv är fortfarande gratis.

Jag betalar inget iaf och har laddat upp två hårddiskar med bilder.

Rickard
2015-08-04, 13:49
Äger google ens bilder sen när man laddat upp dom då?

agazza
2015-08-04, 14:53
Jag har köpt driveutrymme 1TB

Då kan man ladda upp i fullformat hur man vill, kopplat till photos som indexerar och gör dom sökbara. Jag kan t.ex använda googles sökfunktion för att söka på platser, eftersom jag alltid sparar positionsdata i bilderna, eller söka på tex "car" för att få upp alla bilbilder.
Det gör det hela jävligt lätt att jobba med.

Jag har inga problem med att Google har mina bilder eller ens skulle nyttja mina bilder ifall det vore så.

Jag antar också att priset på lagringsutrymme krymper i samma takt som behovet ökar ungefär.

Jag har nu 14.000 bilder på kontot, mestadels gamla mobilbilder osv sen runt 2004 och framåt.

Det jag brukar göra är att jag exporterar hela bibliotek i lightroom, som behåller mappträdstrukturen med datum, i fullstor Jpeg som jag laddar upp på google drive i olika årsmappar. Det gör det även lätt för mig att sitta och vara nostalgisk.

Jag har även tillgång till allt jag vill visa vänner och bekanta via valfri dator.

Jag antar att googles algoritmer blir bättre med tiden så jag även kan söka på personer i framtiden.

Jag har en Sony A6000, ibland exporterar jag bara över på telefonen också och låter den exportera, men det är bara mer slötagna bilder, dom måste jag söka efter eftersom dom inte hamnar i min mappstruktur utan i Photos, fast med fullstorlek.

2mp är ingenting att hänga i julgranen om några år.

therunningman
2015-08-04, 17:42
Tänk på att Google photo inte är en oändlig backup i den bemärkelsen utan att den förstör bildens kvalitet om du inte väljer att ladda upp väldigt begränsat med bilder. Det spelar roll för en del.

Jag har lokala kopior, molntjänster med lättåtkomliga bilder som Google photo samt crash plan där jag kan göra backup på mer än bilder och vilka filformat jag vill. Billig tjänst som fungerat bra när jag testat att återställa backup.

kaer
2015-08-10, 08:32
Jag har länge kört picasaweb och funderar på att gå över till photos. Är det någon som har koll på hur man gör det smidigast?

martikainen
2015-08-10, 08:59
Jag kör dropbox 1TB just för att när jag började lagra på molnet så var det enda tjänsten (vettiga) som hade bakgrundssynk från telefonen, ingen storleksbegränsning samt smidig klient till både iOS och PC.

betalar 9,99$/månaden och är toknöjd, min Synology NAS har app för att synca mellan den och dropbox, detta gör att jag har Dropbox lagringen med deras 30dagars backup, min NAS samt en USB-disk kopplade till NAS'en som har långtidsbackup.

Med appen Carousel så får man även lite roligare funktioner för bilderna.
Däremot låter ju Google Photos rätt intressant just med deras sökalgoritmer, men tvivlar på att jag kommer orka byta :D

Kan tänka mig gå över till OneDrive när M$ löser att man verkligen kan gå över till molnet med hela PC'n, dvs att appar likt office365 och flera andra större (spotify, skype osv) lagras där och alltid finns om man bara loggar in. Dvs att man bara installerar Windows och loggar in på OneDrive, sen har man alla sina tidigare applikationer/konfigurationer sparade.

pbiddy
2015-08-10, 09:31
Hej igen,

Jag valde att köra på 1 TB OneDrive med Office-paketet för 65 kr i månaden. Har precis hunnit synka mina bilder, totalt 200 GB, och även lite andra filer.

Fördelar som jag har hittat en så länge är att det har fungerat smärtfritt (förutom att jag råkade avinstallera OneDrive-programmet på datorn...) och att iPhone-appen bara gör backup på de nya bilderna när man går in i appen.

Nackdelar är att man måste gå in i OneDrive-appen på telefonen för att backupen ska göras.

Vidare så synkar molnlagringen med mappen på datorn vilket betyder att om jag lägger över alla bilder i OneDrive-mappen på datorn så skulle de kunna raderas från OneDrive-hemsidan när man är inloggad. Detta betyder att jag behöver ha bilderna på två ställen på datorn för att undvika detta ev. problem.

Det verkar heller inte gå att ställa in en tidpunkt för synkronisering utan jag behöver själv komma ihåg att kopiera in de nya bilderna och då startar det direkt.

Ska se om detta går att lösa på något annat sätt, annars får jag nog leva med nackdelarna då det ändå känns som en värd lösning.

martikainen
2015-08-10, 10:24
Hej igen,

Jag valde att köra på 1 TB OneDrive med Office-paketet för 65 kr i månaden. Har precis hunnit synka mina bilder, totalt 200 GB, och även lite andra filer.

Fördelar som jag har hittat en så länge är att det har fungerat smärtfritt (förutom att jag råkade avinstallera OneDrive-programmet på datorn...) och att iPhone-appen bara gör backup på de nya bilderna när man går in i appen.

Nackdelar är att man måste gå in i OneDrive-appen på telefonen för att backupen ska göras.

Vidare så synkar molnlagringen med mappen på datorn vilket betyder att om jag lägger över alla bilder i OneDrive-mappen på datorn så skulle de kunna raderas från OneDrive-hemsidan när man är inloggad. Detta betyder att jag behöver ha bilderna på två ställen på datorn för att undvika detta ev. problem.

Det verkar heller inte gå att ställa in en tidpunkt för synkronisering utan jag behöver själv komma ihåg att kopiera in de nya bilderna och då startar det direkt.

Ska se om detta går att lösa på något annat sätt, annars får jag nog leva med nackdelarna då det ändå känns som en värd lösning.

När det gäller mina bilder så ser jag nackdelar likt de du skriver som en dealbreaker, att pynta upp 35kr till för Dropbox som fixar det där klockrent känns som en självklarhet då.

pbiddy
2015-08-10, 12:45
När det gäller mina bilder så ser jag nackdelar likt de du skriver som en dealbreaker, att pynta upp 35kr till för Dropbox som fixar det där klockrent känns som en självklarhet då.

Kanske har läst på lite dåligt om Dropbox, men fungerar det där att välja en tid en specifik mapp på datorn/bilderna på mobilen ska synkas? Kan man ställa in att det bara ska synkas om man är kopplad till wifi?

Tänker om man då inte behöver ha bilderna på två ställen, d.v.s. att det är mer en backup än en synkning?

Isåfall kan jag definitivt tänka mig att byta.

martikainen
2015-08-10, 18:13
Kanske har läst på lite dåligt om Dropbox, men fungerar det där att välja en tid en specifik mapp på datorn/bilderna på mobilen ska synkas? Kan man ställa in att det bara ska synkas om man är kopplad till wifi?

Tänker om man då inte behöver ha bilderna på två ställen, d.v.s. att det är mer en backup än en synkning?

Isåfall kan jag definitivt tänka mig att byta.

I telefonen kan du välja att bara synka via Wifi, men PC'n synkas konstant.
Däremot kan du på datorn välja att inte synka vissa mappar, så säg tex att du laddar upp hela ditt bildarkiv till dropbox molnet, sen i klienten på PC'n väljer du att bara synka "Camera Uploads" eller kanske 2015 års bildmapp, då kommer resterande bilder endast finnas på Dropbox (sparar därav massa utrymme på din dator).

Jag har gjort precis så, jag har laddat upp hela arkivet, men på mina datorer synkar jag bara Camera Uploads, var 3e månad sorterar jag mina tagna bilder och laddar upp dom till dropbox.

Så svaret är väl JA på din fråga, dropboxen blir mer ditt centrala lagringsställe (backup är fel ord tycker jag) och du använder bara mobilen/datorn för att ladda upp nytt/göra förändringar.

Ponitus
2015-08-11, 01:33
Betalar ungefär en tjugolapp i månaden för 100GB hos Google. Tycker det är riktigt bra.
Skönt med auto-backup, lätthanterligt och så fixar Google lätt redigering och sätter ihop fotoböcker av mina bilder.

edit: Har dock inte undersökt andra, kanske bättre alternativ. Skönt med saker på ett ställe. Mail, dokument och kalkylark som kan synkas smidigt med Google Finance.

J.V
2015-08-11, 02:48
Anvander Google Drive. Sjukt smidigt att bara ladda upp alla foton dit, till ett och samma stalle som jag kor allt skolarbete pa (som jag alltid skriver direkt online via Google Docs etc.) Billigt ocksa.

Det enda jag stor mig pa ar just appen till bade telefon och dator, att den synkar skiten och vill ladda ner allt till datorn ocksa vilket jag inte har behov av. Laddar upp allt manuellt fran datorn istallet vilket anda ar minimalt med jobb sa det ar ingen dealbreaker direkt.

Sparven från Minsk
2015-08-11, 05:49
Då jag har en Synology nas hemma så stod valet mellan dropbox och google drive.
Slutade med att det blev drive.

Sjukt smidigt att kunna synca sina bilder direkt mellan nas och drive. Kör med en app på luren som direkt när jag tagit en ny bild laddar upp denna till drive, som i sin tur syncar den till nasen :)

agazza
2015-08-11, 21:05
Då jag har en Synology nas hemma så stod valet mellan dropbox och google drive.
Slutade med att det blev drive.

Sjukt smidigt att kunna synca sina bilder direkt mellan nas och drive. Kör med en app på luren som direkt när jag tagit en ny bild laddar upp denna till drive, som i sin tur syncar den till nasen :)
Kom ihåg att slå på att den ska synca full storlek och även över 3g. Suger att supa bort telefonen efter en festival utan att hinna synka

sent from mobile device

Sparven från Minsk
2015-08-12, 06:43
Kom ihåg att slå på att den ska synca full storlek och även över 3g. Suger att supa bort telefonen efter en festival utan att hinna synka

sent from mobile device

Super sällan men bra tips, ändrade det precis. Alla bilder lagras på mitt SD-kort för att sedan tankas över till drive med appen ´"Drive Autosync".
Sitter dock med endast ett 2 GB stort kort, kanske dags att uppgradera haha.

J.V
2015-09-17, 05:35
Apple sanker priserna pa iCloud-lagringen, yay. Dessutom borjar betan av Numbers och Pages online bli riktigt bra sa jag lar overge Google Drive nu.

Lika smidig backup av mina skolarbeten men hanteringen av fotobackup blir oerhort mycket smidigare nar jag har iPhone och MacBook.