Visa fullständig version : Bör Tony Olsson <> Tony Byström få ett tidbestämt straff?
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21069665.ab
Vad tycker ni? Förklara gärna också varför ni tycker han bör få tidbestämt / eller varför han inte bör få det.
luderlasse
2015-07-06, 16:46
Tycker dom kan bestämma det till 200 år, individer som inte fungerar i samhället skall inte heller vara där
Tycker dom kan bestämma det till 200 år, individer som inte fungerar i samhället skall inte heller vara där
Hur stor är risken att han skjuter ihjäl flera dock?
Ganska liten, men att han ska återfalla i någon annan typ av brottslighet lär väl vara större?
Förstår inte varför så många verkar tro att ett långt straff ska vara bättre, det finns folk som kan sitta på kåken i 40 år och komma ut oförändrade eller förändrade till det negativa. Att vara psykopat är inget som bara går över efter X antal år.
Lås in han och släng bort nyckeln säger jag.
delta_mats
2015-07-06, 16:57
Med tanke på hans brottsbana förmodligen ganska hög.
När räknas det att man fungerar i samhället?
Bryter smålagar men arbetar som en vanlig Svensson?
Bryter fler lagar och jobbar inte
Mördar någon/rånar någon lr nått i den stilen?
Tapatalk
spoonchest
2015-07-06, 16:59
Återfallsrisken oaktat så kan de gärna sitta tills de ruttnar. Vissa handlingar sänker ens värde som människa.
Nej. Det skall vara straff för det han gjort, inte rehabilitering.
Blue.plz
2015-07-06, 19:18
Klart han ska få komma hem till frugan. Vänd andra kinden till. Sverige har blivit så kallt :(
Privatliv
Våren 1999 träffade Olsson sin fru som var löjtnant och reservofficer i marinen. Hon dömdes till ett års fängelse för brott mot vapenlagen och skyddande av brottsling i samband med polismorden i Malexander, då hon hämtade Olsson där han höll sig gömd och körde honom till Hamburg varifrån han flydde till Costa Rica. De gifte sig i häktet 20 juli 2000.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Olsson
Klart han ska få komma hem till frugan. Vänd andra kinden till. Sverige har blivit så kallt :(
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Olsson
Det var längesen dem gjorde slut. Han har gift om sig med en annan kvinna.
Detaljer ;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16144358.ab
http://www.expressen.se/nyheter/sa-lever-tony-olsson-med-sin-nya-fru/
Jens.Andersson
2015-07-06, 20:34
Varför har du skrivit <> om Tony Olsson och Tony Byström är samma person. Det betyder ju att de inte är samma person.
Får den här idioten permissioner?
Varför har du skrivit <> om Tony Olsson och Tony Byström är samma person. Det betyder ju att de inte är samma person.
Vad spelar det för roll? Alla förutom du ifrågasätte rubriken. Bara du verkar ha stört dig på det. Ifall någon moderator finner rubriken störande så byter dem väl. Varken din eller min grej att diskutera det.
Bättre om du kommenterade artikeln istället för rubriken. Anyway, tack för din post ändå.
Vad är vitsen med svenska fängelser egentligen, rehabilitering?
Han har tagit liv och förtjänar därmed inte ett eget, oavsett om han rehabiliteras till en funktionell medborgare. Är dock starkt emot dödsstraff eftersom att dem är irreversibla. Med vilken skruvad logik ska en sådan person få en andra chans egentligen?
Han har tagit liv och förtjänar därmed inte ett eget, oavsett om han rehabiliteras till en funktionell medborgare. Är dock starkt emot dödsstraff eftersom att dem är irreversibla. Med vilken skruvad logik ska en sådan person få en andra chans egentligen?
Vi människor som art är inne i någon sorts human fas just nu där allt ska räddas, tas om hand om, skonas och tyckas synd om.
Agitator
2015-07-07, 00:19
8S470Cqd5Jc
HfEsz812Q1I
Jakobson
2015-07-07, 00:19
Vi människor som art är inne i någon sorts human fas just nu där allt ska räddas, tas om hand om, skonas och tyckas synd om.
Vi är överbefolkade, vi borde ta varje chans att göra oss av med onödig belastning
8S470Cqd5Jc
Varför ska vi få ut folk i samhället igen för? Varför är det så viktigt? Är det för jobben? För rikets ekonomi?
Får den här idioten permissioner?
Lufthålspermissioner har han fått, men inget mer vad jag vet.
Vad är vitsen med svenska fängelser egentligen, rehabilitering?
Det sägs att vitsen är rehabilitering och hjälpa personen tillbaka in till samhället men det är ganska svårt att rehabilitera en människa som sitter på en anstalt med säkerhetsklass A i alla fall tror jag, eftersom att det är säkerheten som är prio 1 före vård. Sedan så finns det väl olika verktyg men det är vanligt att fångar återfaller i brottslighet efter att dem kommit ut.
Det var dock inte han som dödade poliserna, han blev dömd för morden ja, men 2001 erkännde Jackie Arklöv att han sköt dem dödande skotten. Tony har dock skjutit mot polis, och eftersom att dem handlade tillsammans så blev han dömd till livstid. Hur rätt eller fel det är kan man spekulera i, men det är så Sveriges system fungerar. Dem handlade i samförstånd.
Han har ju sittit i fängelse nästan hela tiden sedan vuxen ålder. Numera är han gift etc.
Vill tillägga att Tony också misskött sig en hel del, han har hotat personal m.m. Han rymde från Hall år 2004, sedan satt han på isoleringsavdelning en längre tid. Men sedan 2004 har han skött sig.
Skit ska skit ha, dumpa han i havet. :naughty:
Blue.plz
2015-07-07, 08:01
Det var längesen dem gjorde slut. Han har gift om sig med en annan kvinna.
Detaljer ;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16144358.ab
http://www.expressen.se/nyheter/sa-lever-tony-olsson-med-sin-nya-fru/
[Bröllopet] var väldigt kärleksfullt och en fin gudsnärvaro.
Åh, en soc-tant. Jag blir glad av att se att kärleken kan spira trots samhällets fjättror.
Jag tolkar det som att titeln representerar den transformation -metamorfos- som personen tidigare omnämnd T.O. har gått igenom under sin framgångsrika rehabilitering.
Precis som Hagamannen så bör han inte bli utsläppt öht.
Hade vi pratat om att han har rånat flera butiker men aldrig mördat någon, fine. Nu pratar vi om serievåldtäckman (Hagamannen) och en rånare, som skjutit två poliser).
Nej, in i finkan, sitt och ruttna.
Old Nick
2015-07-07, 10:03
Precis som Hagamannen så bör han inte bli utsläppt öht.
Hade vi pratat om att han har rånat flera butiker men aldrig mördat någon, fine. Nu pratar vi om serievåldtäckman (Hagamannen) och en rånare, som skjutit två poliser).
Nej, in i finkan, sitt och ruttna.
Men Hagamannen skall ju ut i sommar. Trots att han bedöms vara så farlig att han inte kan få obevakade permissioner. Att man kommer ut på villkorligt efter två tredjedelar av straffet är tydligen hugget i sten och går inte att rucka på, oavsett hur farlig personen är.
Var det han som stod emot statens lakejer och förtryck?
Inga andra djur blir inlåsta för att de biter/slår ihjäl andra djur.
Det är ju också ganska ovanligt att djur mördar varandra om det inte är för mat och överlevnad. Om vi nu ska prata om djur då..
Du ser sällan ett gäng vargar som ger sig på en björn för att "Den där jäveln ska vi spöa på"
Eller att en björn åker hem till en annan björn, bryter sig in i den björnens ide, våldtar björnen som sover där inne, mördar den och sen dumpar den ute i skogen.
alphahanen2
2015-07-07, 10:42
Tycker tidsbestämt är mer humant då man kanske kan lära sig acceptera den tid man sitter inne och inte gå och skapa falska förhoppningar. Men i Tonys fall kan han gärna sitta inne i en 50-60 år till.
MasterChief
2015-07-07, 10:45
Nä, de blir skjutna istället på plats utan rättegång.
Det är ju också ganska ovanligt att djur mördar varandra om det inte är för mat och överlevnad. Om vi nu ska prata om djur då..
Du ser sällan ett gäng vargar som ger sig på en björn för att "Den där jäveln ska vi spöa på"
Eller att en björn åker hem till en annan björn, bryter sig in i den björnens ide, våldtar björnen som sover där inne, mördar den och sen dumpar den ute i skogen.
underskatta inte naturen bara. Det händer en hel del där om än inte så utstuderat som människor gör.
underskatta inte naturen bara. Det händer en hel del där om än inte så utstuderat som människor gör.
Naturen är grym fast på ett annat mer logiskt sätt.
Fast sitter han bara inne och rullar tummarna? Han borde sättas i arbete och lönen borde gå till närstående av de drabbade !
Naturen är grym fast på ett annat mer logiskt sätt.
Jupp, tex när en björnhane eller lejonhane hittar en hona med ungar så dödar han ungarna om han kan, så hon fortare ska bli liggbar och föda hans barn i stället.
Svårtillämpat som människa dock, pga vissa juridiska hinder ;)
Jupp, tex när en björnhane eller lejonhane hittar en hona med ungar så dödar han ungarna om han kan, så hon fortare ska bli liggbar och föda hans barn i stället.
Naturen är intressant, en lejonhona adopterade en föl som hon skyddade, det kunde annars ha blivit middag
Fast sitter han bara inne och rullar tummarna? Han borde sättas i arbete och lönen borde gå till närstående av de drabbade !
Han studerar, han har tagit ett par magisterexamen och deltagit i flera behandlingsprogram. Han har regelbunden kontakt med sin fru och vad jag har hört så väntar dem t.o.m barn. Han har lugnat ner sig och visar gott uppförande. Han har ingen kontakt med sin tidigare kriminella kontaktnätverk heller.
Bortsett från senaste 2 gångerna så sades det på riskbedömningen att han har karaktärsdrag då han kan manipulera. Han har ju rymt, hotat personal o.s.v men det var nu ganska längesedan. Om Zathreus får tidbestämt borde ju Tony få det också. Men nu senaste gångerna så sägs det att han genomgått en attityd- och beteendeförändring i positiv riktning. Samtidigt finns en osäkerhet på grund av hans ”höga grad av planering, manipulativa förmåga och exceptionella hänsynslöshet”.
Dock så rev ju Göta hovrätt beslutet om Zathreus tidbestämmande, men han fick chansen i alla fall. Det är ju någon som aldrig bör komma ut egentligen.
Precis, vilket är väldigt hemskt/grymt men det finns fortfarande en tanke bakom det (fortplantning).
När en människa våldtar så handlar det om makt, något jag inte tror finns hos djur på samma sätt.
delta_mats
2015-07-07, 15:49
Precis, vilket är väldigt hemskt/grymt men det finns fortfarande en tanke bakom det (fortplantning).
När en människa våldtar så handlar det om makt, något jag inte tror finns hos djur på samma sätt.
Finns det visst, bland apor och delfiner bland annat.
Djur av samma art dödar ofta inkräktare, mobbar ut sina egna om de är missbildade eller skadade mm. Naturen är grym helt enkelt.
Han studerar, han har tagit ett par magisterexamen och deltagit i flera behandlingsprogram. Han har regelbunden kontakt med sin fru och vad jag har hört så väntar dem t.o.m barn. Han har lugnat ner sig och visar gott uppförande. Han har ingen kontakt med sin tidigare kriminella kontaktnätverk heller.
Bortsett från senaste 2 gångerna så sades det på riskbedömningen att han har karaktärsdrag då han kan manipulera. Han har ju rymt, hotat personal o.s.v men det var nu ganska längesedan. Om Zathreus får tidbestämt borde ju Tony få det också. Men nu senaste gångerna så sägs det att han genomgått en attityd- och beteendeförändring i positiv riktning. Samtidigt finns en osäkerhet på grund av hans ”höga grad av planering, manipulativa förmåga och exceptionella hänsynslöshet”.
Dock så rev ju Göta hovrätt beslutet om Zathreus tidbestämmande, men han fick chansen i alla fall. Det är ju någon som aldrig bör komma ut egentligen.
Vad har de drabbade för nytta av att han studerar, låt honom jobba och tjäna pengar, i sluten omgivning om så, men låt honom slita lite och låt lönen gå till familjerna av offren !
Vad har de drabbade för nytta av att han studerar, låt honom jobba och tjäna pengar, i sluten omgivning om så, men låt honom slita lite och låt lönen gå till familjerna av offren !
Du har rätt, men engligt det jag har läst och vet så betalar han en skuld till Brottsoffermyndigheten varje år, och han hjälper också anhöriga till brottsoffren. Om det är sant eller inte vet jag inte.
Du har rätt, men engligt det jag har läst och vet så betalar han en skuld till Brottsoffermyndigheten varje år, och han hjälper också anhöriga till brottsoffren. Om det är sant eller inte vet jag inte.
Härligt, då kan de två döda poliserna vara döda med ett gott samvete. Deras död bidrog juh ändå med att polismördaren minsann börja plugga och "rykte upp sig". Nu ska han få möjlighet att få vara förälder, som poliserna inte fick, glädjas åt hur hans barn växer upp, som poliserna inte fick och få chsnen att bli pensionär och leva i frid med personen han älskar, som poliserna inte fick.
Riktigt solskenshistoria.
Vad skulle argumenten vara för att inte ge Tony Olsson dödsstraff (Förutom att vi inte har det här i Sverige)?
Jag är i regel emot dödsstraff för att det alltid är knepigt att få reda på om personen verkligen gjort det eller inte, men i vissa fall så står det ju bortom alla tvivel.
Härligt, då kan de två döda poliserna vara döda med ett gott samvete. Deras död bidrog juh ändå med att polismördaren minsann börja plugga och "rykte upp sig". Nu ska han få möjlighet att få vara förälder, som poliserna inte fick, glädjas åt hur hans barn växer upp, som poliserna inte fick och få chsnen att bli pensionär och leva i frid med personen han älskar, som poliserna inte fick.
Riktigt solskenshistoria.
Om Flink fick chansen att komma ut så tidigt efter så många mord han begått, varför ska inte tony få samma chans? Jag försvarar ingenting men jag undrar varför han ska få sitta så lång tid för 2 mord han inte begått? Sen så håller jag med om att han har bidragit till att mordet skett.
bighulken
2015-07-07, 19:06
Om Flink fick chansen att komma ut så tidigt efter så många mord han begått, varför ska inte tony få samma chans? Jag försvarar ingenting men jag undrar varför han ska få sitta så lång tid för 2 mord han inte begått? Sen så håller jag med om att han har bidragit till att mordet skett.
Jag tycker de har förbrukat deras chans redan!!!....
Har man en gång gått över gränsen, så är det skett, går inte att backa!!
Vilket gäller i framtiden också, oavsett att de har suttit inne i några år.
Det är vissa saker som inte går att bota, eller på andra sett göras ogjort, oavsett straffskalan. Att förringa offren och de som verkligen lider=anhöriga, det är straff.
Vissa hör inte hemma, i frihet. speciellt tillsammans med andra människor i ett samhälle.
Du, (xarizma) lägger även till orden, (lång tid) och (komma ut så tidigt), till dina kommentarer. vilka är högst subjektiva.
Tiden är också subjektiv(när man sitter inne), alla upplever den olika, lång/kort eller annat. Det är bara vi här ute som upplever den på någorlunda liknande sätt. Och detta för att vi lever på liknande sätt.
Rehabilitering av detta?.....tjaa.....om någon av dessa får tokspel i framtiden, så är nog risken stor för farlighet!......
Bara några tankar med detta då.....hepp......
Jag tycker de har förbrukat deras chans redan!!!....
Har man en gång gått över gränsen, så är det skett, går inte att backa!!
Vilket gäller i framtiden också, oavsett att de har suttit inne i några år.
Det är vissa saker som inte går att bota, eller på andra sett göras ogjort, oavsett straffskalan. Att förringa offren och de som verkligen lider=anhöriga, det är straff.
Vissa hör inte hemma, i frihet. speciellt tillsammans med andra människor i ett samhälle.
Du, (xarizma) lägger även till orden, (lång tid) och (komma ut så tidigt), till dina kommentarer. vilka är högst subjektiva.
Tiden är också subjektiv(när man sitter inne), alla upplever den olika, lång/kort eller annat. Det är bara vi här ute som upplever den på någorlunda liknande sätt. Och detta för att vi lever på liknande sätt.
Rehabilitering av detta?.....tjaa.....om någon av dessa får tokspel i framtiden, så är nog risken stor för farlighet!......
Bara några tankar med detta då.....hepp......
Just Tony Byström tycker jag inte har förbrukat sin chans, men jag håller med dig om att det finns många andra som har, t.ex ;
Lasermannen, Tommy Zathreus (Belmonte), Leif Axmyr, m.m. Dessa personer bör aldrig komma ut i frihet, men jag tror dem 2 sistnämda kommer ut. Axmyr tror jag t.o.m redan har fått tidbestämt och kommer ut om 1-2 år, om beslutet inte har rivits.
Vi vet ju alla vad han gjort.. Sedan så har han suttit inlåst sedan 1982 också. Så..
Hursomhelst så håller jag med dig om mycket du säger.
Det sägs att vitsen är rehabilitering och hjälpa personen tillbaka in till samhället
Varför ska han rehabiliteras och få komma tillbaka i samhället? Jag struntar fullständigt i om han är en helt annorlunda person som i fortsättningen aldrig ens skulle röra en fluga och som hade bidragit med enorm samhällsnytta, gjort är gjort och två människor ligger i gravar och blir uppätna av maskar just nu. Vårat rättsystem är konstruerat av fjantar utan ryggrad.
Är snarare inne på jennis linje här, låt honom producera något från fängelset och skänk allt till polisernas familj.
Grazzafukkinrazzi
2015-07-07, 20:52
Nä. Släpp ut Jackie Arklöv då istället, han är ju lite av en profil åtminstone.
Varför ska han rehabiliteras och få komma tillbaka i samhället? Jag struntar fullständigt i om han är en helt annorlunda person som i fortsättningen aldrig ens skulle röra en fluga och som hade bidragit med enorm samhällsnytta, gjort är gjort och två människor ligger i gravar och blir uppätna av maskar just nu. Vårat rättsystem är konstruerat av fjantar utan ryggrad.
Är snarare inne på jennis linje här, låt honom producera något från fängelset och skänk allt till polisernas familj.
Han dödade aldrig poliserna. Det var jackie
Tapatalk
Tapatalk
Riksåklagaren beslutade väl att inte ta upp utredningen igen efter erkännandet av Jackie eftersom att de ansåg att de alla agerade tillsammans och i samförstånd. Dessutom avfyrande han vapen mot andra poliser under samma jakt och dömdes därför även för mordförsök.
De tre rånarna förföljdes av en polisman och stannade vid två tillfällen för att skjuta och kasta handgranater mot polisen, som avbröt jakten.
Jag tycker att Sveriges lagar är alldeles för mesiga när det kommer till straffande av mord, etc. Det är lite för lyxigt på anstalter. Du har rätt till viss del, men varför är Flink ute isåfall? Varför får Axmyr chansen att släppas lös, varför får Zathreus tidbestämt? ( Beslutet är ju rivet iofs )
Det jag menar är, Tony dödade inte poliserna, han kunde ha stoppat mordet, men Jackie är väl inte 12 år, han kunde ju beslutat att inte skjuta också. Sen så sköt ju Tony mot polis med avsikt att döda antagligen eftersom dem pepprade med skott, och Tony vart ju iofs dömd för ett mordförsök på en tredje polis.
Tapatalk
Stämmer.
Riksåklagaren beslutade väl att inte ta upp utredningen igen efter erkännandet av Jackie eftersom att de ansåg att de alla agerade tillsammans och i samförstånd. Dessutom avfyrande han vapen mot andra poliser under samma jakt och dömdes därför även för mordförsök.
Det stämmer. Tony begärde resning efter Jackies erkännande år 2001. Men fallet togs inte upp igen.
----
Tony fick ju en diagnos förut att han led utav narccistiska störningar, han var '' ledaren '' under brottet, och Jackie var ju legosoldat innan och var ju bra på att lyda order etc. Axelsson vart ju skottskadad och låg i bilen, även han sitter idag på livstid vad jag vet.
Jag tycker att Sveriges lagar är alldeles för mesiga när det kommer till straffande av mord, etc. Det är lite för lyxigt på anstalter. Du har rätt till viss del, men varför är Flink ute isåfall? Varför får Axmyr chansen att släppas lös, varför får Zathreus tidbestämt? ( Beslutet är ju rivet iofs ) Utan att vara insatt i fallet eller vara för eller mot men ditt resonemang är alltså att du du tycker sveriges lagar är mesiga och vill ha hårdare straff samtidigt som du vill släppa ut en galning för att vi redan släppt ut ett par andra?
Fast du vet inte vad jag tycker om Flink så att kasta det som argument är juh inte så hiskligt bra. Jag tycker även att Flinck ska spendera sin tid bakom lås och bom. För alltid.
Tony må inte vara den som sköt men han plnerade rånet, var med med vapen, fullt med på vad som kan hända, var där när det hände etc. Ingen skillnad från att tryck apå avtryckaren eller stå bredvid.
Utan att vara insatt i fallet eller vara för eller mot men ditt resonemang är alltså att du du tycker sveriges lagar är mesiga och vill ha hårdare straff samtidigt som du vill släppa ut en galning för att vi redan släppt ut ett par andra?
Såhär är det. Har man släppt ut några, kan man inte hålla andra inne. Lagen är redan för mesig från början. Sedan så tror jag att man kan förändras på en anstalt efter en tid som t.ex 15 år, herregud vi människor på utsidan förändras också efter en sådan lång tid. Det finns människor som är '' ute '' också som egentligen bör vara inlåst.
Fast du vet inte vad jag tycker om Flink så att kasta det som argument är juh inte så hiskligt bra. Jag tycker även att Flinck ska spendera sin tid bakom lås och bom. För alltid.
Tony må inte vara den som sköt men han plnerade rånet, var med med vapen, fullt med på vad som kan hända, var där när det hände etc. Ingen skillnad från att tryck apå avtryckaren eller stå bredvid.
Flink är ute för längesen. Ja de stämmer de du säger. Men Axmyr har fått tidbestämt, Flink är ute, varför ska inte Tony få samma chans? Tony må vara ett extremt fall men inte är han värre än dem namnen jag nämnde?
Jag håller med om att det finns människor som bör vara inlåst i en hel livstid, dvs tills dem dör. Men det gäller isåfall Lasermannen, Tommy Zathreus mm.
luderlasse
2015-07-08, 18:18
När räknas det att man fungerar i samhället?
Bryter smålagar men arbetar som en vanlig Svensson?
Bryter fler lagar och jobbar inte
Mördar någon/rånar någon lr nått i den stilen?
Tapatalk
Grov kriminalitet eller återfallsförbrytarer på mediumkriminalitet. Så småförbrytaren som du nämner i första frågan är nog ändå på plusskontot vad gäller bidra till samhället kontra kosta samhället
Jag håller med om att det finns människor som bör vara inlåst i en hel livstid, dvs tills dem dör.
Var går gränsen då? Hur många liv ska man behöva ta för att inte längre förtjäna sitt eget? För mig räcker det med 1 mord, och t om mordförsök i vissa fall.
delta_mats
2015-07-08, 19:14
Var går gränsen då? Hur många liv ska man behöva ta för att inte längre förtjäna sitt eget? För mig räcker det med 1 mord, och t om mordförsök i vissa fall.
Gäller det överlagt mord, eller alla former av mord?
Gäller det överlagt mord, eller alla former av mord?
Vad är skillnaden på överlagt mord och ett "vanligt" mord?
delta_mats
2015-07-08, 19:28
Vad är skillnaden på överlagt mord och ett "vanligt" mord?
Tänk dråp exempelvis. Eller vållande till annans död.
Jag kan hålla med dig. Håller med dig om att mördare ska få sitta på livstid, oavsett hur många mord de begått, men vi kan se att en person kan få 18 år för ett mord i Sverige. 18 år är ju på gränsen till livstid, en nivå lägre i straffskala dvs. 2/3 på det så blir det väl effektivt 13-14 år?
Dock har jag bara sagt att Tony kan få komma ut, just pga att han inte dödat någon. Han har bidragit till 2 personers död ja, men ska han behöva få sitta livstid för det? 18-19 år är rimligt pga hans delaktighet och pga att han ändå bidrog till att det kunde ske. Hur kan Flink komma ut 20 år efter sitt attentat då? På samma dag som han begick brotten också. Det är helt åt helvete. Det spelar ingen roll om han är en ängel livet ut, han borde sitta inne tills han dör.
Jackie Arklöv, som mördare dem 2 poliserna, har ju varit en mönsterfånge sedan han suttit inne, gått flera behandlingsprogram, ställt ut tavlor m.m, han har beviljats flera permissioner, utan anmärkning. Kriminalvården har t.o.m sagt att han är väl förbered inför en frigivning, men tiden han har suttit inne anses för lite vilket är helt SJÄLVKLART. Han har tagit 2 liv och bör sitta inne minst 35 år i alla fall.
Livstid för mig är när man kommer ut ur fängelset i en kista.
Tony har bidragit till 2 personers död, men försökte också döda ytterligare 2 personer, så med lite tur på sin sida hade han varit ansvarig för 4 döda personer. Varför ska man belöna honom för att han misslyckades?
Du har fortfarande inte svarat på varför en person som tagit en eller flera andra liv ska få leva sitt eget i frihet? Hur rättfärdigar du det filosofiskt?
Tänk dråp exempelvis. Eller vållande till annans död.
Livstid bör f a gälla när det finns ett uppsåt eller tydligt riskagerande, men inte nödvändigtvis när det gäller vållande till annans död, t ex genom vårdslöst bilkörande i trafiken. Dock går det inte att generalisera, finns så mycket som måste vägas in i varje individuellt fall.
Livstid för mig är när man kommer ut ur fängelset i en kista.
Tony har bidragit till 2 personers död, men försökte också döda ytterligare 2 personer, så med lite tur på sin sida hade han varit ansvarig för 4 döda personer. Varför ska man belöna honom för att han misslyckades?
Du har fortfarande inte svarat på varför en person som tagit en eller flera andra liv ska få leva sitt eget i frihet? Hur rättfärdigar du det filosofiskt?
Livstid bör f a gälla när det finns ett uppsåt eller tydligt riskagerande, men inte nödvändigtvis när det gäller vållande till annans död, t ex genom vårdslöst bilkörande i trafiken. Dock går det inte att generalisera, finns så mycket som måste vägas in i varje individuellt fall.
Livstid för dig är när man kommer ut ur en '' kista '' ja, men enligt svenska lagen så får en livstidsdömd person söka om nåd 10 år efter avtjänat straff. Om meningen skulle vara att en person ska sitta tills den dör borde ju inte tidbestämmandet finnas, eller?
Sedan några år tillbaka sköter Örebro tingsrätt ärendena om tidsbestämningarna.
Tony Byström har inte dödat någon, han är dömd för 2 mord ja, också mordförsök på en 3;e polis, men efter Arklövs erkännande så är det ju ganska glasklart att det inte var Tony som dödade poliserna? Vem är den 4;e han försökte döda förresten? Förutom dem 2 poliserna som han sköt på så vet jag att han blev dömd till mordförsök på en 3;e polis, men 4;e vet jag ingenting om.
Visst hade Tony en rejäl kriminell bakgrund sen innan också, men i det här fallet så hjälper det inte att alltid låsa in en människa.
Istället för att lägga all tyngd på ett eventuellt tidbestämmande utav Tony's straff kan man ju argumentera om hur rätt det är att Flink är ute och Axmyr har fått tidbestämt. Så som det ser ut kommer Zathreus som slaktade människor i Stureplan 1994 få tidbestämt ganska snart också, han fick ju nyligen tidbestämt men Göta hovrätt rev beslutet pga hans tidigare misskötsamheter. Skulle han ha skött sig skulle han säkert också fått tidbestämt. Hur vrickat är inte det? Det är typ 4-5 år per mord.
Man ska inte behöva söka om nåd, någon utbildad person inom och utanför fångvården borde kunna analysera om han är en fara för samhället eller inte, om han har gjort framsteg och så vidare. Sen därefter ska man börja fundera över att släppa ut personen, inte när personen själv ber om det. Jag vet att det kanske låter konstigt, men att sitta 10 år på kåken och spela snäll är inte speciellt svårt för en person som skjutit mot poliser i syfte att döda, försökt rymma e.t.c
Sen borde man inte få vara helt fri heller när man kommer ut, det borde vara förbjudet att resa ut ur landet och man borde ha fotboja på sig i minst ett antal år.
Man ska inte behöva söka om nåd, någon utbildad person inom och utanför fångvården borde kunna analysera om han är en fara för samhället eller inte, om han har gjort framsteg och så vidare. Sen därefter ska man börja fundera över att släppa ut personen, inte när personen själv ber om det. Jag vet att det kanske låter konstigt, men att sitta 10 år på kåken och spela snäll är inte speciellt svårt för en person som skjutit mot poliser i syfte att döda, försökt rymma e.t.c
Sen borde man inte få vara helt fri heller när man kommer ut, det borde vara förbjudet att resa ut ur landet och man borde ha fotboja på sig i minst ett antal år.
Söka tidbestämt straff måste man ju, eftersom att om du inte söker efter tidbestämmande så kommer man aldrig bli fri. Efter ansökan så görs det väl en detaljerad analys angående personen. Självklart är det inte svårt, många antar jag låtsas som att dem har blivit bra personer osv etc.
Det sistnämda du säger kan jag hålla med om, beroende på vad man är dömd för.
Visst hade Tony en rejäl kriminell bakgrund sen innan också, men i det här fallet så hjälper det inte att alltid låsa in en människa.
Han kommer inte längre ha möjlighet att traumatisera och försöka döda andra människor. Det är ju en anledning. Killen kastade granater på poliser för guds skull och tittade på alt deltog när två stycken avrättades med nackskott på nära håll. Vad gäller de andra fallen så är inte 2 fel = 1 rätt.
Vad gör vi om han släpps ut och dödar någon? Då är det samhället som står i skuld.
Han kommer inte längre ha möjlighet att traumatisera och försöka döda andra människor. Det är ju en anledning. Killen kastade granater på poliser för guds skull och tittade på alt deltog när två stycken avrättades med nackskott på nära håll. Vad gäller de andra fallen så är inte 2 fel = 1 rätt.
Vad gör vi om han släpps ut och dödar någon? Då är det samhället som står i skuld.
Om han kommer ut så tror jag inte att risken är så stor att han begår brott, en liten risk finns ju, men oftast upplever inte livstidsdömda återfall. Och jag analyserar båda sidorna utav mynten och finner ingen större risk i att han släpps, pga diverse förbättringar han lyckats med. Det finns väldigt många fler ute i samhället bland oss som hoppar runt och skuttar hejvilt, som egentligen borde vara inlåsta.
Har man suttit på kåken så länge som han gjort så lär man göra allt man kan för att inte åka dit igen om han nu skulle vilja begå nya brott.
Jag vet att många från militärligan var aktiva i Polen exempelvis.
Har man suttit på kåken så länge som han gjort så lär man göra allt man kan för att inte åka dit igen om han nu skulle vilja begå nya brott.
Jag vet att många från militärligan var aktiva i Polen exempelvis.
Håller med dig. Ni som inte tycker att Byström borde friges, vad har ni att säga om detta?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hagamannen-vill-rora-sig-fritt-i-umea/
Där har ni någon som borde sitta tills han dör. Men han kommer ut om 18 dagar. Avtjänat 9-10 år. Han anses fortfarande vara farlig.
Jag har tyvärr inte så bra koll på honom, men har han begått liknade brott innan detta?
Jag har tyvärr inte så bra koll på honom, men har han begått liknade brott innan detta?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Olsson#Kriminell_.C3.B6versikt
'' Kriminell Översikt'' typ längst ner.
Släpp ut honom om 10 år. *rolleyes*
1990 - Dömd till skyddstillsyn för: stöld, grov stöld, försök till grov stöld, förberedelse till grov stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel, vårdslöshet i trafik, olovlig körning samt obehörigt avvikande från trafikolycksplatsen.[2]
1991 - Dömd till ett års fängelse för: snatteri, rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel samt olovlig körning.[2]
1992 - Dömd till två år och fyra månaders fängelse för: stöld, försök till stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, skadegörelse samt olovlig körning.[2]
1993 - Dömd till ett år och sex månaders fängelse för: olaga hot, stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, skadegörelse, grov skadegörelse, urkundsförfalskning samt olovlig körning.[2]
1994 - Dömd till fyra månaders fängelse för tillgrepp av fortskaffningsmedel och olovlig körning.[2]
1995 - Dömd till fyra års fängelse för: förberedelse till mord, stämpling till mord, tillgrepp av fortskaffningsmedel samt olaga vapeninnehav.[2]
2000 - Dömd till livstids fängelse för: mord, försök till mord samt grovt rån.[2]
Han har fått sin första och andra chans nu, finns ingen anledning att sätta fler oskyldiga människor i fara genom att låta denna psykopat vandra fritt på gatorna. Vad hände med att en person som varit inne ser till att de aldrig åker in igen? Killen har varit inne och ute sedan 1990. :laugh:
Hövdingen
2015-07-11, 17:50
Tony Olsson är ett riktigt r-vhål. Han sitter bra där han är.
Edit: Han är ju dessutom ful som f-n.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Olsson#Kriminell_.C3.B6versikt
'' Kriminell Översikt'' typ längst ner.
Släpp ut honom om 10 år. *rolleyes*
Han har fått sin första och andra chans nu, finns ingen anledning att sätta fler oskyldiga människor i fara genom att låta denna psykopat vandra fritt på gatorna. Vad hände med att en person som varit inne ser till att de aldrig åker in igen? Killen har varit inne och ute sedan 1990. :laugh:
Jag förstår då inte ens frågan?! Varför är det ens på tapeten att han ska få komma ut:confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.