Visa fullständig version : Bostadsrätt i Stockholm
Eftersom att både andrahandshyror på 13.000 i månaden och att vara inneboende ger mig avsmak så letar jag efter en bostadsrätt, helst någonstans på norra sidan. Det verkar dock som att alla legendariska områden som Tensta, Husby och Rinkeby ligger däromkring vilket jag inte är speciellt taggad på då jag ogärna vill bli uppbränd eller shanked.
Kan tänka mig något runt miljonen och strax ovanför. Vilket område bör man sikta på för att hitta en helt okej etta i ett helt okej område med helt okej förbindelser till Solna?
Helst ser jag till en maximal pendlingstid på 45min men det finns svängrum.
Enligt min research så är det något inom den blå linjen på tunnelbanan som jag söker. Tips?
Eftersom att både andrahandshyror på 13.000 i månaden och att vara inneboende ger mig avsmak så letar jag efter en bostadsrätt, helst någonstans på norra sidan. Det verkar dock som att alla legendariska områden som Tensta, Husby och Rinkeby ligger däromkring vilket jag inte är speciellt taggad på då jag ogärna vill bli uppbränd eller shanked.
Kan tänka mig något runt miljonen och strax ovanför. Vilket område bör man sikta på för att hitta en helt okej etta i ett helt okej område med helt okej förbindelser till Solna?
Helst ser jag till en maximal pendlingstid på 45min men det finns svängrum.
Enligt min research så är det något inom den blå linjen på tunnelbanan som jag söker. Tips?
Du får nog 25 kvadrat för miljonen runt upplands väsby skulle jag tro.
Bromma har helt okej bussförbindelser med Solna C, så det bör utvidga dina alternativ något. Där emot är det svårt att få tag på en 1a för runt 1miljon om du inte skall bo i områdena som du nämner...
Du får nog 25 kvadrat för miljonen runt upplands väsby skulle jag tro.
Klassas det som "för långt" enligt dig?
Bromma har helt okej bussförbindelser med Solna C, så det bör utvidga dina alternativ något. Där emot är det svårt att få tag på en 1a för runt 1miljon om du inte skall bo i områdena som du nämner...
1 miljon för ett par kvadrat utanför innerstan tycker jag redan känns skandalöst. Borde ju finnas någonting
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4DEBK2FH9OHRQBHH är ett lysande exempel på att du inte kommer få ett skvat för runt miljonen i "närområdena". Det är bara att söka sig längre ut isf.
1 miljon för ett par kvadrat utanför innerstan tycker jag redan känns skandalöst. Borde ju finnas någonting
Om jag var du skull jag kika på pendeltåg sträckan i förstahand. Lägenheterna ligger på runt 1.75 miljoner för 35 kvadrat i slutet av tunnelbanan. Då går det betydligt smidigare med pendeltåget.
Jag skulle nog påstå att Sollentuna är mänskligt prismässigt, och betydligt bättre förbindelse än längst ut på någon av tunnelbanorna.
An Iron Soul
2015-07-05, 17:29
Vågar inte ens spekulera..
Jag är född och uppväxt i Stockholm och min egen bostadssituation håller på att ge göra mig galen.
Hyrt i andra hand sedan jag fyllde 19 år och har börjat ge upp hoppet om att få ett lägenhetskontrakt.
Funderar allvarligt talat på att flytta till en mindre ort, förutsatt att det finns jobb. Det är ändå bara en massa jävla tiggare och löst folk i den här stan.
Tips: Åkersberga, Vaxholm, Sundbyberg.
Här är en bra sida för att få en uppfattning om prisbilden mellan områden.
http://www.bopriskarta.se/
Värt att nämna är ju dock att de mindre lägenheterna givetvis brukar ha högre pris/m^2 än genomsnittet på de sidorna.
Red Apple
2015-07-05, 17:45
Du behöver nog helt ärligt sänka din standard lite vad det gäller centralt läge, eller börja ställa in dig på att betala mer :P Även bostadsrätterna runt Solna har rätt höga månadsavgifter och du får inte särskilt mycket för en miljon.
Vågar inte ens spekulera..
Jag är född och uppväxt i Stockholm och min egen bostadssituation håller på att ge göra mig galen.
Hyrt i andra hand sedan jag fyllde 19 år och har börjat ge upp hoppet om att få ett lägenhetskontrakt.
Funderar allvarligt talat på att flytta till en mindre ort, förutsatt att det finns jobb. Det är ändå bara en massa jävla tiggare och löst folk i den här stan.
Tips: Åkersberga, Vaxholm, Sundbyberg.
Sundbyberg? Det är nästan lika dyrt som Solna.
Ska du bo norr om stan så är det förmodligen Upplands Väsby som är det bästa alternativet som någon redan nämnt.
shut teh face
2015-07-05, 17:59
Sundbyberg? Det är nästan lika dyrt som Solna.
Ska du bo norr om stan så är det förmodligen Upplands Väsby som är det bästa alternativet som någon redan nämnt.
Men då bor man ju i princip inte i sthlm, utan en sunkig förort. Samma gäller nästan Sollentuna, och ändå kostar det snuskigt mycket att köpa
Det bästa är om du köper en husvagn och hyr en parkering på något bra ställe centralt i sthlm
Upplands Väsby är inte speciellt sunkigt
Fast alla de nämnda områderna är ju förorter
Vill bo i en förort utanför, att jag inte kan fixa något i Solna eller väldigt nära har jag förstått sedan länge. Vill bara ha det som är minst skit utav all skit så att säga
Vet inte hur det ser ut i Järfälla och Jakobsberg. Där kanske du får en lägenhet för en mille.
Märsta är det närmsta du realistiskt kan komma med de pengarna. Det blir inte stort om du ska bo i de bättre områdena, men det borde gå att hitta nåt som funkar. Räkna med 1 tim - 1 tim 15 min om du ska in mot Solna C.
Visst, det går säkert att hitta nåt i Väsby också. Du lär dock få leta en bra bit från station/centrum, så det blir ingen direkt tidsvinst. De områdena är förvisso rätt trevliga, om än väldigt off.
I västerort är det främst Solna och Sundbyberg som funkar att bo i, och där är det dyrt. Jag tvivlar på att den där miljonen ger dig särskilt mycket ens i Rinkeby.
Pendeltågslinjen ut mot Bålsta kan vara värd att kolla på. De bra områdena lär dock vara för dyra, om du inte ska ända ut till Bålsta.
Om jag flyttat till Stockholm nu hade jag nog kikat på en villa runt Gnesta-Järna och köpt SJ månadskort för 2000kr månaden.
Agitator
2015-07-05, 18:49
Vilket område eller adress ska du infinna dig vid varje dag?
Vill bo i en förort utanför, att jag inte kan fixa något i Solna eller väldigt nära har jag förstått sedan länge. Vill bara ha det som är minst skit utav all skit så att säga
För en miljon får man bara skit i Stockholm, tyvärr. Om du lyckas hitta något i den prisklassen i en "bättre kommun" så är det pga att det ligger i de sunkigaste kvarteren.
Det är fan bisarrt.
Vet inte hur det ser ut i Järfälla och Jakobsberg. Där kanske du får en lägenhet för en mille.
Ettorna verkar ligga runt 1,4-1,5mkr där.
Kungsängen är annars lite billigare. Kanske går att hitta nåt där. Vet inte hur det är annars, mer än att jag skulle undvika Bro.
Haha så pass. Hoppas jag får nytt jobb så jag kan flytta och sälja min lägenhet. Spännande vad jag skulle få.
Vilket område eller adress ska du infinna dig vid varje dag?
Karolinska typ, däromkring
Jag kan nöja mig med ett halvt B-område sålänge jag inte blir shanked
Agitator
2015-07-05, 19:32
Tyvär är alla dina realistiska områden i den prisklassen riktiga sunkområden. Om du inte har tur i solna eller runt sumpan.
Karolinska typ, däromkring
Jag kan nöja mig med ett halvt B-område sålänge jag inte blir shanked
Solna eller Huddinge? Hur som helst rekommenderar jag att du söker bostad vid en pendeltåg station.
Agitator
2015-07-05, 19:47
Solna eller Huddinge? Hur som helst rekommenderar jag att du söker bostad vid en pendeltåg station.
Solna givetvis.
Vart kan man se hur pendeltågen går då? Jag har absolut ingen aning hur man åker kollektivt i Stockholm
Vart kan man se hur pendeltågen går då? Jag har absolut ingen aning hur man åker kollektivt i Stockholm
Googla på pendeltåget linjekarta tex https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Main.jpg/380px-Main.jpg.
Du kan även använda SL reseplanerare för uppskattad tid.
Red Apple
2015-07-05, 20:04
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholms_pendelt%C3%A5g
Håll dig innanför Södertälje C, Västerhaninge, Kungsängen och Upplands Väsby. Annars börjar vi snacka mindre tät trafik, mer småförseningar och smärtgränsen för restid.
Det finns bara två lägenheter för under miljonen i hela norra sidan av stockholm i princip, och dom är på 22 samt 25 kvadrat.
22'an är faktiskt rätt billig. 625k, men lovar att den kommer stiga svinmycket i pris, måste åka buss en bit till jakan för att åka pendel dock. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-viksjo-jarfalla-kommun-axvagen-5,-2-tr,-saljs-inte-innan-visning-7716699
här är den andra http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kallhall-jarfalla-kommun-kopparvagen-27,-5tr-7696535
Utroprspris i 995k. låg avgift och nära stationen och kvartstrafik så lovar att den kommer stiga till säkert 1,2 mille minst
Tyvär är alla dina realistiska områden i den prisklassen riktiga sunkområden. Om du inte har tur i solna eller runt sumpan.
Hur ska han få en lägenhet där för miljonen? 14-kvadratare eller?
Agitator
2015-07-05, 20:42
Tyvär så hamnar du rätt långt bort. Du kan inte få upp lånet till 1.5 mille då?
Ifall det är studier osv så kan du ju se ett högre lån osv med borgenär som bara en kort stund under några år.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kallhall-jarfalla-kommun-kopparvagen-27,-5tr-7696535
Du ser själv vad du hamnar i liksom för det beloppet.
Alltså ska du köpa så måste du spara mer pengar. så är det.
Nöjer mig med 8kvm om det är så, kan nog inte höja mig mycket mer. 1 miljon är redan ganska brutalt när man ska studera
Agitator
2015-07-05, 21:17
Då är nog alternativet en bit ut och du får lägga en stund på att åka pendel.
www.sl.se kolla det området du hittar objekt på. Skriv den adressen och till studierna så ser du hur lång tid det tar.
Lite off topic, men hur har vanligt folk råd att bo i Sthlm? Alla som inte bor i sunkområdena kan ju inte vara överklass eller ha extremt välbetalda jobb. Hade sunkområdena varit fyllda av vanligt folk hade de ju inte varit sunk dessutom.
Lite off topic, men hur har vanligt folk råd att bo i Sthlm? Alla som inte bor i sunkområdena kan ju inte vara överklass eller ha extremt välbetalda jobb. Hade sunkområdena varit fyllda av vanligt folk hade de ju inte varit sunk dessutom.
Finns ju hyresrätter, försig otrevliga hyror men men
Det har de inte ibland. Tror medelåldern för att flytta hemmifrån ligger runt 27. Det är många som börjar studera och flyttar ut. Det är väll mest folk med många år i bostadskön som klarar sig bra. Ska du flytta till Stockholm borde du vara redan etablerad ha sparade pengar och flytta pga välbetalt jobb. För studenter är det surt.
Vanlig hyra för inneboende verkar ligga runt 5000 och runt 10.000 i månaden för nån etta.
Som kontrast så kan man få en riktigt läcker lägenhet i mitten av staden för 5000 i månaden i Kalmar. Vi snackar då mega-centralt i kärnan.
Sen är ju Kalmar dock extremt mycket mindre och "stan" är bara 100m lång
Red Apple
2015-07-05, 22:31
Ta en kik på london så ser du vart vi är p väg. Jag är iaf inställd på att flytta inom tio år för att det inte kommer vara hållbart att bo i Stockholms län med en normal inkomst.
Vanlig hyra för inneboende verkar ligga runt 5000 och runt 10.000 i månaden för nån etta.
Som kontrast så kan man få en riktigt läcker lägenhet i mitten av staden för 5000 i månaden i Kalmar. Vi snackar då mega-centralt i kärnan.
Oj, vilken skillnad, det är väl en rätt stor stad trots allt?
Det har de inte ibland. Tror medelåldern för att flytta hemmifrån ligger runt 27. Det är många som börjar studera och flyttar ut. Det är väll mest folk med många år i bostadskön som klarar sig bra. Ska du flytta till Stockholm borde du vara redan etablerad ha sparade pengar och flytta pga välbetalt jobb. För studenter är det surt.
Eller kontakter, flyttade hemifrån som 16 åring
Ta en kik på london så ser du vart vi är p väg. Jag är iaf inställd på att flytta inom tio år för att det inte kommer vara hållbart att bo i Stockholms län med en normal inkomst.
Det är sjuka hyror om man vill bo någorlunda centralt, riktigt sjuka
Mitt tips är väl att skaffa två bra referenser, gärna från skola eller så. Och sedan kika på privata hyresvärdar, ringa och presentera dig på ett bra sätt och fråga om de har någon ledig lägenhet.
Fungerade i Tyresö 2 år sedan. Kan bli udda lägenheter, men bättre än ingenting.
Märsta är det närmsta du realistiskt kan komma med de pengarna. Det blir inte stort om du ska bo i de bättre områdena, men det borde gå att hitta nåt som funkar. Räkna med 1 tim - 1 tim 15 min om du ska in mot Solna C.
Visst, det går säkert att hitta nåt i Väsby också. Du lär dock få leta en bra bit från station/centrum, så det blir ingen direkt tidsvinst. De områdena är förvisso rätt trevliga, om än väldigt off.
I västerort är det främst Solna och Sundbyberg som funkar att bo i, och där är det dyrt. Jag tvivlar på att den där miljonen ger dig särskilt mycket ens i Rinkeby.
Pendeltågslinjen ut mot Bålsta kan vara värd att kolla på. De bra områdena lär dock vara för dyra, om du inte ska ända ut till Bålsta.
1:or i märsta är uppe runt 1.4 nu om du inte vill bo i ett dåligt område.
Problemet är att det är så sjukt billigt att låna just nu, jag har lån om 1.1mil och har förhandlat mig en ränta på 1.35%. Efter skatteavdrag kostar det lånet mig ca 1000kr i månaden, lägenheten har en avgift på strax under 3k, så jag har en fin, nyrenoverad 2:a, centralt i märsta, 10 min promenad från pendeln och 35 min pendel från stockholm c. För strax under 4k i månaden.
När det så billigt att låna så tänker folk kortsiktigt, att låna 500k till kostar inte mer än 500kr i månaden, dvs billigt, så då ger man sig in i budkarusellen.
1:or i märsta är uppe runt 1.4 nu om du inte vill bo i ett dåligt område.
Kollar slutpriser på hemnet och det verkar inte helt omöjligt att få nåt för 1,2 vid Sätunavägen eller Odensalavägen. Med lite flyt så... Det är bra områden.
Nöjer mig med 8kvm om det är så, kan nog inte höja mig mycket mer. 1 miljon är redan ganska brutalt när man ska studera
Det är en stor risk om du ska studera. Räntorna lär inte alltid hålla sig såhär låga och skiter det sig med jobb kanske du blir tvungen att sälja vid ett dåligt tillfälle.
Bättre att köpa nåt när du kan göra det på längre sikt.
Jockefoten
2015-07-06, 05:11
Folk har inte råd. Jag har flera kurskamrater som sitter med mångmiljonbelopp i skulder, väljer att inte amorterar och förutsätter en stor vinst vid försäljning.
Du har pendeln från Jakobsberg. Det är billigt och har okej gym och butiksutbud.
Det är mycket nattvandrare sedan bilbränderna så det känns rätt okej att bo där faktiskt.
Jag hade lägenhet från akelius ifall du inte vill köpa, det var en nyrenoverad trea på 76kvm med stor balkong, den kostade ~8500kr
Det är sjuka hyror om man vill bo någorlunda centralt, riktigt sjuka
Varför är de sjuka? Folk har uppenbarligen råd att betala och gör det.
awesomooo
2015-07-06, 07:27
Folk vill bo centralt och folk är villiga att lägga större delen av inkomsten på just boendet. Vanligt folk är överbelånade upp till öronen. Huvud/storstäderna i väst är gal1 dyrt att bo i men vad gör det när folk ändå betalar för att bo centralt.
Inte ett alternativ att bosätta sig i en mindre ort 30-60 min från Stockholm? Går lika fort att ta bilen från Gnesta in till city som att åka från förorten.
Problemet är att människor inte inser att vi har samhällsklyftor av en anledning och man kanske tillhör en gruppering som helt enkelt inte kommer kunna ha samma levnadsstandard som andra.
Men det är det vanliga, varför ska dom ha det fint och inte jag, jag förtjänar också att ha det bra.
Nej det gör du inte alltid. Surt, men så är det.
Man måste inse vem man är. Vanliga säljare/butikspersonal/installatörer bor i nyrenoverade lägenheter och kör relativt nya mercedes och BMW.
För tjugo år sedan hade man skrattat åt hur absurt det är. De ska bo i miljonprojekt och köra Fiat eller åka buss tills de blir långtidssjukskrivna med minimumpension. (ta det med en nypa salt men ni förstår vad jag menar.)
Överkonsumera inte, köp där du har råd, men kolla upp med kommunen om dess framtidsplaner, det är ju positivt att flytta till ett blomstrande område, även ifall det räknas som slum i princip, än att flytta till en slum i nedåtspiral.
Kollar slutpriser på hemnet och det verkar inte helt omöjligt att få nåt för 1,2 vid Sätunavägen eller Odensalavägen. Med lite flyt så... Det är bra områden.
Mm, dyker det upp något intressant under sommaren kan man nog få det för runt 1.2, i höst när fler söker boende tror jag det kan dra iväg igen.
Men det byggs en hel del nya bostadsrätter runt om i Märsta, och även en hel del hyresrätter så det kanske blir bättre snart.
Jag skulle gärna casha in och flytta bort från storstadsregionen, men arbetsmarknaden tillåter inte det som det är just nu :(
Mm, dyker det upp något intressant under sommaren kan man nog få det för runt 1.2, i höst när fler söker boende tror jag det kan dra iväg igen.
Men det byggs en hel del nya bostadsrätter runt om i Märsta, och även en hel del hyresrätter så det kanske blir bättre snart.
Jag skulle gärna casha in och flytta bort från storstadsregionen, men arbetsmarknaden tillåter inte det som det är just nu :(
Tvärtom söder om stan. Utbudet är riktigt dåligt, men många som vill köpa. Priserna drar iväg som fan just nu.
Det är ju lätt att göra en kalkyl på din avkastning (värdeökning), räntan på den plus eventuell A-kassa gör att du kanske inte behöver skynda dig i arbetsmarknaden.
dluddeckens
2015-07-06, 09:18
Ja, det är faktiskt helt absurd utveckling.
Det enda som på riktigt skulle sänka prisstegringen, är kraftigt höjd ränta (fast det lär inte hända i närtid, då skulle ekonomin i övrigt "stanna av").
Jag köpte det du söker, fick tag i en lägenhet i Hägersten 2010, 27 kvm för 975 000. Har följt slutpriser med intresse sedan dess. Från 2010-2013 hände inte extremt mycket, priset gick upp ca 7-10 % per år. Men från 2013 tills nu har det exploderat totalt, en granne sålde en identisk för över 2 miljoner...
Varför är de sjuka? Folk har uppenbarligen råd att betala och gör det.
De är för låga i innerstan, och för höga i ytterområdena. När ska vi införa marknadshyror i den här jäkla staden? (landet..)
De är för låga i innerstan, och för höga i ytterområdena. När ska vi införa marknadshyror i den här jäkla staden? (landet..)
Med dagens avsaknad av respekt för pengar (speciellt lånade) bland unga så skulle marknadshyror verkligen sätta oss i skiten idag, kortvarigt.
Frågan är ju också hur vi senare hanterar de som väljer bort privat pensionsspar för att vara glassig i ungdomen.
Jag känner att detta kommer drabba mig vilket som
Men det vore en bra lösning för att folk ska återfå en korrekt självbild.
Bara det juridiska faller på plats så vi får till en sund amorteringskultur kommer det att bli bättre skulle jag tro.
Med dagens galet låga räntor är incitamentet till frivilligt amorterande mycket lågt. Och bankerna drar ju in mer pengar på dina räntor ju mindre du amorterar, så de gör inget frivilligt.
Jag vill egentligen inte köpa en bostadsrätt men det är nästan minst ett års väntetid på studentrum och jag vet inte om jag klarar av hyror på 5-6 tusen som inneboende inkl. buss kort m.m. kommer bli tight.
Att bo i husvagn/tälta skrämmer mig
Oj, vilken skillnad, det är väl en rätt stor stad trots allt?
Sett till ytan men det är myyyycket skog och förorter. Själva city är ytterst litet
Knatcharn
2015-07-06, 11:17
Välkommen till Stockholm. Nej, det gör det inte.
Kolla på ettor i Jakobsberg, där kan du hitta något för en miljon. Det är hyfsat lugnt, bara lite halvghetto och pendeln tar dig till Solna på 25 minuter.
Nynäshamn kanske? Pendeltåget går iaf dit. Annars Norrtälje.
Red Apple
2015-07-06, 11:36
Nynäshamn kanske? Pendeltåget går iaf dit. Annars Norrtälje.
Från Nynäshamn snackar vi 1,5h enkel resa till plugget, med tanke på avhångstider osv förmodligen närmare 2h. Ngt fuark inte verkar vara inställd till. Men Södertörn och att ge upp hoppet om direkta förbindelser kan vara en bra idé.
Från Nynäshamn snackar vi 1,5h enkel resa till plugget, med tanke på avhångstider osv förmodligen närmare 2h. Ngt fuark inte verkar vara inställd till. Men Södertörn och att ge upp hoppet om direkta förbindelser kan vara en bra idé.
Grejen är ju att Fuark inte kan få det han vill. Det går inte att hitta en lägenhet för under en miljon i närheten av Solna. Antingen får man acceptera att den ligger längre bort eller att man får betala mer.
Jag vet dock andra som har fått napp på blocket-annonser. Kanske kan TS tänka sig att bli inneboende? Det kan jag tänka mig funkar inom ett rimligt avstånd till en ok månadskostnad.
Halvghetto är okej sålänge inte följande scenario är vardagsmat:
- "Tja mannen, schyst telefon, är det en iPhone eller?"
- aa, näe, det är en Android
- "Ok, coolt. Jag kommer nu erbjuda dig två alternativ; 1. Ge mig telefonen 2. En one-way-ticket to shanked-city. Vi har ett specialerbjudande på shanked-in-the-kidney-paketet just nu"
Halvghetto är okej sålänge inte följande scenario är vardagsmat:
- "Tja mannen, schyst telefon, är det en iPhone eller?"
- aa, näe, det är en Android
- "Ok, coolt. Jag kommer nu erbjuda dig två alternativ; 1. Ge mig telefonen 2. En one-way-ticket to shanked-city. Vi har ett specialerbjudande på shanked-in-the-kidney-paketet just nu"
Jag tror inte du hittar det någonstans faktiskt.
Du har större risk att åka på däng utanför en krog i city kring stängning än du har en vanlig kväll i hooden.
Om du bestämmer dig för att engagera dig i något av de lokala gängen, kanske langa lite, och aktivt umgås i de kretsarna så stiger risken att bli shankad med mååånga procent. Men för en vanligt svenne som bara vill leva i fred och sköta sina studier och träning så är det safe.
Märsta har ju ett hyfsat dåligt rykte, men jag har aldrig vart inärheten av några problem, eller känt mig otrygg. Då rör jag min ändå ute mycket kvällstid, åker med sista pendeln hem på helgnätter etc.
Du har större risk att åka på däng utanför en krog i city kring stängning än du har en vanlig kväll i hooden.
Om du bestämmer dig för att engagera dig i något av de lokala gängen, kanske langa lite, och aktivt umgås i de kretsarna så stiger risken att bli shankad med mååånga procent. Men för en vanligt svenne som bara vill leva i fred och sköta sina studier och träning så är det safe.
Märsta har ju ett hyfsat dåligt rykte, men jag har aldrig vart inärheten av några problem, eller känt mig otrygg. Då rör jag min ändå ute mycket kvällstid, åker med sista pendeln hem på helgnätter etc.
Det låter ju faktiskt betryggande
Knatcharn
2015-07-06, 12:47
Att bli utsatt för våldsbrott i Sverige handlar nog mest om otur så länge du inte är kaxig och är någorlunda diskret. Självklart får man hålla lite koll och slänga ett öga över axeln när man är ute sent men det är likadant överallt.
Det händer mycket mer i innerstan än ute i förorterna, av två anledningar: Dels är det mycket mer folk som befinner sig i innerstan och dels är det ingen som går ut och begår brott på hemmaplan.
Den stora nackdelen med att bo i smutsiga förorter och miljonprojekt är enligt mig inte risken för att bli utsatt för brott utan att det helt enkelt inte är en trivsam miljö. Man kan ju dock lära sig att trivas och det kan vara vackert även där. Men det är nog lättare att växa upp i det än att flytta dit. Förorten kan hur som helst vara din väg in så var inte rädd för den.
Med dagens avsaknad av respekt för pengar (speciellt lånade) bland unga så skulle marknadshyror verkligen sätta oss i skiten idag, kortvarigt.
Frågan är ju också hur vi senare hanterar de som väljer bort privat pensionsspar för att vara glassig i ungdomen.
Jag känner att detta kommer drabba mig vilket som
Men det vore en bra lösning för att folk ska återfå en korrekt självbild.
Den smällen kommer oavsett. Det är bara en fråga om "när". Gissar dessutom att man kommer skylla på systemet, staten (egentligen vem som helst utom sig själv) - när det händer.
Jag amorterar på min bostadsrätt. Gjorde jag på min förra också. Pensionssparar gör jag också.
Det låter ju faktiskt betryggande
Beror ju så klart på vad man menar med "hooden" men jag har gått ut här i stan åtminstone en gång i veckan i snart fem år och nästan aldrig hamnat i bråk ofrivilligt. Och trots att jag åker utanför tullarna mindre än tio gånger per år så har jag hamnat i fler tjafs där än jag gjort under hundratals utenätter i innerstan. Då pratar jag dessutom bara om de gånger jag varit ute på krogen eftersom det snarare handlar om tusentals nätter som jag har rört mig ute på stan i andra syften och ändå inte hamnat i bråk.
Och även om du inte blir fysiskt misshandlad så får du stå ut med betydligt mycket mer skit om du bor ute i någon av förorterna. Folk som ropar efter dig, en hönsgård på tunnelbana/buss/pendel desto längre ut du kommer osv. Många väljer ju att sitta tysta som duktiga knähundar när det händer vilket kanske är anledningen till att jag har fått försvara mig mer än många andra när jag varit ute i förorterna men det är också något du kanske ska ha i åtanke.
I västerortsghettona skulle jag säga att risken är stor. Märsta är dock rätt lugnt. Det är lite personrån och bråk kring krogarna, men annars är det mest idioterna som tar kål på varandra. Funkar ändå att röra sig i de sämsta områdena nattetid utan större fara, så länge man har ögon och förnuft med sig.
Om ingen nämnt det tidigare: Rotebro ligger på pendelsnöret och är dessutom ett litet bussnav, så dit har du mycket kommunikation (både pendel mot Uppsala och Märsta samt insatståg och diverse anslutande bussar åt alla möjliga håll) och lite humanare priser om du inte ska bo precis vid stationen.
Rosersberg är lugnt (dött) det med, och ligger på pendellinan. Dock få bostadsrätter där.
Alltidxx
2015-07-06, 19:17
En vän sa att en 1:a på kopparvägen i Kallhäll gick på en miljon. Helsjukt.
Grejen är ju att Fuark inte kan få det han vill. Det går inte att hitta en lägenhet för under en miljon i närheten av Solna. Antingen får man acceptera att den ligger längre bort eller att man får betala mer.
Jag vet dock andra som har fått napp på blocket-annonser. Kanske kan TS tänka sig att bli inneboende? Det kan jag tänka mig funkar inom ett rimligt avstånd till en ok månadskostnad.
Kan tänka mig inneboende initiellt men verkar vara hårt tryck på platser även där. Jag tycker det är lite obehagligt och känns påträngande men det är ett alternativ
En vän sa att en 1:a på kopparvägen i Kallhäll gick på en miljon. Helsjukt.
Fullt förståeligt. Är ju finaste platsen på jorden.
Är uppväxt där :em:
Fuark: Kan du tänka dig att bo i studentkorridor? Dom brukar "bara" ta max 6 månader i kö för att få. 3300kr i månaden och 10 hyror per år.
Finns det inte kollektiv i Stockholm? Är ett vanligt sätt att bo här i Oslo. Delar man kostnaden på tre så blir det inte lika illa.
Tapatalk
Fullt förståeligt. Är ju finaste platsen på jorden.
Är uppväxt där :em:
Fuark: Kan du tänka dig att bo i studentkorridor? Dom brukar "bara" ta max 6 månader i kö för att få. 3300kr i månaden och 10 hyror per år.
Det är ju målet, men det verkar vara bra mycket mer än 6 månader. Har 95 dagar kötid just nu
Det är ju målet, men det verkar vara bra mycket mer än 6 månader. Har 95 dagar kötid just nu
Kolla sssb:s på storalappkärsberget, dom brukar gå ganska fort. Vid terminsstarter brukar dom ligga lägre än vad dom gör resten utav året.
Red Apple
2015-07-07, 01:17
Kolla sssb:s på storalappkärsberget, dom brukar gå ganska fort. Vid terminsstarter brukar dom ligga lägre än vad dom gör resten utav året.
Hur länge sen var det du pluggade? Sist jag kollade var det 400-550 ködagar man borde räkna med för att få ett rum på lappis vid terminsstart.
Hur länge sen var det du pluggade? Sist jag kollade var det 400-550 ködagar man borde räkna med för att få ett rum på lappis vid terminsstart.
Flyttade in i mars. Hade runt 6 månaders kö då. Hade för mig att det var lättare vid terminsstarterna men kanske inte. Borde ju vara flera rum som är uppe då.
Om jag ska ha ett rum så sparar jag hellre till Strix som verkar ligga närmare. Känns ovärt att lägga så många dagar på lapp. Får helt enkelt leva som en hemlös slav i ~2 år alternativt köpa bostadsrätt
Om jag ska ha ett rum så sparar jag hellre till Strix som verkar ligga närmare. Känns ovärt att lägga så många dagar på lapp. Får helt enkelt leva som en hemlös slav i ~2 år alternativt köpa bostadsrätt
Det är tyvärr inte helt ovanligt att man får flytta runt mellan högst tillfälliga lösningar ett par år. Har haft flertalet kursare som fick flytta runt hutlöst många gånger innan de fick någon permanent lösning. Tragiskt men sant. Bostäder är ett gigantiskt problem för Stockholm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.