Visa fullständig version : Vilka grönsaker att äta varje dag?
Hej!
Vilka grönsaker försöker ni att få i er varje dag?
Jag har slutat med multivitamin och kommer att behöva äta mer grönsaker, därav frågan 😊
Per dag blir det ungefär
200 g bär, hallon, björnbär, blåbär
500 g grönsaker som broccoli, tomat, vitkål, blomkål, paprika
200 g rofrukter mest potatis men en del morot
200 g frukt som äpple, kiwi, banan, apelsin
waspen123
2015-07-13, 13:25
Broccoli :D
Bjorneman
2015-07-13, 13:30
Hmm... Tomat i form av ketchup. :D
Gul lok
Vitlok
Tomat
Farskpressad selleri-juice
Persilja
Ozziking
2015-07-13, 14:55
Äpple, banan och bär i dess former
Lök
majs
spenat
morot
gurka
tomat
sparris
blomkål/broccoli
haricot verts
bladsallad
självklart inte allt varje dag, men sett över en vecka brukar jag få i mig några av dessa varje dag.
Köper det som e billigt och det brukar leda till att det blir ganska säsongsbetonat. Standard är morot, zucchini, broccoli, spenat, lök. Grejer man bli mätt på. Äter enbart tomat i flytande form. Sallad sjukt sällan.
shut teh face
2015-07-13, 16:23
Försöker variera men blir mestadels broccoli, ärtor, kikärtor, vaxbönor eftersom jag gillar dessa och de är enkelt att tillaga, brukar bli ett 500-1000g totalt
När jag inte är ledig utan på jobbet så blir det väldigt varierat, vi har världens bästa salladsbuffe :)
Jag föredrar grönsaker som jag tycker är gott, mättande, men som samtidigt ger mig mycket fibrer utan att göra mig dålig i magen och som ger hyfsat med mineraler/antioxidanter/vitaminer.
Så för min del blir det mycket tomater, paprika, broccoli, lök och vitlök, gröna ärter och svamp. Lite mer sällan, men ändå någon gång i veckan: vitkål, morot, blomkål, spenat och rotfrukter ( palsternacka, rotselleri etc). Sen slinker det väl ner någon banan då och då.
Äter aldrig grönsaker förutom när jag hälsar på föräldrarna en gång i månaden :D
Dricker glocken gold juice, om det räknas hehe
Sheogorath
2015-07-13, 18:56
250 g wokmix i lunchlådan, skivad banan på glassen och ibland pizzasallad till helgen.
:D
(ja, kunde definitivt varit bättre)
250 g wokmix i lunchlådan, skivad banan på glassen och ibland pizzasallad till helgen.
:D
(ja, kunde definitivt varit bättre)
Standard med frysta grönsaker i matlådan här med. Utöver det kanske någon frukt, annars gapar frukt och grönt ganska tomt i min kosthållning, tyvärr.
Cykelcykel
2015-07-13, 19:11
Senaste veckorna har det varit ett par kilo nektariner om dagen typ, verkar vara säsong
Sheogorath
2015-07-13, 19:40
Standard med frysta grönsaker i matlådan här med. Utöver det kanske någon frukt, annars gapar frukt och grönt ganska tomt i min kosthållning, tyvärr.
När jag får extra dåligt samvete tar jag en matsked av denna:
http://skanstullshalsokost.se/8470-thickbox_default/holistic-supervitalis-1000-ml.jpg
Förhoppningsvis inte de negativa effekterna av multivitamintabletter, resonerar jag.
När jag får extra dåligt samvete tar jag en matsked av denna:
http://skanstullshalsokost.se/8470-thickbox_default/holistic-supervitalis-1000-ml.jpg
Förhoppningsvis inte de negativa effekterna av multivitamintabletter, resonerar jag.
Vad är det för fel på multivitamintabletter nu då?
Själv kör jag på den här
http://www.findus.se//images/products/7310500001913_500px.jpg
Vad är det för fel på multivitamintabletter nu då?
Finns studier som visar på ökad dödlighet hos dom som äter multivitamintabletter.
Finns studier som visar på ökad dödlighet hos dom som äter multivitamintabletter.
Det har varit kul att lära känna er.
Sheogorath
2015-07-13, 21:32
Och även den intressanta aspekten att man aldrig har kunnat visa att de är bra för något heller. Så i bästa fall: ingen effekt. I värsta fall: skadliga.
Stor Hård Ådrig
2015-07-13, 22:47
Standard brukar vara:
150g frysta jordgubbar
300g frysta blåbär
200g fryst broccoli
200g fryst spenat
Rolfarsson
2015-07-13, 23:56
Jag är inte så förtjust i grönsaker, men det blir 2-300g av Findus wok till middagen, vilken sort varierar.
Frukt och juice blir det dock en hel del av.
Blir mycket Brassica o., bild är av dagens intag (igorera kcal target), hyffsat representativt av en vanlig dag, sen blir det en del baljväxter på det, om du nu väljer att räkna det som grönsak.
Den enda grönsaken jag äter på daglig basis numera är frysta gröna ärter. Billigt, gott och väldigt näringsrikt för att vara en grönsak. Lök, vitlök och tomater slinker väl ner i bland också. Egentligen gillar jag grönsaker. Har bara blivit för lat när jag gör matlådor. Frysta ärtor är bara att hälla rakt ner i matlådan. Noll prep.
För frukter blir det 1-2 bananer eller äpplen per dag.
Ozziking
2015-07-14, 13:57
Grönsakerna som är så goda nu på sommaren! Skärpning hörni! :D
Och även den intressanta aspekten att man aldrig har kunnat visa att de är bra för något heller. Så i bästa fall: ingen effekt. I värsta fall: skadliga.
Läs delen Research on multinutrient formulas här The Emerging Field of Nutritional Mental Health (http://cpx.sagepub.com/content/early/2015/01/24/2167702614555413.abstract). Verkar finnas en del evidens för att de kan ha positiva effekter. En del av de RCT-studierna de refererar till tycker jag ser lite suspekta ut dock i och med att de är finansierade av samma märkespreparat som de använder i undersökningarna.
smeander
2015-07-14, 19:21
Jag har blivit dålig på grönsaker. Men tomat, broccoli, lök och avokado äter jag varje dag...
Skickat från ishallen
Olika frysta grönsaker i matlådorna, alltid. Kompletteras med gul lök/rödlök och vitlök.
Min lösning har varit att förbereda matlådor med ~500g grönsaker/låda för hela veckan i en omgång. Denna procedur gör att mitt grönsaksintag blir simpelt och gott att äta. Har alltid haft svårt med grönsakerna tidigare så denna strategi var mycket värdefull för mig.
Min favoritkombination av grönsaker är att ta endera färska och endera frysta varianter. Champinjoner, lök, vitlök, purjolök, vitkål, morot, broccoli och avokado gillar jag att köpa färska. Ärter, spenat och i vissa fall broccoli köper jag fryst.
Att förbereda matlådor för hela veckan med ~500g grönsaker/låda tar max 1.5h för mig att fixa.
Här är min strategi för att göra det enkelt:
1. Hacka upp alla färska grönsaker jag vill använda (oftast ~3-4hg champinjoner, 1-2 stora lökar, flera vitlöksklyftor, en halv purjolök etc.).
2. Koka upp en kastrull med vatten och lägg i de frysta grönsakerna (brukar bli 0.5kg spenat, 2-3hg broccoli, 2-3hg ärter etc.) ~2min för snabb upptining.
3. Fräs de färska grönsakerna med stekfett.
4. Addera de frysta grönsakerna som nu är upptinade.
5. Lägg till kryddor (för mig blir det oregano, rosmarin, salt och svartpeppar), tomatpuré, tabasco/sambal oelek för ökad smakupplevelse.
Brukar kombinera denna grönsaksröra med pasta och lax alternativt att jag tillagar den med nötfärs som en form av köttfärssås. Mycket gott oavsett vilket alternativ jag väljer.
En bonus med detta tillvägagångssätt är att volymen av grönsakerna sjunker ihop och de blir mer kompakta. Inte alls svårt att få i sig +0.5kg grönsaker/d med andra ord.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.