handdator

Visa fullständig version : Tips på val av kedja till hänge!

Kreuzheben
2015-07-23, 12:53
Hej,

Där det finns träningsfolk finns det säkert någon expert på kedjor till diverse smycken!

Jag har ett litet smycke som jag fått av en gammal vän, något som jag alltid har runt halsen.

Svettas dock som en gris vid träning och varmt väder och detta har visat sig vara ett problem med de kedjorna jag köpt, de brukar bli riktigt fula och missfärgade efter några månader, de som är pläterade färgar ju även av sig på huden.

Tänkte nu köpa mig en lite mer rejäl kedja, men finns det något bra material som man inte får dessa problem med när det utsätts för kontakt med hud och svett?

Rostfritt har jag testat, men den blev ändå ful och missfärgad.
(guld är inte aktuellt, men annars så går allt)

J.V
2015-07-23, 12:55
Antar att du testat rengöra de tidigare kedjorna? Brukar gå ganska bra.

Kreuzheben
2015-07-23, 12:59
Antar att du testat rengöra de tidigare kedjorna? Brukar gå ganska bra.

Japp, testat och det hjälpte tyvärr inte.
Materialet blir lite mer åt det gula hållet färgmässigt efter ett tag.

Mental
2015-07-23, 13:04
Platina?

Anton Fräs
2015-07-23, 13:33
Vanligt silver?

Kreuzheben
2015-07-23, 14:32
Platina?

Vanligt silver?

Fint, två alternativ!

Dessa bör väl inte vara något som missfärgas eller liknande pga svett och dagligt bruk?

einmalk
2015-07-23, 17:16
Fint, två alternativ!

Dessa bör väl inte vara något som missfärgas eller liknande pga svett och dagligt bruk?

Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en silverkedja då det oxiderar av syre samt av svett osv.

En kedja i platina är väldigt ovanligt samt kostar betydligt mer än guld.

Har du testat en rostfri kedja av bra kvalité, dvs bra metall? Har aldrig varit med om att en rostfri kedja har missfärgat sig.

Alternativet är en silverkedja som är rhodinerad (ytbehandlad med Rhodium). Nackdelen med en ytbehandlad kedja är att du kommer slita bort behandlingen relativt fort.

Spiffy
2015-07-23, 17:45
Har du en kedja i rostfritt så kan du göra rent den med oxalsyra. Bara lägga den i blöt ett par timmar. Gäller att det är rostfritt och inte något blandat skräp dock.