Visa fullständig version : Systemvetenskap/Datavetenskap VS Dietist/Kostvetare/Nutritionist etc
Har under flera månader varit inställd på att hösten 2016 plugga system eller datavetenskap, dvs en IT-inriktad linje. Pluggar för fullt inför högskoleprovet varje dag och det flyter på.
Hur som helst så har jag senaste tiden börjat fundera mer och mer på utbildningar inom kost/träning/näringslära, då jag helt enkelt är väldigt intresserad av det (och har varit i flera flera år, så det är inte något som bara kommer och går).
Jag har kikat in lite på dietist, kostvetare, nutritionist etc och visst låter det intressant och roligt.
Nu till problemet, dock: Mitt intresse för hälsa/kost/träning är utan tvekan starkare än mitt intresse för IT. Tidigare i mitt liv hade jag sagt annat men på senare år, inte alls.
Dock verkar det som att IT-vägen är en säkrare väg till ett bra jobb med en hög lön, jag är även lite osäker på kvaliten och jobbmöjligheterna om man studerar ett program om kost/nutrition/träning etc istället.
Därför vänder jag mig till er. Ni som har kunskap/erfarenhet om detta, vad anser ni om landets universitetsutbildningar om kost/näring/träning? Håller dem kvalitet och är det något att satsa på - finns det en stor arbetsmarknad och är möjligheterna för en bra karriärutveckling ens i närheten dem inom IT?
Om så är fallet, om en utbildning inom detta område är en bra väg till en god karriär med en i alla fall någorlunda bra lön/löneutveckling, exakt vilket program hade ni rekommenderat? Det verkar finnas en hel drös: Nutritionist, kostvetare, dietist, sjukgymnast etc etc.
. Jag är inte särskilt insatt i något av områdena, men välj det du tror att du kommer trivas bäst med. Du ska spendera 8 timmar om dagen med det. Lön och karriär finns inom båda grenar och tycker du om det du gör ökar chanserna för att du hittar det.
Sheogorath
2015-07-11, 13:49
Med lite driv och entreprenörskap skulle du säkert kunna bli framgångsrik "kostrådgivare" utan någon utbildning alls. Dietist är något annat däremot: där handlar det om seriös verksamhet.
Det kan vara bra att ha något att falla tillbaka på om saker skiter sig, och där funkar ju säkert både systemvetenskap och dietist.
Tycker du att pengar är viktigt så är inte fysioterapi och dietist några säkra kort. Väljer man de utbildningarna ska man redan ha nedprioriterat pengarna skulle jag säga. Det gjorde jag och ångrar mig inte en sekund. Jag mår bra på jobbet och har ingen söndagsångest. Det är inte alla som kan säga det. För mig är det värt allt. :)
Följ ditt hjärta.
Follow your heart.
Systemvetenskap var bajstråkigt, inte min grej iaf.
Systemvetenskap var bajstråkigt, inte min grej iaf.
Lust att möjligtvis ge en kort sammanfattning på varför du fann det tråkigt?
Tycker du att pengar är viktigt så är inte fysioterapi och dietist några säkra kort.
Det finns länder där man kan tjäna bra, Australien tex. ;)
Sheogorath
2015-07-11, 14:04
Norge, Storbritannien osv. Nu förutsatte jag (kanske dumt) att man ville stanna i Moder Svea.
Norge, Storbritannien osv. Nu förutsatte jag (kanske dumt) att man ville stanna i Moder Svea.
Ja, jag ville mest påpeka möjligheterna för någon som utbildar sig till dessa, och kanske vill göra något annorlunda. :)
Norge är inga problem, har arbetat i Oslo förut och har en umgängeskrets där. Någon som vet något om programmet "kostvetare" ? Svårt att se skillnad på alla dessa dietist/nutritionist/kost/träningsprogram.
Sheogorath
2015-07-11, 14:12
Ja, jag ville mest påpeka möjligheterna för någon som utbildar sig till dessa, och kanske vill göra något annorlunda. :)
:thumbup:
Slänger upp lite (möjligtvis) intressanta länkar till SACOs sidor:
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/kostvetarekostekonom/
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/dietist/
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/halsovetare---idrott-och-halsa/
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/
Läs Systemvetenskap eller Datavetenskap och låt kostbiten vara en hobby. Arbetsmarknaden ser riktigt bra ut för de första två och lär inte bli sämre pga den pågående digitaliseringen av många marknader. Känns som du begränsar dig till ett ganska smalt område av att läsa nutrition. Med system/data finns det ett gäng olika tjänster och lättare att byta tjänst om man inte trivs med sitt jobb etc vilket jag gissar inte är lika lätt med kostbiten om du lyckas få ett jobb inom det överhuvud taget. Jag blev färdig civilingenjör i våras och kan säga att har du läst datavetenskap så är du väldigt het på arbetsmarknaden just nu.
För övrigt tycker jag inte du ska låta en bättre lön vara så stor faktor i valet men att den är över någon slags hygiengräns är nog viktigt. Att läsa data kräver att du är motiverad dock, det är ingen enkel utbildning, många tycker att programmering är knepigt bl.a.. Hur som helst så tycker jag att man ska va försiktig med att börja jobba på heltid med sin främsta hobby, tror nog man blir väldigt "mätt" på det efter ett tag och nöjet som en gång fanns där kanske försvinner.
Lust att möjligtvis ge en kort sammanfattning på varför du fann det tråkigt?
design är tråkigt
programmering är tråkigt
databaser är tråkigt
algoritmik är tråkigt
:)
Snodde den här listan från en som läst kandidat i systemvetenskap på linkedin.
Informatik, teknik och lärande, 6 hp
Diskret matematik och Iogik, 6 hp
IT-projektledning, 12 hp
Programmering grundkurs Java, 6 hp
Fortsättningskurs i programmering Java, 8 hp
Processer och IT, 7 hp
Kalkylering och beslutsstöd, 8 hp
Webbprogrammering - grundkurs, 7,5 hp
Webbsystem och IT-förvaltning, 7,5 hp
Datorarkitektur och operativsystem, 7 hp
Databaser och datamodellering, 8 hp
Verksamhetsinriktad IT-design, 7 hp
Affärssystem för företag, 7,5 hp
E-tjänster i företag och samhälle, 7,5 hp
IT-projekt – fördjupning, 15 hp
Personligen tycker jag de flesta låter skoj och jag har läst en hel del liknande kurser samt jobbat en del med det.
Exempel på vad du skulle jobba med är som konsult inom business intelligence. Står lite här tror jag som exempel: http://www.alltom-business-intelligence.se/konsultforetag.php
Ok måste säga att jag är positivt överraskad gällande kostvetenskap. Läst en del i länkarna som Vinter postade (tack för det) och kurserna/upplägget verkar riktigt bra, särskilt kombinationen med företagsekonomi. När jag först hörde namnet på programmet tänkte jag att det bara var något "flum" men det verkar ju helt okej.
Det enda som fortfarande nojjar mig lite är karriärsmöjligheterna efter utbildningen. Finns det några/någon här som läst programmet (kostvetenskap, kostekonom om det förut tydligen hette) som skulle kunna dela med sig lite?
Gällande det någon sa att arbetsmarknaden skriker efter systemvetare, ja jo jag har förstått det jag också. Hade ett enormt IT intresse förut och jag har väl fortfarande det, även om det avtagit mer och mer med åren, har väl lessnat lite kan man säga. Så ja, står i ett litet dilemma känns det som där hjärnan säger en sak och "hjärtat" något annat. Väljer jag något som jag har mycket högre intresse för så kommer det säkerligen vara roligare att gå till jobbet och motivationen att faktiskt avancera och nå framgång inom fältet kommer troligen vara högre. Samtidigt verkar det vara LÄTTARE att få framgång/avancera inom IT, men dock finns inte samma glöd där. Mycket svårt.
shut teh face
2015-07-11, 23:04
Har du inte riktigt sug för IT så skit i det, även om om man har sug inom det så är risken stor att man lessnar inom något år, men det är ju bra betalt så man trevar på där.
Att läsa till biomodecinsk analytiker då (typ bioteknik)? Kanske kan du då forska om kost eller arbeta med det sekundärt på något sätt. Typ a la Ola Wallengren.
Du kan ju använda de här rapporterna som beslutsunderlag och lite översikt vad det finns för olika utbildningar samt dess efterfrågan på arbetsmarknaden.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=21666+
http://www.saco.se/globalassets/saco/dokument/rapporter/2014_framtidsutsikter.pdf
De flesta som arbetar med kost jobbar med gamla och sjuka människor vilket du ska ha i åtanke. I den andra rapporten finns dietist med i alla fall och de hävdar ju att det är balanserad tillgång/efterfrågan på den arbetsmarknaden.
Sheogorath
2015-07-12, 08:48
Biomedicin är bredare så har man poängen till det skulle jag rekommendera det framför biomedicinskt analytiker. Då har man möjlighet att arbeta direkt med läkemedelsutveckling också, och DÄR finns deg att knåga om man tycker det är viktigt. :)
Magnus Larsson
2015-07-12, 10:10
Jag skulle nog akta mig för att välja yrkesval efter hur "det känns" just nu. Därför är det ju bra att du samlar information som förhoppningsvis bidrar till att du fattar rätt beslut.
Mitt generella råd brukar vara att välja en bred utbildning men med möjlighet att hitta unika kompetensområden. Exempelvis civilingenjör data --> sharepoint eller civilekonom redovisning --> IFRS.
Nutritionist omfattas imo ej av det tänket så det skulle jag avråda från.
Angående det här med att arbeta med "gamla och sjuka", så skulle jag inte vara så orolig för det, förutsatt att man inte har någon ren fobi för sjukdom/ålderdom. Det är ganska vanligt att man när man börjar sin utbildning som t.ex. dietist eller sjukgymnast, tror att det bästa av allt är att jobba med elitsatsande unga idrottare, för att några år senare, när man hunnit se en del och vet lite mer om hur yrket fungerar, ha ändrat sig våldsamt. Sjukdomsgraden hos de man träffar som dietist på sjukhus (där man väl träffar de sjukaste) kan ju också variera enormt; cancer, ämnesomsättningsdefekter, kort tarm pga operationer, gastric bypass, diabetes, lungsjukdomar (energikrävande), cancer, crohns/ulcerös kolit, missbildningar i munnen/svalget, återhämtning efter intensivvård osv. Spannet är stort, och hur sjuka personerna verkar när man träffar dem varierar enormt.
Obolensky
2017-04-02, 18:03
Det finns länder där man kan tjäna bra, Australien tex. ;)
Kan man arbeta utomlands med en svensk dietistexamen? I vilka länder och hur hård är konkurrensen?
Jag har googlat men hittar ingen konkret, praktisk information.
Kan man arbeta utomlands med en svensk dietistexamen? I vilka länder och hur hård är konkurrensen?
Jag har googlat men hittar ingen konkret, praktisk information.
Börja med att kika på utbildningsplanen för det lärosäte du tänker utbilda dig eller den examen. Hitta det engelska namnet. Tex "Bachelor of Science in Dietetics". Sedan utgår du från det i din sökning.
Det finns nämligen lite olika internationella examen som du kan få från svenska utbildningar. Så det är viktigt att identifiera den korrekta.
Obolensky
2017-04-02, 19:11
Börja med att kika på utbildningsplanen för det lärosäte du tänker utbilda dig eller den examen. Hitta det engelska namnet. Tex "Bachelor of Science in Dietetics". Sedan utgår du från det i din sökning.
Det finns nämligen lite olika internationella examen som du kan få från svenska utbildningar. Så det är viktigt att identifiera den korrekta.
"Dietetics Programme" kallas den, men hur kan jag därifrån dra slutsatsen i vilka länder man kan jobba med den examen?
"Dietetics Programme" kallas den, men hur kan jag därifrån dra slutsatsen i vilka länder man kan jobba med den examen?
Kolla upp exakt vilken examen du får ut, på engelska. BsC xxx eller vad det är. Det kan skilja mycket mellan svenska skolor.
Använd den informationen för att undersöka jobbmarknaden i det land du vill jobba i. Se då om det finns en brist inom ditt område i landet så att du enklare kan få arbetstillstånd.
Sök upp de största söksidorna för jobb i det landet som intresserar dig. Och eftersök din examen.
Alternativt kan du undersöka arbetsmarknaden för personer med din examen. Land för land.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.