handdator

Visa fullständig version : Vad betyder hipster egentligen?

Red Apple
2015-07-06, 19:17
För fyra år sen visste jag precis vad en hipster var. De hade tjocka glasögonbågar, hängslen, lyssnade på vinylskivor och rökte röda lucky strike. De erkände enbart att de gillade saker när ingen annan hade hört talas om saken/bandet/filmen i fråga och även då var det ett högst ironiskt gillande.

Idag har jag ingen aning om vad en äkta hipster är.

Begreppet verkar ha frigjorts något enormt de senaste åren och nu använder folk gärna ordet hipster istället för pretentiös. Men även användningen av detta ord har vidgats: förr var det, enligt min uppfattning av ordet, pretentiöst att gilla saker som ryms inom begreppet "finkultur" enbart för att en vill gilla dem, inte för att en faktiskt gör det. Nu verkar det vara pretentiöst att ha en motivering till varför man gillar saker överhuvudtaget. Följande meningsutrymme har tagit plats på riktigt:

"Vad tyckte du om filmen då?"
"Jag hade svårt för den till en början, men när Ron Pearlman syntes för förstå gången, med glirrande skor i solitt guld, så insåg jag att Pacific Rim inte gör anspråk på att vara en smart film, utan den vet att den är dum och den älskar den egenskapen hos sig själv. Då kunde jag acceptera hur härligt töntig den är och därefter var det bara en riktigt fet bioupplevelse."
"Shit Red Apple, kan du sluta vara så pretentiös."

Det är nu alltså pretentiöst att gilla en stor, dum blockbusterfilm så länge en är medveten om att orsaken till att man gillar den?

Jag blir kallad hipster rätt ofta. Jag har adidasdojjer, Inga glasögon (som jag använder iaf), mycket enfärgade standardplagg och jag älskar senaste Mad Max. Jag har köpt en vinylskiva i hela mitt liv, röker uteslutande blåa camel och lyssnar på betydligt mer mainstream musik än alternativ musik. Jag gillar att då och då lägga ner energi på matlagning för att jag tycker det är kul att 20 minuter mer jobb vid spisen kan ge så oerhört mycket bättre resultat än att göra allting på det lätta sättet.

För, trots och med hänvisning till detta, blir jag rätt ofta kallad för hipster. Jag identifierar mig inte alls med ordet och människor runtomkring mig som kallas för samma sak är sällan särskilt lika mig i varken stil, personlighet eller intressen. Jag börjar nästan tro att hipsterironin någonstans utvecklades till postironi, så att hipsters började gilla de saker de låtsades gilla för sin image skull, varpå det sedan övergick i att folk började kallas hipsters så fort de gillar något öht.

Så, mina vänner, vad är egentligen en hipster i dagens samhälle enligt er?

Edit: Jag känner mig som Lellan.

timoat
2015-07-06, 19:19
Hipster är lika ofta felanvänt som troll.

en stor stark
2015-07-06, 19:25
Pretentiös med en gnutta "vilja vara annorlunda för att vara annorlunda" samt att ogilla mainstream (som kanske är den egentligen definitionen?) är väl hur jag använder hipster. Hur rätt eller fel min definition är orkar jag inte bry mig om, de flesta verkar veta vad jag menar när jag säger det så det duger.

Edit: Kanske även lite att man vill verka smart eller påläst för andra med viss sorts kunskap.

filmjölk
2015-07-06, 19:27
Hipster är skägg, glasögon, tights, en ytterst liten tendens till utvecklad muskulatur, tatueringar och träningsprogram som ser ut som en samling avancerade matematiska formler.

Alltidxx
2015-07-06, 19:29
Spelar det någon roll? När man varit med tillräckligt många jordsnurr så bryr man sig inte längre. Man gör bara sånt man vill på det sättet man vill.

Skägg skulle jag vilja påstå är mode mer än hip. Och välansade skägg börjar bli väldigt pinsamt nu för det är bästa sättet att se ut som alla andra. Det kommer nog bli hip att inte ha några tatueringar framöver för redan nu är man mer unik utan.

jenni
2015-07-06, 19:37
En kille från söder med slimmad men muskulös kropp, skägg och genomtänkt klädval som ska se ut vara nonchalant ihopsatt?

Olegh
2015-07-06, 19:40
En hipster är en kulturell människa. Oavsett bevekelsegrunder är inte hipstern rädd att sticka ut. Hipstern är inte en människa som strävar efter att sticka ut genom att äga eller ha, det är upplevelserna som räknas.

Jens.Andersson
2015-07-06, 19:53
En person som tycker illa om saker som majoriteten uppskattar, inte för att saken i sig nödvändigtvis är dålig. Apples produkter är exkluderade. Gillar ekologiskt och har ofta grön/rosa-värderingar. Fäbless för analoga saker som skrivmaskiner och vinylspelare. Röker uteslutande blå Camels.

tlk
2015-07-06, 19:53
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/s320x320/e15/11232476_110237225974784_4940921_n.jpg

Bärsärk
2015-07-06, 20:04
En hipster är någon som hakar på allt som är hipp.

Hipp = inne

https://sv.wiktionary.org/wiki/hipp#Adjektiv

http://sok.saol.se/pages/P336_M.jpg

Olegh
2015-07-06, 20:07
På ett bourgarforum som kolozzeum så är det givetvis ett negativt laddat epitet, likt sousse.

tlk
2015-07-06, 20:11

Hipp = inne

Det är hippt att hata hipsters. Så självhat gör en till en hipster?

Arf Pingvin
2015-07-06, 20:11

Hipp = inne

Om det är inne är det redan ute.

Why did the hipster get burned?
He drank his Coffee before it was cool.

en stor stark
2015-07-06, 20:17
På ett bourgarforum som kolozzeum så är det givetvis ett negativt laddat epitet, likt sousse.

Och?

tlk
2015-07-06, 20:24

Hipp = inne

Tänkte bara citera den här bilden igen.

timoat
2015-07-06, 20:26
kAO4EVMlpwM

gjordes 2007

Olegh
2015-07-06, 20:34
Och?

To each and his fördomar I guess, jag bara reflekterar över vilka som verkar tycka vad om vad. Jobbar man med fack och sånt tycker jag, personligen, att man åtminstone kan se till att ha breda fåror där folk kan simma ganska fritt mellan avdelarna. Menmen, onödigt post nummer femhundratjugoelva kan skrivas till handlingarna.

en stor stark
2015-07-06, 20:38
To each and his fördomar I guess, jag bara reflekterar över vilka som verkar tycka vad om vad. Jobbar man med fack och sånt tycker jag, personligen, att man åtminstone kan se till att ha breda fåror där folk kan simma ganska fritt mellan avdelarna. Menmen, onödigt post nummer femhundratjugoelva kan skrivas till handlingarna.

Alla definierar ju det olika vilket väl var grejen med tråden. Om du kollar min definition så skulle väl inte ens du tycka den personen var så trevlig? Och jag är inte ens bourgare.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att jobba med fack.

tlk
2015-07-06, 20:39
Related : http://www.sydsvenskan.se/malmo/hatkampanj-mot-hipsters-pa-mollan/

Bailah
2015-07-06, 20:52
Vet inte, vet att jag blev kallad hipster för att jag hade skägg.

tlk
2015-07-06, 20:54

Rekommenderar att du håller dig renrakad. Ingen gillar en person som har hår i ansiktet.

High1ander
2015-07-06, 20:59
Hipster har ju ändrats en del senaste 5-10 åren, nu när det blivit ett mainstream-ord. Men enligt mig så har hipsters varit sådana som inte direkt är "unika" utan försöker hitta massa unika saker i tron att de själva blir unika, typ "guilt by association". De är posers för de är sällan några kreativa genier, fast de vill gärna vara det. Ingen större skillnad mot t.ex. emo-kids som var populärt för 7-10 år sen, dvs. de tror de är unika (men de dras mer mot svart och negativitet).

Grejen är ju den att i grupper så kan inte alla t.ex. vara "den smarta, den roliga, den äventyrliga, den galna, etc." så folk hittar roller att fylla. Så på en skola med 150 pers, så finns det 1-2 emos per klass, och 1-2 hipsters, etc. i sin klass är de unika, men väl på skolan så finns det trots allt 10-20st av varje, ta det sen på stan så ser man massa folk som tror de är unika för de springer runt med skogshuggarkläder (flanell), skägg och stora brillor... Men det är just det som gör att dom de facto inte är "unika", och det jag menar med att "unika" människor ser man sällan, sådana som har helt egen stil...

På samma sätt att nu springer fan så jävla många runt med Mohicanfrillor model bredare, men jag vet folk som hade det för 5-6 år sen (på coolt sett utan att vara pundare), innan Brad Pitt, Colin Farell, etc. gjorde det enormt poppis (var inte dom som direkt starta det, men de gjorde det 100% oversaturated).

Egentligen så borde hipster vara lite positivt, men nu är det negativt, för det innebär i princip att man vill vara populär, men försöka vara så att man inte bryr sig...

jenni
2015-07-06, 21:02

Rekommenderar att du håller dig renrakad. Ingen gillar en person som har hår i ansiktet.

Nej Bailah, lyssna för Guds skull inte på tlk, han vet inte vad han pratar om, behåll skägget!!!

Olegh
2015-07-06, 21:08
Alla definierar ju det olika vilket väl var grejen med tråden. Om du kollar min definition så skulle väl inte ens du tycka den personen var så trevlig? Och jag är inte ens bourgare.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att jobba med fack.

Om jag kollar din definition så framstår du som väldigt fördomsfull, antingen omedveten om det eller utan ett kritiskt förhållningssätt till din egen fördom.

Bailah
2015-07-06, 21:12

Trams, jag gillar det. Bajs på resten.

Bailah
2015-07-06, 21:14
Nej Bailah, lyssna för Guds skull inte på tlk, han vet inte vad han pratar om, behåll skägget!!!

Haha, nej då. Skägget försvinner inte.

en stor stark
2015-07-06, 21:16
Om jag kollar din definition så framstår du som väldigt fördomsfull, antingen omedveten om det eller utan ett kritiskt förhållningssätt till din egen fördom.

Fördom mot vilka? Tycker snarare det är du som verkar fördomsfull mot folk som inte har samma åsikter.
Jag har bara gett en definition på hur jag definierar hipsters. Är du inte med i denna definitionen är du enligt mig inte en hipster. Även om den är rätt vag.

Av alla i denna tråden var det främst du som gjorde antaganden baserade på vad folk tyckte. Fördomarna ligger hos dig.

Nordenator
2015-07-06, 21:19
Enligt vissa definitioner verkar jag vara en hipster som lever i förnekelse. Jag säger att jag faktiskt satt och drack belgisk öl och rökte cigariller innan det var populärt, men det i sig undergräver bara mina argument för att jag inte är en hipster eftersom jag gjorde det innan det var populärt. Känns lite som en Catch 22.

Olegh
2015-07-06, 21:29
Fördom mot vilka? Tycker snarare det är du som verkar fördomsfull mot folk som inte har samma åsikter.
Jag har bara gett en definition på hur jag definierar hipsters. Är du inte med i denna definitionen är du enligt mig inte en hipster. Även om den är rätt vag.

Av alla i denna tråden var det främst du som gjorde antaganden baserade på vad folk tyckte. Fördomarna ligger hos dig.

Jag är absolut fördomsfull och väl medveten om det. Jag klandrar definitioner som är genomgående negativa eftersom begreppet hipster är större än så.

Att döma någon efter vad de tycker, tycker jag är mer ok än att bara kolla på någon och utifrån hans toppluva och mustasch konstatera att han ser ut så eftersom "han vill vara annorlunda" och är pretentiös.

Angel
2015-07-06, 21:32
Hipster är en subkultur som började spridas under tidigt 1990-tal, främst definierad av en alternativ musiksmak och stora intressen för mode och kultur.[källa behövs]

Bakgrunden står att finna i det ekonomiska samhälle som skapades i västvärlden under Ronald Reagans och Margaret Thatchers allt mer individfokuserande 1980-tal,[1] kombinerat med den tidiga discoscenen i New York.[1] Stilen omfamnades vid 2010-talets början primärt av högskoleutbildade 1980-talister från en relativt välbärgad medelklass. Yttre kännetecken är vintage-kläder, gärna (ironiskt) inspirerade från det som av medelklassen upplevs som underklass: joggingbyxor som vardagsplagg, räfflade undertröjor etc.[2]

En hipster skulle knappast erkänna sig som en hipster - detta skulle innebära att hipsterns identitet som individuell och unik hotas.[källa behövs] Den amerikanske komikern Joe Mande har uttryckt det som att "alla hipsters uppfattar sig själva som speciella och unika. De bara råkar manifestera sin exklusivitet genom att bete och klä sig på exakt samma sätt".[källa behövs] Hipstern tar avstånd från sin tids -ismer och föraktar kollektivet; de är vidare vanligen ointresserade av politik, till skillnad från många andra subkulturer som punk eller hip hop.[källa behövs] En hipster intellektualiserar dock gärna mode och försöker uppvärdera grafisk formgivning till konst.[3]En hipster "konsumerar coolhet", gärna via klädkedjor som American Apparel och Urban *Outfitters,[4][5] även om de mest "unika" och svårtillgängliga varorna som eftertraktas mest införskaffas via internetbaserade auktionshus, exempelvis Ebay.[1]

Mark Greif, lektor i litteratur vid The New School i New York, har försökt definiera subkulturen genom att titta på utmärkande drag som de ovan nämnda, men uttrycker även en djupare definition.[källa behövs]

Jenny Damberg har tolkat Greif som att han menar att hipsterkulturen uppstår ur nyliberalism och i välfärdssamhällen som i allt högre grad präglas av privatisering.[6] I en artikel i The New York Times (2010) utvecklar Grief sina definitioner, och anlägger ett vidare socioekonomiskt perspektiv på fenomenet.[källa behövs] Han menar bland annat att hipsters är den unga vita medelklassens svar på större ekonomisk osäkerhet, osäker social status samt en större svårighet att klassmässigt förflytta sig uppåt.[källa behövs] Hipsterkulturen blir då sättet att visa överlägsenhet på, dock inte ekonomisk utan värdemässigt.[källa behövs] Vidare konstaterar han att svårigheten att försöka definiera hipstern beror på faktumet att det provocerar en allmän ångest då ett definitionsförsök "synar allas bluff".[källa behövs]

Greif delar upp den samtida hipstern i två olika tidsepoker, dels 1999-2003 och dels 2004- nutid.[källa behövs] Greif talar vidare om den vita respektiva svarta hipstern fram till 2003 som utgjorde en subkultur i amerikanska förortsområden[källa behövs]. WTO-demonstartionerna 1999 i Seattle kan ses som en startpunkt för denna hipster.[källa behövs] 2003 kom dock invasionen av Irak och en mer aggressiv nationalism uppstod.[källa behövs] Den gröna hipstern skapades genom reaktion mot denna stämning och hipstern kom att fokusera allt mer på hållbarhet och etniska värden.[källa behövs] Hipstern kom även att uppmärksamma oskyldiga nostalgiska värden, såsom äldre datorer, med en ironi som blev så integrerad att den inte längre var synlig.[källa behövs] Greif är dock mycket tydlig med att hipsterkulturen inte är en "motkultur" (counterculture).[källa behövs] Istället skapar hipsterkollektivet med ambitionen att vara en överlägsen kultur där hipstern på ett närmast klärvoajant sätt plockar upp även små förändringar i de snabba konsumtionscyklerna.[källa behövs] Greif påpekar också de tydligt motsägelsefulla drag som förekommer i hipsterkulturen. Inte minst genom att hipstern själv mycket väl kan använda beteckningen hipster som nedsättande tillmäle för en uppfattad posör. Detta är en dubbelsidighet som genomsyrar hipsterkulturen. [7]

Den tyska kulturskribenten Sonja Vogel har definierat hipstern som "den krisande västvärldens fantom".[2]

Hipsters brukar va rätt snälla och ofarliga.

Dreas
2015-07-06, 21:36
Gå omkring på söder en solig helgdag? Väldigt mycket hipsters.

en stor stark
2015-07-06, 21:37
Jag är absolut fördomsfull och väl medveten om det. Jag klandrar definitioner som är genomgående negativa eftersom begreppet hipster är större än så.

Det är större än så för dig, kanske. För mig betyder det inte samma som det betyder för dig. Oerhört konstigt att du börjar anklaga för fördomar för att folk inte delar definition av ordet hipster.
Anledningen att det är negativt laddat för mig är för att de hipsters som jag träffat har fått mig att forma ordet till det jag definierar idag.

Att döma någon efter vad de tycker, tycker jag är mer ok än att bara kolla på någon och utifrån hans toppluva och mustasch konstatera att han ser ut så eftersom "han vill vara annorlunda" och är pretentiös.
Det är vanligt att folk gör generaliseringar på första intryck. Ibland går "stilen" hipster tillsammans med "personligheten" hipster men det är ju inte alltid så. Du gör exakt samma sak när du klankar på folk och antar deras politiska ideologier för att deras godtyckliga och subjektiva definitioner inte är samma som dina godtyckliga och subjektiva definitioner av ord.

jenni
2015-07-06, 21:38
Fast nu blir det konstigt, vissa pratar enbart om stilen och då alltså mode, andra om livstilen

Angel
2015-07-06, 21:39
Vill man få hipsteroverload rek jag Williamsburg en solig lördagsförmiddag...

Alltidxx
2015-07-06, 21:39

Åtminstone tills det inte längre är på modet!

jenni
2015-07-06, 21:41
Åtminstone tills det inte längre är på modet!

Skägg har alltid varit snyggt :confused:

Alltidxx
2015-07-06, 21:41
Skägg har alltid varit snyggt :confused:

Nej, inte alltid. Hur gammal är du?

jenni
2015-07-06, 21:44
Nej, inte alltid. Hur gammal är du?

32, min första kärlek var jultomten som barn så ja...

4623
2015-07-06, 21:47
32, min första kärlek var jultomten som barn så ja...

Det var inte för att han gav dig saker då?

Olegh
2015-07-06, 21:48
Det är större än så för dig, kanske. För mig betyder det inte samma som det betyder för dig. Oerhört konstigt att du börjar anklaga för fördomar för att folk inte delar definition av ordet hipster.
Anledningen att det är negativt laddat för mig är för att de hipsters som jag träffat har fått mig att forma ordet till det jag definierar idag.

Det är vanligt att folk gör generaliseringar på första intryck. Ibland går "stilen" hipster tillsammans med "personligheten" hipster men det är ju inte alltid så. Du gör exakt samma sak när du klankar på folk och antar deras politiska ideologier för att deras godtyckliga och subjektiva definitioner inte är samma som dina godtyckliga och subjektiva definitioner av ord.

Du har rätt.

en stor stark
2015-07-06, 21:51
Du har rätt.

Kan ta min mamma som jobbat högt uppsatt på facket och är lika mycket anti-bourgare som du som exempel på en person som också använder/definierar hipster negativt ;)

jenni
2015-07-06, 21:52

Nä, jag fick de flesta julklapparna under granen, tyckte mest han var fashinerande för att han bodde på nordpolen

Jakobson
2015-07-07, 00:21
Killar med skägg och hängslen som huserar på söders fik

Scratch89
2015-07-07, 01:26
Enligt vissa definitioner verkar jag vara en hipster som lever i förnekelse. Jag säger att jag faktiskt satt och drack belgisk öl och rökte cigariller innan det var populärt, men det i sig undergräver bara mina argument för att jag inte är en hipster eftersom jag gjorde det innan det var populärt. Känns lite som en Catch 22.

Fast du är ju ingen hipster, för du har ju alltid haft din stil, och du kommer att ha den långt efter den här vinden har blåst förbi och offren hoppar på något annat (och tittar tillbaka på sina instagramkonton om fem år och skrockar "Höhö, hur kunde jag se ut sådär? Fan vad piiiiiinsamt!").

Jag kommer ihåg när du bodde hos mig och du hade cigarrerna i luftfuktighetslådor och drack konjak på balkongen mitt i veckan. :D

LoveMachine
2015-07-07, 10:20

Tänk inte för mycket på saken. För det är väldigt hipster att vara ängslig över om man upplevs som hipster.

Bärsärk
2015-07-07, 10:40

Hårda paket?