Logga in

Visa fullständig version : Blir håglös efter matintag

Skön
2015-07-27, 16:00
Hej.

Idag när jag jobbade var jag väldigt pigg fram till lunch. Hade ätit yoghurt, kvarg, proteinshake och kaffe. Ganska standard frukost.

Sen runt 11-tiden äter jag lunch. Sen en tid tillbaka (6 mån kanske) så blir jag nästan alltid brutalt håglös efter maten. Känner mig ibland uppsvullen, täppt i näsan men framförallt så är det som att jag känner en extrem kraft inom mig som bromsar mig mentalt. Alltså det känns mentalt jobbigt att bara gå, knyta skorna etc.
Någon form av ångest.

Mig veterligen så kommer dessa symptom oftast om jag t.ex utsatts för något jag är allergisk mot eller kanske trötthet.
Jag har ingen födoämnesallergi så vitt jag vet. Ju längre från måltiden ju bättre mår jag.

I övrigt är jag uppsvullen längst ned i/på magen. Inge ont i magen men ofta dålig (mkt tack vare kreatin). Har slutat med kolsyrat vatten etc och det känns bättre.
Spänd diafragma?

Lite diffust, men det jag egentligen vill veta är varför jag ofta blir som jag blir efter maten helt enkelt?
Någon idé eller någon som känner igen sig?

cero
2015-07-27, 16:16
Varför fortsätter du med så mycket kreatin om du blir dålig i magen av det..?

När du äter: Hur stora portioner tar du och fortsätter du äta efter att du är mätt? Om det är gaser som sväller upp dig är det något att kolla upp också.

Skön
2015-07-27, 16:52
Varför fortsätter du med så mycket kreatin om du blir dålig i magen av det..?

När du äter: Hur stora portioner tar du och fortsätter du äta efter att du är mätt? Om det är gaser som sväller upp dig är det något att kolla upp också.

Jag är inte säker på att det är kreatinet egentligen ska jag säga. Men ska sluta med det för antagligen är det en bidragande orsak.

Jag blir aldrig supermätt utan skulle kunna lasta på rätt mycket mer. Egentligen är inte magen största problemet utan att jag ofta blir så mentalt orkeslös.
Kaffe gör mig segare och mer uppsvullen om jag tar det i anslutning till mat så det undviker jag numer.

cero
2015-07-27, 17:24
Överdos av kreatin kan ge diarré så kolla upp portionsanvisningarna.

Jag hade slutat helt med kaffet (koffein) och sett om det hjälpt. Ring sjukvårdsupplysningen på 1177 och beskriv dina symptom så får vi se vad de säger där.

shut teh face
2015-07-27, 17:35
Mycket kolhydrater i lunchen?

maqan
2015-07-27, 19:22
Det låter som om det är något i maten som du reagerar på. Man behöver inte ha en diagnostiserad födoämnesallergi för att reagera på mat. Vad brukar du äta till lunch?

Skön
2015-07-28, 20:28
Okej. Tror inte jag överdoserar kreatin. Bara för jag startade tråden så har magen mått rätt bra två dagar.
Det var lite samma visa idag igen efter lunchen dock. Åt potatis och fisk. Äter vanlig nyttig mat som jag alltid gjort. Vet inte om det är av betydelse men under samma tid är jag ständigt trött i magen och har ont i ryggen. Känns som jag tar ut all kraft i ryggen när jag jobbar.
Att magen typ skakar på minsta belastning och är trött kan det bero på att jag vart dålig i magen tro? Har kört väldigt mycket knäböj på sistone men vilat från det i 2 veckor snart men trött iaf. Något konstant buktryck? Typ fått päronform också. Äter inget "skit" (vet att man kan få att magen står ut då.

Får kolla med 1177.

Vinter
2015-07-28, 22:04
Okej. Tror inte jag överdoserar kreatin. Bara för jag startade tråden så har magen mått rätt bra två dagar.
Det var lite samma visa idag igen efter lunchen dock. Åt potatis och fisk. Äter vanlig nyttig mat som jag alltid gjort. Vet inte om det är av betydelse men under samma tid är jag ständigt trött i magen och har ont i ryggen. Känns som jag tar ut all kraft i ryggen när jag jobbar.
Att magen typ skakar på minsta belastning och är trött kan det bero på att jag vart dålig i magen tro? Har kört väldigt mycket knäböj på sistone men vilat från det i 2 veckor snart men trött iaf. Något konstant buktryck? Typ fått päronform också. Äter inget "skit" (vet att man kan få att magen står ut då.

Får kolla med 1177.

Du får testa förändra kosten. Dra ned på stärkelserik kost(potatis), byta mot fiberrik kost(bönor,ärtor). Behöver egentligen inte bara bero på kosten.

shut teh face
2015-07-29, 07:20
Du åt fisk skrev du, gör du ofta det?

Jag får ungefär samma symptom som dig ifall jag äter vit fisk som är tillagad för hårt, inga problem med fet fisk och inga problem med en bra tillagad vit fisk