Visa fullständig version : Bibehålla formen under 3 v semester?
Wolfie87
2015-07-14, 12:11
Nu antar jag att jag förmodligen kommer tappa lite gainz under en 3 veckor lång semester. Men finns det metoder att fortfarande ha lite tryck i musklerna? Räcker typ 2 gympass i veckan? Kroppsövningar varje dag? Kan jag packa ner några burkar EAA som ett proteinkomplement under hela perioden? Något som jag tar mellan måltiderna. Jag ska försöka äta mer än vad jag gör här hemma. Det kommer inte bli en total fylleresa, inte dricka varje dag mao. Mycket aktiviteter den första veckan. Klipphoppning, utflykter m.m. De andra veckorna blir det mer drickande, men jag gillar inte att överdriva alkoholkonsumtionen och vara svinfull ändå.
Tack på förhand.
Ät ordentligt och sup inte för mycket så är det lugnt. Vad är tre veckor på ett liv lixxxom?
Slappna av och unna dig en semester.
Först och främst så bör du ligga på balans-ish. EAA är att lite att ta i :D Helt vanligt käk räcker.
Typ 5x20 armhävningar + 4x10 chins + 5x20 knäböj utan vikt varannan dag funkar nog helt OK för att behålla lite tryck i kroppen.
Röda Björnen
2015-07-14, 12:39
Det antagligen mest negativa för din form är om du stressar över den i 3v. Ät mat, rör på dig och ha roligt så kommer du se att 3v kommer vara en om någon en minimal skillnad.
Äter du bara donken, sitter på arslet och super varje kväll så är det inte bra. I övrigt kan du slappna av och njuta!
Rock N Roll!
Carpentras
2015-07-14, 13:01
Nu antar jag att jag förmodligen kommer tappa lite gainz under en 3 veckor lång semester. Men finns det metoder att fortfarande ha lite tryck i musklerna? Räcker typ 2 gympass i veckan? Kroppsövningar varje dag? Kan jag packa ner några burkar EAA som ett proteinkomplement under hela perioden? Något som jag tar mellan måltiderna. Jag ska försöka äta mer än vad jag gör här hemma. Det kommer inte bli en total fylleresa, inte dricka varje dag mao. Mycket aktiviteter den första veckan. Klipphoppning, utflykter m.m. De andra veckorna blir det mer drickande, men jag gillar inte att överdriva alkoholkonsumtionen och vara svinfull ändå.
Tack på förhand.
Du kommer inte att tappa mycket så länge som du inte a) svälter dig b)ligger immobiliserad i sängen 24/7.
Finns inget behov av att släpa runt på EAA så länge som du inte gör något av ovanstående. Vill och kan du träna så gör det, men det är inget måste om du inte känner för det. Gör det absolut inte till ett stressmoment.
Jag funderar också på detta. Spenderar 3 veckor i Japan snart och kommer att föräta mig på sushi, nudlar och annat.
Får köra morgonpromenader och armhävningar.
En vecka kommer att spenderas vid stranden så simning och strandlöpning får jag köra.
En hel del promenader blir det också, förhoppningsvis många i uppförsbackar för att besöka berg och liknande.
Eller så är det ingen fara alls http://suppversity.blogspot.se/2012/01/training-detraining-retraining-build.html?m=1
Jag åker till usa i tre veckor. Kommer att köra två helkroppspass i veckan. Det räcker för att bibehålla formen. Sen så är det skönt att komma igång efter semestern, inte otränad utan utvilad.
När det är semester så vill jag slappna av helt, lever som jag känner för och brukar bli något helkroppspass i veckan och 10x10 armhävningar varje dag.
Det racker med att trana en gang i veckan for att behalla forutsatt att ovrig tid inte ar helt stillasittande. Maten ar mer eller mindre irrelevant sa lange man inte ater for mycket.
Fördelen med semester är ju att den ofta kan bli ganska aktiv. Att man vandrar halva dagen mellan sevärdheter, eller surfar, simmar, åker vattenskoter eller vad man nu gör. Om man inte bara ligger i solstolen så förbränner man ju ganska mycket mer än man gör om man sitter på kontor.
Själv hade jag nyligen två semesterveckor utomlands med god mat, glass, alkohol och sådär och hade legat ungefär på balans visade det sig när jag kom hem. Dessutom är det ju ändå mycket roligare att göra saker än att bara såsa i solstolen.
Rolfarsson
2015-07-15, 11:18
Du kommer inte att tappa någon märkbar mängd muskelmassa på 3 veckor om du ligger på balans och håller dig någorlunda aktiv.
Jag har tvingats att vara borta från min träning i 6 veckor nu pga en väldigt envis bihåleinflammation och jag är faktiskt förvånad över hur lite jag har tappat än så länge, jag förväntade mig en mycket större muskelförlust.
Jag har under nuvarande viktnedgång gått 2 perioder om 10-13 dagar där jag inte körde ett enda styrkepass. Enbart ett fåtal intensiva sprintpass.
Proteinintaget var högt, jag förlorade inte ett enda gram i LBM (undersökt).
Det är svårare att bli av med muskelmassa än man tror. Även OM du skulle förlora något under dessa 3 veckor så kommer det komma tillbaka blixtsnabbt när du sätter din fot på gymet igen.
Men slappna av för fan. Semester är väl till för att återhämta sig, ha trevligt och njuta. Är man rädd för att lägga på sig något hekto fett så fjortisbrudarna inte likear instagrambilderna så är det ju bara att vara lite aktiv, gå lite promenader osv. Det lilla en eventuellt tappar i muskelmassa tas igen väldigt snabbt.
Tror att det enbart är positivt för personer som tränar mycket och ofta året runt att ta det lite lugnt någon vecka, både psykiskt och fysiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.