Logga in

Visa fullständig version : Kolos bästa pasta-recept

Yes
2015-07-18, 14:44
Efter min senaste gourmandforskning tänkte jag att det behövs en tråd för bra pasta-recept. Extra bonus om recepten kan följas av "såhär tillagas det av kusinerna själva uppe i bergsbyarna i Toscana". Bastardiserade recept är dock också välkomna.

Vad som är strängt förbjudet är diet-recept. Låt gå om du vill blanda ut grädden med röd mjölk. Lågkalori, kvarg och fettsnålt är däremot inte välkommet.

Så, kör!

agazza
2015-07-18, 15:03
Är det pasta som är "grejjen" eller går det bra med en rätt där kolhydratkällan är pasta?

Nu pratar jag olivoljeparmesanhemmagjordpastasallad vs fisk i ugn, med tagliatelle, typ.

Yes
2015-07-18, 15:13
Jag börjar med en Bolognese:

400-500g blandfärs
ca 200g pancetta
Rött vin
Färsk pasta (jag föredrar fettucine, den som är seriös gör sin egen - jag brukar köra med ICA's)
Färsk basilika
Selleri
ca 8st tomater
Tomatpuré
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 chili
Oregano
Salt och peppar
Olivolja
Parmesanost

Börja med att hacka upp lök, vitlök, chili och selleri. Låt det puttra i en kastrull med olivolja och släng på oregano. Det ska puttra i ca 30 min på så pass låg värme att det inte blir brynt. Löken och sellerin ska bli mjuk.

Skala tomaterna under tiden. Rensa ur kärnorna också. Skär upp tomaterna i små bitar.

Ta en klick tomatpuré i kastrullen och rör runt så du får en röd pasta. Häll i tomaterna och blanda väl. Häll i ett glas rödvin (som du normalt häller upp ett vinglas - dvs inte fyllt till bredden).

Tomatsåsen ska puttra på låg värme i 1,5 timme. Rör om då och då. Använd lämpligt verktyg, som en träslev, och mosa tomaterna när de blivit mjuka. Fyll på med lite vatten när/om det behövs.

Avsluta med salt, peppar och färsk basilika.

Under tiden har du förhoppningsvis varit smart och fräst på färsen och pancettan i en panna. Blanda med tomatsåsen. Voila! Servera med pastan och toppa med riven parmesan. Det som är kvar av vinet dricks med fördel till maten.

Yes
2015-07-18, 15:19
Är det pasta som är "grejjen" eller går det bra med en rätt där kolhydratkällan är pasta?

Nu pratar jag olivoljeparmesanhemmagjordpastasallad vs fisk i ugn, med tagliatelle, typ.
Pastarätter, rätter med pasta... din variant går utmärkt.

Yes
2015-07-18, 17:50
En annan favorit som går lite snabbare:

Färsk fettucine
Champinjoner eller kantareller
Färsk chorizo
Chili
Vitlök
Röd lök
Grädde och mjölk
Mjöl
Basilika
Oregano
Salt och peppar

Hacka lök och chili och gör lagom köttiga bitar av svampen. Bryn i en kastrull med smör och oregano tills det blir mjukt och får en lätt gyllenbrun färg. Häll i grädde och mjölk och red med mjöl tills du får en lagom tjock sås.

Skär upp korven i lagom stora tärningar, fräs på i en stekpanna och sen ner med det i kastrullen. Rör om, i med salt, peppar och basilika. Häll över på pastan och blanda runt.

Förutom att det är gott kommer chorizon ge en riktigt läcker röd färg. Lägg upp det snyggt och du får garanterat ligga. Tror jag.

agazza
2015-07-19, 08:40
Lax i Ugn - Den ultimata fiskrätten för er som inte gillar fisk

Smöra en form

Strössla citronpeppar och fryst färsk dill.

Smula ner en fiskbuljongtärning jämt över ytan

På med laxbitarna, dessa vanliga fyrapack

på med dill, citronpeppar igen.

Häll på 40% grädde, inte 37% enbart 40% är utan förtjockningsmedel

Lägg i några klumpar hackad bladspenat, finns i frysdisken.

Smula över en till fiskbuljongtärning. Kör i ugn på ~175 grader i typ en halvtimme.

Jag personligen gillar inte fisk och vill ha den vällagad, kolla andra fiskrecept för tid och värme för att tillaga fisken som ni vill.

Till detta skall man äta tagliatelle. Alternativt bönpasta tagliatelle, den med 46g protein per hundra. Helt acceptabelt till denna såsiga smakrika rätt.

Pressad potatis är annars standard, men det var jävligt gott med pasta.

Den ultimata fiskrätten, nyttigheten, grädden, smakrikheten, möjligheten att få äklig bönpasta att smaka gott!

bilder kommer.

Kryss
2015-07-19, 12:52
En enkel carbonara är väldigt gott, brukar göra denna herrens recept
3AAdKl1UYZs

Recept (http://www.antonio-carluccio.com/Spaghetti_alla_Carbonara).
Serves 2 (good portions)

220g Spaghetti or Spaghettoni (the largest spaghetti)
25g Guanciale (the cheek of the pork) or pancetta (Italian bacon) cut into small cubes.
2 tbsp olive oil
2 eggs
50g Parmesan cheese (or aged pecorino) freshly grated.
Freshly ground black pepper.

Cook the pasta in a large pan of boiling salted water until al dente.

Meanwhile, heat the oil in a pan and fry the guanciale or pancetta until crisp. Lightly beat the eggs in a large bowl with the grated cheese and pepper. When the pasta is ready, drain and add to the pan with the guanciale. Then mix well to coat everything. Take off the heat. Allow to cool slightly. Then add the egg and cheese mixture. Stir to coat the pasta and serve immediately.

Byter ut guanciale mot rökt (inte rökarom) bacon.

Gober
2015-07-19, 15:45
Ska försöka bidra lite till tråden senare. Idag blir det iaf spagetti med zuchinni, svamp, citron, chili och lite annat. Får se exakt då jag gör recept freestyle.

mellez
2015-07-19, 18:55
Tonfiskpasta!
Lök
Vitlök
Morot
Chili
Tonfiskburk
Kapris
Soltorkade tomater
Rödvin eller Balsamicovinäger
Parmesan eller annan god hård lagrad ost
Tomatpuré
Hela skalade konserverade tomater
Pasta av bra kvalite
Olivolja
Salt och Peppar

Hacka morot i små tärningar, hacka lök vitlök och chili.
Svetta i olivolja tills det mjuknar
Lägg i en burk tonfisk och en klick tomatpure och en sked eller två med strimlade soltorkade tomater och fräs ytterligare några minuter.
Häll över vin om du har annars en burk med tomater, lite vatten och balsamicovinäger, häll i en sked eller två med kapris, salta, peppra.
Puttra i 20-25 minuter tills det kokar ihop något.

Koka pastan till strax innan al dente.
Häll av och blanda med tonfisksåsen på plattan.

Servera med mycket riven ost på, ett vrid med pepparkvarnen och lite salt vid behov :)

Bon appetit!

mellez
2015-07-19, 19:01
Jag börjar med en Bolognese:

400-500g blandfärs
ca 200g pancetta
Rött vin
Färsk pasta (jag föredrar fettucine, den som är seriös gör sin egen - jag brukar köra med ICA's)
Färsk basilika
Selleri
ca 8st tomater
Tomatpuré
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 chili
Oregano
Salt och peppar
Olivolja
Parmesanost

Börja med att hacka upp lök, vitlök, chili och selleri. Låt det puttra i en kastrull med olivolja och släng på oregano. Det ska puttra i ca 30 min på så pass låg värme att det inte blir brynt. Löken och sellerin ska bli mjuk.

Skala tomaterna under tiden. Rensa ur kärnorna också. Skär upp tomaterna i små bitar.

Ta en klick tomatpuré i kastrullen och rör runt så du får en röd pasta. Häll i tomaterna och blanda väl. Häll i ett glas rödvin (som du normalt häller upp ett vinglas - dvs inte fyllt till bredden).

Tomatsåsen ska puttra på låg värme i 1,5 timme. Rör om då och då. Använd lämpligt verktyg, som en träslev, och mosa tomaterna när de blivit mjuka. Fyll på med lite vatten när/om det behövs.

Avsluta med salt, peppar och färsk basilika.

Under tiden har du förhoppningsvis varit smart och fräst på färsen och pancettan i en panna. Blanda med tomatsåsen. Voila! Servera med pastan och toppa med riven parmesan. Det som är kvar av vinet dricks med fördel till maten.

Intressant att du fräser löken och pancettan för sig och inte kokar med den från början.
Tycker du att färsen tappar nåt av att puttra så länge?

Yes
2015-07-19, 20:19
Intressant att du fräser löken och pancettan för sig och inte kokar med den från början.
Tycker du att färsen tappar nåt av att puttra så länge?
Jag har inte testat men det är annars en vanlig variant att låta allt puttra en längre tid. Köttet behöver dock brynas ordentligt för att ge mycket smak.

Ska testa den varianten till nästa helg när jag har tid för ett långkok. Tänkte även prova en kombo av nöt, fläsk och lamm samt kycklinglever.

Glömde för övrigt skriva att jag har kycklingbuljong i såsen.

HerrLuta
2015-07-20, 16:47
Men skulle ni säga att färs verkligen ger en "äkta" bolognese, eller känner ni att det är skitsamma? Ursprungligen gör det väl på högrev va? Menar inte att sätta ett finger i sidan till någon utan undrar bara då jag aldrig själv lagat med högrev som ett långkok :)

Yes
2015-07-20, 17:35
Men skulle ni säga att färs verkligen ger en "äkta" bolognese, eller känner ni att det är skitsamma? Ursprungligen gör det väl på högrev va? Menar inte att sätta ett finger i sidan till någon utan undrar bara då jag aldrig själv lagat med högrev som ett långkok :)
Jag har inte sett några ursprungliga recept men det mest logiska är att blanda. Dels för att man förmodligen inte hade lyxen att välja i fattiga italienska byar och dels för att olika kött- och styckdelar borde ge bästa smaken om de blandas rätt.

Hittils har jag bara experimenterat med balndfärs, mest för att lokala ICA-butiken hade larvigt bra pris på färs senast jag kände mig inspirerad att stå i köket. Valde blandfärsen för att den är fetare.

Högrev lämpar sig ju annars till långkok. Blandat med fläsk och lamm tror jag det kan bli riktigt opti.

En sak som annars gör stor skillnad är tomaterna. Morsans gamla recept med en burk krossade tomater borde vara strängt förbjudet och belagt med straff. I med färska tomater och det gör världens skillnad. Behövs inte så mycket heller - det är trots allt en köttsås.

---

För övrigt gillar jag Kryss carbonara-recept. Det blev riktigt bra. Just som jag tycker en god carbonara ska vara, lite krämig och en mix mellan lätt och tung (funkar bra med fruktigare rödvin).

Beställer man carbonara i Sverige är det nästan alltid grädde i den. Det gör ju inte ont att äta, men bästa jag käkat var i Rom där det bara var spaghetti, fläsk, ägg och svarpeppar. När det görs bra sitter det som en käftsmäll.

WilsonTaylor
2015-08-17, 17:03
Finns det någon pastasås som är baserad på champinjoner/kantareller men också har kött i sig? Bacon, fläsk, nöt, vad som.

Wzup2u
2015-08-17, 18:47
Vegetarisk pastagrattäng...

ungefär såhär dock med med krossad tomat i också...

http://allrecipes.com/recipe/eggplant-pasta-bake/

agazza
2015-08-17, 18:52
Finns det någon pastasås som är baserad på champinjoner/kantareller men också har kött i sig? Bacon, fläsk, nöt, vad som.
Ja, gör en viltköttfärsås.

Vilken köttfärs du vill men helst älg.

Mutti Polpa passerade tomater, två burkar

Två vitlöksklyftor pressade
Två hackade gula lökar

Två tärningar köttbuljong

Grädde efter smak

Rödvin efter smak

Svamp efter tycke.

sent from mobile device

J.V
2015-08-18, 14:45
Ingen finsmakarvariant direkt men den gor sig bra i matlador:

Koka pasta (al dente, annars kommer fyra kattungar do).
Stek kyckling, valfri kryddning.
Blanda OLWs ranch-dipp i creme fraiche och/ eller gradde. Jag tycker creme fraîche ger battre resultat.
Mixa ihop till en harlig sorja i en ugnsform.
Toppa med ett tuuunt lager av Ranch-mixen sa att ingen pasta sticker upp och blir uttorkad i ugnen. Och ost, om du gillar ost.
Smaska in kalaset i ugnen.

tankoovich
2015-08-22, 08:05
Ingen finsmakarvariant direkt men den gor sig bra i matlador:

Koka pasta (al dente, annars kommer fyra kattungar do).
Stek kyckling, valfri kryddning.
Blanda OLWs ranch-dipp i creme fraiche och/ eller gradde. Jag tycker creme fraîche ger battre resultat.
Mixa ihop till en harlig sorja i en ugnsform.
Toppa med ett tuuunt lager av Ranch-mixen sa att ingen pasta sticker upp och blir uttorkad i ugnen. Och ost, om du gillar ost.
Smaska in kalaset i ugnen.
Looking good, men ang pastan, godaste pastan är ju den som sticker upp ;)

Skickat från min X9076 via Tapatalk

shut teh face
2015-08-22, 13:47
Jag älskar att frilansa diverse pastasåser

Igår stekte jag upp lite lök och vitlök i olivolja, tillsatte passerade tomater, någon msk rött vin, salt, peppar, örtkryddor, koka ett tag, sen i med svarta bönor och serverades som pastasås

Slå ihop något med crème fraîche eller grädde misslyckas ju aldrig, men en bra tomatbaserad kräver sin tid. Jag har alltid i finrivna morötter och palsternacka i köttfärsåsen, ett annat tips är att finhacka kapris och ha i, eller svarta oliver

Koka en timme minst och lite vin så blir de alltid bra. :d

Mitt bästa och onyttigaste recept är att steka upp kycklingbitar tillsammans med lök, tillsätta en bra gjord pesto, crème fraîche och grädde, riktliga mängder av de sistnämnda ...

srenix
2015-09-07, 19:33
Lax och (bön)pasta:

Stek laxen i bitar tillsammans med valfri mängd purjolök.
Haka upp en röd chili och släng i pannan.
Salta och peppra.
I med matlagningsgrädde, ca en halv dl.
Släng i creme fraiche - min favorit är parmesan och vitlök.
Låt sedan allt stå och puttra till sig så att laxen blir tillagad.

Vill du ha lite hetta, tillsätt Sambal oelek.

Ät detta sedan tillsammans med pasta eller bönpasta.

Wzup2u
2015-09-07, 19:58
Att smälla ihop en 3 cheesebaked pasta är enkelt och gott... en av dagens mat =)

Yes
2015-09-12, 13:12
En enkel carbonara är väldigt gott, brukar göra denna herrens recept
[.yt]3AAdKl1UYZs[/yt]

Recept (http://www.antonio-carluccio.com/Spaghetti_alla_Carbonara).

Byter ut guanciale mot rökt (inte rökarom) bacon.
Är guanciale närmast omöjligt att hitta eller är det jag som är blind? Jag måste ju prova och se om det ger någon förbättring över pancetta.

För övrigt kan jag inte längre äta carbonara med bacon. Det är ju vedervärdigt. Pancetta gör det så mycket bättre.

Kriippeshoow
2015-09-13, 20:36
Här har du en extremt god

http://www.kokaihop.se/recept/honungsdoftande-flaskfilegryta-med-vitloksfrasta-bacon?ref=daily_paragraph

Jag la i champinjoner och använder lite kalvfond till och det blev magiskt men receptet som jag länkade är det jag utgick ifrån

Tompann
2015-09-17, 10:57
Är halvfabrikat tillåtet?

Denna rätt har ett ursprung från en hungrig tonåring med väldigt begränsade matlagningskunskaper.

1000g pasta(föredrar rigatoni).
580g skivade champinjoner
4st gula lökar.
6st medelstora salsicciakorvar.
2pkt bacon(280g?)
En burk pastasås(tomatbaserad, typ från zeta, barilla eller liknande).

Tillvägagångssätt:
Koka upp pastan
Hacka löken och stek tills den bränns.
I med champinjonerna och stek tills de också är brända.
Stekt bacon och salsiccia tills det i princip är brända det också.
Rör i allt från stekpannorna ner i pastan och blanda runt med tomatsås.

Peppar är en go krydda att använda.

klozzen
2015-09-17, 18:00
Ungkarlsföda:

2 pkt kryddstarka nudlar
1 burk fultonfisk
1 burk keso chili (250g)
stark ketchup efter smak och behov

Koka nudlarna enligt anvisning + 1 min. Under kokning släng fultonfisken i en djup matskål. På med nykokta/överkokta nudlar, blanda runt. Efter blandning i med keson, blanda igen. På med ketchupen efter tycke och smak.
Mumma!

Gober
2015-09-17, 18:20
Ungkarlsföda:

2 pkt kryddstarka nudlar
1 burk fultonfisk
1 burk keso chili (250g)
stark ketchup efter smak och behov

Koka nudlarna enligt anvisning + 1 min. Under kokning släng fultonfisken i en djup matskål. På med nykokta/överkokta nudlar, blanda runt. Efter blandning i med keson, blanda igen. På med ketchupen efter tycke och smak.
Mumma!

Bjud inte det på en dejt, då blir det nog fortsatt ungkarlsliv :D

klozzen
2015-09-17, 19:00
Hahaha, nej
Är det dejt så blir det fintonfisk :)

Kryss
2015-09-17, 21:11
Är guanciale närmast omöjligt att hitta eller är det jag som är blind? Jag måste ju prova och se om det ger någon förbättring över pancetta.

För övrigt kan jag inte längre äta carbonara med bacon. Det är ju vedervärdigt. Pancetta gör det så mycket bättre.

Har inte hittat det heller och brukar ändå kasta ett öga efter det, tror det är såpass ovanligt att man måste söka sig till saluhall. För mig är enkelheten med maträtten en stor del av charmen, och då ids jag inte leta mig tokig efter ingredienser. :)

Jag tycker det blir bra om man köper ett paket riktigt bacon, inte scan/tulip/likvärdigt skräp, utan rökt bacon. Som jämförelse har jag tyvärr bara provat färdigtärnad pancetta, så nog borde jag prova någon bättre variant.

Wzup2u
2015-09-17, 21:40
En schysst ost & senapssås över pasta är fan gudomligt.

Gober
2015-09-18, 09:22
Har inte hittat det heller och brukar ändå kasta ett öga efter det, tror det är såpass ovanligt att man måste söka sig till saluhall. För mig är enkelheten med maträtten en stor del av charmen, och då ids jag inte leta mig tokig efter ingredienser. :)

Jag tycker det blir bra om man köper ett paket riktigt bacon, inte scan/tulip/likvärdigt skräp, utan rökt bacon. Som jämförelse har jag tyvärr bara provat färdigtärnad pancetta, så nog borde jag prova någon bättre variant.

Gå till någon delikatessbutik och köp en bit bra pancetta som du skär själv. Det är stor skillnad i kvalité :)

klozzen
2015-09-18, 16:39
Ungkarlsföda nr 2:

200 gram snabbmakaroner
Bregott
Aromat

Koka snabbisarna enligt anvisning + 1 min.
Häll av vattnet.
Dunka i bregott (normalsaltat) i kastrullen efter tycke och smak (mycket)
I med snabbisarna igen och blanda runt
Dundra på med så mycket aromat som du klarar av
Servera i en djuuuup skål tillsammans med en stor sked
Njut

Mumsmums!

J.V
2015-09-18, 16:44
Du förstör ju dina ungkarlsrätter med överkokt pasta/nudlar. Sånt ska kokas 2-3 minuter mindre än vad anvisningarna säger.

TapaTalk.

klozzen
2015-09-18, 16:51
Du förstör ju dina ungkarlsrätter med överkokt pasta/nudlar. Sånt ska kokas 2-3 minuter mindre än vad anvisningarna säger.

TapaTalk.

Går inte då anvisningarna säger 3 min :)
Gillar mina ungkarlsrätter utan tuggmotstånd, sleva med skeden och mat i halva ansiktet hehehe

Yes
2015-10-24, 19:44

Det blir onekligen jobbigt om man ska behöva fara in till stan för att få tag i det. Säkert värt det, men jag har inte orkat ännu...

Jag tycker inte fläsket ska vara rökt. Det riskerar att göra Carbonaran tung på ett sätt den inte borde vara (den bör ha en bra kontrast mellan lätt och tung.

Har dock provat att blanda pancetta och rökt sidfläsk vilket var en rätt lyckad kombo. Rökigheten tar inte över så mycket då och pancettan ger bra sälta.
"Riktig" pancetta är dock det bästa jag provat hittils. Som Gober nämnde.

Har för övrigt experimenterat med Antonio Carluccios recept och hittat en variant som funkar bättre:

Koka upp pastan med en tärning kyckling- eller köttbuljong i vattnet.
Tärna och fräs på pancetta, precis som vanligt.
Knäck äggen i en kastrull och ha i riven pecorino och svartpeppar.
För varje ägg så häll i ungefär en matsked kallt vatten.
Värm på försiktigt och vispa upp den tills den blir krämig.

Häll inte av vattnet från pastan utan lyft ur pastan med en tång och lägg i pannan. Häll på äggsåsen, blanda runt och sleva ur lite buljong från pasta-koket.

Toppas såklart med mer pecorino och svartpeppar.

Buljongen gör underverk för pastan. Vattnet i äggsåsen dämpar äggsmaken och gör det dessutom mindre noga med temperaturen (det blir gott även om äggen råkar stelna för mycket, vilket det inte blir annars).

Wzup2u
2015-10-24, 20:31
Mot jul så är saffranspasta med ädelostsås en riktigt höjdare och vörtbröd till det.

HerrLuta
2015-11-07, 22:24
Kvällens pasta med gräddig tomatsås som det även hade rörts ner en del 24-månaders lagrad parmesan i! Bor för närvarande i Milano och priset på mat är helt fantastiskt! :D *drool*

HerrLuta
2015-11-07, 22:35
Försöker laga igenom en hel del klassiska pastarätter och gårdagens carbonara blev med godkänd! Plus ytterst Instagram-vänlig... :bpump:

LunaSpice
2015-11-07, 23:58
Jag älskar att frilansa diverse pastasåser

Igår stekte jag upp lite lök och vitlök i olivolja, tillsatte passerade tomater, någon msk rött vin, salt, peppar, örtkryddor, koka ett tag, sen i med svarta bönor och serverades som pastasås

Slå ihop något med crème fraîche eller grädde misslyckas ju aldrig, men en bra tomatbaserad kräver sin tid. Jag har alltid i finrivna morötter och palsternacka i köttfärsåsen, ett annat tips är att finhacka kapris och ha i, eller svarta oliver

Koka en timme minst och lite vin så blir de alltid bra. :d

Mitt bästa och onyttigaste recept är att steka upp kycklingbitar tillsammans med lök, tillsätta en bra gjord pesto, crème fraîche och grädde, riktliga mängder av de sistnämnda ...

Jag kan starkt rek att hacka stjälkselleri och ha i köttfärssåsen också. Otroligt gott!

Yes
2015-11-08, 02:40
Ser mycket gott ut HerrLuta! Vad är det första för någon pasta? Recept bitte! :)

För egen del hittade jag guanciale i Hötorgshallen idag. De hade även en fin pancetta utan så mycket fett, vilket killen i köttdisken rekommenderade specifikt för Carbonara. Tänkte prova kombinera båda och se vad det kan ge för smakupplevelser.

Efter den här tråden har det tydligen blivit ett heligt kall att hitta den perfekta Carbonaran. Det är en så klockren rätt. Enkelt, gott och billigt. Samtidigt finns det så mycket man kan göra för att den ska bli något alldeles extra.

Samma sak med Ragú. Tar dock mycket längre tid och bra kött kostar.

Om man bara kunde få med känslan av att äta Ragú i en liten bergsby i Toscana, med en otroligt trevlig kock som inte kan många ord engelska, eller käka Carbonara i Rom...

Yes
2015-11-08, 20:25
Sådärja:
http://i63.tinypic.com/rhvq4y.jpg

Råkade tyvärr klanta mig och värmde äggen för mycket, så det färdiga resultatet såg inte tillräckligt gott ut för att vara värdig en bild. Smaken var dock orgasmiskt bra. Jag kom lite. På riktigt.

Till nästa gång, inte klanta sig och större andel guanciale. Kan annars rekommendera den italienska delikatessbutiken i Hötorgshallen. Både pancettan och guancialen var sjukt bra.

Dagens tips är annars La Pecora Vera. Hittade den i charkdisken på ICA. Riktigt bra, smakrik, pecorino.

BJM
2015-11-08, 23:36
Vegetarisk ostlasagne

Koka en önskvärd tomatsås så länge du orkar (gärna 3-4 timmar). Ett trevligt recept är:
2 gula lökar
1 paprika
2 vitlöksklyftor
8-10 färska tomater alternativt 2-3 pkt krossade tomater (ju längre koktid destu mer vätska behövs)
Tomatpuré
Soja
Kakao
Grönsaksbuljong
Basilika
Oregano
Paprikapulver
Lökpuler
Vitlökspulver
Chilipulver
Honung

I en ugnsform varvar man tomatsås, lasagneplattor och tre sorters ost isf bechamelsås. Första lagret mozzarella, andra lagret halloumi och tredje lagret fetaost. Toppa med riven ost av önskad smak, brukar köra prästost eller pecorino.

Jävligt gott.

WilsonTaylor
2015-11-09, 00:09
Sådärja:
http://i63.tinypic.com/rhvq4y.jpg

Råkade tyvärr klanta mig och värmde äggen för mycket, så det färdiga resultatet såg inte tillräckligt gott ut för att vara värdig en bild. Smaken var dock orgasmiskt bra. Jag kom lite. På riktigt.

Till nästa gång, inte klanta sig och större andel guanciale. Kan annars rekommendera den italienska delikatessbutiken i Hötorgshallen. Både pancettan och guancialen var sjukt bra.

Dagens tips är annars La Pecora Vera. Hittade den i charkdisken på ICA. Riktigt bra, smakrik, pecorino.
Vill försöka mig på en riktig carbonara. Var/hur får man tag på guanciale eller pancetta?
/Nybörjare

Yes
2015-11-09, 00:59
Vill försöka mig på en riktig carbonara. Var/hur får man tag på guanciale eller pancetta?
/Nybörjare
Vanlig ful-pancetta hittar du bredvid bacon i de flesta butiker (pancetta är lufttorkad bacon). Den är total skit i jämförelse med bra pancetta. Har du dock gjort carbonara på bacon tidigare kommer det bli en klar förbättring.
Har du tur kan du hitta bra pancetta i charkdisken på ICA. Men det kräver som sagt tur. Guanciale kan du glömma att du hittar i charkdisken.

Bästa stället att leta på är saluhallar eller delikatessbutiker. Jag fick ju som sagt tummen ur och åkte till Hötorgshallen där de har en italiensk delikatessbutik. Guanciale har jag aldrig provat tidigare men pancettan de rekommenderade var helt jävla magisk (det var för all del guancialen också, men jag har inget att jämföra den mot).

Vill du försöka dig på en riktig carbonara är det verkligen värt besväret. Du kommer, på riktigt, se maträtten på ett helt annorlunda sätt när du fått till det. Det går inte att jämföra med något du hittar i svenska restauranger. Har du käkat carbonara i Rom kan du nog ha en idé om skillnaden.

Jag tyckte ju själv att det jag käkat i Rom var fantastiskt, tills jag fick idén från den här tråden att göra en perfekt carbonara.

Vad jag förstått är det som presenterats i den här tråden väldigt autentisk carbonara. Pasta, ägg, guanciale, pecorino och svartpeppar. Ingen grädde, persilja, basilika, svamp eller vad du kan hitta för varianter. Sen kan man alltid mena att det blir godare av det, vilket såklart är helt okej. Autentisk behöver ju inte betyda bättre, även om jag starkt vill hävda att i det här fallet är det så. Du kommer vara nära orgasm när du lyckas.

Jag måste till sist tipsa om att carbonara passar oförskämt bra med öl. Italiensk mat är ju annars inte direkt öl-mat, och deras birra smakar mest vatten. Carbonaran har dock egenskapen av att vara både lätt och tung, vilket gör den svår att matcha med vin (även om det såklart går hur bra som helst om man är duktig på det). Öl är en enkel matchning och funkar riktigt jäkla bra.

WilsonTaylor
2015-11-09, 01:08
Vanlig ful-pancetta hittar du bredvid bacon i de flesta butiker (pancetta är lufttorkad bacon). Den är total skit i jämförelse med bra pancetta. Har du dock gjort carbonara på bacon tidigare kommer det bli en klar förbättring.
Har du tur kan du hitta bra pancetta i charkdisken på ICA. Men det kräver som sagt tur. Guanciale kan du glömma att du hittar i charkdisken.

Bästa stället att leta på är saluhallar eller delikatessbutiker. Jag fick ju som sagt tummen ur och åkte till Hötorgshallen där de har en italiensk delikatessbutik. Guanciale har jag aldrig provat tidigare men pancettan de rekommenderade var helt jävla magisk (det var för all del guancialen också, men jag har inget att jämföra den mot).

Vill du försöka dig på en riktig carbonara är det verkligen värt besväret. Du kommer, på riktigt, se maträtten på ett helt annorlunda sätt när du fått till det. Det går inte att jämföra med något du hittar i svenska restauranger. Har du käkat carbonara i Rom kan du nog ha en idé om skillnaden.

Jag tyckte ju själv att det jag käkat i Rom var fantastiskt, tills jag fick idén från den här tråden att göra en perfekt carbonara.

Vad jag förstått är det som presenterats i den här tråden väldigt autentisk carbonara. Pasta, ägg, guanciale, pecorino och svartpeppar. Ingen grädde, persilja, basilika, svamp eller vad du kan hitta för varianter. Sen kan man alltid mena att det blir godare av det, vilket såklart är helt okej. Autentisk behöver ju inte betyda bättre, även om jag starkt vill hävda att i det här fallet är det så. Du kommer vara nära orgasm när du lyckas.

Jag måste till sist tipsa om att carbonara passar oförskämt bra med öl. Italiensk mat är ju annars inte direkt öl-mat, och deras birra smakar mest vatten. Carbonaran har dock egenskapen av att vara både lätt och tung, vilket gör den svår att matcha med vin (även om det såklart går hur bra som helst om man är duktig på det). Öl är en enkel matchning och funkar riktigt jäkla bra.

Tackar för utförligt svar! Nej, har inte ätit autentisk carbonara tidigare.

Men imorgon ska jag ut en sväng och se om jag hittar pancetta i charkdisken. Ger upp när det gäller guancialen hehe.

Spaghetti, salt, peppar, parmesan, pancetta och ägg tänkte jag göra den på.
Har tidigare gjort den på färsk pasta men spaghetti är den autentiska versionen (källa: Antonio Carluccio, vad hans ord nu väger)

Yes
2015-11-09, 01:56
Tackar för utförligt svar! Nej, har inte ätit autentisk carbonara tidigare.

Men imorgon ska jag ut en sväng och se om jag hittar pancetta i charkdisken. Ger upp när det gäller guancialen hehe.

Spaghetti, salt, peppar, parmesan, pancetta och ägg tänkte jag göra den på.
Har tidigare gjort den på färsk pasta men spaghetti är den autentiska versionen (källa: Antonio Carluccio, vad hans ord nu väger)
Vissa hävdar att carbonarans ursprung är från gruvarbetare som tog med sig maträtten till Rom. Jag vet inte om det stämmer men i sådana fall lär det inte ursprungligen varit kokad på färsk pasta, utan snarare torkad.
Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll men tycker tjockare spaghetti funkar bäst (precis som Antonio Carluccio hävdar). Den ska dock vara 'al dente'.
Sen blir det klart godare av att koka pastan i kött- eller kycklingbuljong istället för bara salt (ett tips jag lärde mig från Marco Pierre White). Skopa sen ur buljongen/vattnet för att ha i pannan efter du blandat fläsk, pasta och ägg. Får du till rätt temperatur får du både mer smak och mer krämighet.

Jag skulle också rekommendera pecorino istället för parmeggiano. Det är lätt att hitta och matchar bättre i smaken.

WilsonTaylor
2015-11-09, 11:28
Vissa hävdar att carbonarans ursprung är från gruvarbetare som tog med sig maträtten till Rom. Jag vet inte om det stämmer men i sådana fall lär det inte ursprungligen varit kokad på färsk pasta, utan snarare torkad.
Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll men tycker tjockare spaghetti funkar bäst (precis som Antonio Carluccio hävdar). Den ska dock vara 'al dente'.
Sen blir det klart godare av att koka pastan i kött- eller kycklingbuljong istället för bara salt (ett tips jag lärde mig från Marco Pierre White). Skopa sen ur buljongen/vattnet för att ha i pannan efter du blandat fläsk, pasta och ägg. Får du till rätt temperatur får du både mer smak och mer krämighet.

Jag skulle också rekommendera pecorino istället för parmeggiano. Det är lätt att hitta och matchar bättre i smaken.
Allt det där är jag med på, så no worries :)

Tittar på pecorino, från märket Zeta, det verkar ju finnas pecorino romano och pecorino sardo, och om jag förstått det rätt är romano bra mycket saltare och mer smakrik än sardiniens pecorino. Vad säger du? Har tidigare kört med parmesan som sagt.

Yes
2015-11-09, 16:43
Jag har bara provat tre olika.

ICA's egna som finns i kyldisken är billig med inte särskilt spännande.

Vecchio. Vet inte var den kommer ifrån men den är rätt mild och har inte så stor sälta. God ost men inte opti för carbonara.

La Pecora Vera. Är smakrikare och krämigare. Har inte heller den rejäla sälta som pecorino romano sägs ha. Kommer från Toscana. Jag gillar den som fan tack vare smaken och krämigheten.

Nästa gång jag är förbi delikatessbutiken ska jag utforska lite mer ostar.

WilsonTaylor
2015-11-09, 17:23
Jag har bara provat tre olika.

ICA's egna som finns i kyldisken är billig med inte särskilt spännande.

Vecchio. Vet inte var den kommer ifrån men den är rätt mild och har inte så stor sälta. God ost men inte opti för carbonara.

La Pecora Vera. Är smakrikare och krämigare. Har inte heller den rejäla sälta som pecorino romano sägs ha. Kommer från Toscana. Jag gillar den som fan tack vare smaken och krämigheten.

Nästa gång jag är förbi delikatessbutiken ska jag utforska lite mer ostar.
Käkade precis, helt fantastisk maträtt alltså. Otroligt hur det kan smaka så gott utan grädde eller liknande. Hittade tyvärr inte pancetta i någon charkdisk utan det fick bli fulpancettan bredvid baconet. Körde även med pecorino romano och den var fantastisk. Enorm sälta och sjukt smakrik. 9/10 får den av mig, sista poängen saknas pga mitt eget fel, allt var perfekt förutom att jag hade aningen för lite svartpeppar i och äggsåsen skulle ha legat i pannan 20 sekunder till. 9/10 i vilket fall som helst är fan inte dåligt. Kommer göra den många fler gånger.

HerrLuta
2015-11-14, 10:40
Ser mycket gott ut HerrLuta! Vad är det första för någon pasta? Recept bitte! :)

Kul att höra! :)

Tomatsåsen var en enkel bas med lite sauterad lök, vitlök och valfri krydda. Fräste sedan på lite tomatpuré innan jag hällde i de passerade tomaterna och lät allt sjuda på en bra stund under lock.Till sist i med grädden och smaka av med salt och peppar (addera även lite sötma om den känns för "trött").

Pastan är köpt i Italien (bor där nu) så du hittar nog inte den på ICA direkt men det är sånna stora snäckor. Ett sattyg att koka då de gärna vill lägga sig i varandra så hade nog hellre satsat på stora pasta penne.

I veckan så har detta lagats och slutsatsen är att butternutpumpa utgör en perfekt sås! :)

Jakobson
2015-11-14, 22:32
Strimlad lövbiff, lök och fräs det med salt och peppar, vänd ner créme fraiche, låt puttra på låg värme, servera med valfri pasta

Wzup2u
2015-11-14, 22:44

Tomatsåsen var en enkel bas med lite sauterad lök, vitlök och valfri krydda. Fräste sedan på lite tomatpuré innan jag hällde i de passerade tomaterna och lät allt sjuda på en bra stund under lock.Till sist i med grädden och smaka av med salt och peppar (addera även lite sötma om den känns för "trött").

Pastan är köpt i Italien (bor där nu) så du hittar nog inte den på ICA direkt men det är sånna stora snäckor. Ett sattyg att koka då de gärna vill lägga sig i varandra så hade nog hellre satsat på stora pasta penne.

I veckan så har detta lagats och slutsatsen är att butternutpumpa utgör en perfekt sås! :)

Förlåt för offtopic men vart i Italien bor du?

StarkaUlf
2015-11-14, 23:27

Milano.

Yes
2015-11-14, 23:40
Käkade precis, helt fantastisk maträtt alltså. Otroligt hur det kan smaka så gott utan grädde eller liknande. Hittade tyvärr inte pancetta i någon charkdisk utan det fick bli fulpancettan bredvid baconet. Körde även med pecorino romano och den var fantastisk. Enorm sälta och sjukt smakrik. 9/10 får den av mig, sista poängen saknas pga mitt eget fel, allt var perfekt förutom att jag hade aningen för lite svartpeppar i och äggsåsen skulle ha legat i pannan 20 sekunder till. 9/10 i vilket fall som helst är fan inte dåligt. Kommer göra den många fler gånger.
Härligt med en till som blivit kär i carbonara. Jag har tidigare bara provat ful-carbonara; om jag så gjort den själv, käkat hos vänner eller ute på restaurang. När det väl kom för mig att besöka Rom ändrades min uppfattning något, även om det såhär i efterhand inte var en särskilt speciellt carbonara.
Att bara byta ut bacon mot pancetta gör stor skillnad på smakprofilen. Har du sen riktigt bra ost blir det klockrent. Kör du sen guanciale och riktigt pancetta... mamma mia!

Ett tips om fixar bra pancetta, tänk på att sältan kan bli för mycket om du även har en väldigt salt ost. Jag märkte det själv när guancialen var slut och bara pancetta kvar. Det blev en jäkla salt-bomb. Helt klart för mycket, och då gillar jag ändå bra sälta. Pancettan och osten blev för mycket tillsammans.

Just därför tror jag en opti-kombo är guanciale och panceta i rätt proportioner, med lämplig pecorino. Fettet i guancialen framhäver smakerna medan både pancetta och pecorino har riktigt go sälta.

Ser grymt ut! Om det smakar lika gott som det ser ut måste det vara riktigt bra. :)

Hur är snabbköpen i Italien jämfört med Sverige? De jag själv varit inne på har inte varit något speciellt, men det är bara ett fåtal mindre ställen.

Strimlad lövbiff, lök och fräs det med salt och peppar, vänd ner créme fraiche, låt puttra på låg värme, servera med valfri pasta
Ser gott ut, men gör det nån skillnad ifall det är potatis, ris eller pasta? ;)

HerrLuta
2015-11-15, 12:48

Precis som StarkaUlf säger. Har bott här sedan slutet av augusti men flyttar tillbaka precis innan jul.

Ser grymt ut! Om det smakar lika gott som det ser ut måste det vara riktigt bra. :)

Hur är snabbköpen i Italien jämfört med Sverige? De jag själv varit inne på har inte varit något speciellt, men det är bara ett fåtal mindre ställen.

Ja de blev riktigt gott! Rejält med tre sorters ost i lasagnen gjorde ju inte saken sämre direkt :D

Jag har en riktigt stor mataffär (typ Ica Maxi-style) jag handlar i och den är riktigt bra. Mycket frukt och grönt som det alltid är bra kvalitet på, en gigantisk charkavdelning där man kan beställa över disk eller plocka själv, mycket färsk fisk/skaldjur och sinnessjukt mycket ost (se bilden). Dessutom finns det en vinbar där man kan ta ett glas, eget bageri som gör pizza, bröd och bakverk. Finns inget att klaga på med andra ord :eating:

arogen
2015-11-15, 14:48
Ska slänga ihop en lasagne ikväll. Vilket är erat bästa recept?

HerrLuta
2015-11-15, 15:17
Ska slänga ihop en lasagne ikväll. Vilket är erat bästa recept?

Jag har inte gjort just denna variant själv men då jag använde butternutpumpa senast i ett annat lasagnerecept blev det riktigt gött så tror att denna kan vara god med! Den är en vegetarisk (om det duger) variant men ta en kik :)

http://www.diningwithskyler.com/blog/2015/10/5/pumpkin-rosemary-brown-butter-lasagna-with-gruyere-and-goat-cheese

Jakobson
2015-11-15, 16:23
Härligt med en till som blivit kär i carbonara. Jag har tidigare bara provat ful-carbonara; om jag så gjort den själv, käkat hos vänner eller ute på restaurang. När det väl kom för mig att besöka Rom ändrades min uppfattning något, även om det såhär i efterhand inte var en särskilt speciellt carbonara.
Att bara byta ut bacon mot pancetta gör stor skillnad på smakprofilen. Har du sen riktigt bra ost blir det klockrent. Kör du sen guanciale och riktigt pancetta... mamma mia!

Ett tips om fixar bra pancetta, tänk på att sältan kan bli för mycket om du även har en väldigt salt ost. Jag märkte det själv när guancialen var slut och bara pancetta kvar. Det blev en jäkla salt-bomb. Helt klart för mycket, och då gillar jag ändå bra sälta. Pancettan och osten blev för mycket tillsammans.

Just därför tror jag en opti-kombo är guanciale och panceta i rätt proportioner, med lämplig pecorino. Fettet i guancialen framhäver smakerna medan både pancetta och pecorino har riktigt go sälta.

Ser gott ut, men gör det nån skillnad ifall det är potatis, ris eller pasta? ;)

Personligen gillar jag just den i kombination med pasta faktiskt, provat med ris och potatis men det blir inte samma sak :)

arogen
2015-11-15, 19:10
Jag har inte gjort just denna variant själv men då jag använde butternutpumpa senast i ett annat lasagnerecept blev det riktigt gött så tror att denna kan vara god med! Den är en vegetarisk (om det duger) variant men ta en kik :)

http://www.diningwithskyler.com/blog/2015/10/5/pumpkin-rosemary-brown-butter-lasagna-with-gruyere-and-goat-cheese

Tack för tipset mästerkocken! :) har preppat färsen nu, slänger ihop lasagnen imorgonkväll. Men Blev älgfärs, majs, krossade tomater, rödlök, riven morot, vitlök och lite övriga kryddor. Slår en bechamelsås och lägger ihop den imorgon så får vi se :) Aldrig gjort på älgfärs, hoppas det blir bra!

shut teh face
2015-11-15, 19:48
Ska slänga ihop en lasagne ikväll. Vilket är erat bästa recept?Jag har ett nyttigt :)
Lasagneplattor
Stek köttfärsås, krydda och kör i valfri svamp, tomatpure, en bra köttförsås helt enkelt
Istället för ostsås: mixa keso med lite vatten, salt och peppar, massor med färsk timjan och använd när du bygger lager

Frilansat

Yes
2015-11-16, 13:28
Jag har ett nyttigt :)
Lasagneplattor
Stek köttfärsås, krydda och kör i valfri svamp, tomatpure, en bra köttförsås helt enkelt
Istället för ostsås: mixa keso med lite vatten, salt och peppar, massor med färsk timjan och använd när du bygger lager

Frilansat
Nu tycker jag vi läser första posten igen.

Lasagne utan bechamel... Inte okej!

J.V
2015-11-16, 13:41
På tal om bechamel... Pizza är sjukt gott med bechamel istället för tomatsås.

Tapatalk.

Yes
2015-11-16, 16:05
Apropå pizza undrar jag om det är möjligt att göra en badass-pizza utan riktig ugn.

Hemligheten bakom en riktigt bra pizza, som jag fått lära mig, är rejäl värme, en deg som fått jäsa länge och riktigt bra ost.

Vore kul att experimentera med pizza men osäker hur långt man kommer med vanlig ugn.

Mickee
2015-11-16, 16:55
Apropå pizza undrar jag om det är möjligt att göra en badass-pizza utan riktig ugn.

Hemligheten bakom en riktigt bra pizza, som jag fått lära mig, är rejäl värme, en deg som fått jäsa länge och riktigt bra ost.

Vore kul att experimentera med pizza men osäker hur långt man kommer med vanlig ugn.

En badass-pizza lär du inte få. Men med en pizzasten som legat inne i ugnen på full värme kommer du en bra bit imo.

Jag har gjort en del parma- och mozzarellapizzor hemma med egen deg och pizzasten. Blir riktigt gott :)

Lätt värt att testa!

shut teh face
2015-11-16, 19:53
Nu tycker jag vi läser första posten igen.

Lasagne utan bechamel... Inte okej!
Tjooockis!!

Wzup2u
2015-11-16, 20:22
På tal om bechamel... Pizza är sjukt gott med bechamel istället för tomatsås.

Tapatalk.

som just extra sås har vi inte tomatsås som alternativ på pizzor här det är ju kasst...

Här kör vi kebabsås gjord på gräddfil.

såhär gör man en god pizzasås:

copypaste
Kebabsås

3 dl gräddfil
2 dl A-fil
1 dl majonnäs
2 msk Heinz ketchup
2 msk bostongruka
2 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin, mald
1 tsk oregano
1 tsk nymald svartpeppar
Uns cayennepeppa, beroende på vilken styrka man vill ha
½-1 dl osötad ananasjuice eller fants

Blanda samman allt och avsluta med anainasjuicen. Här gör du den till önskad konsistens beroende på hur mycket ananas juice du häller i.
Smaka dig fram.

arogen
2015-11-16, 20:41
Lasagnen blev inte så snygg, men fan så god. Körde dubbla lager plattor för extra carbs haha, blev helt okej. Men delikatessen var älgfärsen, så otroligt gott. Rekommenderas!

Kryss
2015-11-16, 21:34
...

Roligt att det sporrade dig :) Att göra en tillsynes enkel rätt riktigt god är magiskt.

Det låter på dig om Guancialen var värt det? Får ta en tur till hötorget snart då.

Jag använde pancetta ett par gånger och visst blev det bättre, den lite mildare smaken gjorde sig bra.

Tomas Tryffel
2015-11-16, 21:39
Roligt att det sporrade dig :) Att göra en tillsynes enkel rätt riktigt god är magiskt.

Det låter på dig om Guancialen var värt det? Får ta en tur till hötorget snart då.

Jag använde pancetta ett par gånger och visst blev det bättre, den lite mildare smaken gjorde sig bra.

Jag kan intyga att guanciale är värt det.
För mig var upptäckten av denna grisprodukt lite som att
upptäcka bacon igen.

HerrLuta
2015-11-16, 22:18
Lasagnen blev inte så snygg, men fan så god. Körde dubbla lager plattor för extra carbs haha, blev helt okej. Men delikatessen var älgfärsen, så otroligt gott. Rekommenderas!

Så länge det smakade gott så! :)

En fråga bara: ditt sista lager, var det pasta + ost eller färs och bechamel + ost?

WilsonTaylor
2015-11-17, 12:22

Stort tack för tipset, senast körde jag fulpancetta som sagt och 10g salt per liter vatten (30g salt) och det var väldigt bra sälta, inte för mycket, inte för lite. Nu är jag dock orolig eftersom jag precis fått tag på gårdspancetta från ett charkuteri i Toscana. Den är alltså betydligt saltare än pancetta från kyldisken?

Fick även tag på pecorino vera från charkdisken på ICA maxi, men den var mycket mildare än den pecorino romano jag smakat. Så jag gissar på att det balanseras ut redan där gällande sältan. Menar du att det bästa är att kombinera guanciale och pancetta alltså?

Ska laga rätten senare idag, igen. Har också önskat beställning av guanciale på ICA, från charkuteriet i Toscana då. Kalas *cupid*

arogen
2015-11-17, 19:46
Så länge det smakade gott så! :)

En fråga bara: ditt sista lager, var det pasta + ost eller färs och bechamel + ost?

Sista lagret är dubbelt lager plattor + sås. Dock för lite sås på toppen, kommer ha mer där nästa gång :) Samt ost, glömde den denna gång haha :)

HerrLuta
2015-11-18, 16:29
Sista lagret är dubbelt lager plattor + sås. Dock för lite sås på toppen, kommer ha mer där nästa gång :) Samt ost, glömde den denna gång haha :)

Aaah, förstår! Jag försöker alltid vara noga med att spara ganska rejält med sås/köttfärssås att toppa av allt med, samt en rejäl omgång med ost. Trots det har jag aldrig lyckats med att göra en vacker lasagne so far... :D

AVSKYR dessutom att göra det i en rund ugnsform vilket är det enda jag har att tillgå för tillfället. Är noga med att det även ska se gott ut, annars blir jag ofta besviken.

arogen
2015-11-18, 20:50
Aaah, förstår! Jag försöker alltid vara noga med att spara ganska rejält med sås/köttfärssås att toppa av allt med, samt en rejäl omgång med ost. Trots det har jag aldrig lyckats med att göra en vacker lasagne so far... :D

AVSKYR dessutom att göra det i en rund ugnsform vilket är det enda jag har att tillgå för tillfället. Är noga med att det även ska se gott ut, annars blir jag ofta besviken.

Nästa laddning lasagne blir med mer sås på toppen och riven ost, helt klart. Håller med, lasagnen skall göras i en avlång form! Det får du ta och införskaffa snarast. Vill också att maten skall se god ut, men inte alltid man lyckas haha! Den ser bättre ut i matlådorna åtminstone :)

HerrLuta
2015-11-23, 20:10
Kvällens middag!

Tortelloni med en enkel gräddsås, prosciutto crudo, ärtor, lök och timjan och riven 24-månaderslagrad parmesan :)

mela
2015-11-23, 20:16
Pasta med lövbiff och ädelostsås är svårslaget.

Koka upp grädde
Släng i ädelosten (helst gorgonzola)
Smaka av med salt, peppar och socker.

Strimla lövbiffen fint, stek upp med vitpeppar.

Koka pasta, gärna någon som sväljer mycket sås.

NJUT!

WilsonTaylor
2015-11-25, 14:52
Pasta med lövbiff och ädelostsås är svårslaget.

Koka upp grädde
Släng i ädelosten (helst gorgonzola)
Smaka av med salt, peppar och socker.

Strimla lövbiffen fint, stek upp med vitpeppar.

Koka pasta, gärna någon som sväljer mycket sås.

NJUT!

Låter riktigt gott, strimla biffen hurdå? Steka den i förväg då antar jag?

mela
2015-11-25, 15:18
Låter riktigt gott, strimla biffen hurdå? Steka den i förväg då antar jag?

Bara skära i strimlor, typ 1cm breda. Typ så som det ser ut i thaimat.
Och försteka ja, precis :) Med vitpeppar. Man kan gälla på gorgonzolasåsen i stekpannan efteråt, eller göra den i stekpannan efter att man stekt också. Eller göra båda separat.

Funkar fint med vilken ädelost som helst egentligen. Ibland kör jag gräddädel eller nån annan från Kvibille som det ofta är bra pris på.

HerrLuta
2015-11-25, 16:23
Eller göra båda separat.

Hade kört på detta alternativ för att få perfekt konsistens på lövbiffen. Den rackaren vill ju lätt bli torr om den går för länge, så hellre dumpa ner den tillammans med köttsaften i den färdiga såsen precis en stund innan servering i mitt tycke :) Dessutom - såååååås *drool**cupid*

WilsonTaylor
2015-11-26, 11:45
Bara skära i strimlor, typ 1cm breda. Typ så som det ser ut i thaimat.
Och försteka ja, precis :) Med vitpeppar. Man kan gälla på gorgonzolasåsen i stekpannan efteråt, eller göra den i stekpannan efter att man stekt också. Eller göra båda separat.

Funkar fint med vilken ädelost som helst egentligen. Ibland kör jag gräddädel eller nån annan från Kvibille som det ofta är bra pris på.

Det va jävla fint faktiskt, tack för tipset *cupid*

mela
2015-11-26, 11:47
Det va jävla fint faktiskt, tack för tipset *cupid*

Varsågod! *kissass*