handdator

Visa fullständig version : Vilken bil att satsa på?

lofito
2015-07-24, 07:36
Hej,

Är ute efter en ny bil då jag och tjejen väntar barn. Vi behöver en kombi.
Jag letar efter en bil i prisklassen alltifrån 30-80 000 kr. Årsmodell från 2005 och framåt.

Den ska ju helst ha gått så lite mil som möjligt, men den ska främst vara prisvärd sett till kvalité och användning, dvs. att den är bra och inte strular
så ofta. Helt enkelt bra att köra med!

Då vi väntar barn behöver vi bra med utrymme där bak, det behöver inte vara jättestort, men rymligt.

Vilken bil bör jag satsa på? Varför?

Att tillägga: Vi bor redan central så vi använder inte bilen så ofta, men det blir mer användning nu av den då vi kommer att ha barn och åka lite mer, men fortfarande så kommer den inte att köras alltför mycket, ganska sparsamt ändå då vi bor centralt som sagt.

Diesel eller bensin? Hur ska jag tänka med allt? Har ni tips?

Dreas
2015-07-24, 07:44
Provkör lite olika bilar. Skoda är inte så dyra och kan ses som prisvärda. Passat. Personligen gillar jag Volvo och V70, främst pga. riktigt sköna säten.

Diesel kostar oftast lite mer i skatt, fördelen är att du har lite tryck i dom och att de drar lite mindre. Bor ni centralt och inte kör så ofta så kanske en automat är trevligt, dock lite dyrare.

Risken med äldre dieselbilar är att skatten blir märkbart högre än för en bensinare.

Skoda Octavia eller Superb tänker jag specifikt på för er.

Dreas
2015-07-24, 07:47
Problemet med stor och driftsäker bil och lågt miltal som inte är för gammal är priset. Hittar bilar i din prisklass men då ligger de flesta på 20 000+ i mil.

Dreas
2015-07-24, 07:49
En något äldre Passat: http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Passat_Sportline_TDI140_DRAG_61686623.h tm?ca=7&w=3

Automatare: http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Passat_2_0_TDI_Variant__170hk__61667182 .htm?ca=7&w=3

Vet ju inte vart du bor så du får bara exempel över hela landet. Problemet med Automatare är att de är dyrare i inköp och som jag förstått det så släpper de också ut lite mer, vilket ger en något högre skatt.

Starke75an
2015-07-24, 10:11
Köp inte automat på nått begagnat. När det krånglar, så kostar det.

J.V
2015-07-24, 10:18
Skoda Superb!

xcv
2015-07-24, 10:24
Köp en fin Toyoya, typ en Avensis. Båda mor och far kör nuförtiden en varsin toyota, och båda är överens om att de är de bästa bilköpen de någonsin gjort typ (ägt många bilar)

Sist sa besiktningsmannen att det knappt var någon idé att besikta morsans bil då "de här bilarna går aldrig sönder ändå".

r1kkie
2015-07-24, 10:26
Skulle satsa på en japsare.

xcv
2015-07-24, 10:26
http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Corolla_1_6_Kombi_61535501.htm?ca=11&w=3

Något i den här stilen kanske?

Starke75an
2015-07-24, 10:48
Kolla så det inte var dem modellen Toyota hade problem med motorn. Hög oljeförbrukning på nån modell kommer jag ihåg.

Knaz
2015-07-24, 13:22
Skoda Superb!

Måste hålla med, har en själv och är jävligt nöjd. Utrymme så det räcker och blir över.

HVR
2015-07-24, 15:36
Om du bor centralt och inte skall köra längre sträckor hade jag avrått från att köpa en diesel. Missförstå mig inte, jag kör själv diesel och det har många fördelar, men en nackdel är att partikelfiltret behöver hygglig temp för att fungera optimalt. Brukar ta runt 20 min att nå rätt arbetstemperatur. Kör man många korta sträckor hela tiden brukar partikelfiltret ta stryk och detta är inihelvetes dyrt att byta.

Skoda Oktavia kanske kan vara något? Ligger rätt i pris och har ju ryckt upp sig ganska bra på senare år. Annars tycker jag du skall ta en titt på ford focus kombi runt 2010. Rymlig kombi (utan att bli ett slagskepp a' V70/Superb/. Köpte min 2010 som gått 9000 mil med högsta utrustningsnivån för 65' vilket i min värld är ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

LillisJ
2015-07-24, 16:19
http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Corolla_1_6_Kombi_61535501.htm?ca=11&w=3

Något i den här stilen kanske?

Slå mig gärna på fingrarna men varför skulle man betala mer än 20000 för den där? Köper hellre en 08-09 passat för samma peng.

VikG
2015-07-24, 16:31
Slå mig gärna på fingrarna men varför skulle man betala mer än 20000 för den där? Köper hellre en 08-09 passat för samma peng.
Därför att det är låga mil givetvis. Dock är priset lite i överkant, 35 hade varit mer realistiskt. 20 är dock för lågt.

Dreas
2015-07-24, 17:15
Toyota har väl lite problem med rost? Iaf enligt en Avensisägare på jobbet. Hans andra eller tredje Avensis, samtliga hade lite problem med rost.

pragmatist
2015-07-24, 17:48
Pratar man med bilmekaniker så brukar de tämligen unisont rekommendera japaner, särskilt Toyota/Lexus. Mazda, Subaru och Honda är också bra. I statistiken är det bara Porsche som konkurrerar med japaner när det gäller tillförlitlighet.

Tycker man Avensis är tråkig (det är den) så är Honda Accord ett tips. Mazda 6 kan också vara bra, men de är inte så välisolerade (men det är inte Passat eller Skoda heller iofs).

Blue.plz
2015-07-24, 18:16
Pratar man med bilmekaniker så brukar de tämligen unisont rekommendera japaner, särskilt Toyota/Lexus. Mazda, Subaru och Honda är också bra. I statistiken är det bara Porsche som konkurrerar med japaner när det gäller tillförlitlighet.

Tycker man Avensis är tråkig (det är den) så är Honda Accord ett tips. Mazda 6 kan också vara bra, men de är inte så välisolerade (men det är inte Passat eller Skoda heller iofs).

Stämmer det också för äldre bilar (mer än några enstaka år)? De jag känner föredrar starkt tyska, men ofta gäller det då 5-10 år gamla modeller.

Arf Pingvin
2015-07-24, 18:19
Toyota och Subaru är aldrig fel. Folk gillar tyska bilar för de är byggda ungefär för svenskar, långa avstånd, dåliga vägar, fullvuxna människor. Men hållbarhet är japaner överlägsna.

KlopFer
2015-07-24, 19:04
Toyota Avensis är ju klassiskt familjebil.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Toyota_Avensis_Combi_D4-D_Facelift_Marlingrau.JPG

Sparven från Minsk
2015-07-25, 07:46
Är i samma sits typ, tittar på familjebil.

Sambon är dock väldigt insnöad på volvo då hennes familj alltid haft det.

Men utifrån tråden verkar allmän rekommendation vara Subaru, Japanskt eller Skoda. De verkar vara mindre strul med dessa bilar samt mer bil för billig peng?

shut teh face
2015-07-25, 07:50

Men utifrån tråden verkar allmän rekommendation vara Subaru, Japanskt eller Skoda. De verkar vara mindre strul med dessa bilar samt mer bil för billig peng?
Mjo fast Subaru är ju inte direkt billiga tycker jag. Du betalar ju typ lika mycket för en Subaru som en begagnad BMW känns det som ibland.

Volvo är det nog inge fel på men de ligger oftast högre i pris än ex Skoda, finns det något som talar för det egentligen?

Dreas
2015-07-25, 08:02
Mjo fast Subaru är ju inte direkt billiga tycker jag. Du betalar ju typ lika mycket för en Subaru som en begagnad BMW känns det som ibland.

Volvo är det nog inge fel på men de ligger oftast högre i pris än ex Skoda, finns det något som talar för det egentligen?Bättre säten, mindre rost. Testkör en V70 D3 my11 eller D4 my12 och framåt. Känns mer Premium än Passat i samma prisklass och nivå, och Skoda ligger ju under Passaten, eller ja, det är iaf tanken.

Var helt inställd på Passat men det ändrade sig rätt fort när vi började provköra. V70 är väl Sveriges vanligaste bil?

Knaz
2015-07-25, 13:21
Jag kollade på V70, passat, avensis och superb när jag letade familjebil och valet var ganska enkelt när man väl fick se alla. Superben har så mycket utrymme så det räcker och blir över.

Dreas
2015-07-25, 13:52
Jag kollade på V70, passat, avensis och superb när jag letade familjebil och valet var ganska enkelt när man väl fick se alla. Superben har så mycket utrymme så det räcker och blir över.Jag hoppas att du provkörde alla också? Superben har nog störst utrymme som du säger.

Knaz
2015-07-25, 15:03
Jag hoppas att du provkörde alla också? Superben har nog störst utrymme som du säger.

Tanken var att göra det men sedan dök det upp ett erbjudande jag var tvungen att ta.

Vet att V70 är sköna att köra, min bror hade en passat men avrådde mig från den. Avensis har jag inte ens åkt i. Men för mig var utrymme prio ett. Superben är skön att köra och inte allt för tråkig med 170 hk turbo diesel och fyrhjulsdrift.

pragmatist
2015-07-25, 16:17

Hållbarhet är inte allt här i världen. Volvo V70 har klar fördel när det gäller komfort framför Skoda och japaner. Skönare stolar, bättre ljudisolering, mindre stötig fjädring (i alla fall om man undviker sportchassi och fälgar över 17 tum). Med tanke på hur asfalten ser ut på många vägar i Sverige så är det ganska viktiga saker.

VikG
2015-07-25, 16:23
Har kört en 2014 års v70 med d3 motorn, och tycker faktiskt inte att den är vidare komfortabel alls? Stolarna är sämst, stenhårda. Däremot är motorn väldigt snål

Dreas
2015-07-25, 17:38
Tanken var att göra det men sedan dök det upp ett erbjudande jag var tvungen att ta.

Vet att V70 är sköna att köra, min bror hade en passat men avrådde mig från den. Avensis har jag inte ens åkt i. Men för mig var utrymme prio ett. Superben är skön att köra och inte allt för tråkig med 170 hk turbo diesel och fyrhjulsdrift.170hk tar man sig fram rätt bra med då det är diesel :)

Har kört en 2014 års v70 med d3 motorn, och tycker faktiskt inte att den är vidare komfortabel alls? Stolarna är sämst, stenhårda. Däremot är motorn väldigt snålD3 2014 har vad, 136hk? Lite i svagaste laget kanske. Vet inte hur 2014 är i komforten, kan dock inte tänka mig att de är sämre än tidigare årsmodeller. Halvskinn? Vi har olika rumpor gissar jag på. Eller så behövde stolen justeras.

Yes
2015-07-25, 17:52
Avensis ser jag som ett av de förnuftigaste valen. Jag skulle säga att komforten är rätt lik Passat (förutom att Avensis är tystare), utrymmet är bra och det är en av de mest driftsäkra bilar du kan hitta - särskilt begagnat. Nackdelen är att den är pensionärstråkig.

Européerna har tveksam kvalitet men känns i regel mer påkostade.

V70 är en pansarvagnskryssare med mycket god komfort. Spenderade två veckor i en sprillans V70 D4 när jag bilade runt i Europa med två polare. Knappast en bil du har roligt med på slingriga alpvägar, men trivs bra i vänsterfil på autobahn. Volvo är dock dyra och knappast befriade från problem (dock tror jag de klarar sig bättre än motsvarande européer).

Dreas
2015-07-25, 18:20
När vi köpte vår v70 låg Passat i samma prisklass. Så begagnade är dom inte jättedyra sett till nypris. Dock över ts prisnivå. Avensis eller Superb röstar jag på.

Men hur är det med rosten på dom?

Knaz
2015-07-25, 18:45
170hk tar man sig fram rätt bra med då det är diesel :)

Det gör man. Oftast behöver man inte ens växla ner från 6an för att göra en omkörning :)

Läste runt mycket när jag letade bil och de flesta rekommenderade superb. Ska nog mycket till om jag ska byta modell när det är dags för bilbyte.

awesomooo
2015-07-25, 18:56
Skulle också ta en Japanare om jag köpte bil i den prisklassen. Jag lånade en kompis Skoda Octavia och den hade en urusel växellåda samt kupeljud som man nästan blev döv av.

Yes
2015-07-25, 19:00
När vi köpte vår v70 låg Passat i samma prisklass. Så begagnade är dom inte jättedyra sett till nypris. Dock över ts prisnivå. Avensis eller Superb röstar jag på.

Men hur är det med rosten på dom?
Toyota har varit upp och ner genom åren vad gäller rostskydd. Där kan det vara bra att kolla vilka som varit bra respektive dåliga. Jag minns tyvärr inte på rak arm.