Visa fullständig version : Det här med periodisk fasta?
Har läst mycket om att det ska ge mängder med positiva fördelar, så tänkte pröva hur det fungerar med periodisk fasta. Dessutom vill jag gärna gå ner ett tiotal kilo (Jävla öl).
Jag tänkte äta mellan 11.00 - 19.00. Detta eftersom man aldrig vet när skolmaten serveras.
Jag har däremot ett par frågor.
1. Hur får man i sig tillräckligt på 2 mål mat om dagen? Jag har en väldigt ansträngd ekonomisk situation, betalar av ett lån till mina föräldrar som är fyrsiffrigt. Proteinpulver finns ju iofs, även gainers etc eftersom jag köpte på mig en del på Ullared. Men hur hade ni gjort?
2. Hur upplever ni som har prövat det hur det är att träna på fastande mage? Finns det några kosttillskott ni hade använt?
3. Eftersom jag tränar kväll, omkring 18-20 tiden. Hur gör man med den proteinshaken jag brukar ta efter träningen om jag nu slutar träna klockan 21? Eller är det bara en myt?
Tacksam för alla möjliga svar.
en förvirrad Oskidur.
whuddafuks
2015-07-30, 19:57
1. Jag skulle inte trycka i mig proteinpulver/gainers om jag enbart äter två måltider. Ät mat där du får i dig vitaminer + mineraler istället.
3. Om du ska fasta till 19 så kan det ju bli lite knepigt att träna 20. Det är ju bra att få i sig en måltid de nästkommande timmarna efter träningen. Vad är det du undrar som är myt? Att man "måste" inta proteinshake efter? För det behöver du inte.
1. Jag skulle inte trycka i mig proteinpulver/gainers om jag enbart äter två måltider. Ät mat där du får i dig vitaminer + mineraler istället.
3. Om du ska fasta till 19 så kan det ju bli lite knepigt att träna 20. Det är ju bra att få i sig en måltid de nästkommande timmarna efter träningen. Vad är det du undrar som är myt? Att man "måste" inta proteinshake efter? För det behöver du inte.
Det här med att man borde äta efter träningen, en del påstår att det är en myt men jag vet inte.
whuddafuks
2015-07-30, 21:50
Det här med att man borde äta efter träningen, en del påstår att det är en myt men jag vet inte.
Det är inte direkt en "myt", snarare en överdrift. Man har ju hört att man måste få i sig protein inom 30 min annars blir kroppen katabol och alla gainzz försvinner. Men att det är smart att äta är ju ingen myt då både proteinsyntesen är förhöjd efter styrketräning, samt att kroppen fyller på glykogendepåerna i musklerna bra direkt efter träning så kolhydrater med protein nån timme efter träning har ju helt klart sina fördelar. Men om du inte äter på ett par timmar så är inte ditt pass bortkastat för det, dock är det smart att äta nära inpå träningen!
Det är inte direkt en "myt", snarare en överdrift. Man har ju hört att man måste få i sig protein inom 30 min annars blir kroppen katabol och alla gainzz försvinner. Men att det är smart att äta är ju ingen myt då både proteinsyntesen är förhöjd efter styrketräning, samt att kroppen fyller på glykogendepåerna i musklerna bra direkt efter träning så kolhydrater med protein nån timme efter träning har ju helt klart sina fördelar. Men om du inte äter på ett par timmar så är inte ditt pass bortkastat för det, dock är det smart att äta nära inpå träningen!
Hur är det om man vänder om det hela. Låt oss säga att ja får i mig 1900 kalorier till lunch , (Ja jag kan trycka i mig mycket mat), tränar tränar kl 6 2 timmar, får i mig kvargyoghurt på 200 kalorier. Kommer det innebära en sämre effekt för att bibehålla muskelmassan om jag gör det på det sättet, än att äta det mesta efter träningen?
-
Sorry om jag hijackar tråden, men det känns som att vi båda kommer få ett svar på detta.
King Grub
2015-07-30, 22:15
Proteinsyntesen stimuleras inte av proteinet i måltiden så lång tid efter intag, så ja, det skulle vara sämre. Du får inte den kombinerade effekten av styrketräning+protein på det sättet.
Asså Leangains och periodisk fasta och andra upplägg som ultimate diet 2.0 är upplagda på ett vis som ska koncentrera matintaget till runt träningen men särskilt efter träningen då musklerna i det stadiet är extremt insulinkänsliga både av fastan och av träningen. Dessutom är det då som musklerna helst vill ha igång proteinsyntesen och fixar detta med minsta lilla påslag av aminosyror. Teorin är klockren, det är absolut ingen myt. Men om det sedan är så jätteviktigt vet jag inte. Om det gör 10% eller 90% skillnad alltså. Men du kan ju testa att köra så att du äter allt innan träningen och sedan inget efter träningen för att se hur dåligt det sämsta möjliga periodisk fasta-upplägget faktiskt är, sedan kan du vända det till nåt mer optimalt när du inte får de resultat du vill ha. Det blir säkert spännande!
Proteinsyntesen stimuleras inte av proteinet i måltiden så lång tid efter intag, så ja, det skulle vara sämre. Du får inte den kombinerade effekten av styrketräning+protein på det sättet.
Tack. Har experimenterat med detta ett par dagar i veckan nu i 2 veckor. Körde innan på en Warrior Diet metod då jag fick i mig allt just efter träningen. Den sistnämnda trivs jag med bäst.
Av att döma mig som person så upplever jag att jag presterar bättre fastande. Vet inte varför, utsöndrar min kropp för mycket stress/andrenalinhormoner tro vid fasta? Har länge varit personen som tolererar hunger ända tills på kvällen, så denna typ av kostplan är inga problem för mig att utföra. Varför jag dock gick upp i vikt är att jag inte hade problem att smälla i mig förut otroligt mycket skit för att kompensera för dagens måltidsförluster.
Med periodisk fasta lär man sig att manövrera det bättre i alla fall.
waspen123
2015-07-31, 09:15
Kör själv 16-8, dock blir det oftast 18-4. Då jag jobbar 7-16 och då äter mellan 16 och 22. Lite stekta ägg och/eller kvarg efter jobbet, med ett äpple eller två på vägen hem, sedan ca 500g kyckling/broccoli/diverse kolisar efter jag kommer hem från gymmet. Brukar gå till gymmet allt mellan halvfem och halv 8. Tar ca 2timmar varje pass, försöker alltså få i mig mestadelen av proteinet efter gymmet. Min "frukost" blir vatten och sen lite bcaa eller en Monster Zero, koffein hjälper att mota hungern även om jag inte direkt har några problem med den delen då det bara är skönt o inte äta heeela tiden. Alla på jobbet köper kakor, läsk, korvar, godis, mackor osv osv så fort man åker förbi en affär, så det är även ekonomiskt :d
Väger nuvarande 104kg, skulle gissa på ca 18-22% kroppsfett, äter så att jag ligger stilla i vikt med sakta minskar fettet och ökar muskelmassa/styrka :) minskar dock lite i vikt varje vecka, men inte mycket.
Upplever även mig själv som MYCKET piggare och gladare i fastan. Nästan så jag vill säga att jag har både mer energi och styrka också, jobbar väldigt fysiskt.
Kör själv 16-8, dock blir det oftast 18-4. Då jag jobbar 7-16 och då äter mellan 16 och 22. Lite stekta ägg och/eller kvarg efter jobbet, med ett äpple eller två på vägen hem, sedan ca 500g kyckling/broccoli/diverse kolisar efter jag kommer hem från gymmet. Brukar gå till gymmet allt mellan halvfem och halv 8. Tar ca 2timmar varje pass, försöker alltså få i mig mestadelen av proteinet efter gymmet. Min "frukost" blir vatten och sen lite bcaa eller en Monster Zero, koffein hjälper att mota hungern även om jag inte direkt har några problem med den delen då det bara är skönt o inte äta heeela tiden. Alla på jobbet köper kakor, läsk, korvar, godis, mackor osv osv så fort man åker förbi en affär, så det är även ekonomiskt :d
Väger nuvarande 104kg, skulle gissa på ca 18-22% kroppsfett, äter så att jag ligger stilla i vikt med sakta minskar fettet och ökar muskelmassa/styrka :) minskar dock lite i vikt varje vecka, men inte mycket.
Upplever även mig själv som MYCKET piggare och gladare i fastan. Nästan så jag vill säga att jag har både mer energi och styrka också, jobbar väldigt fysiskt.
Då får jag helt enkelt träna efter plugget direkt, annars hinner jag inte få i mig något efter passen då jag tränar typ klockan 8. Hur mycket har du lyckats gå ner hittills då?
waspen123
2015-07-31, 13:15
Då får jag helt enkelt träna efter plugget direkt, annars hinner jag inte få i mig något efter passen då jag tränar typ klockan 8. Hur mycket har du lyckats gå ner hittills då?
Den här tiden förra året vägde jag 132kg, vägd efter 2 veckor diet. Dock tappat alla dom kilona utan varken gym eller PF :)
Den här tiden förra året vägde jag 132kg, vägd efter 2 veckor diet. Dock tappat alla dom kilona utan varken gym eller PF :)
Bra jobbat :)
Blue Nine
2015-07-31, 18:54
det är inget magiskt med 8h ätfönster, bara en 'lagom' kompromiss. Ät lunch när den serveras och ät efter kvällsträningen.
en viktig del med PF/Leangains är också att släppa nojandet med att du 'måste' äta med 3h mellanrum.
Är det inte enklare att anpassa maten till träningen än tvärt om?
Jag har ätit lunch vid 13:00 och sen tränat vid 19:00, ätit vid kanske 21:00 när jag är hemma.. är det någon sorts PF deluxe?
Att hoppa över frukosten är en form av periodisk fasta, ja. Dock är det nog så att de flesta menar att träningen ska ske under fastan för att man ska ha någon nytta av den. Fastan, that is.
Är det inte enklare att anpassa maten till träningen än tvärt om?
Problemet är ju att man sällan äter lunch i skolan vid samma tider, jag äter oftast mellan 11-13 under skoldagar.
Problemet är ju att man sällan äter lunch i skolan vid samma tider, jag äter oftast mellan 11-13 under skoldagar.
Vad jag förstått går det oftast ut på att ätfönstret börjar direkt efter träning, och att fastan bör sträcka sig över nattvilan. Såvida du inte kan träna strax före lunch låter det inte som att det är rätt metod för dig så länge du går i skolan.
LunaSpice
2015-08-02, 17:36
Att hoppa över frukosten är en form av periodisk fasta, ja. Dock är det nog så att de flesta menar att träningen ska ske under fastan för att man ska ha någon nytta av den. Fastan, that is.
Så t.ex. för mig har standard kontorsråttetider, 8-16.30 så är PF inte särskilt lönsamt ur ett rent träningsperspektiv eller hur resonerar man kring detta? Kan kommer ju alltid att träna nån gång mellan 17-19 och aldrig under fastan förutom helger såklart.
Så t.ex. för mig har standard kontorsråttetider, 8-16.30 så är PF inte särskilt lönsamt ur ett rent träningsperspektiv eller hur resonerar man kring detta? Kan kommer ju alltid att träna nån gång mellan 17-19 och aldrig under fastan förutom helger såklart.
Skulle säga det är högst individuellt. Anpassa träning och mat efter prestation. Presterar du skit om du ska träna fastandes vid 17 och du jobbat hela dagen; skit i PF eller ät innan träningen.
Har själv jobbat 07-15 och haft mitt ätfönster 16-18.00-22.00, tränat efter jobbet inga problem alls. Under kraftig diet kan energin ta slut framåt eftermiddagen och man blir lättirriterad och seg - då brukar jag slänga i mig lite mat innan styrketräningen. Äter jag plus (bulk) sett till vecko-basis och träffar makro-mikro -nutrientbehovet dagligen är det inga problem att träna helt fastandes efter en dags jobb.
Slog t.o.m PB i knäböj en gång när jag fastat i ~42 timmar. Var inga problem. Tror man kan jämföra det lite med VLCD dieten...typ samma känsla i kroppen.
Kan tillägga att jag ätit efter leangains-konceptet i typ 5 år och det är verkligen inget magiskt. PF för mig är endast hunger och aptit -kontroll och skön livsstil eftersom jag inte gillar att äta på dagarna och presterar bäst utan mat i kroppen. Jag har t.ex kört dagliga promenader 12-14 timmar in på fastan samt cyklat energi, kolhydrats-fett -intaget beroende på träningsdagar och det är inget speciellt. Visst, vetifan hur min kropp sett ut om jag ätit var 3e timma som svensson. Hade nog inte klarat hålla lika bra form dock pga "tjockisgener"!
LunaSpice
2015-08-02, 18:30
Skulle säga det är högst individuellt. Anpassa träning och mat efter prestation. Presterar du skit om du ska träna fastandes vid 17 och du jobbat hela dagen; skit i PF eller ät innan träningen.
Ok... Jo, jag tänker som du att det är enklare att hålla energiintaget nere/balans genom PF. Ska se om jag kan skjuta på fönstret så att jag avslutar fastan strax efter träningen. Om det inte funkar så provar jag att avsluta den precis innan träning. Om det inte funkar så testar jag att bryta runt lunch och ändå träna runt 17-18. Funkar inte det så kan jag med lätthet konstatera att det nog inte är något för mig. :D Har kört 5:2 tidigare när jag inte tränade särskilt mkt och fastedagarna gick galant då så det är säkert en vanesak att få in ett fungerande system med PF också.
Det blir bara ett problem om du gör det till ett problem t ex väljer att försöka följa något som inte funkar med din vardag. Om du fortfarande vill köra periodisk fasta så är det bara att äta din lunch, mellanmål på eftermiddagen, sedan träna och avsluta med en kvällsmat. Tre mål och under ca 8 h brukar vara grunden för det som kallas periodisk fasta. Att man skulle tjäna något på att träna fastande eller att man bör ha sin största måltid efter träningen har mycket liten grund och passar det inte med det egna schemat så finns det ingen anledning att fundera på det.
Det blir bara ett problem om du gör det till ett problem t ex väljer att försöka följa något som inte funkar med din vardag. Om du fortfarande vill köra periodisk fasta så är det bara att äta din lunch, mellanmål på eftermiddagen, sedan träna och avsluta med en kvällsmat. Tre mål och under ca 8 h brukar vara grunden för det som kallas periodisk fasta. Att man skulle tjäna något på att träna fastande eller att man bör ha sin största måltid efter träningen har mycket liten grund och passar det inte med det egna schemat så finns det ingen anledning att fundera på det.
Det finns mycket god grund för att det skulle vara bättre att äta mycket efter träning. Insulinkänsligheten och proteinsyntesen.
Det finns däremot, som du säger, knapphändigt med studier som tyder på att fastande träning ska vara nåt extra bra. Men å andra sidan så funkar det för alla leangains, lyle mcdonald-fans och warrior-bros och då har vi en skara på ett antal miljoner människor som både får bra resultat estetiskt och sportsligt så det vore dumt att avfärda det som en osanning.
Sen förstår jag din poäng med att det kanske inte är hela världen om något inte skulle bli optimalt. Sen är ju frågan vad det finns för poäng med att köra ett kostupplägg som inte passar med vardagen när det finns all möjlighet att använda ett annat kostupplägg som fungerar med ens vardag.
Ok... Jo, jag tänker som du att det är enklare att hålla energiintaget nere/balans genom PF. Ska se om jag kan skjuta på fönstret så att jag avslutar fastan strax efter träningen. Om det inte funkar så provar jag att avsluta den precis innan träning. Om det inte funkar så testar jag att bryta runt lunch och ändå träna runt 17-18. Funkar inte det så kan jag med lätthet konstatera att det nog inte är något för mig. :D Har kört 5:2 tidigare när jag inte tränade särskilt mkt och fastedagarna gick galant då så det är säkert en vanesak att få in ett fungerande system med PF också.
Det kan faktiskt vara skönt att bryta fastan på jobbet - eftersom när man väl bryter fastan brukar man 'kicka igång hungern'. Så om du äter något litet mål (som inte mättar) på jobbet håller du dig sysslosatt och tänker inte på att du är hungrig (något i den stilen).
Så fungerar iaf jag.
Äter jag en liten aptitretare på 500 kcal som fastebrytare hemma framför tvn och inte har något att göra efter vill jag bara äta mer direkt efter. Ska jag träna efter en måltid brukar jag bara äta protein och max min kroppsvikt i kolhydrater (90kg, <90g kolh) och dra direkt till gymmet.
På leangains står det ang. pre-workout meal:
"a good guideline for a moderate volume weight training session is approximately 0.6 - 0.8 g carb per kilogram body weight or 0.3 - 0.4 g per pound of body weight. Have this meal 1.5 - 2.5 hours before your training session." och typ 20-25% protein av totala proteinintaget.
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html
En fråga till er som följer leangains.
Hur fördelar ni upp ert kolhydratsintag och fett intaget i procent på träningsdag och vilodag?
Själv kör jag 90% kolhydrater och 10% fett på träningsdag, och då är det utav dom kalorierna som blev över från allt protein kalorier.
Vilodag samma, 90/10 fast fettet då som äts mest utav.
Jag hade en deff för några månader sedan där jag gick ner 5 kg utan alltför mycket problem men sen tog det stopp. I det läget hade jag behövt begränsa mitt ätande ytterligare och jag kände att det inte var värt det eftersom jag redan hade vissa problem med hunger. Efter att ha läst om PF bestämde jag mig för att göra ett nytt försök efter semestern (då det blev en hel del mat).
Efter en vecka känns det riktigt bra. Jag ligger lägre än jag gjorde vid förra deffen men jag har inga större problem med hungern än så länge. Jag äter lunch vid 12, tar en protein shake innan träningen (17:30-18:00) och sen en stor måltid precis efteråt (19:00-20:00). Ibland har det knorrat i magen ett par timmar innan lunch men en kopp kaffe löser det.
Jag har varit inne och läst på ”leangains” men den mesta informationen fick jag från styrkelabbet (http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/) som är en bra sammanfattning på upplägget.
Det här med att det skulle vara så bra att träna på fastande mage måste jag ha missat, i flera av de måltidsscheman som beskrivs så äter man både en och två gånger innan träningen. Jag uppfattade mer att det viktigaste är att äta mycket direkt efter träningen som flera andra här redan skrivit. Mest känner jag dock att det är ett bra sätt att kontrollera sin aptit, om det har några fördelar för träningen så är det bara en bonus för mig.
Det här med att det skulle vara så bra att träna på fastande mage måste jag ha missat, i flera av de måltidsscheman som beskrivs så äter man både en och två gånger innan träningen. Jag uppfattade mer att det viktigaste är att äta mycket direkt efter träningen som flera andra här redan skrivit. Mest känner jag dock att det är ett bra sätt att kontrollera sin aptit, om det har några fördelar för träningen så är det bara en bonus för mig.
Berkhan och vissa andra stofiler verkar tycka det är bättre att träna på fastande mage. Finns en del forskning som de refererar till men jag tycker personligen de gör en mammut av ett hårstrå.
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html
It seems that the increased anabolic activity seen post-workout is a compensatory response to the increased catabolism that occurs during fasted state training. Very interesting. The big question is if there would be a net difference in muscle growth at the end of the day. Training on an empty stomach will cause greater catabolism in the short run, but will it yield greater gains in the long run? Do we make a small sacrifice in order to receive a greater reward?
There's no clear answer here, but other studies have suggested that carb intake during an endurance training can blunt the expression of several metabolic genes post-exercise. Insulin may play a role here, for sure.
Another way to think of it is that by providing nutrients to the body, exercise is experienced by the body as less of a stressor compared to fasted-state training. No need to adapt or compensate when all is provided for you.
However, I do suggest the following:
* Make sure that the great majority of your daily allotment of calories and carbs are ingested in the post-workout period, and not before.
* The immediate pre-workout meal should contain no more than a moderate amount of low glycemic index carbs. The exact amount would depend on many factors, total workout volume being the biggest one to consider, but a good guideline for a moderate volume weight training session is approximately 0.6 - 0.8 g carb per kilogram body weight or 0.3 - 0.4 g per pound of body weight. Have this meal 1.5 - 2.5 hours before your training session.
* For fasted sessions, ingest 10 g branched chain amino acids (BCAA) shortly prior (5-15 mins) to your training session. This does not count towards the 8-hour feeding window that I advocate post-workout; that starts with your post-workout meal. By ingesting BCAA pre-workout, we can sidestep the increased protein breakdown of fasted training while still reaping the benefits of the increased anabolic response as seen in this study. Not only that, BCAAs actually increase phosphorylation of p70s6k when ingested in the fasted state prior to training. So by training fasted, with BCAA intake prior to sessions, we get a double whammy of increased p70s6k phosphorylation that should create a very favorable environment for muscle growth in the post-workout period.
och artikeln han refererar till:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00421-009-1289-x
Så det finns en tanke bakom råden.
Ska jag träna efter en måltid brukar jag bara äta protein och max min kroppsvikt i kolhydrater
Vissa meningar blir lite roligare ur kontext haha :)
Som många redan nämnt är det här med att träna på fastande mage väldigt individuellt. Jag själv föredrar att träna under fastan, men när jag fick min kompis att testa det på ett benpass blev han väldigt yr, dåsig och illamående.
En fråga till er som följer leangains.
Hur fördelar ni upp ert kolhydratsintag och fett intaget i procent på träningsdag och vilodag?
Själv kör jag 90% kolhydrater och 10% fett på träningsdag, och då är det utav dom kalorierna som blev över från allt protein kalorier.
Vilodag samma, 90/10 fast fettet då som äts mest utav.
På träningsdagar kör jag 45% protein, 40%kolhydrat, 5% fett
vilodagar: 55% protein, 20% kolhydrat, 25% fett. (ungefärliga värden)
På träningsdagar lägger jag nästan hela majoriteten av kolhydratintaget på måltiden efter träning. Tränar ofta runt 19-20, så middag i vanligaste fall.
Christian1980
2015-08-11, 13:56
Jag har kört PF i en vecka nu och jag tycker att det känns bra, jag har ett ät-fönster mellan 11.30-19.30.
Men jag tar BCAA vid 9 på morgonen när jag är på jobbet, den är på 65kcal. tycker ni att det är att bryta fastan eller är det lungt? 35kcal läste jag någonstans att de tyckte var gränsen.
Eller ska jag sluta noja så länge som jag faktiskt går ner i vikt i ett vettigt tempo? ;)
StarkaUlf
2015-08-11, 14:12
Sluta noja och kör på :)
Det finns mycket god grund för att det skulle vara bättre att äta mycket efter träning. Insulinkänsligheten och proteinsyntesen.
Du kan bara lagra in en viss mängd glykogen och proteinsyntesen går väl inte att stimulera så mycket mer när man fått i sig ca 10 g EAA? Även muskelnedbrytningen fixar sig ganska så bra med en mindre mängd protein. Insulinkänsligheten för någon som tränar något så när mycket och ligger på kaloriunderskott lär inte heller vara något problem för det stora flertalet.
För enkelhetens skull så kan vi räkna på 3000 kcal och dela upp det i tre mål äter man ett mål efter träningen så får man 1000 kcal. 3000 kcal på fem mål och två mål efter träningen ger 1200 kcal. Du menar att det inte räcker?
Jag har kört PF i en vecka nu och jag tycker att det känns bra, jag har ett ät-fönster mellan 11.30-19.30.
Men jag tar BCAA vid 9 på morgonen när jag är på jobbet, den är på 65kcal. tycker ni att det är att bryta fastan eller är det lungt? 35kcal läste jag någonstans att de tyckte var gränsen.
Eller ska jag sluta noja så länge som jag faktiskt går ner i vikt i ett vettigt tempo? ;)
Tänker inte gå in på vad jag anser/tror om BCAA.... *host*wotam*host*
Så fort du äter något som innehåller energi bryts per definition fastan det är inte en fråga om vad någon tycker, det är en fråga om definitionen av fasta.
Christian1980
2015-08-11, 15:33
Tänker inte gå in på vad jag anser/tror om BCAA.... *host*wotam*host*
Så fort du äter något som innehåller energi bryts per definition fastan det är inte en fråga om vad någon tycker, det är en fråga om definitionen av fasta.
Visst är det så, jag kan vara utan bcaa helt, men det ger mig lite energi och gör det enklare att hålla sig till lunch ☺
När kroppen har anpassat sig bättre så kanske jag drar ner på bcaa.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
vicarious
2015-08-11, 16:49
Visst är det så, jag kan vara utan bcaa helt, men det ger mig lite energi och gör det enklare att hålla sig till lunch ☺
När kroppen har anpassat sig bättre så kanske jag drar ner på bcaa.
Pengar i sjön. Drick kalorifri energidryck, kaffe eller nåt liknande istället. Tugga tuggummi.
Christian1980
2015-08-11, 16:52
Pengar i sjön. Drick kalorifri energidryck, kaffe eller nåt liknande istället. Tugga tuggummi.
Svart kaffe tar jag också.
Tuggummi var en bra idé ☺
Du kan bara lagra in en viss mängd glykogen och proteinsyntesen går väl inte att stimulera så mycket mer när man fått i sig ca 10 g EAA? Även muskelnedbrytningen fixar sig ganska så bra med en mindre mängd protein. Insulinkänsligheten för någon som tränar något så när mycket och ligger på kaloriunderskott lär inte heller vara något problem för det stora flertalet.
För enkelhetens skull så kan vi räkna på 3000 kcal och dela upp det i tre mål äter man ett mål efter träningen så får man 1000 kcal. 3000 kcal på fem mål och två mål efter träningen ger 1200 kcal. Du menar att det inte räcker?
För det första så är mängden glykogen du kan lagra in kraftigt varierande av just insulinkänsligheten och hur mycket kolhydrater man har i sig och i vilken takt. Konditionsidrottare håller på med kolhydratladdning och det bygger på en superkompensation som musklerna gör när de har varit tömda på glykogen. Det finns studier som tyder på att man kan öka glykogenmängden i vissa muskler med över 50% på detta viset. Lyle Mcdonald förklarar det så att insulinkänsligheten ökar när muskeln har låg glykogennivå men att den sedan inte reagerar omedelbart på att den blir fylld. Dvs om man fyller den snabbt så blir den 'full' men den vill ändå ha mer. Jag ser ingen anledning att inte använda den förklaringsmodellen. Däremot så tycker jag inte det är uppenbart varför detta skulle vara så fantastiskt bra som Lyle säger ur muskeluppbyggnadssyfte. Han har i Ultimate diet 2.0 byggt upp både träning och diet runt just denna princip.
Jag vet inte om det är värt det men det finns inslag av det här tänket i periodisk fasta och warrior diet(mycket vanligt bland UFC atleter bla) samt de här bodybuilding dieterna som cyklar kolhydrater. Några av världens främsta atleter kör alltså upplägg som utnyttjar den här superkompensationen genom att tömma musklerna(en bit) på glykogen och sedan fylla dem med mer.
Räcker och räcker. Jag vet inte hur mycket skillnad det gör. Jag vet inte egentligen OM det gör skillnad. Men en vettig teori finns där, och folk som utnyttjar den går det bra för.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.