handdator

Visa fullständig version : Angående periodisk fasta

archidas
2015-07-31, 11:16
Tja!

Jag kör nu periodisk fasta och känner hur min aptit regleras bättre än innan. När jag gick från en traditionell deff till balans med flera mål per dag inkl frukost så höll jag på att gå bananas. Efter den långa deffen så var det riktigt svårt för mig att ligga på balans för min aptit var inte nöjd där.

Folk säger att fettförbränningen ökar under fastande stadiet (i det senare skedet). Detta förstår jag dock inte. ett kaloriunderskott på x kalorier borde generera x grams fettförbränning vid vanlig deff och deff under PF. Så var hittar jag denna "extra fettförbränning" vid PF?

ddr
2015-07-31, 12:50
Hormoner.

Men kroppen brukar vara tillräckligt smart (Eller dum beroende på hur man ser det).
Att om man fettförbränner extra mycket under en viss tid av dagen så ökas fettinlagringen senare. Mao så spelar det nog ingen större roll, utan det handlar snarare om en personlig preferens om man föredrar att äta lite och ofta eller mycket och mer sällan.

Gerdler
2015-08-07, 23:26
När du fastat ett tag så börjar kroppen spara på kolhydraterna och maximera fettförbränningen. När du sedan tränar så ökar musklernas insulinkänslighet markant vilket gör att nästkommande mål mat så kommer större del av kolisarna att ta sig in i musklerna. Om du inte tränar innan du äter så kommer musklerna vara som vanligt och dina fettceller kommer ta upp stor del av kolisarna för att kompensera för den energi som tagits från dem innan.

Grejen som inte kommer fram så ofta är att det finns ett lagg mellan att en muskel får kolisar och att insulinkänsligheten går ned, så det är teoretiskt möjligt att överfylla dem med kolhydrater efter träning. Det här är saker som folk som håller på med uthållighetssporter sysselsätter sig med inför tävling. Enligt en del stofiler som lyle mcdonald så är den här superkompensationen av muskelglykogen något att sträva efter regelbundet i syfte att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Det är det här som är grunden till leangains, ultimate diet 2.0 och likaså grunden till att bodybuilders cyklar sitt makrointag(även om de inte alltid verkar förstå sig på varför och hur det ska göras).