handdator

Visa fullständig version : Någon som har erfarenhet av andrahandsuthyrning?

Vattenflaska
2015-07-21, 17:05
Ett riktigt långskott att posta här, men gör ett försök =)

Jag och sambon ska flytta söderut ca två år pga. studier och arbete.

Vi ska då hyra ut vår lägenhet i andrahand (hyresrätt) under denna tid (tidsbestämt hyresavtal på 22månader), lägenheten är möblerad, vi har hittat hyresgäster som även blivit godkända av vår hyresvärd.

Håller nu på att göra iordning ett kontrakt för detta och har ett par funderingar som någon kanske kan besvara. (det finns färdiga mallar på dessa avtal, använder i stort sett samma som hyresgästföreningen har med några små justeringar).

Har ett par saker som jag skulle vilja få med i kontraktet.

Dels vill jag att vi som hyr ut ska ha möjlighet att säga upp kontraktet innan den tidsbestämda perioden löper ut.
Räcker det att skriva i kontraktet ex. uthyres fr.o.m. 2015-08-01 dock längst t.o.m. 2017-06-01 för att vi ska få säga upp hyresgästen innan slutdatum?
Skriver man t.o.m. ett visst datum så har jag förstått att andrahandshyresgästen har rätt att hyra till det datumet står i kontraktet.
Det är väldigt osannolikt att vi kommer flytta tillbaka innan denna tid, men för att säkra upp så vill vi ha möjlighet att få flytta tillbaka tidigare.

Eller hur bör man formulera sig? Håller det rent juridiskt att skriva "dock längst t.o.m. datum" istället för "t.o.m. datum" för att möjliggöra en uppsägning från vår sida tidigare?

Eller bör man formulera sig på annat sätt? Skriva in det under "övriga hyresvillkor"?, hur ska vi då formulera oss?

En annan fundering gäller depositionen. Vi ska ta en månads deposition som säkerhet, dels mot ev. skador på lägenheten, möbler slutbesiktning av städ och liknande, även som säkerhet så att hyran alltid kan betalas i tid.
Ifall det nu skulle visa sig att hyresgästen missköter sig, stör grannar och tillslut blir vräkt (förhoppningsvis väldigt osannolikt då hyresgästerna hade goda referenser), hur bör man då formulera sig så att vi inte behöver betala tillbaka depositionen, eller är detta så pass självklart att det är på detta vis att det inte behöver skrivas in i kontraktet? Depositionen ska alltså här även fungera som säkerhet vid vräkning och betala hyran och det extra arbete som en vräkning medför, tills dess att en ny hyresgäst är godkänd av hyresvärd och kan flytta in.

Vi ska även avtala bort besittningsskyddet, här är det väl bara att använda den färdiga mall som finns på nätet.

Andrahandshyresgästen har varken möjlighet att vara här på tillträdesdagen, dem har heller ingen möjlighet att se lägenheten innan tillträdesdagen, tyvärr så har dem ingen bekant som kan vara här och ta emot nycklar, se så flyttstädning är ordentligt gjort etc. Hur bör man formulera sig så att det står tydligt att andrahandshyresgästen är fullt införstådd med detta/accepterar detta? (nu kommer detta såklart inte vara något problem runt ex. flyttstädning och liknande), men bara så att andrahandshyresgästen inte kan komma två veckor efter tillträdesdagen och kräva att vi ska betala städning eller liknande?

Vi kommer att fotografera möbler och så som "bevis".

Är det någon som hyrt ut sin bostad i andrahand, något speciellt man bör tänka på rent rent generellt vid kontraktsutformning och uthyrning?

tlk
2015-07-21, 17:13
How about en "Uppsägning av hyreskontraktet kan ske tidigare än 2017-06-01 med X månader(s) varsel" ?

Lite svårare det där andra med den sena inflytten för normalt så vill man väl gärna ha någon form av protokoll på hur saker ser ut när man flyttar in som man liksom skriver under på. T.ex. med bilder och så då med.

J.V
2015-07-21, 17:20
"Jag som tillträdande accepterar lägenheten i det skick den är, det är mitt ansvar att granska den och påpeka eventuella brister/fel innan jag flyttar in." Ungefär i den stilen har det stått varje gång jag har hyrt i andrahand när det gäller skicket på lägenheten.

Jag har däremot inget att komma med när det gäller uthyrningen, jag har bara erfarenhet av att hyra själv.

edit: eftersom fastighetsägaren är ok med att ni hyr ut i andrahand bör väl kanske de kunna hjälpa med kontraktet, även om det är punkter ni själv vill lägga till? Även om det är du som står på kontraktet egentligen lär väl även i fastighetsägarens intresse att det inte flyttar in dårar som kommer ställa till med oreda.

Vattenflaska
2015-07-21, 17:47
Tack för svar, det var bra formuleringar. Skriver man så, då är det ju onekligen andrahandshyresgästens ansvar att granska lägenheten innan/vid tillträdesdatumet.

tlk: ska man då lägga till detta under övriga villkor?

Först skriva ex. uthyres fr.o.m. 2015-08-01 dock längst t.o.m. 2017-06-01. Sedan så lägger man till det du skrev under övriga hyresvillkor?

Håller det rent juridiskt? Vore toppen isåfall.

Absolut, det är nog i allas intressen att det inte är några dårar som flyttar in =)

blondyz
2015-07-21, 17:55
Vad jag vet fungerar väl uppsägningstid?

Vederbörande tillåts hyra lägenhet x fr.o.m. xx-xx-xx, med en månads uppsägningstid. Dock längst t.om. xx-xx-xx om inte ny överenskommelse träffas inom hyresperioden.

Uppsägningstiden kan ni ju bestämma.. Säkerhet iom att ni får längre tid på er att hitta ny hyresgäst om denna vill säga upp kontraktet, och säkerhet för hyresgästen.

Vattenflaska
2015-07-21, 17:59
om man läser på:
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyrestid-och-uppsagningstid/

Där har dem ett exempel med "anna och karin".

"Kan Anna säga upp Karin när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid?

Den avtalsrättsliga utgångspunkten är att både förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen är bundna under hela avtalstiden. Anna kan alltså inte säga upp avtalet till en tidigare dag än hyrestidens utgång, om hon till exempel skulle avbryta sina studier tidigare än planerat."

Det jag klurar på är helt enkelt hur man juridiskt riktigt formulerar sig så att man som förstahandshyresgäst kan ha möjlighet att säga upp avtalet innan slutdatum.

Vattenflaska
2015-07-21, 18:03
av vad jag har läst så kan man inte avtala bort uppsägningtiden till hyresgästens nackdel, den är alltid 3månader ifall jag som uthyrare vill säga upp andrahandshyresgästen. Vi kan dock avtala att hyresgästen har 1månads uppsägningstid, hyresgästen kan då säga upp med en månad, men som hyresvärd så är det tre månader ändå.
Dem tog även upp detta i länken jag bifogade tidigare.

Obs. detta gäller vid uthyrning över 10månader (tror jag det var). Andra regler vid kortare uthyrningsperiod.

blondyz
2015-07-21, 18:09
av vad jag har läst så kan man inte avtala bort uppsägningtiden till hyresgästens nackdel, den är alltid 3månader ifall jag som uthyrare vill säga upp andrahandshyresgästen. Vi kan dock avtala att hyresgästen har 1månads uppsägningstid, hyresgästen kan då säga upp med en månad, men som hyresvärd så är det tre månader ändå.
Dem tog även upp detta i länken jag bifogade tidigare.

Obs. detta gäller vid uthyrning över 10månader (tror jag det var). Andra regler vid kortare uthyrningsperiod.

Aha.. Jag kommer knappt ihåg hur vi har gjort när vi hyrde ut. Visserligen bostadsrätt vi hyrt ut, men borde väl vara samma.

Kör på 3 månaders uppsägningstid då? Då kan ni ju säga upp det när som, och flytta hem igen efter 3 månader.

Vattenflaska
2015-07-21, 18:22
Det är lite andra (generösare) regler när man hyr ut bostadsrätt ifall jag förstått det rätt.

Problemet är att ifall vi avtalat om att hyra ut lägenheten under en viss tid från datum x till datum y, så har andrahandshyresgästen rätt att hyra till datum y, oavsett ifall vi säger upp andrahandshyresgästen innan detta datum. Det verkar inte spela någon roll, det är därför jag vill skriva in i avtalet att jag som uthyrare ska ha möjlighet att säga upp hyresgästen med tre månader även innan slutdatumet. Detta skulle kunna vara ett tänkbart scenario ex. ifall jag skulle läsa klart studierna på tre terminer istället för fyra och vill flytta tillbaka då.

blondyz
2015-07-21, 19:05
Jo, så är det ju rimligtvis. Har ni ingått ett avtal om att vederbörande får hyra en period, utan förbehåll så får ni hålla er till det. Det är därför jag tänkte att ni kunde lägga till uppsägningstid, som då blir ett slags förbehåll för er båda. Det kan naturligtvis ske saker som medför att någon av parterna önskar säga upp avtalet innan det löper ut.

Är minsta uppsägningstid 3 månader kan ni ju köra på det. Eller längre, terminsvis kanske passar dig?

Det funkar ju även att hyra ut, säg 6 månader i taget.

Vederbörande får hyra lägenhet x, fr.o.m. xx-xx-xx och 6 månader framåt. Hyresperioden kan efter överenskommelse förlängas med 6 månader i taget, dock längst tom. xx-xx-xx. Under hela hyresperioden gäller en uppsägningstid om x månader, om någon part önskar säga upp avtalet.

Inte lika schysst mot den som hyr rent formellt kanske.