Visa fullständig version : Saktar långsamma kolisar ner snabba kolisar??
Metal_boy_
2004-04-08, 16:57
Låt oss säga att jag direkt efter träningen tar en gainer som innehåller maltodextrin i vanliga fall
om jag nu efter ett pass skulle ta o ersätta en viss del av gainern med tex digestive kex som inte e lika snabba kolisar..blir återhämtningen då långsammare än om jag bara skulle ta gainern??
King Grub
2004-04-08, 17:00
Ja.
GI:t blir ett medelvärde av alla kolhydrater du äter i ett mål.
Metal_boy_
2004-04-08, 20:49
Originally posted by King Grub
Ja.
GI:t blir ett medelvärde av alla kolhydrater du äter i ett mål.
Ok tack Grub! va bara det jag ville veta:)
Matte_Maiden
2004-04-09, 14:41
Varför kommer inte dom snabba kolisarna ut i blodet lika snabbt för? Dom är ju lika snabba som annars, deras sällskap borde väl inte påverka dom? :confused:
King Grub
2004-04-09, 15:07
Originally posted by Matte_Maiden
Varför kommer inte dom snabba kolisarna ut i blodet lika snabbt för? Dom är ju lika snabba som annars, deras sällskap borde väl inte påverka dom? :confused:
Om han ersätter en del av maltodextrinet med långsammare kolhydratkällor blir mängden snabba mindre...
Metal_boy_
2004-04-09, 16:57
om jag tar ett par kex utöver gainern då ..samma mängd på gainern fast ett par kex också
har för mej att fett skickar signaler till hjärnan att sakta ner magsäcktömmningen `men ett par kex e ju inte precis nån stor mängd..
Om man tar något med långsamma kolhydrater pga högt fiberinnehåll eller mycket fett kan jag förstå det hela, pga en långsammare magtömning.
Men om man typ häller i sig en vattenlösning på maltodextrin och fruktsocker, borde inte maltodextrinet vara precis lika snabbt som vanligt och dra upp blodsockret och så fruktsockret vara långsamt och höja det lite senare? Dvs kommer inte kolhydraterna från maltodextrinet ut i blodet fort fortfarande och fruktsockret långsamt? Blir det verkligen så att alltsammans kommer ut i ungefär samma takt som om det vore sackaros? Om ni förstår tanken bakom =P
Originally posted by aliquis
Om man tar något med långsamma kolhydrater pga högt fiberinnehåll eller mycket fett kan jag förstå det hela, pga en långsammare magtömning.
Men om man typ häller i sig en vattenlösning på maltodextrin och fruktsocker, borde inte maltodextrinet vara precis lika snabbt som vanligt och dra upp blodsockret och så fruktsockret vara långsamt och höja det lite senare? Dvs kommer inte kolhydraterna från maltodextrinet ut i blodet fort fortfarande och fruktsockret långsamt? Blir det verkligen så att alltsammans kommer ut i ungefär samma takt som om det vore sackaros? Om ni förstår tanken bakom =P
Det tycker jag låter rimligast iaf... Och jävlar va bra det vore om det skulle vara så också! :D
Och jag som tänkte jag var smart när jag käkade rispuffar med filmjölk efter träning, för att rispuffar har ett så högt GI. Men så såg jag att filmjölk ligger extremt lågt, 15! Nu är det lättfil jag äter iof, men det lär väl inte skilja så väldigt mycket antar jag.
Men vem fan kan äta BARA rispuffar? Bra torrt :]
Metal_boy_
2004-04-10, 10:39
Originally posted by snej
Och jag som tänkte jag var smart när jag käkade rispuffar med filmjölk efter träning, för att rispuffar har ett så högt GI. Men så såg jag att filmjölk ligger extremt lågt, 15! Nu är det lättfil jag äter iof, men det lär väl inte skilja så väldigt mycket antar jag.
Men vem fan kan äta BARA rispuffar? Bra torrt :]
nej det är mer än fett som drar ner GI i mejeriprodukter så det är långsamt även om det tex skulle va sötat med socker..
Men i slutändan så är det ju det sammanlagda värdet av hela måltiden som gäller, och den är givetvis inte bara fil o rispuffar. Säg att jag har ca 2.5dl lättfil, och sen resten extremt snabba kolisar, bland annat då rispuffar som ligger på 132. Så är jag ganska säker på att jag får ett högt slut-GI ändå.
King Grub
2004-04-10, 10:59
Originally posted by Metal_boy_
nej det är mer än fett som drar ner GI i mejeriprodukter så det är långsamt även om det tex skulle va sötat med socker..
Mjölkprodukters låga GI beror på sockerarterna. Laktos och galaktos har väldigt lågt GI. Det är inte fettet som är avgörande. Minimjölk har i princip lika lågt GI som standard.
Metal_boy_
2004-04-10, 11:00
Men i slutändan så är det ju det sammanlagda värdet av hela måltiden som gäller, och den är givetvis inte bara fil o rispuffar. Säg att jag har ca 2.5dl lättfil, och sen resten extremt snabba kolisar, bland annat då rispuffar som ligger på 132. Så är jag ganska säker på att jag får ett högt slut-GI ändå.
beror ju också på hur mycke rispuffar du har till 2,5 dl lättfil
varför inte trycka i dig ett paket riskakor och en vassle drink om du tycker puffat ris e så gott?
Metal_boy_
2004-04-10, 11:02
Mjölkprodukters låga GI beror på sockerarterna. Laktos och galaktos har väldigt lågt GI. Det är inte fettet som är avgörande. Minimjölk har i princip lika lågt GI som standard.
aha va inte riktigt säker där men nära nog =) visste att det va lågt gi på mjölkprodukter trots att det e fettsnålt..men nu vet jag att det inte blir lägre av fettet i de fallen:thumbup:
beror ju också på hur mycke rispuffar du har till 2,5 dl lättfil
varför inte trycka i dig ett paket riskakor och en vassle drink om du tycker puffat ris e så gott?
Vassleprotein ska jag beställa mej ett 10-pack i dagarna :]
Och visst, jag tycker rispuffar e gott, men äter de faktist endast för att det är så väldigt snabbt. Och jag skulle tippa på att jag har ca 2.5dl rispuffar, det går att få i mer än man tror :eating:
Men det är klart, riskakor kanske är att föredra, för att slippa filens sänkande effekt överhuvudtaget.
King Grub
2004-04-10, 11:13
aha va inte riktigt säker där men nära nog =) visste att det va lågt gi på mjölkprodukter trots att det e fettsnålt..men nu vet jag att det inte blir lägre av fettet i de fallen:thumbup:
GI:t blir lägre om du tillför mera fett. Men GI-värdena är ju redan satta, fettet medräknat. Häller du däremot ner en klunk olja i mjölkglaset (varför du nu skulle göra det), då sjunker GI:t ytterligare.
Metal_boy_
2004-04-10, 11:26
GI:t blir lägre om du tillför mera fett. Men GI-värdena är ju redan satta, fettet medräknat. Häller du däremot ner en klunk olja i mjölkglaset (varför du nu skulle göra det), då sjunker GI:t ytterligare.
ok ..även om jag inte skulle hälla i olja i mjölken (ushblä!) så e det roligt att höra lite hur det funkar:)
LunaSpice
2004-04-10, 12:17
Det är heller inte nyttigt att äta livsmedel med FÖR lågt GI. För lågt blodsocker startar en massa onödiga processer i kroppen som medför katabolism.
Metal_boy_
2004-04-10, 12:33
Originally posted by LunaSpice
Det är heller inte nyttigt att äta livsmedel med FÖR lågt GI. För lågt blodsocker startar en massa onödiga processer i kroppen som medför katabolism.
jag försöker basera min kost på 70 o neråt till minst 30 ca
Matte_Maiden
2004-04-11, 14:46
Så om man äter tillräckligt med snabba kolisar så kan man ändå äta lite fler långsamma för att mätta hungern? Så länge man får i sig tillräckligt mycket snabba för återhämtningen så kommer den ske bra? För dom snabba blir väl inte långsamare av dom långsama?
Det är väl inget fel med att dra ner olja i maten? Brukar ha det i min morgongröt och i "proteindrinkar som inte tas direkt efter träning".
King Grub
2004-04-11, 15:38
Originally posted by Yankeee
Det är väl inget fel med att dra ner olja i maten? Brukar ha det i min morgongröt och i "proteindrinkar som inte tas direkt efter träning".
Har jag påstått att det är något fel med det?
Jag pratade om olja i mjölken. Det var ett exempel!
Grub! Hur lång tid efter en måltid med snabba kolhydrater (efter träning) kan man äta långsamma kolhydrater igen, utan att det saktar ner dom snabba? Säg att jag t.ex äter snabba ca 20min efter träning. När kan jag äta långsamma igen då utan o ''förstöra''?
King Grub
2004-04-16, 09:31
Grub! Hur lång tid efter en måltid med snabba kolhydrater (efter träning) kan man äta långsamma kolhydrater igen, utan att det saktar ner dom snabba? Säg att jag t.ex äter snabba ca 20min efter träning. När kan jag äta långsamma igen då utan o ''förstöra''?
Äter du lagom mängd snabba så fort du kan efter avslutat pass brukar någon timme därefter vara lämplig tid att lägga ett vanligt mål mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.