handdator

Visa fullständig version : Kalori in, kalori ut funkar ej på mig?

ReXi
2015-07-27, 11:38
Hej!

Har deffat fem veckor men endast gått ner 2,1 kg?!

De fyra första veckorna låg jag på ca 1800 kalorier, men jag gick ner endast första veckan.
Därför la jag till 30 min cardio efter varje gympass och sänkte kcal-intaget med 200 kcal.
Jag väger mig varje måndag på morgonen efter toa besök, på samma ställe med samma våg. Jag har endast gått ner första veckan. Dock ökar jag i princip varje pass på gymmet, känns inte som jag är på deff när jag är i gymmet.

Jag kör 3-1-3, den dagen jag vilar äter jag runt 1100 kalorier. Dock brukar jag ha en fuskdag under helgen, vilket jag kanske borde ta bort?

Detta är vad jag äter under träningsdagarna, om jag ej tränar under dagen, så sänker jag kolhyratsintaget med 50g.

ALL mat vägs!

Innan träning:
Banan 100g
Protein shake

Efter träning:
500g potats
200g kycklingfile
En tomat
En gurka
En persika

Kvällsmål:
500g lidl kvarg
80g jordnötter

Sammanlagt
Protein: 160g
Kolhydrater: 150g
Fett: 50g
Kalorier: 1690

Kön: Man
Ålder: 21
Vikt: 84kg (81,9kg nu)
Längd: 175 cm

Vad är det för fel jag gör? Varför går jag ej ner i vikt?
Tacksam för alla svar!

abstract
2015-07-27, 11:48
Du har gått ner runt ett halvt kilo i veckan, MED ätardagar. Ganska normalt.
1. Fortsätt som du gör utan ätardagar så tar du det till nästa steg.
2. Nästa gång du stagnerar minskar du lite på maten/ökar lite på cardion.
3. Bit ihop.
4. Bit ihop.
5. Profit.

poppen11
2015-07-27, 12:06
Vad äter du på "fuskdagen"?

ReXi
2015-07-27, 12:21
Du har gått ner runt ett halvt kilo i veckan, MED ätardagar. Ganska normalt.
1. Fortsätt som du gör utan ätardagar så tar du det till nästa steg.
2. Nästa gång du stagnerar minskar du lite på maten/ökar lite på cardion.
3. Bit ihop.
4. Bit ihop.
5. Profit.
Men problemet är alltså att jag endast gick ner den första veckan, troligen endast vätska. Resten av veckorna har jag legat på samma vikt. Det hade varit en annan femma om jag gått ner 0.5kg per vecka, vilket jag ej gjort.

Vad äter du på "fuskdagen"?
Det jag inte äter under de andra dagarna. Chips, glass, ris, grillat, osv. Dock med måtta.

Beemel
2015-07-27, 12:32
Ingen viktminskning är linjär..
Har det gått 5 veckor har troligen vätskebalansen i kroppen normaliserats hyfsat så det du ser är troligen den verkliga viktminskningen.
Kalori in vs kalori ut stämmer alltid. Problemet är att det finns många x-faktorer för bedömmandet av energi ut. Aktivitetsnivå, ämnesomsättning, NEAT, hälsa, omgivningstemperatur etc etc.

Därför är det meningslöst att räkna ut sitt energibehov. Man får prova sig fram och justera allt eftersom. Sett över längre tid så går det allt som oftast att hitta ett mönster och en individuell balansnivå.

Beemel
2015-07-27, 12:35
Men problemet är alltså att jag endast gick ner den första veckan, troligen endast vätska. Resten av veckorna har jag legat på samma vikt. Det hade varit en annan femma om jag gått ner 0.5kg per vecka, vilket jag ej gjort.

Det jag inte äter under de andra dagarna. Chips, glass, ris, grillat, osv. Dock med måtta.

Men om vikten står på plus minus noll medan vätskan balanseras så måste ju någon annan vikt försvinna. Alltså har du ju gått ner i vikt även om den initial snabba viktminskningen beror på ändrad vätskebalans orsakad av omlagd kost.

Är det med måtta är det väl inte "fusk"??

Förstår inte heller varför du (och många andra) svälter er på vilodagarna.. det är ju då kroppen ska återhämta sig och byggas upp.

J.V
2015-07-27, 13:03
Det jag inte äter under de andra dagarna. Chips, glass, ris, grillat, osv. Dock med måtta.Du äter förmodligen mer än du tror, speciellt när du ligger så lågt alla andra dagar. På så där väldans lågt energiintag ska du definitivt gå ner om du inte kompenserar för det någon annan dag.

Även om det vore häftigt och så, så är du inte något undantag från fysikens lagar.

Gerdler
2015-07-27, 15:04
Jag tror inte du gör något fel. Vare sig jag försöker gå upp i vikt eller försöker gå ned i vikt så går det långsammare att bygga/bränna 1 kilo fett än vad energibalansen säger. Jag räknar extremt noggrant, varierar och kompenserar för kolhydratfyllnad, kör med kaliper, väger och skriver in morgonvikt i excelmall varje dag och det jag kommer fram till är att istället för att det krävs runt 7200-8000 kcal underskott/överskott för att bränna ett kilo fett eller för att bygga ett kilo fett (fettceller binder några procent vatten) så krävs det 10000-11000 kcal normalt.
Det kanske inte är så för alla, men min teori är att när jag går på 500 kcal underskott så regleras på olika sätt min förbränning ned kanske 100-150 kcal på en dag, och det omvända sker när jag går på lika mycket överskott. Det kanske är så att jag har lite lägre kroppstemperatur, är lite tröttare i skallen eller något liknande men det är inget jag märker så mycket av. Den här nedregleringen är på sin höjd 5-10% totala förbrukningen vid måttlig deff upplever jag.
Däremot ser jag väldigt ofta exempel på folk som mycket kraftigt överskattar sin basalmetabolism eller vad de förbränner under ett pass styrketräning, det finns ingen anledning att använda glädjemätare när man vill ha siffror att räkna på.

TL;DR
Energibalansen IN(mat,upptaget)= UT(förbränning)+ACKUMULATION(kroppsförändring) stämmer alltid, energi kan varken skapas eller förgöras, däremot så kanske inte UT-termen är HELT konstant när man ändrar IN-termen. Du kommer alltså gå ned i vikt, som du vill, fast något långsammare, och det gör inget.

Sheogorath
2015-07-27, 16:02
Att "energi-in" påverkar "energi-ut" är grundläggande kunskap kan jag tycka.

cero
2015-07-27, 16:13
Att en man på 85 KG inte går ned mer på 1.8K kcal är underligt. Jag är lika lång, väger 15 KG mindre och kan äta 3000-4000 kcal utan att gå upp i vikt. Dock har vissa naturligt låga energibalanser.

Uppskatta hur mycket du får i dig på din "fuskdag"?

Gerdler
2015-07-27, 16:20
Att "energi-in" påverkar "energi-ut" är grundläggande kunskap kan jag tycka.

Ja kanske det, bara en observation och något som kanske många glömmer.

cero
2015-07-27, 16:24
däremot så kanske inte UT-termen är HELT konstant när man ändrar IN-termen

Den kan t om ändras ganska mycket. När jag ökar intaget brukar min förbränning höjas rätt kraftigt, så det krävs typ +1500 kcal för att vikten ens ska börja röra på sig, medan vissa bara behöver +500.

F Ultra
2015-07-27, 19:33
Att en man på 85 KG inte går ned mer på 1.8K kcal är underligt. Jag är lika lång, väger 15 KG mindre och kan äta 3000-4000 kcal utan att gå upp i vikt. Dock har vissa naturligt låga energibalanser.

Fast nu går han ju troligen ner dock, precis som Bemeel skriver så om han tappade 2,1kg i vätska första veckan så är ju chansen stor att den vätskemängden kommit tillbaka i hans kropp vilket har dolt hans minskning i fettvävnad under de övriga fyra veckorna. Dvs vecka två gick han ner 0,5kg fett men upp 0,5kg vatten.

Men som de flesta andra redan skrivit så är en viktnedgång sällan linjär, vattenmängd, mängd i tarmar och fan och hans moster kan göra att vikten står still i ett par veckor för att sedan plötsligt bara rinna av, vissa veckor kan man gå upp för att sedan tappa dubbelt nästa osv.

Sheogorath
2015-07-27, 19:36
Ja kanske det, bara en observation och något som kanske många glömmer.

Yes, vi får sprida gospelet bäst vi kan. Hade fler förstått detta hade många sådana här frågor kunnat undvikas tror jag. Det andra som folk fortfarande verkar underskatta är hur lätt det är att "förstöra" en hel veckas dietande med en rejäl ätardag.

ReXi
2015-07-27, 22:01
Men om vikten står på plus minus noll medan vätskan balanseras så måste ju någon annan vikt försvinna. Alltså har du ju gått ner i vikt även om den initial snabba viktminskningen beror på ändrad vätskebalans orsakad av omlagd kost.

Är det med måtta är det väl inte "fusk"??

Förstår inte heller varför du (och många andra) svälter er på vilodagarna.. det är ju då kroppen ska återhämta sig och byggas upp.
I början låg jag på lika mycker kcal-intag på både träningsdag och vilodag. Men eftersom jag ej gick ner i vikt, så sänkte jag kcal-intaget på vilodagarna också.

Hade en fuskdag igår. Åt ca 400g kokt ris, 400g kyckling, tre näve chips, tre bitar chocklad (kvadratiska marabouchoklad), samt två bullar och två protein shake, två persikor, och sallad.

Vad kan det bli, 2600-3000 kalorier?

Dock väger jag mig på måndagarna, och har äterdag antingen lördag eller söndag. Kan detta vara orsaken till att vågen ej går ner?

Gerdler
2015-07-28, 00:54
Hade en fuskdag igår. Åt ca 400g kokt ris, 400g kyckling, tre näve chips, tre bitar chocklad (kvadratiska marabouchoklad), samt två bullar och två protein shake, två persikor, och sallad.

Vad kan det bli, 2600-3000 kalorier?

Dock väger jag mig på måndagarna, och har äterdag antingen lördag eller söndag. Kan detta vara orsaken till att vågen ej går ner?

Hur stora är dina nävar och dina bullar? :)
Var det 100g marabou choklad eller 200g ? bitarna är olika stora, har jag för mig. I vilket fall typ 40 kcal per bit i 200g chokladet.
Det kan vara allt från 2000 till 4000 kcal beroende på storleken på de där bullarna/nävarna/shakerna och innehållet i salladen. Det är bättre du räknar själv, det är du som har all infon. :)

Ska du följa gamla ultimate diet 2.0 lite grann, därifrån jag tror att det här konceptet med ätardagar kommit ifrån från början, så ska du se till att äta ditt käk efter ett helkroppspass eller åtminstone ett pass med många stora muskelgrupper.

När du har din ätardag i relation till din vägning ska ju helst vara konstant alternativt väg dig varje dag istället och medelvärda över en vecka.

poppen11
2015-07-28, 18:25
Vad säger spegeln?

Frantic
2015-07-28, 18:29
Väg dig varje dag. Att bara väga sig en gång i veckan kan vara rejält missvisande.

Vinter
2015-07-28, 18:40
Jag kikar inte så mycket på vågen längre, använder istället måttband. Kan väga lika mycket trots att jag tappat 2cm i midjemått. Äter jag mycket grönsaker och dricker mycket vatten blir vågen löjligt missvisande.
Så tipset är att använda ett måttband och notera de vanligaste klädmåtten(bröst, midja, stuss), där syns förändringarna tydligare.

Gerdler
2015-07-28, 18:57
Jag kikar inte så mycket på vågen längre, använder istället måttband. Kan väga lika mycket trots att jag tappat 2cm i midjemått. Äter jag mycket grönsaker och dricker mycket vatten blir vågen löjligt missvisande.
Så tipset är att använda ett måttband och notera de vanligaste klädmåtten(bröst, midja, stuss), där syns förändringarna tydligare.

Midjemåttet ändrar sig också ganska mycket med vad du äter och hur länge sedan sista målet. Och om måttet över bröstet ökar eller minskar hur vet du vad det är du lagt på dig eller blivit av med?

Väg dig varje morgon och kör med kaliper en gång i veckan eller nåt sånt istället.

Vinter
2015-07-28, 19:12
Midjemåttet ändrar sig också ganska mycket med vad du äter och hur länge sedan sista målet. Och om måttet över bröstet ökar eller minskar hur vet du vad det är du lagt på dig eller blivit av med?

Väg dig varje morgon och kör med kaliper en gång i veckan eller nåt sånt istället.

Mätning och vägning vid samma tidpunkt, nybajsad och innan man ätit en mastodont måltid. Kaliper är ett hett tips, men datan är ganska intetsägande om de inte förs in i en graf på 2-4 veckor för varje steg.

Annars är det som vanligt sunt förnuft, satsar man på att träna bröstvidd kan det vara bra att ha data på det, försöker man tappa några kilo med generell träning så visar mätningarna hur kroppen svarar på träningen.

Carcer
2015-07-28, 21:22
Prova att dieta utan fuskdag i 12 veckor och se om du inte får ett bra resultat då.

Gerdler
2015-07-30, 00:01
Mätning och vägning vid samma tidpunkt, nybajsad och innan man ätit en mastodont måltid. Kaliper är ett hett tips, men datan är ganska intetsägande om de inte förs in i en graf på 2-4 veckor för varje steg.

Precis kaliper är jättebra för att jämföra vecka för vecka eller månad för månad, men inte så bra för att ge exakta värden på ens kroppssammansättning. Men det är den bästa metoden för hemmabruk och den är bra mycket bättre än såna där billiga impedans-vågar som finns lite här och var.

Om man orkar så kan man säkert mäta sin volym i ett badkar och väga sig för en riktigt bra uppskattning men då behöver man troligen mäta sin lungvolym innan också om man inte tycker det är kul att hålla andan utan luft i lungorna.

Annars kan man betala för en DXA-scan.

cero
2015-07-31, 17:39
Även DEXA kan ha flera procentenheter felmarginal. :(