handdator

Visa fullständig version : Stämmer mitt kaloribehov?

robiiiinnnn
2015-07-09, 16:27
Vill vara så säker som möjligt på att mitt kaloribehov stämmer och därav kan jag lägga mig på ett underskott mellan 500-1000 kcal då jag är inne i min deffperiod. Jag tränar oftast 6 dagar i veckan (PPL) med cardio efter varje pass som är 2 pass högintensiva backintervaller och 4 crosstrainerpass (20min). Med mina cardiopass bränner jag mellan 200-300 kcal och med styrketräningen så har jag faktiskt ingen aning om hur förbränningen ser ut här.

Min aktivetetsnivå är någorlunda låg utöver träningen. Promenerar till och från gym vilket är 30 minuter sammanlagt. Så mestadels sitter jag stilla utöver allt detta.

Vikt: 79
Längd: 176
Ålder: 22

http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

Räknade ut mitt kaloribehov härifrån och utgick att jag hade en låg aktivitet dagligen och fick fram mitt kaloribehov på ungefär 2600 kcal. Därför drar jag av mellan 500-1000 vilket jag då ligger på 1500-2000 kcal. Stämmer detta när jag nu också kör tung styrketräning + cardio alla dagar förutom 1 dag då jag vilar? Kan jag utgå från detta och köra på min diet?

Hur gör ni för att veta exakt erat kaloribehov och på det lägga er på ett minus? Jag tänker att det kan vara lite krångligt att veta när man kör både styrka och cardio.

Wolls
2015-07-10, 07:37
Finns inget "exakt" sätt att veta vart ens balans ligger, det varierar från person till person. Börja väg dig och se hur den utvecklar sig över en viss period. Går den neråt i den takt du räknat med, då har du antagligen räknat rätt. Om inte så har du med stor sannolikhet räknat fel. Tänk också på att försöka väga dig vid samma tidpunkt på dygnet då det kan skilja en del i vikt från olika tidpunkter på dygnet.

Själv väger jag mig och tar ett kort varje lördag morgon. Fungerar bra för mig men det finns folk som väger sig varje dag och folk som väger sig en gång i månaden. Hitta vad som passar dig.

Shqypnia
2015-07-10, 08:51
Allting ska stämma i praktiken inte bara teorin. Testa och utvärdera efterhand.

Beemel
2015-07-10, 09:37
Skit i att försöka räkna ut och/eller få andra att svara på din energiförbrukning. Det kommer aldrig bli rätt ändå.

Gör så här!
- Bokför kalorier (ät lika mycket kalorier varje dag)
- Väg dig varje dag
- Utvärdera mediankroppsvikten från veckan till vecka.
- Efter 3 veckor
- Gör vid behov korrigeringar av kaloriintaget för att stämma med ditt mål.

Denna metod är inte bara den vettigaste, det är mer eller mindre det ENDA sättet att hitta svar som passar just din kropp.

robiiiinnnn
2015-07-10, 18:03
Tack vänner. Jag har denna vecka kört 1600 kcal. Utifrån detta ska jag utvärdera och imorgon blir det invägning. Kan höra av mig ifall det funkat bra om någon är intresserad :)!

vicarious
2015-07-10, 18:10
Tack vänner. Jag har denna vecka kört 1600 kcal. Utifrån detta ska jag utvärdera och imorgon blir det invägning. Kan höra av mig ifall det funkat bra om någon är intresserad :)!

Att begränsa sig till en vägning per vecka ökar risken för missvisande siffror. Desto fler mätvärden, desto bättre koll på viktkurvan.

cero
2015-07-10, 18:37
Väg dig varje dag och räkna ut genomsnitt varje vecka.

1.6k kcal låter dock väldigt lite för någon på 80 KG. Om du tränar varje dag så har du knappast "låg aktivitet".

Beemel
2015-07-11, 04:41
Väg dig varje dag och räkna ut genomsnitt varje vecka.

1.6k kcal låter dock väldigt lite för någon på 80 KG. Om du tränar varje dag så har du knappast "låg aktivitet".

Absolut inget fel med genomsnittet. Men medianvärdet är bättre på så sätt att det i större utsträckning exkluderar extremvärden.

robiiiinnnn
2015-07-11, 11:02
Vägde mig som sagt imorse. 77,5 kilo

Beemel
2015-07-11, 11:31
Vägde mig som sagt imorse. 77,5 kilo

Bra, fortsätt nu och väga dig varje dag under två veckor och använd sedan medianvärdet för varje hel vecka, och utvärdera därifrån hur ditt kaloriintag stämmer mot din energiförbrukning.