Visa fullständig version : Kolla insulinkänslighet med blodsockermätare?
Armed Dingo
2015-07-15, 13:40
Min kompis har en. Går det? Bara att mäta efter måltid och kolla så jag har normalt värde?
Nej. Den mäter inte insulin.
Nej. Den mäter inte insulin.
Nä, men hur lång tid det tar att komma ned på fastenivå av glukos igen kan man kolla, och det är ju en skapligt bra markör för insulinkänslighet
Sheogorath
2015-07-15, 14:02
På sätt och vis kan man ju göra det. Sätt i dig 100 gram druvsocker och kolla sockret 10 min senare. :)
Har du bra insulinkänslighet ska det inte skilja sig nämnvärt från dina fastenivåer.
På sätt och vis kan man ju göra det. Sätt i dig 100 gram druvsocker och kolla sockret 10 min senare. :)
Har du bra insulinkänslighet ska det inte skilja sig nämnvärt från dina fastenivåer.
Eh, jo. Så snabbt hinner inte kroppen svara, normalt kollar man efter 2h vid glukosbelastning.
75g glukos löses i 300ml vatten och intas. Efter 120 min mäter man (kapilärt om man gör det själv hemma)
http://i.imgur.com/pQGKZwj.jpg
Dvs, kontroll i fingret efter 120 min, om värdet är under 8.9 så anses man ha normal insulinkänslighet.
Armed Dingo
2015-07-15, 14:25
Eh, jo. Så snabbt hinner inte kroppen svara, normalt kollar man efter 2h vid glukosbelastning.
75g glukos löses i 300ml vatten och intas. Efter 120 min mäter man (kapilärt om man gör det själv hemma)
http://i.imgur.com/pQGKZwj.jpg
Dvs, kontroll i fingret efter 120 min, om värdet är under 8.9 så anses man ha normal insulinkänslighet.
Käkade två stora hamburgare, efter 90 min hade jag 5,9. Verkar ju normalt då?
Käkade två stora hamburgare, efter 90 min hade jag 5,9. Verkar ju normalt då?
Ingen aning, det är ju inte direkt ett standardiserat testförfarande.
Jag hoppar 39m på ett ben på 26 sekunder, har jag normal kondition? ;)
Edit: Du kanske har en fet dressing, som tillsammans med proteinet ger en långsammare magsäckstömning, hur många gram glukos gav måltiden, efter 90 min, med en stor måltid, som troligen bara delvis lämnat magsäcken redan så kan ditt blodsocker lika gärna fortfarande vara stigande. Vill du testa din tolerans får du hålla dig till utprovade modeller.
Armed Dingo
2015-07-15, 14:36
Ingen aning, det är ju inte direkt ett standardiserat testförfarande.
Jag hoppar 39m på ett ben på 26 sekunder, har jag normal kondition? ;)
Edit: Du kanske har en fet dressing, som tillsammans med proteinet ger en långsammare magsäckstömning, hur många gram glukos gav måltiden, efter 90 min, med en stor måltid, som troligen bara delvis lämnat magsäcken redan så kan ditt blodsocker lika gärna fortfarande vara stigande. Vill du testa din tolerans får du hålla dig till utprovade modeller.
Hehe jag fattar! Tack ändå!
Sheogorath
2015-07-15, 15:00
En ung frisk tränande hen ska banne mig inte gå upp till 7 oavsett vad han stoppar i sig eller när man mäter. Tycker du det, Mental?
Just eftersom han frågar om insulinkänslighet. En god insulinkänslighet karaktäriseras ju av ett snabbt och adekvat svar. Var gränsen går för IGT och diabetes är ju mer något för sjukvårdens diagnossystem.
En ung frisk tränande hen ska banne mig inte gå upp till 7 oavsett vad han stoppar i sig eller när man mäter. Tycker du det, Mental?
Just eftersom han frågar om insulinkänslighet. En god insulinkänslighet karaktäriseras ju av ett snabbt och adekvat svar. Var gränsen går för IGT och diabetes är ju mer något för sjukvårdens diagnossystem.
Tja, när vi ritade kurvor på utbildningen så var många upp mot 8-9 i peak. Under 10 skulle jag säga är normalt som "topp"
Sammansatta måltider ska så klart vara lägre dock.
Sheogorath
2015-07-15, 15:38
Tja, när vi ritade kurvor på utbildningen så var många upp mot 8-9 i peak. Under 10 skulle jag säga är normalt som "topp"
Sammansatta måltider ska så klart vara lägre dock.
Kurva skulle vara spännande att göra. Kan man misstänka att de som hade högst peak också var sämst tränade?
PureWhey
2015-07-15, 15:57
Vi gjorde också detta, tror en i klassen kom upp i typ 12 :D
Jag tog 100gr malto och 25gr vassle har jag för mig, peakade kring 8 om jag inte minns fel.
E: vi körde med 4 mättillfällen
Sheogorath
2015-07-15, 16:00
Det här med kurva var något nytt för mig. Ungefär när kommer peaken av ren glukos på fastande mage? Har aldrig sett en siffra högre än 6,2 på mig själv ens när jag har hällt i mig stora mängder glukos (bra bit över 100 gram) men jag kanske inte testade mig vid rätt tillfälle.
PureWhey
2015-07-15, 16:04
Det här med kurva var något nytt för mig. Ungefär när kommer peaken av ren glukos på fastande mage? Har aldrig sett en siffra högre än 6,2 på mig själv ens när jag har hällt i mig stora mängder glukos (bra bit över 100 gram) men jag kanske inte testade mig vid rätt tillfälle.
Vi körde runt 10-tiden på tom mage, vår andra mätning var efter 15 min tror jag och då fick vi det högsta värdet. Dom flesta var tillbaka på basnivå efter 30 min. Ska se om jag har ett doku med alla 30ish personers värden.
Sheogorath
2015-07-15, 16:06
Nej men då har jag ett hum ungefär. Kommer du ihåg om det var vissa som inte fick så stor höjning alls?
Jag peakade mellan 30 och 45 min (1 test var 15:e min). På 100g glukos i 300ml rumstempererat vatten på fastande mage. basnivå innan 60 min.
PureWhey
2015-07-15, 16:10
Nej men då har jag ett hum ungefär. Kommer du ihåg om det var vissa som inte fick så stor höjning alls?
Mja, var ett tag sedan vi gjorde det nu. Dock körde vi 2 pers/grupp varav en skulle köra vad man skulle ge stor ökning kontra liten som var ganska intressant. Dock märkte man nog på vissa som var lite pluffsigare att deras värden var sämre. Snubben som peakade så in i drack inte malto eller något sånt utan drack en yolli och tog en macka typ, han har vart överviktig.
Valtranade personer utsondrar val en kortvarig kraftig insulinspik sa att blodsockret snabbt aterstalls medan det for mindre tranade sker under langre tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.