Visa fullständig version : Köpa papegoja.
Hej! Har länge varit faschinerad utav papegojor. Kommer garanterat köpa en. Har dock inte gjort en större undersökning. Vet ni var man kan köpa dem, ungefärliga priser och om ni har någon spec info om någon art skulle det vara kul att veta :)
Mvh
Xtreme-G
2015-07-21, 23:05
Nu vet jag inte hur allvarligt du kollat upp detta men det låter tyvärr inte så seriöst. Börja med att göra en större undersökning. En som jag har pratat med som har två papegojor säger att det är ungefär som att ha en treårig som lever väldigt länge.
Nu vet jag inte hur allvarligt du kollat upp detta men det låter tyvärr inte så seriöst. Börja med att göra en större undersökning. En som jag har pratat med som har två papegojor säger att det är ungefär som att ha en treårig som lever väldigt länge.
Har inte kollat upp det så allvarligt än, men haft i tanken väldigt länge att skaffa en. Tråkigt att det låter oseriöst för din del.
Vad för typ av papegoja snackar vi här? Dom större typerna som är beryktade talare (Typ african grey) lever i upp till 90 år. Överlag så är papegojor väldigt långlivade och temperamentsfulla husdjur.
Är du så stabil och redo vid 25 års ålder?
Vad för typ av papegoja snackar vi här? Dom större typerna som är beryktade talare (Typ african grey) lever i upp till 90 år. Överlag så är papegojor väldigt långlivade och temperamentsfulla husdjur.
Är du så stabil och redo vid 25 års ålder?
Eftersom jag inte är så kunnig angående djuret och arterna så vet jag inte exakt. Har inte kollat upp jättemycket än, därför jag frågar här. Däremot så är jag en social person som gillar sociala djur, som papegojan så jag vet att jag kommer kunna hantera den, vi är 3 till i familjen så det blir inga problem. Har tid till att ta hand om den och känner att den passar mig som person.
Detta var dock inte min fråga, min fråga var mer vart jag kan inskaffa mig papegojor. Mvh
Exotiska fåglar ska inte sitta i en bur, otroligt sorgligt. Enda anledningen att ha en papegoja är att "adoptera" en från någon form av räddningscenter. Men att köpa en papegoja från uppfödare eller insmugglad som ska sitta vingklippt instängd inomhus eller i någon form av bur är sorgligt. Dessutom är det som ovan påpekat ett livstidsansvar då de kan bli lika gamla som människor.
filmjölk
2015-07-22, 07:39
I en helt jäkla vanlig zooaffär. Priset vet jag inte.
Min bild av det från vänner som har ett par stycken är att det är en 24/7 aktivitet som styr tillvaron ganska mycket. Dessutom vaknar de kl 7 och börjar skrika vilket sen kommer igen då och då under dagen :D
Min bild av det från vänner som har ett par stycken är att det är en 24/7 aktivitet som styr tillvaron ganska mycket. Dessutom vaknar de kl 7 och börjar skrika vilket sen kommer igen då och då under dagen :D
Jag har en släkting som haft en grå jack i 40år. Den sitter alltid och skriker "deee eee middaaaaaa!" *visslar och därefter upprepar diverse meningar hela dagarna.
http://www.sverigestamfagel.se/Index2-2.htm?/Artiklar/KopaFagel/KopaFagel.htm
Fyfan, verkar ju värre än att få trillingar. :D
En stor papegoja kräver mycket tid, mer tid än en hund kräver. Får den inte den tiden den kräver, mår den mycket dåligt vilket kan få förödande konsekvenser så som fjäderplockning och en skrikig fågel som inte går att hålla inomhus. Detta gäller framför allt om man har en ensam fågel.
Har man två fåglar blir de inte lika beroende av dig, framför allt om de bildar ett par, men man får inte glömma bort att de tar mycket tid ändå. Många gånger ser de fortfarande dig som sin partner och vill vara med överallt.
En stor papegoja har enorma röstresurser och kan lätt höras flera våningar i ett hyreshus. De mindre fåglarna har en betydligt lägre ljudnivå vilket är mycket lättare att stå ut med.
Väljer man att skaffa en fågel med stora röstresurser kan det vara en god idé att tala med grannar och hyresvärden. Vi har tyvärr allt för många erfarenheter av fågelägare som måste sälja sina fåglar på grund av att grannarna klagar, vilket har lett till varningar från hyresvärden.
Och dyrt:
En stor papegoja kräver en mycket stor bur vilket oftast är mycket kostsamt. Man brukar säga att buren kostar åtminstone lika mycket som fågeln i inköp. Köper man en papegoja för 8000 kronor, får man räkna med att buren kostar lika mycket. En mindre fågel kräver en mindre bur, vilket gör att det blir inte lika kostsamt. Det är också lättare att bygga en bur själv till mindre fåglar. Det går att använda tunnare nät och göra en stomme av trä vilket inte går till större fåglar som biter sönder stomme och nät.
Vi vill påpeka att från och med den 1:a juli 2007 gäller Djurskyddsmyndighetens rekommendationer angående burstorlekar även för privatpersoner. Vi rekommenderar därför att man redan vid inköpet följer deras krav. Detta är en självklarhet för fågelns bästa!
Anton Fräs
2015-07-22, 10:14
Att ha burfågel verkar även innebära en ökad risk för lungcancer..
King Grub
2015-07-22, 10:25
Min pappa hade en papegoja. Den skrek "Pumpa läns!" så fort man kom i närheten.
MasterChief
2015-07-22, 10:25
Mina kusiner skaffade en Kakadua på 80-talet och herrejesus vad de ångrade sig snabbt. Det behövdes inte mycket för att den skulle få en helknäpp och skrek...och det är seriöst det absolut värsta ljud man kan tänka sig; overkligt högt. De skänkte den till Skansen efter några månader; och då hade de säkert lagt ner 20000kr på det.
Så mitt tips till TS är att läsa på ordentligt och kanske ta kontakt med några som äger papegojor!
filmjölk
2015-07-22, 10:28
Att ha burfågel verkar även innebära en ökad risk för lungcancer..
De största vurmarna för burfåglar är excentriska ensamstående damer som kedjeröker inomhus. Så det kanske är människan som gillar fåglar och inte fåglarna som höjer risken?
King Grub
2015-07-22, 10:31
Cancerrisken är oberoende av andra faktorer som rökning.
In addition to the risk of lung cancer imposed by smoking, passive smoking, and occupational exposure to carcinogens, an increased relative risk of 2.14 (95% confidence interval 1.35 to 3.40) was found among people exposed to pet birds.
BMJ. 1992 Oct 24; 305(6860): 986–989.
filmjölk
2015-07-22, 10:36
Cancerrisken är oberoende av andra faktorer som rökning.
BMJ. 1992 Oct 24; 305(6860): 986–989.
Ok:) (Lite coolt att du kan hiva upp en studie om precis vad som helst inom en minut:D) Finns samma data på hundägare?
King Grub
2015-07-22, 10:39
Bara om man blir utsatt av passiv rökning efter att ha lärt hunden att röka.
MasterChief
2015-07-22, 10:41
Bara om man blir utsatt av passiv rökning efter att ha lärt hunden att röka.
http://poolhouse.s3.amazonaws.com/blog-assets-two/2015/01/smoking-dog-2.jpg
Hahaha sköna svar här! . Visste inte att dem krävde så mycket tid som det sägs här, det gäller verkligen att tänka efter ordentligt innan man köper en. Men jag har studierat djuret lite ändå, och t.ex en papegoja passar mig mer än t.ex en katt, hund, kanin o.s.v. När jag har tillräckligt med tid så blir det papegoja.
Det jag gillar mest är att dem är sociala, dem kan komma med överallt och är lätta att bära med sig. :D
Visst, men det är inte alltid som dom vill komma med överallt, eller bäras, eller bli rörd av någon annan än ägaren. Det är som sagt en individ, inte en prydnadssak.
Du får väl börja med en parakit eller nåt. Just nu låter du lite som nån som vill ha en extremt svår hund bara för att de sett den på bild nånstans. Jag själv ville ha nilvaraner när jag var yngre. Jag fick arbeta mig upp, gick från salamander till leopardgeckos till grön leguan till stäppvaran innan studier kom emellan mina herpetologiska intressen.
Anton Fräs
2015-07-22, 12:01
visst, men det är inte alltid som dom vill komma med överallt, eller bäras, eller bli rörd av någon annan än ägaren. Det är som sagt en individ, inte en prydnadssak.
+1
Visst, men det är inte alltid som dom vill komma med överallt, eller bäras, eller bli rörd av någon annan än ägaren. Det är som sagt en individ, inte en prydnadssak.
Tro fan de kan följa med överallt om de är vingklippta. Det är fan som att klippa av benen på en hund :(
https://studentswithbirds.wordpress.com/2013/03/08/parrots-for-beginners/
Bra.länk
http://mytoos.com/main.shtml
Med andra ord är Xarizma inte tillräckligt påläst ännu.
Självklart kommer jag leta studier, söka upp så mycket info jag kan o.s.v innan jag skaffar mig en papegoja, att skriva och fråga här var 1 steg.
Rahf ; Självklart, ser inget problem med det, då anpassar jag mig efter det, inte så svårt direkt. För mig är det viktigaste att det är ett socialt djur, vi är 3 till i familjen så tid finns.
timoat ; Jag har haft fåglar förut, jag kan i alla fall lite. Tack för länkarna också! :)
----
Funderar på att skaffa en i September - Oktober någonting, så jag har tid att studera.
King Grub
2015-07-22, 17:17
Jag rekommenderar att du skaffar en dront i stället.
Tsubodai
2015-07-22, 20:10
Nymfparakit eller undelat kan vara lämplig fågel att börja med. Är mer svårskött än en katt men lättare än en hund. Alla sorters papegojor gillar dock skarpt att bita på saker. Så var bered på att det kan bli märken på papper, möbler mm
Jag har haft en nymfparakit. Väldigt trevlig fågel, han hade ett ordförråd på 4 ord. Om han lärde sig ett nytt glömde han bort ett av de gamla. Flög till mig när jag ropade på han när man hade han utanför buren. Hade även lite lätt örsnibbsfobi och var rätt snabb på att börja hugga efter dem
Rekommenderar även TS att kolla på dessa kanaler på tuben. Båda är riktigt bra på hur man tränar en papegoja
C7ovf4th61o
vw3xzzZH2HE
Jag hade väldigt gärna ägt en skata eller korp sen när man har stort hus och tomt i framtiden. Skator får man ju dock inte ha då de finns vilda i Sverige, men korpar får man importera.
Tsubodai
2015-07-22, 20:37
Jag hade väldigt gärna ägt en skata eller korp sen när man har stort hus och tomt i framtiden. Skator får man ju dock inte ha då de finns vilda i Sverige, men korpar får man importera.
Kråkfåglar kan vara krångla att ha som husdjur rent beteendemässigt
izpdLM4VOfY
Men om du har skator i närhet där du bor. Så går de att få vilda skator relativt tama med rätt insats. Om man börjar mata föräldrafåglarna 2-4 veckor innan ungarna lämnar boet och inte skrämmer dem under denna tid kommer de vara hyffsat orädda när ungarna har lämnat boet. Ungfåglarna är ännu mer orädda då så om man fortsätter med proceduren kan de bli i princip tama. Kråkfåglar kan även skilja på olika personer så att de är orädda mot dig men försiktiga med andra
Kråkfåglar kan vara krångla att ha som husdjur rent beteendemässigt
izpdLM4VOfY
Men om du har skator i närhet där du bor. Så går de att få vilda skator relativt tama med rätt insats. Om man börjar mata föräldrafåglarna 2-4 veckor innan ungarna lämnar boet och inte skrämmer dem under denna tid kommer de vara hyffsat orädda när ungarna har lämnat boet. Ungfåglarna är ännu mer orädda då så om man fortsätter med proceduren kan de bli i princip tama. Kråkfåglar kan även skilja på olika personer så att de är orädda mot dig men försiktiga med andra
Har faktiskt gjort detta under sommaren! Har två vuxna skator med en unge från förra året som nu har tagit hit två skatungar. Riktigt trevligt. De kommer förbi varje dag och utforskar vattenkannor, krukor m.m. De flyger iväg när man kommer inom ett par meter men är för det mesta ganska orädda.
Tsubodai
2015-07-22, 20:52
Har faktiskt gjort detta under sommaren! Har två vuxna skator med en unge från förra året som nu har tagit hit två skatungar. Riktigt trevligt. De kommer förbi varje dag och utforskar vattenkannor, krukor m.m. De flyger iväg när man kommer inom ett par meter men är för det mesta ganska orädda.
Om jag vore du skulle jag prova med att lägga ut lite mat på en rad som är 2-3m lång och sätta mig och vänta. Om man gör det regelbundet så borde de komma rätt nära om ett tag
Jag har matat några vilda kråkor själv och några av ungarna är rätt orädda
Varför vill man ha skator och kråkor som husdjur eller locka till sitt hus? Känns ungefär som att lägga fram ost åt kloakråttorna o börja gulla med dom.
Varför vill man ha skator och kråkor som husdjur eller locka till sitt hus? Känns ungefär som att lägga fram ost åt kloakråttorna o börja gulla med dom.
Kråkfåglar är intressanta djur med hög intelligens, varför skulle man inte uppskatta att få observera dessa djur i sin närhet? Skulle efter viss eftertanke nog inte vilja ha sådana fåglar i mitt hem men det skulle vara rätt trevligt att ha dem i trädgården halvtama.
Anton Fräs
2015-07-22, 21:41
Kråkfåglar är intressanta djur med hög intelligens, varför skulle man inte uppskatta att få observera dessa djur i sin närhet? Skulle efter viss eftertanke nog inte vilja ha sådana fåglar i mitt hem men det skulle vara rätt trevligt att ha dem i trädgården halvtama.
Det är galet fascinerande hur intelligenta dom är, finns ett avsnitt på TED om jag inte missminner mig
Ok mitt okunniga sinne tänker att korpar är intelligenta och stolta djur medan skator och kråkor klumpas ihop med kajor och feta stadsduvor i gruppen orena ,dumma och smått motbjudande fäderfän.
delta_mats
2015-07-22, 22:06
Korpar finns ju också vilda i Sverige. Eller missförstod jag något?
Kråkfåglar hör väl till dom smartaste fåglarna överhuvudtaget, helt klart coola djur.
Kråkfåglar hör väl till dom smartaste fåglarna överhuvudtaget, helt klart coola djur.
Jag har aldrig sett en korp i Sverige. Däremot ett otal gråsvarta kråkor och vitsvarta skator. Alla grymt intelligenta (med undantag av ungfåglarna).
Agitator
2015-07-23, 00:06
Att ha papegoja är krävande. Polaren hade en Jako några år, från bebis till fullvuxen. Konstant uppvaktad.
Fåglar lever länge också, och inte många vill vara fågelvakt när man ska på semester. Har andra i släkten som haft fåglar.
TlzT1vzUZUY
delta_mats
2015-07-23, 00:12
Jag har aldrig sett en korp i Sverige. Däremot ett otal gråsvarta kråkor och vitsvarta skator. Alla grymt intelligenta (med undantag av ungfåglarna).
Finns väldigt gott om korpar i Sverige. De håller däremot inte till runt städerna på samma vis som kråkor, kajor etc.
Jag hade en tam kaja när jag var yngre! Den kom och satte sig på min axel så fort jag var ute på tomten :hbang: Väldigt intelligent fågel vad jag minns. Tyvärr inte så rädd för katter så den förvandlades till en hög med fjädrar efter några veckor. Senare fick jag höra att det var en gubbe i närheten som hade fött upp fåglar av olika slag och när han dog så hade fåglarna släppts i det fria, antagligen en av hans fåglar som var lite ensam.
On topic: Instämmer med tidigare inlägg, många fåglar tar upp mycket tid och lever länge. Tänk först, köpa sen är nog en bra taktik.
Precis, men vad jag har förstått för man inte äga svenska korpar, man får däremot importera dem från andra länder, antar att det är med något särskilt tillstånd dock.
Precis, men vad jag har förstått för man inte äga svenska korpar, man får däremot importera dem från andra länder, antar att det är med något särskilt tillstånd dock.
Som tur är så är det ganska hårt reglerat
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/faglar.4.2b43ae8f11f64797377800038.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.