Visa fullständig version : Minska i fett och öka i muskler
Hej!
Min fråga är nu,
Om jag nu ska minska i fett och ligga på ett kalori underskott samtidigt som jag ska öka i muskler och då behöver mer näring hur gör jag då? Eller borde jag kanske börja med ett i tagen, jag menar först under en period ligga på kalori underskott och minska fett och sedan efter ett tag deffa eller bara kombinera båda två?
Tacksam för tips [emoji134] [emoji134]
Du ska ligga i ett kaloriunderskott och styrketräna. Då bränner du fett och bygger även muskler, i vissa fall behåller du muskelmassan du har.
Du ska ligga i ett kaloriunderskott och styrketräna. Då bränner du fett och bygger även muskler, i vissa fall behåller du muskelmassan du har.
Tack för svaret! Har du någon rekommendation på kcal per dag? Jag väger ca 73 och är 172 cm lång?
Eller så tränar du på balans. Gör du det och lyckas öka din styrka markant så har du byggt muskler och blivit av med fett.
waspen123
2015-07-13, 06:48
Jag skulle börjat på balans -200 eller så och se hur det går :) Ligger själv på ca 1500-1800 kalorier om dagen på mina 185cm(104kg) och blir starkare varje vecka, även lite större. Medans vissa verkar behöva äta över balans för att ens orka gymma hårt, det är väldigt inviduellt.
Tack för svaret! Har du någon rekommendation på kcal per dag? Jag väger ca 73 och är 172 cm lång?
Väg dig varje morgon på tom mage och räkna ut median för veckan.
Går du ner ungefär 0.5 kg per vecka är det ok.
Händer ingenting får du ta bort lite kalorier.
Styrketräning och ungefär 150 g protein per dag för dig är tillräckligt.
Hur du väljer kolhydrater och fett är individuellt och det vet ingen bättre än du.
Annars gör du som CERO sa och lägger dig runt balans.
Lycka till nu; )
//J3T69
Är du helt nybörjare är det kanske möjligt att bygga samtidigt som du bränner. Men det bästa är att fokusera på en sak i taget. Du ska alltid styrketräna dock.
Det viktigaste är att du äter mycket protein varje dag, dvs i ditt fall skall du få i dig i snitt 146g protein / dag. (för att få ett hum om hur mkt det är så innehåller 1 burk á 500g Lindahls Kvarg Naturell 60g protein).
Jag skulle också rekommendera att äta mycket potatis och grönsaker (t.ex. broccoli, paprika, spenat), för att det mättar bra och ej innehåller så mkt kcal.
Du bränner alltid fett och muskler, samtidigt som din kropp hela tiden bygger muskler & lagrar fett, ligger du på ett underskott så är förbränningen högre än uppbyggnaden, detta vill du kontra genom att ligga högt på protein samt styrketräna hårt för att undvika att kroppen bränner muskler snabbare än dom byggs upp, så att kroppen tar energi från merparten av fett. desto större underskott desto svårare blir det.
Därför är det oftast ganska svårt att ha en högre uppbyggnad av muskler än i takt med att dom förbränns, inte omöjligt men svårt, så satsa på att styrketräna hårt, ligga högt på protein (2-2.5G/kg kroppsvikt) samt ett litet underskott, alternativt balans :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.