handdator

Visa fullständig version : CSN-ansökan

Arrival
2015-07-28, 22:38
Undrar när man bör söka studiemedel? Direkt när man blir antagen eller ska vänta till ett specifikt datum? Hur lång tid tar det innan man får ett beslut?

Om man har fått studiebidrag som högskolestudent tidigare, men kanske inte fått tillräckligt med poäng, kommer dom kanske inte godkänna nuvarande ansökan?

Vinter
2015-07-28, 22:45
Undrar när man bör söka studiemedel? Direkt när man blir antagen eller ska vänta till ett specifikt datum? Hur lång tid tar det innan man får ett beslut?

Om man har fått studiebidrag som högskolestudent tidigare, men kanske inte fått tillräckligt med poäng, kommer dom kanske inte godkänna nuvarande ansökan?

Du kan ansöka redan nu om du vill, du kommer ändå inte få pengar förrän du lämnat in en studieförsäkran från skolan som du får i början av läsåret.

Du kan få vissa problem om du tagit ut bidrag i omgångar och sedan inte genomgått utbildningen. Men det krävs nog flera gånger innan det blir problem, vad vet jag.

Rahf
2015-07-28, 22:51
Du kan bli återbetalningsskyldig om det saknas fullgoda betyg i samma antal poäng du tagit bidrag för.

Söka bör du göra så snart som möjligt.

tenchi
2015-07-29, 14:08
Jag ansökte igår, fick beslutet idag. Men då är jag inne på mitt 3e år så det går kanske fortare.

Jag ansökte så fort jag blev antagen. Då har CSN redan alla uppgifter när du ska ansöka gällande skola, utbildning osv. Du fyller bara i att du vill ha fullt lån + bidrag.

Du måste ha klarat 75% av tidigare poäng för att få studiebidrag igen.