Visa fullständig version : Val av träning
Hej allihop.
Jag har en fråga angående kost och träning.
Vilken form av träning borde man träna om man har stoppat i sig för mycket kolhydrater på morgonen eller dagen innan?
Jag menar, borde träningen ändras beroende på vad man äter? T.ex. om jag äter mycket fettigt mat kanske jag borde köra en träningsform som förbränner mer fett än kolhydrater? Och tvärtom?
Så.. om jag nu t.ex har ätit 2 portioner fiberhavregryn, nötter och proteinshake, vad borde jag då träna?
Tack på förhand!
Träna det du vill träna. Ingen skillnad beroende på vad du ätit.
Jag är rätt säker på att du inte kan styra vad kroppen använder som bränsle efter du har ätit: har du ätit mkt fett kommer den förbränna mer fett, har du ätit mkt kolhydrater förbränner du mer kolhydrater. Träna det du vill träna och njut av att ha lite extra energi under passet. :)
Styrketräning är alltid att föredra i längden. Men tycker du att du fått i dig för mycket, så äter du lite mindre nästa dag för att balansera. Men har du inte koll på hur mycket energi du får i dig dagligen är det förstås svårt att avgöra.
nisse1976
2015-07-17, 18:56
Styrketräning är alltid att föredra i längden.
Inte om man vill bli tennisproffs
Pretorian
2015-07-17, 22:52
Jag utgår oftast från min träning och justerar kosten efter det, inte åt andra hållet.
Sheogorath
2015-07-18, 12:26
Hej allihop.
Jag har en fråga angående kost och träning.
Vilken form av träning borde man träna om man har stoppat i sig för mycket kolhydrater på morgonen eller dagen innan?
Jag menar, borde träningen ändras beroende på vad man äter? T.ex. om jag äter mycket fettigt mat kanske jag borde köra en träningsform som förbränner mer fett än kolhydrater? Och tvärtom?
Så.. om jag nu t.ex har ätit 2 portioner fiberhavregryn, nötter och proteinshake, vad borde jag då träna?
Tack på förhand!
Tänker man öht i de här banorna är man redan snett ute. Det du pratar om är kompensationsbeteende. Vissa kräker upp maten, andra funderar på hur de ska träna bort den.
Tänker man öht i de här banorna är man redan snett ute. Det du pratar om är kompensationsbeteende. Vissa kräker upp maten, andra funderar på hur de ska träna bort den.
Säkert är det fel. Hade bara funderingar om vad som kunde vara effektivast att utföra för att uppnå mål. Å andra sidan har man dessa funderingar om man har någon slag av störningar.
Men tack för argumentet :)
Styrketräning är alltid att föredra i längden. Men tycker du att du fått i dig för mycket, så äter du lite mindre nästa dag för att balansera. Men har du inte koll på hur mycket energi du får i dig dagligen är det förstås svårt att avgöra.
Yes, det har du rätt i. Oftast brukar ja käka lite mer när sockersuget är större än normalt. Men balans är nog det viktigaste absolut. Tack för tipset!
Sheogorath
2015-07-18, 12:56
Säkert är det fel. Hade bara funderingar om vad som kunde vara effektivast att utföra för att uppnå mål. Å andra sidan har man dessa funderingar om man har någon slag av störningar.
Men tack för argumentet :)
Om man under en dietperiod där man siktar på ett visst antal hektos viktnedgång i veckan funderar på hur man ska kompensera för att man rört sig mer eller mindre än man gör normalt sett, så tillhör det i min mening bara en seriös dietsatsning.
Men har man till vardags får tankar som "oj, nu har jag ätit för mycket" och sen börjar fundera på vad man "borde göra nu" så ska man nog ta sig en funderare på vad man har för relation till maten och sin kropp. Sånt här är ju tyvärr mer eller mindre inbyggt i många idag. Folk tycker att de inte borde ta en kaka och gör det ändå, och får sen dåligt samvete och tänker att de ska träna lite extra.
Ganska sjukligt om du frågar mig.
Önskvärt (friskt) vore att hitta strategier för att leva i en hälsosam kropp som inte är kopplat till skuld och skam.
*fortsätter äta sin Strawberry Cheesecake, med GOTT samvete*.
Om man under en dietperiod där man siktar på ett visst antal hektos viktnedgång i veckan funderar på hur man ska kompensera för att man rört sig mer eller mindre än man gör normalt sett, så tillhör det i min mening bara en seriös dietsatsning.
Men har man till vardags får tankar som "oj, nu har jag ätit för mycket" och sen börjar fundera på vad man "borde göra nu" så ska man nog ta sig en funderare på vad man har för relation till maten och sin kropp. Sånt här är ju tyvärr mer eller mindre inbyggt i många idag. Folk tycker att de inte borde ta en kaka och gör det ändå, och får sen dåligt samvete och tänker att de ska träna lite extra.
Ganska sjukligt om du frågar mig.
Önskvärt (friskt) vore att hitta strategier för att leva i en hälsosam kropp som inte är kopplat till skuld och skam.
*fortsätter äta sin Strawberry Cheesecake, med GOTT samvete*.
Jag har faktiskt börjat med en "diet" där jag strävar efter nya metoder.. Sedan är mitt mål att främst rasa ner i vikt och sedan behålla den och bygga på muskler samtidigt.
Såg flera inlägg om kost och träning så denna fråga kändes helt oklart och därför ville jag ha mer kunskap om den. Tacksam för all svar jag fått.
Sedan håller jag med i det du säger. Ja, självklart är detta tankesätt dåligt men å andra sidan kan man förstå dessa människor också till en viss grad i och med att marknaden i dagsläget är så inne i "fitness livet".
Hoppas iaf på framgångar. Lycka till du mä.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.