handdator

Visa fullständig version : Studentlägenhet - ålder?

Ignore
2015-07-08, 19:24
Hej!

Undrar vilken åldersgrupp folk som bor i studentlägenhet är i? Är alla 18-22 eller liknande eller finns det kanske t.o.m. folk över 30 och dyl?

Tack!

eternallord
2015-07-08, 19:26
Studentlägenhet eller korridor? I lägenheter har jag sett alla möjliga åldrar, inte sällan familjer till och med. Men i korridorsboende är det mest 18-22.

Ignore
2015-07-08, 19:30
I studentlägenhet, inte korridor. Så det är vanligt att folk som är "gamla" också bor i studentlägenhet? Jag trodde att kanske de "unga" prioriterades eller något liknande. :)

Andy.da.wohoo
2015-07-08, 20:08
I det studentområde jag bor i finns det både de som började plugga direkt efter gymnasiet och folk som jobbat i x antal år innan studierna. Finns också en hel del flerbarnsfamiljer.

Olegh
2015-07-08, 20:16
Såhär är det ungefär:

Studenter får bo i studentlägenheter -> studenter är företrädesvis ~18-25 år -> människor som bor i studentlägenheter är företrädesvis ~18-25 år

Tilläggas bör dock, att ju äldre man är som student, desto högre "risk" är det att man skaffat sig pengar/ett liv/familj och inte vill bo i en liten studentlägenhet. Således kommer äldre studenter vara något underrepresenterade bland studenter som bor i studentlägenheter.

Jag har inte hört talas om att det ställs andra krav än att man är just student för att få bo i ett studentboende.

Ignore
2015-07-08, 20:23
Jag undrade eftersom en god vän till mig har planer på att studera. Han är "gammal" och kanske t.o.m. flyttar till en annan stad. Han var inte säker på om det var möjligt för honom att bo i studentlägenhet, men jag tänkte att det inte borde spela någon roll. Blev nyfiken, därav min fråga här.

Men han kanske bör fråga de som förmedlar lägenheterna i den stad han ska plugga, eller?

Andy.da.wohoo
2015-07-08, 20:28
Var ska han plugga? Det vore rimligt att leta upp en hemsida till de som förmedlar studentlägenheterna i staden han ska plugga.

Olegh
2015-07-08, 20:34
Jepp, står kanske i nån faq. Men jag skulle bli sjukt förvånad om det finns någon åldersgräns.

Loke
2015-07-08, 20:43
I min första korridor bodde det en 40+-man, han hade tydligen ett gammalt kontrakt som inte krävde att man va student, så han kunde inte vräkas :P

Men ja, som det ser ut i uppsala nu så finns det många korridorer med några över 25 i. Skulle säga det är mer regel än undantag. De flesta börjar ju plugga nån gång i 20-årsåldern, och när man väl fått ett korridorsrum så släpper man inte det i första taget...

Jockefoten
2015-07-08, 20:56
Inte nu men förra gången jag bodde i studentlägenhet så var min studerande granne +50 år.

Ignore
2015-07-08, 21:54
Var ska han plugga? Det vore rimligt att leta upp en hemsida till de som förmedlar studentlägenheterna i staden han ska plugga.

Han har inte någon bestämd plats, utan utbildningen är det viktigaste. Men han räknade iaf upp några av de stora universiteten, samt några mindre "kända".

Tror nog att det är smartast om han kollar upp sajterna till studentlägenheterna, för att vara på den säkra sidan..

Jo, förresten, något jag själv undrar. Är det lätt att få tag på studentlägenhet? Bör man jobba extra eller räcker det med studiemedel (inkl. studielån) för att få lägenhet? Hur lång tid tar det efter att man får antagningsbeskedet till att man blir "erbjuden" en lägenhet?

anvihl
2015-07-08, 21:55
Han har inte någon bestämd plats, utan utbildningen är det viktigaste. Men han räknade iaf upp några av de stora universiteten, samt några mindre "kända".

Tror nog att det är smartast om han kollar upp sajterna till studentlägenheterna, för att vara på den säkra sidan..

Jo, förresten, något jag själv undrar. Är det lätt att få tag på studentlägenhet? Bör man jobba extra eller räcker det med studiemedel (inkl. studielån) för att få lägenhet?

Ja det räcker med studiemedel, men det är absolut inte lätt att få en lägenhet, i vissa städer är det på gränsen till omöjligt första året.

Ignore
2015-07-08, 21:57
I min första korridor bodde det en 40+-man, han hade tydligen ett gammalt kontrakt som inte krävde att man va student, så han kunde inte vräkas :P

Men ja, som det ser ut i uppsala nu så finns det många korridorer med några över 25 i. Skulle säga det är mer regel än undantag. De flesta börjar ju plugga nån gång i 20-årsåldern, och när man väl fått ett korridorsrum så släpper man inte det i första taget...

Jo, det är nog som du säger. Dessutom verkar folk studera så länge som möjligt nuförtiden - är väl också en av anledningarna till att det finns "äldre" studenter..

Ignore
2015-07-08, 22:00
Ja det räcker med studiemedel, men det är absolut inte lätt att få en lägenhet, i vissa städer är det på gränsen till omöjligt första året.

Ja, de största städerna lär det nog inte skilja sig så mycket från den vanliga bostadskön. Egentligen handlar ju utbildningsvalet då om var man kan hitta studentlägenhet och inte vilken utbildning som lockar - tråkigt..

Ignore
2015-07-08, 22:02
I det studentområde jag bor i finns det både de som började plugga direkt efter gymnasiet och folk som jobbat i x antal år innan studierna. Finns också en hel del flerbarnsfamiljer.

Flerbarnsfamiljer? Är det något universiteten accepterar? Kan inte så mycket om detta, därför min fråga. :)

Tyrwing
2015-07-08, 22:19
Känns som folk är runt 6 år ungefär.

Määng
2015-07-08, 22:43
Flerbarnsfamiljer? Är det något universiteten accepterar? Kan inte så mycket om detta, därför min fråga. :)

Varför skulle man inte få ett boende bara för att man har barn tänker du? Man har rätt till studentboende om man är student och än så länge accepterar universiteten att man har barn när man studerar.

Ignore
2015-07-08, 22:53
Varför skulle man inte få ett boende bara för att man har barn tänker du? Man har rätt till studentboende om man är student och än så länge accepterar universiteten att man har barn när man studerar.

Det kanske var en dum fråga. Men jag tänkte att studentlägenhet är för studenter - deras barn studerar inte.. Jag vet, dumt svar, men det var ungefär så jag tänkte. Eller rättare sagt, det var så jag trodde att de som förmedlar lägenheterna tänkte.

Hur många personer är det som får bo i en studentlägenhet?

Määng
2015-07-08, 23:46
Det kanske var en dum fråga. Men jag tänkte att studentlägenhet är för studenter - deras barn studerar inte.. Jag vet, dumt svar, men det var ungefär så jag tänkte. Eller rättare sagt, det var så jag trodde att de som förmedlar lägenheterna tänkte.

Ifall man har någon gräns så antar jag att det är samma som i vanliga lägenheter dvs tre personer i en etta, fyra i en tvåa, sex i en trea, åtta i en fyra och tio i en femma.

r1kkie
2015-07-09, 07:39

Haha vilken legend som bor kvar! :laugh:

Mental
2015-07-09, 07:45
Haha vilken legend som bor kvar! :laugh:

Kollar du i studentboendena i Uppsala så är det ganska många som bor kvar sedan tiden innan de gjordes om till studentlägenheter. Så det är inte speciellt uppsendeväckande.

Mental
2015-07-09, 07:46

Hehe, om jag hade barn och skulle flytta för studier så skulle jag nog vilja ta med mig barnet/en tror jag. ;)

tlk
2015-07-09, 09:37

Tänk att du blir gravid och föder ett barn när du bor där som student. Skulle de vräka dig då helt plötsligt? cofffee

anvihl
2015-07-09, 10:02
Kollar du i studentboendena i Uppsala så är det ganska många som bor kvar sedan tiden innan de gjordes om till studentlägenheter. Så det är inte speciellt uppsendeväckande.

Borde dock vara dödsstraff på sådant (typ), de har haft många år på sig att stå i bostadsköer och skaffa nytt, det är redan extrem brist på studentbostäder för studenter som det är.

Mental
2015-07-09, 10:03
Borde dock vara dödsstraff på sådant (typ), de har haft många år på sig att stå i bostadsköer och skaffa nytt, det är redan extrem brist på studentbostäder för studenter som det är.

Så, man ska tvingas flytta för att värden byter inriktning? Då kan ju hyresvärden köpa ut de i så fall.

Loke
2015-07-09, 10:27
I korridorsrummen här finns det faktiskt regler mot att bo fler än en person, men det bryts mot detta ganska regelbundet. När min korridor va som värst bodde vi väl typ 12 pers i en 7-rumskorridor, och köket va typ stort som i en etta, haha... Men jag har aldrig hört talas om någon som blir vräkt pga sånt.

Lägenheterna har dock inte sådana regler, så vitt jag vet. Spelar ingen roll om övriga i lägenheten pluggar eller ej, det avgörande är personen som står på kontraktet.

z_bumbi
2015-07-09, 10:33
Kolla upp rätten till bostadsbidrag och att det finns pengar nog för att täcka den mellanskillnaden jämfört med yngre studenter.

Cooks
2015-07-09, 13:41
Såhär är det ungefär:

Studenter får bo i studentlägenheter -> studenter är företrädesvis ~18-25 år -> människor som bor i studentlägenheter är företrädesvis ~18-25 år

Tilläggas bör dock, att ju äldre man är som student, desto högre "risk" är det att man skaffat sig pengar/ett liv/familj och inte vill bo i en liten studentlägenhet. Således kommer äldre studenter vara något underrepresenterade bland studenter som bor i studentlägenheter.

Jag har inte hört talas om att det ställs andra krav än att man är just student för att få bo i ett studentboende.

+1. Enda kravet jag sett är att du ska kunna bevisa ovanstående med intyg på att du pluggar eller att du blivit antagen.

Pahwn
2015-07-09, 17:37

Ja vissa nationer här i Uppsala ger dig som blivande förälder eller redan förälder extra poäng till respektive kösystem.

Blue Nine
2015-07-09, 18:18
Jag flyttade till studentlägenhet när jag var 27. Sen är det nog många som bor kvar för att de inte har tillräckligt stabil ekonomi för att kunna köpa något eget efter studierna. Lite strökurser så går det nog att få ihop tillräcklig mycket poäng för att klara kraven (typ 1/3-fart i Sth om jag minns rätt). Jag bodde kvar ca 8 månader innan jag hade fast anställning och kunde köpa en BR.