Visa fullständig version : Slutat med koffein sedan 6 veckor tillbaks - vill börja med koffein som PWO nu
Hejsan!
Lade av med kaffe för ca 6 veckor sedan. Ej intagit koffeintabletter eller koffein öht sedan dess.
Är nu sugen på börja med koffein som preworkout för att få lite skjuts på gymmet.
Tänkte mig 1 mugg (300ml) bryggkaffe innan träningstillfället, detta blir ca 200mg koffein.
Kommer inta detta varannan dag.
Frågan; 200mg koffein varannan dag, kommer knappast bli beroende? Ev. hade jag velat inta det på vilodagarna också inför konditionsträning.
Kanske t.o.m öka mängden, upp mot 400mg koffein innan träningen känns som en bättre dos.
Vill helst inte bli "beroende" igen utan vill fungera normalt utan kaffe men få energikicken som koffeinet ger mig, innan gymmet/konditionsträning.
Är ganska oklart vad jag vill få fram, förstår knappt själv...alltså är väl högst individuellt hur hög dos koffein man kan inta per dag innan man blir beroende.
Kanske är mindre chans/risk om jag intar 400 mg varannan dag, gentemot 200mg varje dag(?).
Antar att jag inte kommer få några supergivande svar; tänkte iallafall prova 200mg koffein innan träningen imorgon!
Vill helst inte bli "beroende" igen utan vill fungera normalt utan kaffe men få energikicken som koffeinet ger mig, innan gymmet/konditionsträning.
Du vill alltså både ha kakan, och äta den? ;)
Jag hade struntat i koffeinet, det ger inte SÅ mycket i alla fall. Kör på kreatin istället så får du lite gratisstyrka. Styrketräning är inte särkilt jobbigt så det behövs inga "kickar".
Koffeinet gör ingen direkt skillnad på min prestation under passet utan snarare så att jag fortfarande har energi efter passen. Jag blir lite svettigare också..
Fjrebqll
2015-07-04, 23:32
Kör du det varannan dag så lär toleransen höjas ganska fort.
http://examine.com/blog/science-behind-caffeine/
Jag kör ca 300-400mg 1x per vecka och det innan knäböj och marklyft passet. Sedan händer det ibland att jag kör 100mg innan något av mina andra två pass samma vecka.
Du vill alltså både ha kakan, och äta den? ;)
Jag hade struntat i koffeinet, det ger inte SÅ mycket i alla fall. Kör på kreatin istället så får du lite gratisstyrka. Styrketräning är inte särkilt jobbigt så det behövs inga "kickar".
Jag använder kreatin!
Koffeinet gör ingen direkt skillnad på min prestation under passet utan snarare så att jag fortfarande har energi efter passen. Jag blir lite svettigare också..
Mer energi är väl alltid bra. Jag förstår hur ni menar dock (du och Cero) att den där kicken/energin koffein ger, passar sig bättre vid konditionsträning (nåt sånt).
Kör du det varannan dag så lär toleransen höjas ganska fort.
http://examine.com/blog/science-behind-caffeine/
Jag kör ca 300-400mg 1x per vecka och det innan knäböj och marklyft passet. Sedan händer det ibland att jag kör 100mg innan något av mina andra två pass samma vecka.
Hade tänkt mig något liknande. Känner du av något eller?
Umm, jag fortsätter utan koffein ett tag till. Ev. provar jag runt 400 mg ett pass där jag ska försöka sätta PBn (händer inte ofta).
-----------------
Tack för era svar iallafall.
Lite positiva grejor jag märkt sedan slutade(om någon söker och hittar denna tråd, som letar efter liknande svar):
Slutade mest för vilja prova en avvänjning och känner mig "clean" när jag enbart dricker vatten och inte har några beroenden.
Samt att jag vill klara mig utan behöva ha med koffeintabletter eller köpa/be om kaffe när jag är hemifrån flera timmar.
Energin är likadan hela dagarna, inga dippar.
Somnar mycket fortare (somnar på oftast <5 min, innan minst 30 minuter, ibland 45-60 min). Sover tyvärr fortfarande väldigt oroligt, vaknar upp flera ggr per natt och svårt att somna om - kanske beror på sommarvärmen just nu dock.
Annars är jag inte lika varm, mycket lugnare, inte lika lättirriterad. Inte haft huvudvärk en enda gång (seriöst) inte ens känningar, sedan jag slutade för ~6 veckor sedan.
Drack som mest 2L kaffe (typ 1g-1.3g koffein/dag) men senaste året runt 750ml (5 koppar).
Drog ner med 1 kopp per dag (150ml), startade en söndag. På fredagen hade jag brutal huvudvärk: enda dagen med huvudvärk, tog min sista kopp här. Lördagen var jag nästan svimfärdig och enormt letargisk. Söndagen (7 dagar efter nedtrappningen) blev det bara bättre och bättre,
Läste folk som fick problem med magen (hård i magen) men jag märkte ingen skillnad. Huvudvärk en enda dag också tycker jag var skumt. Mådde piss på lördagen som sagt men kan ha berott på andra saker också!
grytlappen
2015-07-07, 11:09
Har du märkt några positiva effekter av att sluta med koffein?
Min morgontrötthet försvann tex :). Håller fortfarande på att utvärdera dock.
^Skrev i posten ovan din.
Kan lägga till att min hud känns lite fräschare samt tandhygienen såklart.
Även om jag sov för länge, förr (med koffeinberoende) så hade jag huvudvärk garanterat hela dagen. Alltså även om jag klunkade massa kaffe, släppte inte huvudvärken.
Vet inte om det beror på jag deffar eller inte; men tar slut betydligt fortare på gymmet...tror det kan vara koffeinet också som gav mig mer ork under långa pass. Totaldör typ efter 1h på gymmet nu. Äter ju iofs typ hälften av den mängd kolhydrater nu under diet gentemot bulk!
Update:
Provade att smacka på med 400mg koffein idag, första gången jag intar koffein på 8 veckor. Resultat: kände verkligen av det! Blev stirrig som fan haha. Skakningar i hela kroppen; när jag skulle lyfta av vikter fick jag fan parkinson i mina ben. Kände positiv effekt både fysisk och psykiskt. Rev lätt av bästa bänkpasset (slog RPBn, nyss kommit av 8v diet, första veckan på teoretisk balans), tog tyvärr ut mig lite väl mycket i bänken så resten av passet gick rätt mediokert.
Kände mig f.ö hängig hela dagen fram till styrketräningen; dov huvudvärk och allmänt seg - därför jag provade koffeinet samt hade ett tungt bänkpass framför mig.
Ska nog prova 200mg koffein i övermorgon (nästa pass). Vet dock hur det kommer sluta; kaffemissbrukare igen. Skitsamma, sömnen har varit värdelös sedan jag slutade med koffein ändå. :X
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.