Visa fullständig version : Superstarka människor som aldrig tränat
Vad är vi människor gjorda av? Fettprocent, muskelmassa och ben.
Men det måste finnas fler variabler.
För de finns personer som är helt sjukt jäkla starka utan att ha lyft en vikt i hela sitt liv.
Oftast har dessa personer rätt köttiga armar hög fettprocent.
För ett par år sen hade jag armbrytning med en snubbe. Hans armar var bara fett i princip, en riktigt grov köttaklump var han. Jag var rädd deffad då, han armar var större men mina var ju bara gjorda av muskler i princip.
Han hade aldrig tränat och spelade mest dator
Han slog mig enkelt.
Stark som ett djur var han
När han sen började gymma hade han helt sjuka vikter på direkt
Jag är inte i närheten av dessa än idag trots mycket gymmande.
Hur kommer detta sig?
Vissa är helt enkelt naturligt mer starka än andra.
Är de fettprocenten som hjälper till?
Eller hur fungerar detta
Överätning oavsett träning eller ej bidrar till ökad muskelmassa.
mattilainen
2015-07-16, 19:14
armbrytning som styrkejämförelse är inte det mest korrekta.
Sant men det var fler moment. Denna människa var ett jäkla djur.
Stark som en oxe. har dom käkat galet mycket energirik kost eller vad är de frågan om?
Tobbey är inne på något intressant där
Läskeblask
2015-07-16, 19:24
Att i verkliga livet lyfta saker är inte samma som gym. Jag tycker inte jag är mycket starkare när jag måste lyfta grejjor med nån annan i vardagslivet men när man råkat se nån av dom som tror dom är starka på gymmet så ser man att det inte riktigt stämmer. Tänk på freddi här som är ett genetiskt freak, han bänkade 100kg första gången vilket i gymvärlden är en skrattretande liten vikt. En vanlig människa bänkar kanske 50kg och fastän man inte bänkat (markat,böjt) förut så är man inte stark om man leker med 50kg. Lågt kroppsfett och breda axlar, bra muskelfästen osv gör att man kan se tränad ut fastän man aldrig lyft vikter men att nån som aldrig tränat skulle vara stark köper jag ej
Att i verkliga livet lyfta saker är inte samma som gym. Jag tycker inte jag är mycket starkare när jag måste lyfta grejjor med nån annan i vardagslivet men när man råkat se nån av dom som tror dom är starka på gymmet så ser man att det inte riktigt stämmer. Tänk på freddi här som är ett genetiskt freak, han bänkade 100kg första gången vilket i gymvärlden är en skrattretande liten vikt. En vanlig människa bänkar kanske 50kg och fastän man inte bänkat (markat,böjt) förut så är man inte stark om man leker med 50kg. Lågt kroppsfett och breda axlar, bra muskelfästen osv gör att man kan se tränad ut fastän man aldrig lyft vikter men att nån som aldrig tränat skulle vara stark köper jag ej
Nej men styrka är ju inte bara gym -.-
Eftersom gym involverar teknik också och vana vid övningar för muskelfästen och senor.
Du har fel om du inte köper det för han hade nog kunnat kasta runt en rippad gymkille ganska enkelt. Han var helt enkelt bara helt sjukt stark denna påg
kunde brotta ner 2-3 pers när de var slagsmål osv
Omöjlig på armbrytning osv
För ett par år sen hade jag armbrytning med en snubbe. Hans armar var bara fett i princip, en riktigt grov köttaklump var han. Jag var rädd deffad då, han armar var större men mina var ju bara gjorda av muskler i princip.
Han hade mycket mer muskelmassa än dig, bara det att fettet täckte över alla konturer så det inte syntes så tydligt. Vissa har bara bra gener - naturligt mycket androgener osv. Sedan hjälper överätningen till så klart.
Läskeblask
2015-07-16, 19:42
Brottning säger ju inte direkt allt om styrkan. Jag har problem med nån som bänkar 100kg mindre än mig om han är större och tyngre.
För de finns personer som är helt sjukt jäkla starka utan att ha lyft en vikt i hela sitt liv.
Oftast har dessa personer rätt köttiga armar hög fettprocent.
Han hade aldrig tränat och spelade mest dator
Han slog mig enkelt.
Stark som ett djur var han
När han sen började gymma hade han helt sjuka vikter på direkt
Jag är inte i närheten av dessa än idag trots mycket gymmande.
Hur kommer detta sig?
Vissa är helt enkelt naturligt mer starka än andra.
Är de fettprocenten som hjälper till?
Eller hur fungerar detta
Vad arbetar han med ? Finns ju skogshuggare, verkstadsarbetare, bönder osv. som kan vara riktigt starka trots att de inte "gymmar". Och det är inte allt för omöjligt att dessa även spenderar mycket tid framför datorn på sin fritid. :)
Gener, har också en tramsigt stark gubbe på jobbet som inte tränat ett skit. En del föds sådär, och en del föds som mig, orättvisan finner inga gränser.
Hur starka är dom här superstarka perssonerna? Kan ni gissa stats utan att ljuga för mycket. Böj bänk mark till exempel :)
När jag gjorde lumpen så var det ett gäng som utmärkre sig som väldigt starka men dom hade ju idrottslig bakgrund. Jag tyckte att dom var orimligt starka för att dom bänkade 100kg. Nu har jag ju ett annat perspektiv på vad som är starkt.
Jag hade också ett sånt freak of nature i min klass när jag växte upp. Han var ett huvud längre än alla andra redan från årskurs 3 och när tonåren kom såg man också att han var bredare över axlarna.
Vi spelade hockey, fotboll och innebandy tillsammans och förutom när vi var på träning eller i skolan så spelade vi dator tillsammans - med andra ord var han inte och smygtränade på gymmet eller extraknäckte som skogshuggare. Runt 14-15 år så började vi med fysträning i en skivstångslokal i samband med hockeyn och första gången vi var där tog han 80-85kg medan vi andra bråkade med 30-40kg. Han slutade någon vecka efter det för att fokusera på sin CS-karriär (:D) men då hade han hunnit ta strax över 100kg medan vi andra kommit upp till 60-70kg på stången.
Nu var han också lite fetare än många av oss andra genom hela uppväxten, men det var bra mycket muskler där under.
Min pappa är en sådan person. Fruktansvärt "rå" stark utan att ha tränat i princip. Kanske 20 gånger på 55 år.. Han är bredaxlad med kraftiga ben, underarmar och rygg. Jobbat på kontor i hela sitt liv men aktiv i vardagen med huset/tomt.
bubbaklubba
2015-07-17, 05:15
Det var ju en intressant diskussion på maxstyrka med arne persson.
tydiligen så finns det en koppling mellan benens tjocklek och musklerna/styrka.
så folk med kraftig benstomme är naturlig starkare?
Henchman
2015-07-17, 06:09
Brottning säger ju inte direkt allt om styrkan. Jag har problem med nån som bänkar 100kg mindre än mig om han är större och tyngre.
Nu är det väl en definition men styrka är mer än något bänkmax. Det är en helt annan sak att anpassa hela kroppen efter vikten än att göra tvärtom. Är viktklassen samma så är brottning ett säkrare mått på kroppslig styrka där en bänkpressare skulle tappa presstyrka direkt vinklarna blir obehagliga.
Du är ganska duktig på armhävningar antar jag, men flyttar du ner händerna till mitten av höftbenet, fingrarna ut från kroppen och försöker pressa upp dig så kanske inte resultatet är lika imponerande.
Ont:
Överätning är nog inte svaret på styrkan bakom dessa individer även om vikten ofta är hög, finns lika många eller fler som väger mycket utan någon anmärkningsvärd styrka.
waspen123
2015-07-17, 08:15
Har alltid undrat lite om detta, hela min släkt är ovanligt starka. Morbror tillexempel är smal som en pinne och bär runt bilmotorer och grejjor utan nå problem. Själv haft av många skiftnycklar osv på mitten då jag tagit i, kan inte ta i något alls när jag mekar utan att ha sönder typ allt, gängor/skruvar/stål/verktyg osv. Ställa upp en hoprullad matta på 200kg som ligger på golvet, hur lätt som helst.
Men på gymmet är jag inte starkare än någon annan. Lite mysko det där. (Även om jag startade på dubbla vikten än polaren på alla maskiner osv)
Dock har vi våra problem därefter o. Kropparna orkar inte direkt med våran styrka, varenda kille i släkten kan knappt röra på sig när dom är 40..
Har alltid undrat lite om detta, hela min släkt är ovanligt starka. Morbror tillexempel är smal som en pinne och bär runt bilmotorer och grejjor utan nå problem. Själv haft av många skiftnycklar osv på mitten då jag tagit i, kan inte ta i något alls när jag mekar utan att ha sönder typ allt, gängor/skruvar/stål/verktyg osv. Ställa upp en hoprullad matta på 200kg som ligger på golvet, hur lätt som helst.
Men på gymmet är jag inte starkare än någon annan. Lite mysko det där. (Även om jag startade på dubbla vikten än polaren på alla maskiner osv)
Dock har vi våra problem därefter o. Kropparna orkar inte direkt med våran styrka, varenda kille i släkten kan knappt röra på sig när dom är 40..
Det kanske inte blir så tekniskt snygga lyft i vardagen varpå du/ni kan rekrytera muskler i dessa vardagliga lyft som du inte använder på gymmet när du lyfter mer strikt. Skulle ju kunna passa in på att de knappt kan röra på sig när dom är 40, dvs man lyfter med böjd rygg o dyl?!
Både min morfar och morbror har varit kända som kraftkarlar hela livet, utan att ha satt sin fot på ett gym.
Men det är ju svårt att värdera hur starka, eftersom de snarare är/var starka i vardagen än i enskilda moment. Däremot så när jag var i tonåren gjorde min morbror en enarms-chin för att sätta mig på plats :-/
Morfar var lantbrukare och började arbeta i skolåldern, morbror är ju uppväxt på bondgård och har arbetat på den vid sidan av sitt anläggarjobb hela livet.
Rikard Jansson
2015-07-17, 09:52
En av de starkaste personerna jag känner är 178 cm och väger 69 kg, och har aldrig tränat förutom en gång i nian där han provade att bänka 90 kg ouppvärmd, och klarade det, och en gång när han vann svanskogs starkaste man :) (och med en av de starkaste menar jag, de jag känner som är starkare är t.ex. stefan jamroz)
Gener?
Nu är jag mest spritfet men första veckan i gymnasiet krigade jag upp 100kg i bänkpress utan någon speciell sportslig bakgrund (Hade ett Nautilus kort under ett halvår när jag var 14) i en bänktävling. Halvt fuskande en arms chins (andra handen runt handleden) och stående armhävningar var inga större problem. Dock var jag nog ganska så fysiskt aktivt ändock.
Min morfar lyckades spela på fotboll och ishocky samtidigt på någorlunda elitnivå medan min pappa såg ut som en tjur (han tränade dock).
Å andra sidan har jag en kropp som är gjord för att bänka/marka bra! Lite under medellängd, samma med armar och naturligt bred rygg.
ARMSTARK
2015-07-17, 13:27
Genetik, muskelfästen m.m. Vi vanliga dödliga kan aldrig kriga mot dessa mänskliga maskiner, så är det bara. Dock är det ofta även andra saker som de blivit starka av.
Jag hade en polare som aldrig satt sin fot på gymet men honom kunde man omöjligt ta i armbrytning. Han kunnde även ta 5 tegelstenar i en hand. ( Ett finger i var sitt hål i var sin tegelsten ) Det är tydligen inte många som kan det. Men han hade mekat bil sen han var 6 år eller nåt, det var hans enda intresse.
Genetik & vad de gör på fritiden spelar stor roll, hade en klasskompis i gymnasiet som var bonde, han hade sjuk genetik, utan att ha lyft en hantel så hade han biceps med feta vener, bröst stora som meloner, bredaxlad of doom och allmänt jävla aesthethic (smal midja och sjuka rutor med separationer). Han hade dock jobbat ute och vänt torv & där jobbade han dubbelt så snabbt som alla andra = han tjänade dubbelt så mycket cash :D
Edit: Han spöade alla i armbrytning & han var också sjukt stark första gången han satte sin fot på ett gym med oss andra, bänkade nästan dubbelt så mycket och drog sjuka vikter i pull-övningar hehe
En av de starkaste personerna jag känner är 178 cm och väger 69 kg, och har aldrig tränat förutom en gång i nian där han provade att bänka 90 kg ouppvärmd, och klarade det, och en gång när han vann svanskogs starkaste man :) (och med en av de starkaste menar jag, de jag känner som är starkare är t.ex. stefan jamroz)
90 KG bänk är "en av de starkaste du känner"? Om du menar potentialen så förstår jag.
Släpade med mig min ju-jutsu tränare en gång, han är stark men tränar inte på gym.
Han bänkpressade 150kg och marklyfte 220kg utan nån vidare teknik.
Rikard Jansson
2015-07-17, 15:26
90 KG bänk är "en av de starkaste du känner"? Om du menar potentialen så förstår jag.
då var han 15 år och vägde 60 kg... sen verkar inte kolozzeumfolk förstå att de starkaste som inte tränar är starka på jobbsaker. han är MYCKET starkare än mig när det gäller jobbsaker som kräver maxstyrka t.ex., fast jag är 5-6 kg tyngre på en längd på 8 cm kortare och bänkar 180 kg, gör 10 dips med 70 kg extra, 25 chins, 100x20 i böj, etc etc
han är MYCKET starkare än mig när det gäller jobbsaker som kräver maxstyrka t.ex
Som t ex vaddå? Väldigt svårt att tro med tanke på dina stats. Såvida du inte är totalt okoordinerad utanför gymmet.
Min äldsta morbror som varit plåtslagare i 30 år är förjävla stark. Han hade för några år sedan slagit till någon som svurit på att han hade blivit slagen med en hammare.
Rikard Jansson
2015-07-17, 16:09
Som t ex vaddå? Väldigt svårt att tro med tanke på dina stats. Såvida du inte är totalt okoordinerad utanför gymmet.
t.ex trycka slang genom en tjockare slang som vi gör med fiberslang, bära tunga saker etc, bryta i saker osv osv
t.ex trycka slang genom en tjockare slang som vi gör med fiberslang, bära tunga saker etc, bryta i saker osv osv
Stats i trycka slang genom slang?
Hmm, mycket av den här "råstyrkan" eller jobbstyrkan tror jag grundar sig i del stabilitet man får av grov benstomme och grova leder. Sen är tror jag en del av jobbstyrkan beror till stor del på att en person som är stark och van med att jobba med tunga lyft helt enkelt inte tvekar, lite som personer som är bra på slagsmål. De greppar tag och lyfter yolo-style.
Morsans gubbe är så bla, en riktig beast när det kommer till kroppsarbete men helt värdelös på gymmet, stel och noll koordination men stark. Men ska en blöt lastpall upp igenom en trång vindslucka vräker han helt enkelt in skiten bara sådär.
Kroppen är dock helt körd, ont överallt.
Vi gymmare med grund som flickscouter, tänker nog omedvetet igenom lyftet innan och då skiter det sig.
Har även försökt att massera hans stela rygg, men det var fan omöjligt, som ryggen på en noshörning.
Läskeblask
2015-07-17, 17:03
Jag tror nog man lyckas en viss styrka, särskilt i händer och fingrar geom arbete och dom flesta hr på kolo är ju i ärlighetens man klenisar så man får ju säga vad man menar med stark. Morfar berättade om sin släkting som lyfte vetesäckar eller liknande som vägde 90 på raka armar över huvudet. Vikten i sig är inte särskilt imponerande men nog fan fick jag själv jobba innan jag reppade på 90kg i militärpress och sällan ser jag nån göra det på gymmet så tvivlar starkt på att nån bonde på 70-80kg militärpressar 90kg säckar. Får en jävl lust att utmana dessa s.k starka män som aldrig tränat, tro rinte de har en jävla chans mot nån som tränat seriöst i nåt år och fått nån slags resultat
Jag har nog aldrig träffat något som är overkligt stark utan att tränat hårt. Jobbade under många år i byggbranchen och i början reagerade jag på att de var väldigt starka motför mig trots att jag då markade 230 kg satt saker ofta "fast" för mig medans de kunde lyfta. Men det handlade inte om att de var starkare utan van att ta i på ett annat sätt, jag var tvungen att samla mig som inför ett gymlyft i mark medans de kunde ta i mer direkt, efter några vekor var jag också van detta och ansågs då som extremt stark. Nu är det många år sedan jag jobbade som takläggare och är åter igen ovan att ta i utanför gymmet, fan är ju tungt att lyfta ett däck när man byter däck på bilen numer.
Teknik mao?
Rikard Jansson
2015-07-17, 18:36
Teknik mao?
Nej, det blir friktion inuti iom böjar etc som gör att det går trögt. Längre än 40 meter tar det tvärstopp för en vanlig person. (om skyddsslangen redan ligger nedgrävd)
Jag har nog aldrig träffat något som är overkligt stark utan att tränat hårt. Jobbade under många år i byggbranchen och i början reagerade jag på att de var väldigt starka motför mig trots att jag då markade 230 kg satt saker ofta "fast" för mig medans de kunde lyfta. Men det handlade inte om att de var starkare utan van att ta i på ett annat sätt, jag var tvungen att samla mig som inför ett gymlyft i mark medans de kunde ta i mer direkt, efter några vekor var jag också van detta och ansågs då som extremt stark. Nu är det många år sedan jag jobbade som takläggare och är åter igen ovan att ta i utanför gymmet, fan är ju tungt att lyfta ett däck när man byter däck på bilen numer.
Klockrent exempel det där med däcken. Jag minns när jag skaffade min första bil för 10 år sedan. Var på den tiden smal som en räka, 60kg på 185cm och aldrig besökt ett gym men visst kunde man byta däcken även om det var lite tungt. Nu väger jag 90kg och har iaf tredubblat vikterna i alla gymlyft sen jag började. Men ändå känns dom där däcken exakt lika otympliga och tunga att hantera som dom alltid gjort.
lördagsgrogg
2015-07-17, 19:50
Sant men det var fler moment. Denna människa var ett jäkla djur.
Stark som en oxe. har dom käkat galet mycket energirik kost eller vad är de frågan om?
Tobbey är inne på något intressant där
Skulle gissa att jag skojat med smågrabbar 100ggr genom åren när jag varit lite offseason. Well och full, jag är inte så elak nykter.
Är inte speciellt bra på armbrytning men en lite speta på 70kg har som regel svårt med mig när jag är 120+ och ser tjock ut för dom.
Tsubodai
2015-07-18, 08:08
Totala antalet muskelcellkärnor lär vara högre och betydligt högre andel typ 2X muskelfiber
Har även försökt att massera hans stela rygg, men det var fan omöjligt, som ryggen på en noshörning.
Har du masserat en noshörning någon gång?
StarkaUlf
2015-07-18, 08:16
Vadå, har inte du?
Grängesbergsjätten i denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184349&highlight=gr%E4ngesberg
Ja, men bara hornet. På dig. Medan du sov.:naughty:
Kan det inte ha lite med nervsystemet att göra också? Nån som jobbat med att byta däck på lastbilar i 10år har redan banat in rörelsemönstret och gör det effektivt medans en annan måste lyfta sig halvt till döds för att man är så klumpig. Blir ofta imponerad av sånna saker.
Lite offtopic kan jag dra några mer "seghets-prestationer" som jag blev imponerad av:
Under garnisions-milen i lumpen vill jag minnas att jag sprang på runt 50min eller liknande. Blev dock omsprungen av många befäl som sprang i kängor, stridsurustning, hjälm och ryggsäck. (Minns inte exakt vad dom hade på sig)
Morfar var ett annat exempel, jobbade i skogen. Fick följa med och kapa vindfällor i mindre delar och stapla upp på ett flak. Var ordentligt sliten efter 20minuter men gubben hade nog kunnat stå där i en vecka och kapa och trava om han bara fick mat och vatten.
HookersUnited
2015-07-18, 12:45
Morfars bror var erkänt stark, hans son berättade att han och en kompis vid 14 års ålder hade tränat marklyft ute på gården med 100 kg.
Gubben kom hem från jobbet och frågade om han fick testa och skickade upp det på raka armar. "Det är bra att ni tränar pojkar!"
Han hade dock goda gener samt många år med tungt kroppsarbete som grund.
bubbaklubba
2015-07-18, 12:54
Tror inte bänkpress är något vidare värdemätare på styrka från slit. Det är inte en rörelse som används normalt sett. Marklyft däremot känns ju vettigare.
Med det sagt. Tror inte jag man får en sån styrka som kan överföras i basövningar.
Utan slitochjobbstyrka handlar mer om en slags uthållighet och att kunna använda kroppen som hävstång. Bodybuilders är extremt usla på tungt kroppsarbete. Jag har sett det flera gånger. De orkar inte. Flåset tar slut direkt.
Starke75an
2015-07-18, 13:14
Tror inte bänkpress är något vidare värdemätare på styrka från slit. Det är inte en rörelse som används normalt sett. Marklyft däremot känns ju vettigare.
Med det sagt. Tror inte jag man får en sån styrka som kan överföras i basövningar.
Utan slitochjobbstyrka handlar mer om en slags uthållighet och att kunna använda kroppen som hävstång. Bodybuilders är extremt usla på tungt kroppsarbete. Jag har sett det flera gånger. De orkar inte. Flåset tar slut direkt.
Exakt min upplevelse. Märks vid ställningsbyggning. Att vara "gymstark" betyder inte att du kan per automatik tillgodoräkna det via andra typer av lyft.
Gå och bär 3st Burtonrör 4 metare några hundra meter på en axel så får ni känna. De väger 16 kg st ca. Gör det och liknande arbete. Sån styrka tränas inte på gym helt enkelt. Ja, man bär all vikt på en sida kroppen.
bubbaklubba
2015-07-18, 13:33
Precis. Jag har bara haft tunga jobb inom bygg. Och mitt intryck är att den styrkan man bygger på jobb och slit mer handlar om uthållighet. Man skall kunna bära rullar på 25kg i vardera hand, och springa i trappor en hel dag. Detta överförs inte gärna till ett rm lyft. Eller vice versa.
Det är lite två olika saker.
Exakt min upplevelse. Märks vid ställningsbyggning. Att vara "gymstark" betyder inte att du kan per automatik tillgodoräkna det via andra typer av lyft.
Gå och bär 3st Burtonrör 4 metare några hundra meter på en axel så får ni känna. De väger 16 kg st ca. Gör det och liknande arbete. Sån styrka tränas inte på gym helt enkelt. Ja, man bär all vikt på en sida kroppen.
Men om du inte kan tillgodoräkna dig träningen skulle det innebära att det skulle vara lika jobbigt om du aldrig tränat, och det tror jag nog inte.
Sen kommar man ju snabbare in i det tunga jobbet om amn har en bra grund från gymmet.
Läskeblask
2015-07-18, 17:07
i många fall kommer väl syreupptagningsförmågan i fråga
Benedikt magnusson tog 180 mark första gången han markade. Magnus Samuelsson tog 100 bänk första gången. Detta är ju helt sjukt första lyft men mer än så är det inte, det är ju ingenting om man jämför standarden vad folk som faktist tränar seriöst lyfter, och dessa snubbar har antagligen några av de bästa generna i världen. Så att det finns nån som inte tränar som har styrkan av en avancerad styrkelyftare tror jag inte på att det finns.
Benedikt magnusson tog 180 mark första gången han markade. Magnus Samuelsson tog 100 bänk första gången. Detta är ju helt sjukt första lyft men mer än så är det inte, det är ju ingenting om man jämför standarden vad folk som faktist tränar seriöst lyfter, och dessa snubbar har antagligen några av de bästa generna i världen. Så att det finns nån som inte tränar som har styrkan av en avancerad styrkelyftare tror jag inte på att det finns.
Växte inte Magnus Samuelsson upp på en bondgård? Jag vet att han sagt senare att vardagsträningen som bonde har haft betydelse för hans utveckling. Det finns nåt Youtube klipp där han kånkar på tunga fodersäckar.
+1
Låter som en skröna men jag tog en paus från mitt förra yrke och byggde ställningar i ett halvår, då jobbade jag med några mongoler.
Alla var inte så stora till växten, en del var rent ut sagt taniga gubbar.
Men de räckte varandra 3m flak i kortsidorna som om det vore balsaträ. Slängde 4m spira hela dagarna. Jobbade ett arbetspass åt oss på dagen och körde åt en annan firma på kvällen.
Skulle vilja se en av dessa herrar prova på ett gym i någon vecka för att få in lite teknik.
För övrigt när det gäller genetiken så är det ju ett lotteri, jag har stött på en eller två grabbar som inte heller är bondgrabbar, men som har klivit in på gymmet i jeans för att prova lite, kört lite fullmag på alla maskiner, köra lite bänkpressuppvärmning på 80kg, dra 120kg mark några gånger och sedan tycka att det här var inte för mig och fortsätta hänga vid korvmojjen i en epa.
Detta är folk som är sub 18 år
Och när gener och uppväxtmiljö stämmer som i Magnus Samuelsson fall så blir det häftiga resultat.
Växte inte Magnus Samuelsson upp på en bondgård? Jag vet att han sagt senare att vardagsträningen som bonde har haft betydelse för hans utveckling. Det finns nåt Youtube klipp där han kånkar på tunga fodersäckar.
Japp precis. Så gener + miljö = 100 kg bänk "otränad" kan man väl förvänta sig som mest. Men man lär få en jävla arbetskapacitet och bli stark på att lyfta otympliga objekt, lär va en perfekt grund för strongman.
Det är omöjligt att vara superstark utan att träna, det går bara inte. Visa någon som gör 450kg i klassisk mark utan att tränat innan, eller 300kg i bänk.
filmjölk
2015-07-19, 13:34
Det är omöjligt att vara superstark utan att träna, det går bara inte. Visa någon som gör 450kg i klassisk mark utan att tränat innan, eller 300kg i bänk.
Rätt hög standard du sätter för "superstyrka" :D Men ok den nivån är det omöjligt. Men det finns (kanske) ett fåtal som gör 250kg i mark och en sisådär 150kg i bänkpress utan träning. Det får man kalla relativt superstarkt:)
HookersUnited
2015-07-19, 14:51
Finns det någon som kan det?
http://cdn07.dayviews.com/75/_u1/_u5/_u8/_u6/_u6/_u1/u1586619/86021_1257848454.jpg
Dom här stenarna finns på hembygdsområdet i Lycksele och de användes när grabbarna från bygden skulle göra upp om vem som var starkast. Vore kul att veta vilka regler de hade för att få ett lyft godkänt? Jag antar att det "räckte" med att lyfta stenen någon cm från marken.
Fredrik Johansson alias Mannen från Sorsele säger att han har lyft en sten som väger 506 kg. Han är alltså superstark men har tränat i 30 år så han platsar inte i denna tävling.
Men om man med tränat menar att man lyft skrot med viss teknik i en träningslokal så fanns det i alla fall förr i tiden grabbar som uppfyllde kraven superstark & aldrig tränat.
Annars så skulle man inte förberett så här tunga stenar. Nu jobbade de i skogen, flottning och jordbruk så att lyfta tunga stockar, stenar redskap var de vana med men några träningslokaler fanns inte.
filmjölk
2015-07-19, 15:28
Fredrik Johansson alias Mannen från Sorsele säger att han har lyft en sten som väger 506 kg. Han är alltså superstark men har tränat i 30 år så han platsar inte i denna tävling.
.
Den snubben skulle väl vinna både vm i klassiskt sl och strongman om han bara ville ställa upp. Bara ett par grader upp i trovärdighet från James "Megatron" Gregory, den där Egyptiern som hade fått styrka av Allah och hade sex 32ggr om dagen, Grängesbergsjätten mfl.
Information om Fredrik:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/mannen-slog-rekord
kallebaah
2015-07-19, 15:56
Tycker du bänk säger så mycket om styrkan då?
HookersUnited
2015-07-19, 16:51
Dom här stenarna finns på hembygdsområdet i Lycksele och de användes när grabbarna från bygden skulle göra upp om vem som var starkast. Vore kul att veta vilka regler de hade för att få ett lyft godkänt? Jag antar att det "räckte" med att lyfta stenen någon cm från marken.
Men om man med tränat menar att man lyft skrot med viss teknik i en träningslokal så fanns det i alla fall förr i tiden grabbar som uppfyllde kraven superstark & aldrig tränat.
Annars så skulle man inte förberett så här tunga stenar. Nu jobbade de i skogen, flottning och jordbruk så att lyfta tunga stockar, stenar redskap var de vana med men några träningslokaler fanns inte.
Även om det är sinnessjukt mycket vikt så går det ju inte att jämför med ett marklyft. Vad jag har hört hade han markdräkt på sig vid tillfället.
Det är svårt att svara på om det finns "Superstarka människor som aldrig tränat" utan att först ha sagt vad man menar med superstark och aldrig tränat.
Om det är ok med att ha blivit stark genom att ha bra arvsanlag och ha tränat fysiken genom hårt kropps arbete så anser jag att det fanns såna förr i tiden när många försörjde sig genom kropps arbete. Då var det alltid några individer som stack ut extra mycket vad gällde kroppskrafter och stenarna kom till användning när man skulle kora vem som var starkast.
Att hitta individer som är superstarka men som inte har lyft eller tränat på nåt annat sätt är nog mission impossible.
Alltså, vad är det för skillnad på att lyfta en skivstång från marken till höften och en låda/stock/sten/pump/däck eller vad det nu må vara från marken till höften ur styrkeutvecklingssynpunkt? Frågan är alltså retoriskt för de mindre begåvade som hänger här.
Hittar ni någon som har spelat world of warcraft hela livet utan att ens göra något så fysiskt som att diska och ändå är superstarkt, ja då är det spektakulärt. Att man blir allmänt stark genom fysiskt arbete är väl ingen hemlighet?
Dom med ett väldigt fysiskt arbete och vardag utför massa lyft varje dag varje vecka i åratal i olika vinklar från olika höjder, statiskt, puttande, dragande, bankande, skruvande, gåendes, enhands, dubbelhands, över huvudet, för max, för reps, "per minut" och allt vad man kan komma på, kombinerar man det med mycket mat och det antikatabola i att inte vara stillasittande=superstark.
Att vara på ett gym och lyfta skivstänger och hantlar är inte ett måste för att bli stark, det är bara lättare.
HookersUnited
2015-07-20, 10:44
Den snubben skulle väl vinna både vm i klassiskt sl och strongman om han bara ville ställa upp. Bara ett par grader upp i trovärdighet från James "Megatron" Gregory, den där Egyptiern som hade fått styrka av Allah och hade sex 32ggr om dagen, Grängesbergsjätten mfl.
Han har tävlat i strongman.
Information om Fredrik:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/mannen-slog-rekord
Jag tror mycket väl att han lyft 440, men inte i en regelrätt knäböj. Vilket reportern inte vet, eller bryr sig om.
Alltså, vad är det för skillnad på att lyfta en skivstång från marken till höften och en låda/stock/sten/pump/däck eller vad det nu må vara från marken till höften ur styrkeutvecklingssynpunkt? Frågan är alltså retoriskt för de mindre begåvade som hänger här.
Hittar ni någon som har spelat world of warcraft hela livet utan att ens göra något så fysiskt som att diska och ändå är superstarkt, ja då är det spektakulärt. Att man blir allmänt stark genom fysiskt arbete är väl ingen hemlighet?
Dom med ett väldigt fysiskt arbete och vardag utför massa lyft varje dag varje vecka i åratal i olika vinklar från olika höjder, statiskt, puttande, dragande, bankande, skruvande, gåendes, enhands, dubbelhands, över huvudet, för max, för reps, "per minut" och allt vad man kan komma på, kombinerar man det med mycket mat och det antikatabola i att inte vara stillasittande=superstark.
Att vara på ett gym och lyfta skivstänger och hantlar är inte ett måste för att bli stark, det är bara lättare.
Och om man sedan kombinerar fysiskt arbete med träning! Väldigt bra skrivet,håller helt med.
filmjölk
2015-07-20, 11:18
Han har tävlat i strongman.
Jag tror mycket väl att han lyft 440, men inte i en regelrätt knäböj. Vilket reportern inte vet, eller bryr sig om.
Megatron har tävlat i wrestling och egyptiern har rivit av ett mynt på tv. Deras påstådda styrka är ändå överdriven. Pernam/Beppe vart är du? Kom och red ut det här nu :D
HookersUnited
2015-07-20, 11:25
Megatron har tävlat i wrestling och egyptiern har rivit av ett mynt på tv. Deras påstådda styrka är ändå överdriven. Pernam/Beppe vart är du? Kom och red ut det här nu :D
Jo det är den säkert. Men Mannen överdriver inte sina vikter, vad jag har förstått, däremot är det oftast suspekta övningar han kör. Så hans knäböj är inte det man ser på en SL-tävling.
Jo det är den säkert. Men Mannen överdriver inte sina vikter, vad jag har förstått, däremot är det oftast suspekta övningar han kör. Så hans knäböj är inte det man ser på en SL-tävling.
Mannen säger att han tävlar mot sig själv, då kan han väl också själv bestämma reglerna. Att han valt att göra knäböj i smith-maskin ska vara för att minska riskerna för sig själv och passarna. Han resultat diskuteras i en annan tråd på forumet och där påstår man att han höjt sitt personbästa efter SVT's besök.
Att jag nämnde Mannen i den här tråden var för att, om damerna på bilden ursäktar, illustrera vilken typ av karl som idag orkar rubba stenarna dvs 30 års styrketräning parat med mycket envishet. Han sa i reportaget att 70 % sitter i skallen.
Nu har anvihl rett ut mekanismerna gällande styrkeutveckling genom kroppsarbete och det är inget konstigt att det fanns grabbar som lyfte stenarna före det fanns några styrketräningslokaler i Västerbottens inland. På den tiden fanns inga traktorer med hydrauliska griplyftare så det blev många tunga marklyft för de som jobbade i skogen.
Är det det som brukar kallas "docka" ?
Bjorneman
2015-07-21, 20:32
Konstigt att jag aldrig har träffat en sådan person. Alla känner så många...
Agitator
2015-07-21, 22:23
Förr i tiden när män var män.
http://i.imgur.com/3OaPF9s.jpg
HookersUnited
2015-07-21, 23:19
Mannen säger att han tävlar mot sig själv, då kan han väl också själv bestämma reglerna. Att han valt att göra knäböj i smith-maskin ska vara för att minska riskerna för sig själv och passarna. Han resultat diskuteras i en annan tråd på forumet och där påstår man att han höjt sitt personbästa efter SVT's besök.
Att jag nämnde Mannen i den här tråden var för att, om damerna på bilden ursäktar, illustrera vilken typ av karl som idag orkar rubba stenarna dvs 30 års styrketräning parat med mycket envishet. Han sa i reportaget att 70 % sitter i skallen.
Nu har anvihl rett ut mekanismerna gällande styrkeutveckling genom kroppsarbete och det är inget konstigt att det fanns grabbar som lyfte stenarna före det fanns några styrketräningslokaler i Västerbottens inland. På den tiden fanns inga traktorer med hydrauliska griplyftare så det blev många tunga marklyft för de som jobbade i skogen.
Det lär finnas fler än Mannen som rubbar dom där stenarna.
Han är som sagt stark, men de vikter det talas om då han tränar är svårt att översätta till kilo i övningar de flesta kör då han har rätt egna varrianter.
David_wigren
2015-07-22, 00:09
Förr i tiden när män var män.
Och hästar var hästar! Tänk att släpa på den lasten liksom.
ARMSTARK
2015-07-22, 08:29
Stockbilden måste vara ett montage. Hur skulle de fått upp stockarna och varför? Det finns inte en chans att fästarna kan dra lasset.
Män var män, helt klart, men inga övermänniskor.
Cool bild annars.
stockbilden måste vara ett montage. Hur skulle de fått upp stockarna och varför? Det finns inte en chans att fästarna kan dra lasset.
Cool bild annars.
+1
Den här bilden påminner mig om att äta mera havre så att man blir stark som en häst.
Agitator
2015-07-22, 10:55
Stockbilden måste vara ett montage. Hur skulle de fått upp stockarna och varför? Det finns inte en chans att fästarna kan dra lasset.
Cool bild annars.
Bild från slutet av 1800-talet.
Hade varit intressant att se deras grepp samt underarmsstyrka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.