handdator

Visa fullständig version : Ang stronglifts stångrodd, utförande (video)

Saikyou
2015-07-21, 00:07
Jag körde mitt första pass på stronglifts idag, och efter att ha haft denna videon som referens vad gäller teknik eftersom jag aldrig utfört stångrodd med denna teknik innan.
gQBSRBgRLVI

Jag tänker nu först och främst på ryggen. Hur man kan stå som ett uppochnedvänt L är för mig ett stort mysterium. Jag märkte i mitt uförande att det inte gick så jättebra för mig att hålla ryggen så som jag anser att jag borde önska. Eftersom detta är en ny övning för mig som jag kommer köra ofta, så vill jag gärna veta att utförandet är korrekt. Jag testade lägga ett par plattor för att få upp stången högre upp, och tyckte då det hjälpte för annars så kommer jag inte hela vägen ner till marken för att ha en utgångspunkt ifrån marken.

G6iuC1_YmMo&feature=youtu.be

Rent spontant när jag ser eländet så tänker jag kanske ner med arslet mer, och lite mer böj på knäna? Nu så är tekniken antagligen i det grisigaste läget, då jag bestämde mig för att filma precis när jag tänkte bege mig hemåt när passet var slut. Men bättre att ladda upp det grisigaste än något fint tänker jag då :d Glömde nämna att det jag tänker mest på är skaderisken, då det känns som denna övning kan vara katastrofal för korsryggen om den utförs dåligt.

ATJL
2015-07-21, 01:49
Dra bak axlarna, sträck upp bröstkorgen, därigenom räta ut ryggen som på din film är rundad.

Blicken frammåt/högt, absolut inte i sidled för att titta i spegeln.

Lycka till!

Saikyou
2015-07-21, 02:06
Dra bak axlarna, sträck upp bröstkorgen, därigenom räta ut ryggen som på din film är rundad.

Blicken frammåt/högt, absolut inte i sidled för att titta i spegeln.

Lycka till!

Tackar för tipsen, ska tas åt! Blicken vet jag att den ska vara framåt, men nu så vart man för nyfiken :Virro Det jag mest tänker på är som sagt skaderisk eftersom jag inte tror att jag har fullt den flexibiliteten i höfterna som känns optimal.

Antewa
2015-07-21, 05:20
Du behöver inte luta dig så långt fram. Böj dig inte mer än du klarar av.

När du börjar få till övningen och kanske lite mer flexibilitet kan du böja mer igen.