handdator

Visa fullständig version : Tjäna pengar

Läskeblask
2015-07-16, 19:53
Har ni några tips på hur man tjänar pengar som vanlig knegare? Jag har sedan 5 år tillbaka jobbat som försäljare (byggbranschen) och tjänar väl det man kan förvänta sig tjäna inom denna bransch. Jag har grundutbildning inom handel( ej i Sverige) och ärligt sagt så är utbildningen totalt värdelös. Jag har gjort småjobb som dörrvakt och kan säga att stå 1-2 kvällar i för den lilla slant man fick är knappt värt det. Att utbilda sig är svårt i dagsläget pga jobbtider och en unge:/ Jag har även testat lite smått på att sälja "skönhetsprodukter" via internet, helt ok att köpa billigt och sälja för lite mer än dubbla priset men åtgången var rätt usel. Ni kan tänka er själv allt skit som företag erbjuder en att sälja, ofta prylar ingen vill ha eller behöver.
Jag vet att det finns folk här som lyckats med .tex daytrading eller annat, har ni några tips på nåt som funkar eller kan vara värt att satsa på? Korta utbildningar inom område där det finns jobb?

4623
2015-07-16, 19:56
Svarttaxi, alternativt Uberpop alternativt taxilicens och Uber x/black/lux.

Bärsärk
2015-07-16, 19:57
Se över vad du behöver ha pengarna till istället och fundera över om det verkligen är värt det/om det finns något du kan göra dig av med.

Läskeblask
2015-07-16, 20:02
Svart-taxi är lite dåligt på denna ort=/

Jag snålar som fan, enda jag satsar på är träningen. Ingen bil, alltid billig mat, inga dyra telefoner eller liknande, inga resor osv. Jag är rätt nöjd med min livsstil men det krävs trots allt lite mer cash

tlk
2015-07-16, 20:09
20% av all inkomst direkt in på aktiedepån ger ju en bra grund för att pengarna ska kunna göra jobbet åt dig.

Läskeblask
2015-07-16, 20:21
20% av all inkomst direkt in på aktiedepån ger ju en bra grund för att pengarna ska kunna göra jobbet åt dig.

Rätt saftig summa när lönen nu går rätt så jämnt ut

Kallsone
2015-07-16, 20:34
Jobba mer.

Jag har 6 veckors semester från mitt vanliga jobb just nu och har nu ett annat jobb under semestern. Kommer va riktigt gött när lönerna trillar in.

Läskeblask
2015-07-16, 21:20
Jobba mer.

Jag har 6 veckors semester från mitt vanliga jobb just nu och har nu ett annat jobb under semestern. Kommer va riktigt gött när lönerna trillar in.

Skulle jag gärna göra men får ej göra övertid

dream_theater_
2015-07-16, 21:23
Kallsone menar att du ska ha en till arbetsgivare, som du har haft tidigare med dörrvaktandet.

Det TLK skriver är en väldigt bra idé, men som du säger, då måste du redan ha kapital över.

Att kunna lägga undan 20 % i månaden till sin aktiedepå är nog få förunnat, samtidigt som det kan vara en potentiell risk.

kaer
2015-07-17, 08:55
Om du har ett jobb så leta ett nytt bättre inom samma bransch, det är oftast lättare att höja lön med byte av arbetsgivare än att förhandla upp den.

KlopFer
2015-07-17, 09:50
Varför skulle man vilja jobba på sin semester? Speciellt när man har barn och borde prioritera den tiden att umgås.

Jag skulle säga att du tittar över ditt boende och anpassar din livsstil efter din inkomst. När du ligger i balans så kan du börja investera det som blir över. Antingen i utbildning eller aktier, fonder m.m.

http://www.rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/

Minimjölk
2015-07-17, 10:09
De enda rimliga och lagliga sätten att bygga ett större kapital är att antingen jobba för att höja sin inkomst, jobba med att sänka sina utgifter alternativt att man genom att investera sitt kapital med en viss riskfaktor se det bli större.

Har man från början ett väldigt litet kapital är det väldigt svårt att få det att växa till en förmögenhet utan att stora risker. Många bäckar små och lite tid gör ju ändå detta till ett bra mål för många, att starta ett regelbundet sparande dvs. När du sedan har bufferten klar kan du börja investera hela eller delar av överskottet i tex aktier, värdepapper, bostäder eller något eget företag/verksamhet. Det sistnämnda kräver dock även att du lägger ned en del arbetstid.

Det bästa och mest effektiva sättet att tjäna pengar är att se till att du varje månad får en bättre balans mellan hur mycket pengar du tjänar och hur mycket pengar du förbrukar. Ganska enkel matte: Intjänade pengar - utgifter= Pengar att spara/investera

För många är det betydligt enklare att skära ned på utgifterna men du verkar redan leva rätt spartanskt, fundera dock igenom alla aspekter och se om det finns 100-lappar att spara någonstans.

Annars gäller det för dig att hitta ett sidojobb, alternativt att du byter till ett mer välavlönat jobb. Det kan ju även vara så att instoppad arbetstid hos din nuvarande arbetsgivare inte ger dig mer pröjs men väl möjlighet till att avancera där. Du måste försöka se över din egen situation och vilka steg du är villig att ta.
Fundera även varför du vill tjäna mer pengar och vad du anser att detta skall ge dig på kort och lång sikt och fundera på om det är mödan värt som några redan varit inne på.

Det är väldigt bra att ha pengar över men för de allra flesta så innebär det att man offrar något annat i sitt liv och det är inte säkert att den extra tusenlappen är värt det.