handdator

Visa fullständig version : "Komma undan" patientavgift

Sparven från Minsk
2015-08-01, 07:28
Har en undersökning planerad tills på måndag.
Inför denna skulle jag ha lagt om kosten 5 dagar innan för att undersökningen ska bli bra.
Har räknat fel på dagarna så såg först idag att undersökningen var på måndag och kan alltså inte påbörja omlagd kost förens idag, dvs 2 dagar innan undersökningen.

Planen var att avboka för att omboka, känns meningslöst att slösa deras tid om undersökningen nu ändå kommer bli dålig pga min kost.
Går dock inte att ringa dem under helgen, och avbokning skall ske 24 h innan bokad tid.

Känns surt att bli av med 600 kr för att jag inte hinner avboka i tid. Känns även dumt att gå dit för att spara pengarna, genomlida undersökningen som mest troligt ändå inte kommer att bli bra! Måste även vara borta från jobb hela dagen då det ska laxeras med mera, och får inte köra hem efter undersökningen då lugnande ges, och jag bor 4 mil bort från där undersökningen skall utföras.

Finns dock en mailadress till dem, men den kollar de säkert inte förens på måndag morgon.

Kan jag maila dem idag, och hävda att jag dagens datum avbokat besöket? Är ju mer än 24h innan, inte mitt "fel" att de inte kollar sin mail.

Andra sätt jag kan undvika att få denna straffavgift på?

Undanber mig svar om att jag skulle ha kollat upp mer noga när det var blahablaha...tro mig jag vet detta redan! :(

Sparven från Minsk
2015-08-01, 07:33
Byta identitet framöver?

Bra tips men känns lite väl extremt i detta fallet.

Darth Yoda
2015-08-01, 07:35
Bra tips men känns lite väl extremt i detta fallet.

Bra att du tog det för vad det var, kändes såpass okänsligt att jag hann ta bort det innan du svarade. Hoppas det löser sig!

agazza
2015-08-01, 07:43
Det är väl bara arbetsdagar som gäller ändå.

Men varför vill du manipulera ditt resultat till det bättre?

henrikl
2015-08-01, 07:55

Som jag fattar det så vill han ha ett exaktare resultat...

Sparven från Minsk
2015-08-01, 08:29

Som jag fattar det så vill han ha ett exaktare resultat...

Är en colonscopi som ska utföras. Skall undvika fibrer, nötter, mussli, bär m.m 5 dagar innan undersökningen då de är svårsmälta och kan ligga kvar i tarmen och då på något vis störa undersökningen.

Så är rädd att undersökningen kommer bli dålig då jag fram tills idag ätit som vanligt, dvs massa fibrer!
Blir undersökningen kass måste jag ändå göra om den, och så rolig är den inte! Samt ta laxerande dagen innan och samma dag, dvs sitta på toa med 10 min mellanrum hela morgondagen samt måndag förmiddag.

Jo torde ju vara arbetsdagar, även om det inte står det uttrycklig i de papper jag fått, där står det 24 h innan enbart.
Så är väl en tolkningsfråga.

Termy
2015-08-01, 09:17
Går det inte att lämna ett meddelande på telefonsvarare alltså? Annars lär det ju gå bra att maila idag, så ser dom ju när mailet skickades. Att dom inte kollar det förrän på måndag är ju ingen du kan klandras för. Så fungerar det iaf där jag har jobbat inom vgregionen...

Mental
2015-08-01, 09:30
Vi har samma avbokningsregler, men telefonsvarare dygnet runt, så lämnar man återbud under helgen så räknas det som "i tid"

Olegh
2015-08-01, 09:39
Det låter ju alldeles bedrövligt. Att kräva 24h framförhållning måste väl vara för att kunna fylla en vakant tid med någon annan patient och/eller omplanera för personalen med kort varsel? Det säger sig ju självt att den här extra administrationen och planeringen görs bäst med så lång framförhållning som möjligt, alltså underförstått åtminstone när folk jobbar..

24h låter extremt generöst redan från början

Mental
2015-08-01, 10:03
Det låter ju alldeles bedrövligt. Att kräva 24h framförhållning måste väl vara för att kunna fylla en vakant tid med någon annan patient och/eller omplanera för personalen med kort varsel? Det säger sig ju självt att den här extra administrationen och planeringen görs bäst med så lång framförhållning som möjligt, alltså underförstått åtminstone när folk jobbar..

24h låter extremt generöst redan från början

Well, det är långa väntetider, vi utgår från att folk inte avbokar om de inte absoulut måste, för de får ju vänta igen. Att man har som regel att de får betala patientavgiften om de inte hör av sig i tid är ju för att hindra latrövarna som inte avbokar alls utan bara skiter i det.

Det är inte för att täcka upp den uteblivna inkomsten som man tar ut patientavgift för sen avbokning/uteblivet besök.

Mindek
2015-08-01, 15:57
600 kr i patientavgift?! Är det ny standard i Sverige eller nåt speciellt för just denna undersökning?