Visa fullständig version : Tråden för oss som har uppgraderat till Windows 10 eller funderar på att göra det
Ja,
Hur många koloiter har hunnit uppgradera? Vad tycker ni? Har allt gått smidigt eller något som krånglat?
Själv så fick jag pilla lite innan uppdateringen gick bra, verkade ha problem med lite filer i Windows-katalogen.
Det mest störande jag har just nu är att programhanteringen i kombination med aktivitetsfältet inte verkar fungera som tidigare. Antingen får man alla ikoner på båda skärmarna eller så syns bara ikoner på huvudskärmen trots att de ligger på den sekundära skärmen. Wtf?
Annars så ser och känner jag ingen större skillnad. Känns lite stelare, saknar Aero något.
Bra trådstart! Jag kommer definitivt att göra det för jag behöver ändå formatera om laptopen och sitter dessutom kvar på Windows 7.
Bra trådstart! Jag kommer definitivt att göra det för jag behöver ändå formatera om laptopen och sitter dessutom kvar på Windows 7.Gick från Windows 7 själv. Körde sfc /scannow och lite diskrensning. Tog också bort några dolda enhetsdrivrutiner via enhetshanteraren innan det ville sig. Lycka till :)
Jag är osäker på ifall du kan köra en nyinstallation. Fått för mig att du först behöver uppgradera isf, nyckeln behöver registreras för win 10 eller något sådant. Värt att kolla in innan du formaterar om datorn!
King Grub
2015-07-31, 11:00
Jag funderar på att vänta tills det kommer något som utnyttjar nyheterna i Windows 10. Då har förhoppningsvis alla småbuggar försvunnit och drivrutinerna för t ex grafik blivit stabilare. Min Windows 7-installation är 100% perfekt, inte ens några errors i event viewer, och jag gör egentligen inget som inte fungerar så bra det kan fungera.
Gick från Windows 8.1 till Windows 10. Uppgraderingen gick väldigt smidigt. Tyvärr var UIt ordentligt försämrat men man överlevde. Sen visade det sig att mitt bluetooth inte fungerade på windows 10 så det var att nedgradera till 8.1 igen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20881-windows-10-utnyttjar-anvandarnas-bandbredd-i-dolt-fildelningsnatverk
Det är inte enbart fildelningsprogram som använder P2P-nätverk för att snabbt och enkelt distribuera filer. Även helt andra typer av applikationer kan "låna" av klienternas bandbredd för att minska belastningen på de egna servrarna. Till dessa hör nu även Microsofts nya operativsystem Windows 10.
Långt ner i inställningarna för Windows Update framgår det att Microsoft utnyttjar användarnas bandbredd för att distribuera appar och uppdateringar till Windows 10. Den i övrigt dolda fildelningen sker till såväl datorer på det lokala nätverket som till okända klienter på internet.
Standardinställningen startar fildelningen automatiskt och utan att be användaren om lov, även om Microsoft möjligtvis nämner beteendet i användaravtalet. Den som misstycker får istället navigera till Settings > Updates and Security > Advanced Options för att stänga av fildelningen eller begränsa den till det lokala nätverket.
Mina problem löstes av att ominstallera Win10 rent. Nu fungerar allt utom Chrome smärtfritt.
Har inte så mycket negativt att säga om 10an. Det påminner om 7an men har några stänk från 8an.
http://www.rt.com/usa/311304-new-windows-privacy-issues/
http://www.rt.com/usa/311304-new-windows-privacy-issues/
Så länge det går att stänga av (Vilket det gör) så ser jag inga problem med det.
Visst, om man är lat och inkompetent kanske det är jobbigt att ta 10-15 minuter på ett nytt OS för att kolla alla avancerade inställningar men.
Roliga är att alla som klagar på det här sitter på rena installationer av google chrome eller använder sig av andra google produkter.
nu klagade jag dock inte (inte för att du sa det heller), var bara en heads up.
nu klagade jag dock inte (inte för att du sa det heller), var bara en heads up.
Jo det är bra, jag tänker vänta ytterligare nån månad eller två innan jag byter när alla har hittat alla inställningar och när lite hotfixes/patches kommit ut.
Finns som sagt ingen anledning att gå över direkt om riggen man sitter på nu fungerar.
smeander
2015-08-02, 12:51
Mitt ljud fungerar inte efter uppdateringen, har en HD Phillips 32-tums och anslutit via HDMI som jag alltid har gjort. Det fungerade igår men idag när jag startade datorn är ljudet puts väck. Någon som kan hjälpa?
Mitt ljud fungerar inte efter uppdateringen, har en HD Phillips 32-tums och anslutit via HDMI som jag alltid har gjort. Det fungerade igår men idag när jag startade datorn är ljudet puts väck. Någon som kan hjälpa?Har din uppspelningsenhet ändrats? Högerklicka på högtalarikonen och välj uppspelningsenhet, kan vara så att någon annan är satt som standard.
Funkar väldigt smärtfritt hittills. Har inte haft några problem med grafikkortet, som andra har rapporterat, och det verkar överlag snabbare än 8.1.
Kan inte ändra sampling rate på DAC;en men det är inte svårt att vara utan tills det kommer nya drivrutiner.
Nya mediaspelaren funkar dåligt.
Gillar inte att jag inte bara kan klicka i ett fönster i Edge för att lyfta upp det från bakgrunden. Måste klicka på en tab eller köra högerklick följt av vänsterklick.
Irriterande när jag öppnar en ny tab att typ 50% av gånger går det inte bara skriva adress eller sökord, utan adressfältet måste markeras.
Saknar en adblocker.
Funkar såklart att köra Chrome eller Firefox, men jag föredrar ändå E.
Jag hade också föredragit mer kontroll över uppdateringar.
AFanatic
2015-08-02, 14:28
Gick från 8.1 och inga problem. Efteråt saknades dock en .dll fil för ett program men reinstallation fixar det.
Jag har ju börjat gilla att ha ett cleant skrivbord och få upp alla appar när jag trycker på windowstangenten som det var i win8. Har de tagit bort det i Win 10?
Jag funderar på att vänta tills det kommer något som utnyttjar nyheterna i Windows 10. Då har förhoppningsvis alla småbuggar försvunnit och drivrutinerna för t ex grafik blivit stabilare. Min Windows 7-installation är 100% perfekt, inte ens några errors i event viewer, och jag gör egentligen inget som inte fungerar så bra det kan fungera.
Du behöver nog inte vara orolig. har uppgraderat båda mina gamingdatorer utan några som helst problem. Vet iofs inte hur det är med AMD då jag har Nvidiakort i båda).
Sen kan jag konstatera att skillnaden efter uppgradering... är ingen. Ser likadant ut (lite nya ikoner bara), fungerar likadant (utom att apparna nu ligger under startknappen) och tillför inga egentliga nyheter/funktioner.
Har på mina burkar Path Of Exile, ESO, Witcher 3, Skyrim, WoW, Diablo 3, Darkfall:Unholy Wars, Heartstone mfl installerat och alla funkar klockrent i high/ultra.
Alla andra program som Openoffice, CC3+, Spotify, Itunes, VLC, Utorrent, Firefox mm som jag använder funkar klockrent.
Likaså wifi, uppkoppling till NAS, streaminghögtalare och annat. Heller inge problem med tillbehör från Razer, Steelseries eller Logitech.
Rikard Jansson
2015-08-02, 20:20
Har hört att det är extrema problem med privacy i w10 :)
Jag har ju börjat gilla att ha ett cleant skrivbord och få upp alla appar när jag trycker på windowstangenten som det var i win8. Har de tagit bort det i Win 10?
Tryck på windowstangenten eller startknappen så kommer en fin liten ruta med dina appar upp i nedre vänstra hörnet. Gillar det redan.
Har hört att det är extrema problem med privacy i w10 :)Du tänker på det som postats på första sidan?
Har kört Windows 10 RTM sedan den kom ut på min spelmaskin. Funkar alldeles utmärkt, gick från 8.1 som jag egentligen aldrig blivit kompis med.
Det bästa från Windows 7 samt 8.1 kryddat med lite annat smått och gott. Körde givetvis en ren installation.
Snack om spionage, privacy etc är ju inget som är nytt iom 10an egentligen, på XP tiden var det ju också en rätt het potatis. XP Antispy stängde ju av en del saker, finns säkert nått liknande för 10an.
Har hört att det är extrema problem med privacy i w10 :)
Det är inga extrema problem utan vanlig enkel nerdrage och foliehattsvarning.
Det enda du inte kan stänga av är att grundläggande driftinformation skickas till Microsoft.
Annars är det liksom inte konstigt att information som lagras på Microsofts servrar om de har goda misstankar om att det är nödvändigt för att skydda Microsoft och deras kunder, eller om det krävs genom myndighetspåbud.
Bland andra Google, Yahoo och Apple kör på samma linje, bara att det inte alls är samma skitstorm (detta trots att Goggle faktiskt blivit stämda).
Agitator
2015-08-03, 00:11
http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg
http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg
Det är inga extrema problem utan vanlig enkel nerdrage och foliehattsvarning.
Det enda du inte kan stänga av är att grundläggande driftinformation skickas till Microsoft.
Annars är det liksom inte konstigt att information som lagras på Microsofts servrar om de har goda misstankar om att det är nödvändigt för att skydda Microsoft och deras kunder, eller om det krävs genom myndighetspåbud.
Bland andra Google, Yahoo och Apple kör på samma linje, bara att det inte alls är samma skitstorm (detta trots att Goggle faktiskt blivit stämda).
Wow, bra att kalla påtvingad delning av lösenord för nerdrage och foliehattsvarning. Ger verkligen ett trevligt klimat för diskussion.
Att man kan stänga av saker som hittas är ju inte problemet utan att man tvingas till det om man inte vet om det.
Att du inte ser något problem med att företagen vill veta allt om dig för att "skydda sig" är ju verkligen, för att svara på din nivå, bara att dra ner brallorna och böja sig framåt och se glad ut.
Wow, bra att kalla påtvingad delning av lösenord för nerdrage och foliehattsvarning. Ger verkligen ett trevligt klimat för diskussion.
Att man kan stänga av saker som hittas är ju inte problemet utan att man tvingas till det om man inte vet om det.
Att du inte ser något problem med att företagen vill veta allt om dig för att "skydda sig" är ju verkligen, för att svara på din nivå, bara att dra ner brallorna och böja sig framåt och se glad ut.
Du bekräftar bara min poäng genom att kalla det "påtvingad delning av lösenord". Till att börja med är den inte påtvingad. Det är en default-inställning i express-alternativen när du installerar Windows 10. Lösenorden skickas krypterat för att andra enheter inloggade på ditt Microsoft-konto ska kunna använda dina WiFi-nätverk. Slutligen så är inte dina WiFi-nätverk delade per default bara för att WiFi-sense är på default. Du måste själv aktivt välja att dela nätverk.
Det är inte frågan om att "företagen" (denna mystiska och ondskefulla entitet) vill veta allt om dig för att skydda sig. Informationen som delas är för att ge en bättre produkt och service.
Det finns inte ett uns av rationalitet utan arga nördar sprider missinformation och konspirationsteorier om ett icke-problem. Nerdrage, foliehattar och FUD är precis vad är frågan om.
Uppgraderade från win 8.1. Jag har haft enorma problem med massa skit från Asus saker som kom förinstallerat (flera gånger försökt få det fixat men icke). BSOD vid start etc. Säkerligen handhavande fel men drog en ren installation av win10.
Fungerar ypperligt nu. Jag gillar det och bryr mig inte det minsta om privacysakerna.
Scratch89
2015-08-03, 14:09
Har ni som uppgraderat/ominstallerat köpt er version av Windows 10 eller laddar ni hem? Eller har ni fått en gratisversion av någon anledning?
Har ni som uppgraderat/ominstallerat köpt er version av Windows 10 eller laddar ni hem? Eller har ni fått en gratisversion av någon anledning?
Alla med lagliga win 7-8 licencer får ju uppgradera gratis till win10
Har ni som uppgraderat/ominstallerat köpt er version av Windows 10 eller laddar ni hem? Eller har ni fått en gratisversion av någon anledning?Alla som har Windows 7 får ju uppgradera gratis. Jag fick Win 7 via Universitetet för hundra år sedan.
Så har inte betalat något, inte ens för Win 7.
pucktvåa!
Har du en köpt Windows (7,8 tror jag) så får du det gratis att ladda ner. Har uppdaterat mina datorer och spel verkar flyta på bättre nu. Jag klagar ej.
Meh. Le snabba svar!
King Grub
2015-08-03, 14:12
Alla som har en licens på Windows 7 eller 8 får Windows 10 gratis. Hur har du lyckats missa det?
Alla som har en licens på Windows 7 eller 8 får Windows 10 gratis. Hur har du lyckats missa det?
Det har jag också missat, har iofs windows update avstängt är väl därför.
JHilding
2015-08-03, 17:00
Hur lång tid tar det innan man får meddelandet? Tagit 3 dagar nu.
King Grub
2015-08-03, 17:19
Jag fick det för någon månad sedan och då reserverade jag mitt.
Har fått mitt på datorn med win 8.1 och uppgraderade för 3 dagar sen. I like a lot!
Fick meddelande på andra datorn med win 7 men den har inte fått uppgraderingen än. Har reserverat dock.
Misstänker att de börjar med de nyare os versionerna :)
Hur lång tid tar det innan man får meddelandet? Tagit 3 dagar nu.
Kolla på din systemdisk om du har en katalog som heter Windows ~BT. Du måste visa dolda mappar för att se den.
Om du redan har den så kör "wuauclt.exe /updatenow" och hoppas att det startar installationen.
Annars går du till C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och tar bort allt. Sen kör du "wuauclt.exe /updatenow.
Jag fick göra det två gånger innan den funkade. Först laddade den ner Windows 10 men sen ville den inte installera.
Googla Media creation tool Windows 10. Ladda hem och kör ifall ni snabbt vill få Windows 10.
Yes: Det förslaget kan misslyckas.
Bra skit windows 10 verkar vara om man vill dela med sig av all sin personliga information osv
http://www.n0.se/f/n/a1f5a_9dovoix.jpg
Agitator
2015-08-04, 00:04
King Grub och ni andra!
http://imgur.com/gallery/8OJ4t
Smakprov nedan.
http://i.imgur.com/6V9Rwe8.png
Bra skit windows 10 verkar vara om man vill dela med sig av all sin personliga information osv
http://www.n0.se/f/n/a1f5a_9dovoix.jpg
Jag undrar om det är bilderna på Goebbels som gör att den sprids som löpeld utan att någon bryr sig om att ifrågasätta...
King Grub och ni andra!
http://imgur.com/gallery/8OJ4t
Smakprov nedan.
[.IMG]http://i.imgur.com/6V9Rwe8.png[/IMG]
Det är ju lustigt att en tech-support kille säger att det funkar så när allt annat tyder på att det fungerar precis som en vanlig OEM (som går att återaktivera vid hårdvaruändringar).
Har haft den där lilla popupen där nere som erbjudit mig WIN10 ett ganska bra tag men har aldrig klickat på den. Vill inte uppgradera riktigt än (rädd för att W10 kan ha massa små buggar och andra barnsjukdomar nu i början). Men har jag "reserverat" WIN10? När är deadlinen på gratis update?
http://puu.sh/joluL/8b9c5ae0ae.jpg
Kappa125
2015-08-04, 00:55
@Agitator .. han har helt fel och kan uppenbart inte särskilt mycket, man kan undra hur han lyckats bli anställd..
@Cooks Du har ett års tid på dig att använda erbjudandet.
King Grub
2015-08-04, 07:37
Det är bara moderkortet som räknas.
Och även det brukar Microsoft se genom fingrarna med, även med OEM-installation. När man ringer upp frågar dom om man bara kommer att ha Windows installerat på en dator, och då godkänner dom det.
Scratch89
2015-08-04, 08:23
Min dator har ju varit trasig i ett några veckor.
Ska dock fortfarande avvakta i någon månad så man slipper barnsjukdomarna och sen få till en clean install.
http://www.n0.se/f/n/a1f5a_9dovoix.jpgLäs träden innan
dupostar tack.
Min dator har ju varit trasig i ett några veckor.
Ska dock fortfarande avvakta i någon månad så man slipper barnsjukdomarna och sen få till en clean install.
Jag funderar på att vänta tills ServicePack 1 släpps, brukar vara efter något år ungefär om det inte går snabbare nu när det är fler som testar.
Jag funderar på att vänta tills ServicePack 1 släpps, brukar vara efter något år ungefär om det inte går snabbare nu när det är fler som testar.Tydligen kan du bara uppgradera i ett år. Har inte heller stött på några problem sen min rena installation. Gör man inte något annat än spelar vanligaste spelen och surfar så ser jag inget problem att uppgradera. Dock inte läst mycket om problem med spel.
Tydligen kan du bara uppgradera i ett år. Har inte heller stött på några problem sen min rena installation. Gör man inte något annat än spelar vanligaste spelen och surfar så ser jag inget problem att uppgradera. Dock inte läst mycket om problem med spel.
Man kan väl uppgradera men sen avinstallera och ha kvar sin nyckel på något sätt så att man sen senare kan installera om det igen? Eller har jag uppfattat det fel?
Alla med lagliga win 7-8 licencer får ju uppgradera gratis till win10
Är det verkligen bara lagliga licenser? Konstigt att min kompis har reserverat som inte använder köpesversion.
Man kan väl uppgradera men sen avinstallera och ha kvar sin nyckel på något sätt så att man sen senare kan installera om det igen? Eller har jag uppfattat det fel?Du har nog uppfattat fel. Som jag förstått det så kommer en Win 7-nyckel bli omvandlad till en Win10-nyckel efter några dagar, för tillfället ska licensservern för win10 vara nere.
Efter det så kanske du kan avinstallera och installera Win 7 igen, vet inte.
Är det verkligen bara lagliga licenser? Konstigt att min kompis har reserverat som inte använder köpesversion.Reservationen kan ju fungera men installationen kan gå åt skogen, återstår att se.
Du har nog uppfattat fel. Som jag förstått det så kommer en Win 7-nyckel bli omvandlad till en Win10-nyckel efter några dagar, för tillfället ska licensservern för win10 vara nere.
Efter det så kanske du kan avinstallera och installera Win 7 igen, vet inte.
Men vadå, det kan väl inte vara en engångsinstallation? Om min PC brakar ihop måste jag köpa det då även fast jag har giltigt W8?
Är det verkligen bara lagliga licenser? Konstigt att min kompis har reserverat som inte använder köpesversion.
Man kan ju ha en laglig genuin licens som man kommit över på olagligt vis så klart.
Men jag vet flera som aktiverat fake nycklar mha lokal aktiveringsserver som inte kunnat uppgradera till 10.
Reservationen kan ju fungera men installationen kan gå åt skogen, återstår att se.
Det funkar att uppgradera. Det bör även fungera att göra en ren installation sen eftersom aktiveringen är kopplad till ditt Microsoft-konto. Jobbigare lär det bli om du ändrar hårdvaran så att ny aktivering behövs.
Men vadå, det kan väl inte vara en engångsinstallation? Om min PC brakar ihop måste jag köpa det då även fast jag har giltigt W8?
När du uppgraderar kopplas en generisk nyckel till din dator och ditt Microsoft-konto. Din gamla nyckel blir inte ogiltig, men den kommer inte fungera med Windows 10.
Efter uppgradering kan du ladda ned en iso-fil från Microsoft och bränna den till en DVD eller lägga på ett USB-minne. Den vägen kan du göra en helt ren installation av Windows 10. Du behöver ingen nyckel för installationen utan du kan hoppa över det steget och när Windows 10 installerats kommer den aktiveras mot ditt Microsoft-konto.
Vid uppgraderingen görs en backup så du kan gå tillbaka till din äldre version av Windows. Det kommer dock bara fungera i en månad. Därefter måste du göra en ren installation av Windows 8 om du vill gå tillbaka.
Men jag vet flera som aktiverat fake nycklar mha lokal aktiveringsserver som inte kunnat uppgradera till 10.
Har du kunnat bekräfta att det är fake-nycklarna som spökar och inte bara Microsofts servrar som varit överbelastade? Eller nåt annat knas, för den delen?
När man reserverar Windows 10 uppgraderingen ska det ju göras en check så allt är OK. Bråkar man sig förbi det steget, vilket många försökt med när det strulat, kan jag tänka mig att det blir problem med aktiveringen.
Jag vet flera fall där fake-nycklar funkat hur bra som helst och som jag förstått att systemet funkar bör det inte vara nåt problem.
Frågan är väl för all del bara rent akademisk. Kan man fake-aktivera en gång kan man väl göra det två gånger liksom. Innan release var det dock en del frågor kring om en fake-nyckel kommer omvandlas till en legitim nyckel, och det kan ju konstateras att så inte är fallet.
Men vadå, det kan väl inte vara en engångsinstallation? Om min PC brakar ihop måste jag köpa det då även fast jag har giltigt W8?Det var inte det jag skrev.
Din licens kommer om jag förstått det rätt att omvandlas till en Win10-licens. Vad som händer med den gamla låter jag vara osagt.
Det funkar att uppgradera. Det bör även fungera att göra en ren installation sen eftersom aktiveringen är kopplad till ditt Microsoft-konto. Jobbigare lär det bli om du ändrar hårdvaran så att ny aktivering behövs.
Det fungerar också att göra ren installation. Dock kan sättet du beskrev bråka lite. Fick det bara att fungera en gång. Media creation tool är en säkrare och smidigare väg att gå imo.
Jag funderar på att vänta tills ServicePack 1 släpps, brukar vara efter något år ungefär om det inte går snabbare nu när det är fler som testar.
De lär rulla ut uppdateringar löpande så något service pack är inte säkert att det kommer.
Det var inte det jag skrev.
Din licens kommer om jag förstått det rätt att omvandlas till en Win10-licens. Vad som händer med den gamla låter jag vara osagt.
Det fungerar också att göra ren installation. Dock kan sättet du beskrev bråka lite. Fick det bara att fungera en gång. Media creation tool är en säkrare och smidigare väg att gå imo.
Att köra genom Windows Update? Den uppför sig bara lite konstigt men det är inga problem - bara envisas lite med den.
Att köra uppgraderingen från en iso gör samma sak. Om du kör en ren installation direkt kommer dock inte aktiveringen fungera.
Att köra genom Windows Update? Den uppför sig bara lite konstigt men det är inga problem - bara envisas lite med den.
Att köra uppgraderingen från en iso gör samma sak. Om du kör en ren installation direkt kommer dock inte aktiveringen fungera.Yes(engelskt ja, inte ditt användarnamn :D), att forca den gick bara en gång. Efter det gick det inte att få hem den av oklar anledning. Hade också lite problem med saker på disken så fick köra det jag sa i första inlägget. Efter att ha kört lite grejor och fått hem installationen så gick det prima.
Jag kör nu w10 på både stationära och laptopen, har gått förvånansvärt smidigt trots att jag gjorde uppgraderingar och inte rena installationer. Alla program och drivrutiner tycks smida på som de ska.
Inga tecken på barnsjukdommar än så länge.
Jag har hittat en sak som stör mig något överjävligt. Okej att fönsterfokuseringen är lite knas, men detta...
Säg att jag har en mapp öppen med t.ex. videoklipp. Och nej, jag snackar inte porr nu. Spelar jag upp ett videoklipp och sen stänger ned så har mappen en tendens att minimeras på samma gång.
Det här kan tyckas som ett litet problem. Betänk då att jag ofta har en jäkla massa mappar öppna med en hel del videoklipp som jag vill gå igenom. Då förstår ni säkert hur våldsamt irriterande det är när jag måste leta upp mappen jag var i varje gång...
Jag hoppas det är fler än mig som klagar till Microsoft så att det blir fixat pronto.
Låter som en inställning Yes? Kollat i mappalternativ?
Låter som en inställning Yes? Kollat i mappalternativ?
Har kollat men hittar inga inställningar som påverkar det. Tror det har att göra med hur fokus mellan fönstren styrs.
Tyvärr går det inte att hitta något vettigt genom att googla. 99% av det man hittar genom att söka på nåt relaterat till Windows 10 handlar ju liksom om uppgraderingen. Jag har däremot hittat betatestare som påpekat att fönsterfokuseringen funkar lite knas, men det verkar inte vara något som åtgärdats.
Ibland är den nya fönsterfokuseringen förvisso trevlig. Det kan t.ex. vara trevligt att kunna läsa i ett fönster och skriva i ett annat samtidigt.
Ni andra som har Windows 10, testa gärna om ni får samma problem som mig. Öppna diverse olika fönster och mappar. Gå in i en katalog med videoklipp (jag tror samma sak gäller bilder, men för sakens skull prova med video). Spela upp videoklippet i fullskärm och stäng det sen. Kommer mappen där videoklippet låg ligga överst, eller är det minimerat?
Testa gärna flera gånger, för det är inte alltid mappen blir minimerad.
Skapa en folder.
Döp den till: {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
KalleBalik
2015-08-05, 15:13
Håller på att uppdatera just nu och skiten har fastnat på 55%, efter lite googlande så står det klart att många andra råkat ut för samma sak, är Microsoft efterblivna? Vågar man starta om datorn eller finns det risk för att det blir generalknas?
Skapa en folder.
Döp den till: {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Om det är "god mode" du syftar till måste mappen heta nåt mer, exempelvis:
Yes.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} (punkten är viktigt, det funkar inte annars).
Håller på att uppdatera just nu och skiten har fastnat på 55%, efter lite googlande så står det klart att många andra råkat ut för samma sak, är Microsoft efterblivna? Vågar man starta om datorn eller finns det risk för att det blir generalknas?
Du uppdaterar väl inte utan att ha gjort backup?
Blue.plz
2015-08-10, 18:31
Uppdaterade idag från 8.1. Behövde justera en registernyckel (efter andra fullständiga nedladdningen). Kan inte ändra vissa windows-inställningar utan att det låser sig. Sandboxie slutade att fungera, men det fanns en betaversion som fungerar, dock med en del störande mikrolagg.
I övrigt gick det snabbt och smärtfritt.
MasterChief
2015-08-10, 20:06
Jag gillart och edge är en grymt trevligt browser. Det enda jag saknar är lättare åtkomst till favoriterna.
Jag gillart och edge är en grymt trevligt browser. Det enda jag saknar är lättare åtkomst till favoriterna.
Den funktionen tycker jag har blivit sämre på alla webbläsare faktist.
MasterChief
2015-08-10, 21:57
Den funktionen tycker jag har blivit sämre på alla webbläsare faktist.
Safari har en enkel och smidig funktion där man får valfri mapp (med favoriter) direkt som en rullista i menyområdet. Så är man flera som surfar kan varje person ha sin egen "rullista". Extremt lätt att nå sina favoriter och gör det inte heller plottrigt. I edge kan man ju bara lägga enskilda favoriter i menyfältet. Vill man se mer måste man ju bloata ner typ 20% av webfönstret och det kräver ändå en jävla massa klickande mellan mappar. Vill minnas att Firefox också har som Safari; i alla fall i sin macversion. Fattar inte varför det ska vara så bökigt i Edge. Sedan stör jag mig på att man inte kan välja bort msn som startsida. Jag har i alla fall inte lyckats och får bara nya flikar att öppna med min personliga startsida.
Jag har ett problem som jag inte begriper riktigt. Jag har testat att uppgradera nu ett antal gånger och varje gång har datorn "dött" under omstart. Jag har fått stänga av manuellt (hålla inne knappen) och när den startar om läser den in filer först och sen återgår den till föregående installation (win 7).
Först körde jag med appen, där man tankar hem och installerar. Sen skapade jag en usb genom "creation kit" från Windows. Samma resultat.
Jag testade att stänga av mitt antivirus och stänga av icke-microsoft tjänster och autostartobjekt i msconfig.
Jag har 355 GB ledigt på C:.
Den installerar, startar om, installerar vidare och sen dör den vid nästa omstart. Några tips på vad jag kan göra?
Installationsprogrammet meddelar sen att uppdateringen misslyckades under "apply_image" i "safe_mode".
Jag har ett problem som jag inte begriper riktigt. Jag har testat att uppgradera nu ett antal gånger och varje gång har datorn "dött" under omstart. Jag har fått stänga av manuellt (hålla inne knappen) och när den startar om läser den in filer först och sen återgår den till föregående installation (win 7).
Först körde jag med appen, där man tankar hem och installerar. Sen skapade jag en usb genom "creation kit" från Windows. Samma resultat.
Jag testade att stänga av mitt antivirus och stänga av icke-microsoft tjänster och autostartobjekt i msconfig.
Jag har 355 GB ledigt på C:.
Den installerar, startar om, installerar vidare och sen dör den vid nästa omstart. Några tips på vad jag kan göra?
Installationsprogrammet meddelar sen att uppdateringen misslyckades under "apply_image" i "safe_mode".Läs mitt inlägg i början. Kör sfc /scannow , rensa lite bland dolda enheter i enhetsanteraren. Bäst är nog att formatera via uppgraderingsverktyget.
Har nyligen uppdaterat från Windows 8 till Windows 10. Första 1-2 veckorna inget problem, men inatt så när jag satte igång datorn såg jag att internet explorer försvunnit, och jag lyckas inte ladda ner den.
Sen att när jag klickar på olika program, mappar osv så reagerar den inte.
Något speciellt jag kan testa förutom systemåterställning? Formatera är sista alternativet.
Programmet verkar finnas kvar på datorn, men jag kommer inte åt den.
Har nyligen uppdaterat från Windows 8 till Windows 10. Första 1-2 veckorna inget problem, men inatt så när jag satte igång datorn såg jag att internet explorer försvunnit, och jag lyckas inte ladda ner den.
Sen att när jag klickar på olika program, mappar osv så reagerar den inte.
Något speciellt jag kan testa förutom systemåterställning? Formatera är sista alternativet.
Programmet verkar finnas kvar på datorn, men jag kommer inte åt den.Internet Explorer är väl ersatt av Edge.
Läs mitt inlägg i början. Kör sfc /scannow , rensa lite bland dolda enheter i enhetsanteraren. Bäst är nog att formatera via uppgraderingsverktyget.
Tack för svar. Förlåt för eventuellt idiotiska frågor:
- hur ska jag avgöra vad som ska bort när jag "rensar lite" bland dolda enheter?
- vågar man formatera innan man fått bekräftat att win 10 är aktiverat?
Tack för svar. Förlåt för eventuellt idiotiska frågor:
- hur ska jag avgöra vad som ska bort när jag "rensar lite" bland dolda enheter?
- vågar man formatera innan man fått bekräftat att win 10 är aktiverat?Jag chansade lite får jag motvilligt erkänna.
Du kan formatera om du går via media creation tool och kör allt lokalt, då styr du allt innan formatering. Eller det kanske inte blir formaterat, kommer ihåg att det fanns två alternativ för ren installation. Fungerade fint för mig.
Arf Pingvin
2015-08-12, 20:54
Funkar drivrutiner från win 8 på win 10 eller måste man ha native? Farsan har en HP skrivare som ej har en drivrutin. Har wifi så den är inte jättegammal, känns dumt att köpa ny skrivare bara för det.
Funkar drivrutiner från win 8 på win 10 eller måste man ha native? Farsan har en HP skrivare som ej har en drivrutin. Har wifi så den är inte jättegammal, känns dumt att köpa ny skrivare bara för det.
drive booster? tror de hittar skrivare med... =/ hmm..
hahavaffan
2015-08-13, 09:35
Gillar det som fan faktiskt. Allt bara funkar! Enheter som tidigare bråkat eller som det varit komplett omöjligt att hitta vettiga drivrutiner till går som tåget, och totalt tror jag installationen tog 40 minuter inklusive "alla" uppdateringar.
Akerhage
2015-08-13, 09:58
Enda att klaga på är sökfunktionen för startmenyn. Tycker mig sällan hitta saker jag söker på. Annars är jag nöjd med Win10. Har uppdaterat 3st datorer sammanlagt och inga andra problem.
martikainen
2015-08-13, 10:02
Har ställ mig i "kö" för det nu, får se hur snabbt det går att få en plats :)
Enda att klaga på är sökfunktionen för startmenyn. Tycker mig sällan hitta saker jag söker på. Annars är jag nöjd med Win10. Har uppdaterat 3st datorer sammanlagt och inga andra problem.
Du har ju rätt stor kontroll över vad som indexeras, och hur detaljerat. Som standard är det ju ett antal mappar, men kanske inte där du lägger dina filer normalt. Då måste du ju redigera indexinställningarna så att sökmotorn indexerar där.
Vill du söka på filers innehåll måste du ange att du vill indexera innehåll för just den filtypen.
Generellt så är det bra att sätta sig ned och konfigurera exakt hur man vill att söket ska fungera, och sedan bygger man om indexetet.
Har ställ mig i "kö" för det nu, får se hur snabbt det går att få en plats :)
Du behöver inte vänta om du inte vill... Dra ned verktyget bara.
martikainen
2015-08-13, 10:12
Du behöver inte vänta om du inte vill... Dra ned verktyget bara.
men jag är ju uppfostrad att stå i kö utan att trängas... hur ska jag göra nu?
Skämt åsido, är på jobbet så får ta det när jag kommer hem, tack för tipset :)
shadowfire
2015-08-13, 10:19
Hur mycket tar en strippad win10 i plats? Alltså då man avinstallerat och plockat bort allt jäkla skit som MS alltid trycker in som default och som ändå aldrig används.
men jag är ju uppfostrad att stå i kö utan att trängas... hur ska jag göra nu?
Skämt åsido, är på jobbet så får ta det när jag kommer hem, tack för tipset :)
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
För någon som kommer från Windows 7 kan jag säga att det här är ganska ovant.
För någon som kommer från Windows 7 kan jag säga att det här är ganska ovant.
Va? Det är större skillnad mellan 8 och 10 än mellan 7 och 10...
Va? Det är större skillnad mellan 8 och 10 än mellan 7 och 10...
Möjligt. Jag känner mig ändå vilsen :D
hahavaffan
2015-08-13, 12:56
Va? Det är större skillnad mellan 8 och 10 än mellan 7 och 10...Ja, Sherlock, och även 3.1 skiljer sig mer än 7:an gör, trots det kan man känna sig vilsen. Mig inkluderad :D
Detta är ett problem för mig med, sjukt drygt att behöva manuellt leta efter skit.
Vet inte om det är något tjafs som behöver patchas men senast kunde jag exempelvis hitta pdf filen : nordiskMalm2014
Den låg i dokumentmappen men jag var lat och orkade inte klicka mig fram.
Inte direkt många filer med det namnet.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Törs man dra hem det utan att göra backup på allt?
Törs man dra hem det utan att göra backup på allt?
Jag bara körde, funkar för mig n=1
Jag bara körde, funkar för mig n=1
Haha :D Perfekt.
Slängde ner det viktigaste på en extradisk ändå. Bilder och pb-mappen :)
Jag fick problem med grafiken (nVidia) och ljudet (Soudblaster X-fi äldre modell). Grafiken fixades efter att manuellt ha tankar drivrutiner. Soundblaster kommer att lösa sig i september när mitt kort får nya drivrutiner.
Här är en lista på Soundblasterkort och när de får nya drivrutiner:
http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=126331
Det lär finnas listor för andra prylar också hos din tillverkare. Windows® 10 - Software Availability Chart
Ser ut som att det mesta fungerar. Dock så fungerar inte scrollknappen på pekplattan. Får kolla lite på det om ingen har ett snabbt svar :)
Ser ut som att det mesta fungerar. Dock så fungerar inte scrollknappen på pekplattan. Får kolla lite på det om ingen har ett snabbt svar :)
http://h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-Questions/Synaptics-touchpad-doesn-t-scroll-after-Windows-10-upgrade/td-p/5172402
CrazyJoeDavola
2015-08-13, 21:15
Någon som upplevt internetanslutningsproblem med win10? Efter uppdateringen tappar jag anslutningen både trådlöst och med kabel, räcker med att rycka kabeln och sätta i så hoppar det igång igen.
Sedan laggar det mer och ljudet sprakar. Även att det inte går att stänga av datorn vid några tillfällen.
Aldrig några problem med win 8.1.
Hmm inte helt perfekt för min del.
Någon som upplevt internetanslutningsproblem med win10? Efter uppdateringen tappar jag anslutningen både trådlöst och med kabel, räcker med att rycka kabeln och sätta i så hoppar det igång igen.
Sedan laggar det mer och ljudet sprakar. Även att det inte går att stänga av datorn vid några tillfällen.
Aldrig några problem med win 8.1.
Hmm inte helt perfekt för min del.
webbläsare använder du? tell me that first...
Är det firefox mån tro?
CrazyJoeDavola
2015-08-14, 15:49
webbläsare använder du? tell me that first...
Är det firefox mån tro?
Nej Opera kör jag med. har du någon lösning? :)
shadowfire
2015-08-17, 15:25
Blåste precis in en win10 på burken då jag ändå ville köra en blåsning av ett par partitioner och byta ut en snurrdisk.... men fyfan vad skräp det kommer som vanligt med en vaniljinstallation av windows, till och med i Enterprise.
Har helt klart en timmes jobb med att stänga av, avinstallera och konfigurera även denna windowsversion. MS borde verkligen göra en vaniljversion på riktigt där inget var installerat alls mer än grundläggande operativsystem. Jag vill inte ha kortspel, xboxtjottafräs, appar för sport eller vad som förinstallerat.
Som stort fan av Windows Manager för snabb åtkomst till bakgrundsinställningar så får det nog bli det även till Win 10.
martikainen
2015-08-19, 11:50
Har även slängt in Win10 på jobbdatorn nu, me likey! :)
shadowfire
2015-08-22, 11:09
Asså, jag avskyr UAC påslaget, men när jag slår av det som jag alltid brukar i tidigare winversioner, så fungerar t.ex. inte fotovisning längre i Win10. Är enda lösningen att installera trejdepartprogram och inte använda windows egen visningsapp? Hittar inget sätt att kringgå, den säger bara att jag inte kan visa foton om UACen är avslagen.
Nej Opera kör jag med. har du någon lösning? :)
Testa annan webbläsare först och se om det beter sig likadant...
Testa chrome först.
Asså, jag avskyr UAC påslaget, men när jag slår av det som jag alltid brukar i tidigare winversioner, så fungerar t.ex. inte fotovisning längre i Win10. Är enda lösningen att installera trejdepartprogram och inte använda windows egen visningsapp? Hittar inget sätt att kringgå, den säger bara att jag inte kan visa foton om UACen är avslagen.
Jag hoppas du är medveten om att är typ jättedumt att stänga av UAC. Det är en stor förbättring i säkerheten och mjukvaruutvecklingen för Windows.
Finns det någonstans där man kan få riktig information om vad Windows-uppdateringarna gör? Jag är inte särskilt imponerad av Microsofts "changelog".
Finns det någonstans där man kan få riktig information om vad Windows-uppdateringarna gör? Jag är inte särskilt imponerad av Microsofts "changelog".
Microsoft verkar inte så pigga på att berätta om uppdateringarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/20969-microsoft-rullar-ut-hemliga-uppdateringar-till-windows-10
Nä, tyvärr vill de ju inte berätta vad som gjorts. Det finner jag sjukt irriterande, speciellt eftersom jag inte kan välja bort uppdateringar.
Vore trevligt om de inte utgick ifrån att alla användare är dator-analfabeter.
MasterChief
2015-08-23, 10:44
Jag har en Asus som kör Realtek Audio och vad jag än gör så får jag inte subban att låta. Jag har ett vanligt Logitech 2.1 och Logitechen sköter ju filtreringen av frekvensen men subban är helt tyst. Den funkar på andra datorn...
MasterChief
2015-08-23, 11:53
Jag har en Asus som kör Realtek Audio och vad jag än gör så får jag inte subban att låta. Jag har ett vanligt Logitech 2.1 och Logitechen sköter ju filtreringen av frekvensen men subban är helt tyst. Den funkar på andra datorn...
Det störda är att jag har drivrutinen 6.0.1.7553 men när jag googlar finns det en ny som är släppt och som heter 6.0.1.7586:
http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek-hd-audio-driver-version.html
Men när jag försöker installera den vägrar Windows och den säger att den bästa drivrutinen redan är installerad. Även när jag försöker manuellt så stoppar den mig. Jag testade på min laptop (W8.1) och där funkar ljudet utmärkt och den kör också Realtek Audio.
*gah!*
Nyaste patchen har gett min åtminstone 3 fel som är riktigt dryga. Drivrutinerna till grafikkortet krånglar efter patchen och windows hittar det inte till och från.
Går datorn in i vilo-läge så fungerar inte t-bordet när man kommer tillbaka utan windows måste starta om.
Höll nästan på kasta ut datorn genom fönstret när t-bordet slutade fungera för att jag hämtade kaffe.
Installerade just och mitt grafikkort slarvades lätt och ledigt bort. Försök att installera drivrutiner från nvidias hemsida renderar felmeddelanden om att det överhuvudtaget inte finns något grafikkort. Får köra på den inbyggda Intelkretsen så länge antar jag.
MasterChief
2015-08-23, 12:44
Det störda är att jag har drivrutinen 6.0.1.7553 men när jag googlar finns det en ny som är släppt och som heter 6.0.1.7586:
http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek-hd-audio-driver-version.html
Men när jag försöker installera den vägrar Windows och den säger att den bästa drivrutinen redan är installerad. Även när jag försöker manuellt så stoppar den mig. Jag testade på min laptop (W8.1) och där funkar ljudet utmärkt och den kör också Realtek Audio.
*gah!*
Även när jag kopplade in ett par vanliga hörlurar var ljudet extremt fattigt och ingen bas överhuvudtaget. Helt fantastiskt!
Installerade just och mitt grafikkort slarvades lätt och ledigt bort. Försök att installera drivrutiner från nvidias hemsida renderar felmeddelanden om att det överhuvudtaget inte finns något grafikkort. Får köra på den inbyggda Intelkretsen så länge antar jag.Fick samma fel, en omstart senare så laddades de senaste whql-drivisarna automatiskt.
Installerade just och mitt grafikkort slarvades lätt och ledigt bort. Försök att installera drivrutiner från nvidias hemsida renderar felmeddelanden om att det överhuvudtaget inte finns något grafikkort. Får köra på den inbyggda Intelkretsen så länge antar jag.Fick samma/liknande fel, en omstart senare så laddades de senaste whql-drivisarna automatiskt.
Fick samma/liknande fel, en omstart senare så laddades de senaste whql-drivisarna automatiskt.
Ja, idag verkar den ha hittat kortet. Så för mig tog det nog en vecka iaf. Den gamla skorven går ändå bara som HTPC, så det spelar väl egentligen inte så stor roll. Tack och igen - stort grattis! :)
Hmm är det ovanligt mycket problem med Windows 10? 7:an minns jag inte som speciellt strulig vid release t.ex.
Hmm är det ovanligt mycket problem med Windows 10? 7:an minns jag inte som speciellt strulig vid release t.ex.
Läser man på de större tekniksidorna så känns det som W10 ses som en stabil release med relativt få problem. Jag uppdaterade båda mina burkar direkt på releasedagen utan problem och känner ingen i min närhet som haft några problem.
Är mycket aktiv på sveriges största datorforum och känslan där är att problemen inte varit speciellt stora generellt sett.
Helt problemfritt. Rullade in w10 både på en äldre laptop och en stationär dator, allt bara fungerade direkt.
Bytte ut 8an i lördags, problemfritt so far. Behövde inte ladda ner några drivrutiner för att få saker att fungera. So far so good.
MasterChief
2015-08-25, 13:37
Efter sista uppdateringen går det inte att stänga av dator....och ljudet funkar inte. Börjar bli less på W10 :-/
mangemani
2015-08-25, 13:44
förstår att det kan vara lite fel och krångel så här i början utav ett nytt win släpp, men jag är så glad efter att ha läst tråden att jag inte följde med strömmen och uppdaterade direkt när det släpptes, min kompis som fixar med och håller min dator tipp topp skulle ha blivit jävligt le på mig då jag ständigt skulle ringa och behöva ha hjälp med datorn:P.
men det jag är mest glad över ang att inte ha uppdaterat, är att jag fortfarande kan lira mina gamla spel*cupid*
Jag får felmeddelande att jag har fel drivrutin av Dolby och borde installera "Dolby ljuddrivrutin 7.2.7000.7"
Verkar vara ett vanligt problem. Vad använder man dolby till? Måste man ha det eller kan man avinstallera det?
Agitator
2015-08-27, 15:45
Har du dolby surround lurar eller högtalare till datorn?
Om inte så skit ibdet ifall ljudet fungerar som vanligt.
Oavsett så skulle jag leta drivrutiner bara för att.
Kolla moderkortets tillverkare om det finns uppdateringar. Elller om det är externt kort. Kolla tillverkaren för det och titta om det finns för w10.
MasterChief
2015-08-28, 15:53
Något tips på en bra rar-uppackare till Windows10 som är gratis? Verkar finns väldigt mycket junk därute.
Något tips på en bra rar-uppackare till Windows10 som är gratis? Verkar finns väldigt mycket junk därute.
7-Zip, ett utav av de bästa programmen, även gratis.
http://www.7-zip.org/
Winrar.
Efter att ha kämpat med win 10 i dagar fick jag till slut installera via usb-sticka och göra en ren omformatering. Installerade product key och antog att aktiveringskoden skulle fungera...Det gjorde den givetvis inte. Så nu sitter man med win 10 och får konstanta pop ups om aktivering. Går detta att lösa på något annat sätt? Har inga kartonger kvar eller liknande. Valde Win 10 home om det är relevant. Inte en blekaste om jag hade pro eller home, stod bara 8.1 i system.
Winrar.
De nyaste testen jag hittat är förvisso några år gamla, men jag tror 7zip är snabbare.
---
Är det förresten någon mer här som har problem att streama video från t.ex. youtube eller vimeo? Längre videoklipp börjar hacka i fullskärmsläge i Edge. Chrome är inget problem.
Efter att ha kämpat med win 10 i dagar fick jag till slut installera via usb-sticka och göra en ren omformatering. Installerade product key och antog att aktiveringskoden skulle fungera...Det gjorde den givetvis inte. Så nu sitter man med win 10 och får konstanta pop ups om aktivering. Går detta att lösa på något annat sätt? Har inga kartonger kvar eller liknande. Valde Win 10 home om det är relevant. Inte en blekaste om jag hade pro eller home, stod bara 8.1 i system.Installera den gamla versionen du hade och gör om.
Jag hade också problem men det löste sig när jag gjorde om det från scratch. Kan vara problem med nyckeln om du inte går via lokal uppgradering som jag förstått.
Det enda problemet jag har stött på under två veckors användning är att spotify ballar ur när jag kopplar ur/i högtalare/hörlurar. Känns helt okej än så länge :)
Installera den gamla versionen du hade och gör om.
Jag hade också problem men det löste sig när jag gjorde om det från scratch. Kan vara problem med nyckeln om du inte går via lokal uppgradering som jag förstått.
Jag har ingen skiva eller liknande. Är det bara att dra ner windows 8.1 (iso-fil eller liknande) och installera, produktnyckeln bör väl appliceras automatiskt?
Jag har ingen skiva eller liknande. Är det bara att dra ner windows 8.1 (iso-fil eller liknande) och installera, produktnyckeln bör väl appliceras automatiskt?Produktnyckel måste du ange. Den läggs inte in automatiskt.
Har du inte en licens på undersidan av datorn?
Dock erkänner jag att jag är lite dålig på OEM-licenser osv.
Jag har ingen skiva eller liknande. Är det bara att dra ner windows 8.1 (iso-fil eller liknande) och installera, produktnyckeln bör väl appliceras automatiskt?
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/1401617/how-to-clean-install-windows-10-and-create-boot-media
PixelMiner
2015-09-13, 20:54
Uppdaterade min stationära burk till Windows 10. Uppdateringen gick relativt smidigt, det var bara nvidias drivrutiner som trilskades lite. Men det var ju bara att installera om dem ifrån Nvidias senaste WHQL drivrutiner.
Däremot har jag en fråga. Än så länge kör jag inloggningen som lokalt konto, istället för att koppla ett Windows konto. Jag har inget behov av sync (eftersom jag bara har en dator) och jag känner inte till några windows appar som jag skulle behöva. Så varför i hela världen skall jag använda ett kopplat konto istället för lokal inloggning??? Är det något smidigt jag missar?
Varför använder man sig av zip-filer? Trodde att det var för att spara plats men det kan det ju inte vara när alla har så snabbt internet.
(kanske skulle ha varit i dumma frågor tråden :) )
Varför använder man sig av zip-filer? Trodde att det var för att spara plats men det kan det ju inte vara när alla har så snabbt internet.
(kanske skulle ha varit i dumma frågor tråden :) )
? Jo ZIP-filer används för att spara utrymme mestadels. Vet inte vad du tänkte på för koppling med nätverkshastighet där. Men ZIP komprimering gör så att icke redan komprimerade filer tar mindre plats, vilket gör att mindre data måste överföras vid uppladdning, vilket spar på nätverkskostnader för den som erbjuder nedladdningen, samt ger snabbare nedladdning för andre parten.
Som en kanske lite intressant notering så används ibland lösenordsskyddade .zip filer för virus, detta för att antivirus inte kan skanna lösenordsskyddade zip filer.
vilket gör att mindre data måste överföras vid uppladdning, vilket spar på nätverkskostnader för den som erbjuder nedladdningen
Den vinkeln tänkte jag inte på.
Även för att paketera många mindre filer i en större såklart. Detta är praktiskt och mer effektivt i många avseenden, kanske främst när det gäller just distribuering. Komprimeringsaspekten var långt viktigare förr.
OnkelSvenne
2015-09-18, 21:05
även för att paketera många mindre filer i en större såklart. Detta är praktiskt och mer effektivt i många avseenden, kanske främst när det gäller just distribuering. Komprimeringsaspekten var långt viktigare förr.
+1
En aspekt är väl också att alla inte har så snabba internetuppkopplingar och att även om man ska ha den så går den sällan på maxfart.
Fredszky
2015-09-19, 09:13
Köpte en ny laptop och uppgraderade till Windows 10 direkt. Den har inbyggd bluetooth, men var tvungen att ladda ner drivrutiner för bluetooth för att kunna sätta på bluetooth.
När jag sätter på bluetooth så funkar inte mitt wifi. Dessutom så kör jag tgb och mus via bluetooth usb sender/reciever som blir laggig och seg.
Någon som haft detta problem eller vet om det finns en lösning?
Uppgraderade också till Windows 10 igår. Första intrycket är väldigt positivt :)
Använder datorn enbart till studier och alla program verkar funka som de ska, eller ja, iaf som dom gjorde innan jag uppgraderade.
Sedan jag uppgraderade till Windows 10 för några dagar sedan så verkar inte Windows känna igen min ssd-disk som en SSD, utan det står NTSF på den. Vad göra?
Sedan jag uppgraderade till Windows 10 för några dagar sedan så verkar inte Windows känna igen min ssd-disk som en SSD, utan det står NTSF på den. Vad göra?
NTFS är ett filsystem, det säger inget om vilken typ av disk som används.
Scratch89
2015-09-30, 19:46
Jag funderar på att uppdatera snart, kanske till helgen eller nästa vecka. I samband tänkte jag också köpa en ny SSD, då 120 GB är lite väl snålt för att kunna ha operativsystem och eventuellt ett par tunga spel på. Är det smidigast att jag installerar om Windows 7 på den nya disken och sedan uppdaterar, eller kan man få tag på filer till Windows 10 så man kan bränna ut det på en skiva och installera det "clean" som jag gör med Windows 7? Den gratisuppdateringen man får är väl "bara" för uppdatering?
Jag funderar på att uppdatera snart, kanske till helgen eller nästa vecka. I samband tänkte jag också köpa en ny SSD, då 120 GB är lite väl snålt för att kunna ha operativsystem och eventuellt ett par tunga spel på. Är det smidigast att jag installerar om Windows 7 på den nya disken och sedan uppdaterar, eller kan man få tag på filer till Windows 10 så man kan bränna ut det på en skiva och installera det "clean" som jag gör med Windows 7? Den gratisuppdateringen man får är väl "bara" för uppdatering?
På laglig väg kan du endast uppgradera från befintlig installation. Du kan alltså inte göra en clean installation och använda din gamla produktnyckel. Smidigast blir nog att installera ett w7 helt clean på den nya disken och sedan uppgradera direkt. W10 är det första operativ som faktiskt sköter det klockrent. Kan ju tipsa om att Netonnet säljer Crucial 500GB SSD för 1490(!) nu :) Sinnessjukt vad priserna går ner snabbt...
Scratch89
2015-10-01, 16:17
På laglig väg kan du endast uppgradera från befintlig installation. Du kan alltså inte göra en clean installation och använda din gamla produktnyckel. Smidigast blir nog att installera ett w7 helt clean på den nya disken och sedan uppgradera direkt. W10 är det första operativ som faktiskt sköter det klockrent. Kan ju tipsa om att Netonnet säljer Crucial 500GB SSD för 1490(!) nu :) Sinnessjukt vad priserna går ner snabbt...
Tack för tipset! Det låter som en vettig disk. Man kan ju lika gärna ha kvar den gamla SSD-disken också, så man har två, där man installerar lite tyngre spel och program som man vill ska starta snabbt. Synd att kasta bort en snabb disk (som inte är systemdisk!).
Är det någon som valt bort Windows 10 p.g.a. av "allt" loggas och skickas till microsoft?
En kollega kör med det argumentet, han vill undvika det teoretiska scenariot att ms lämnar ut information om hans ev. aktiviteter, t.ex. om han har en tvivelaktig torrent/.mkv liggandes på hårddisken.
King Grub
2015-10-22, 13:26
Stäng av Diagnostics Tracking Service så slipper man det.
Så egentligen behöver ingen oroa sig för integritet mer än de vad redan behöver i Windows 7? Har ju läst att just den servicen patchats in i 7:an med i somras eller så.
Men om man verkligen kan stänga av det mesta (allt) så låter det ju bra.
MasterChief
2015-12-28, 16:58
Så detta felmeddelande får jag och det verkar bara dyka upp när jag ser på en mediafil. Allt leder till omstart och det händer väl en gång av tre.
Några tips vad det kan vara? Felmeddelandet ser ju ut att vara upp och ner också förutom att det är fucked up? Måste älska Windows :-/
http://oi64.tinypic.com/2mgpm4y.jpg
Scratch89
2015-12-28, 17:04
Jag kom precis på mig själv att inte ha uppgraderat ännu. Hur länge gäller erbjudandet?
Jag har kommit ganska långt i förberedelserna nu. Fixat ett usb-minne och städat på skrivbordet. Säkerställt att jag har allt som behövs för en clean ominstallation av w7, om så krävs. Kanske ikväll..
Förlorar man alla sina filer och dyl på datorn när man uppgraderar till W10? Har 8.1 just nu
King Grub
2016-01-04, 18:28
Om du gör en uppgradering förlorar du inte ett dugg. Man har möjlighet att välja mellan uppgradering och en clean installation. Personligen fördrar jag alltid det senare, även om det blir mer meck i efterhand.
Om du gör en uppgradering förlorar du inte ett dugg. Man har möjlighet att välja mellan uppgradering och en clean installation. Personligen fördrar jag alltid det senare, även om det blir mer meck i efterhand.
Tack för svaret! Känns som de flesta andra säger att man ska ta backup på sina filer ändå, om jag ändå ska ta backup kanske det är lika bra att köra clean installation, känns som datorn börjat gå väldigt långsamt den senaste tiden (inte gjort en ominstallation sen jag köpte datorn för ~2 år sedan).
King Grub
2016-01-04, 18:42
Backup är väl alltid vettigt att ta, innan man gör något som påverkar systemet, om man har viktiga saker på datorn. Även om allt fungerar 99 gånger av 100 så är det inte roligt när man är den där 1.
Köpte en ny laptop med win10, nöjd med helheten men två saker krånglar.
*Utforskaren har slutat att fungera, när jag klickar på ikonen blinkar det bara till på skärmen och skrivbordet kommer tillbaka. Enda vägen in tycks vara att smita dit från kontrollpanelen...
*Trådlöst tangentbord och mus laggar, USB sticka.
Någon som känner igen sig?
Andy.da.wohoo
2016-01-05, 17:03
Vad har du för specs? Råkade ut för liknande grej med utforskaren på min.
Scratch89
2016-01-05, 23:39
Ah grymt. Jag har ju skjutit upp detta för att jag inte bara vill göra en uppdatering. Kan man göra en clean installation så blir det ju mer intressant...
Tror ni det kommer börja kosta om typ nått år eller två?
King Grub
2016-01-06, 01:21
Det kostar redan nu om man inte uppgraderar. Och uppgraderingserbjudandet är ju högst tidsbegränsat.
Det kostar redan nu om man inte uppgraderar. Och uppgraderingserbjudandet är ju högst tidsbegränsat.
Ja jo men tror du inte att Windows helt plötsligt bara kommer börja ta betalt om sisådär 1-2 år för uppdateringar o.s.v.
Ja jo men tror du inte att Windows helt plötsligt bara kommer börja ta betalt om sisådär 1-2 år för uppdateringar o.s.v.
Microsoft kör bara gratis uppdatering av Win 7/8 fram till augusti 2016. Ett år fick man på sig.
Tror ni det kommer börja kosta om typ nått år eller två?
Microsoft kommer förmodligen lansera en prenumerationstjänst som kostar pengar. Det är ditåt marknaden är på väg och Microsoft har själva sagt att Windows 10 är den sista Windows-versionen. Det förklarar också varför de bjuder på gratis uppdateringar och inte ens bryr sig om att göra det svårt för pirater.
Läste att dom tom erbjuder folk med piratversioner fri uppgradering.
Vad har du för specs? Råkade ut för liknande grej med utforskaren på min.
Det är en HP, modellnamnet är något oklart men i den sitter det;
AMD A8-7410 2,2 GHz
AMD Radeon R5
8 gig RAM
500 gig hårddisk
Efter dessa specifikationer slutar mitt vetande. Sjukt irriterande problem är det i vart fall, hur löste du ditt?
Vattenflaska
2016-01-07, 13:15
Jag har försökt installera windows 10 nu flera gånger men fastnar vid 31 %, någon som råkat ut för detta? Vad kan man göra?
Andy.da.wohoo
2016-01-07, 13:25
Jag har försökt installera windows 10 nu flera gånger men fastnar vid 31 %, någon som råkat ut för detta? Vad kan man göra?
Du har fel på Vöbbelförknysaren, bara att köpa nytt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.