Visa fullständig version : Den officiella hålla-sig-frisk-tråden.
Hej, vet inte om det redan finns liknande trådar men tänkte det kunde vara kul att samla alla tips i en tråd.
Som styrketränade individ så är det väldigt kontraproduktivt att ständigt vara förkyld eller sjuk (så man inte kan träna), så hur gör alla ni där ute för att försöka hålla er friska året om? Är det förbjudet att peta sig i ansiktet när man har tagit på offentliga handtag? Obligatoriskt handtvätt när man kommer hem efter man har handlat? Sprita händerna 99 ggr om dagen? Knapra vitaminer? Alltid sova 8-9h? Hålla sig borta från snoriga personer i ens omgivning? Låta bli att träna om man känner sig hängig? Alla tips och tricks är välkomna.
Om någon har en dunderkur de brukar köra när det väl brister kan man dela med sig av det också.
Stay frisk & gain*flex*
Tvätta händerna och peta dig inte i ansiktet allt för mycket. Man blir ju inte särskilt förvånad att typ vinterkräksjukan sprids som en löpeld när folk sitter och käkar med händerna på tunnelbanan, man kan ju likaväl slicka på handtagen.
Starvation
2015-07-02, 16:12
Sprit efter varje toabesök på jobbet. Efter gymmet tvättar jag händerna noga, och ibland under passen. Mest för att jag tar mig i ansiktet mycket, vilket inte är bra. Jag biter på fingrarna ibland med, har jag inte tvättat innan kan du ge dig fan på att jag blir sjuk.
Annars käkar jag allt det vanliga u know. Tycker det funkar ganska bra ändå. Sjuk 2ggr per år när jag dietar är la helt ok.
Tvätta händerna och peta dig inte i ansiktet allt för mycket. Man blir ju inte särskilt förvånad att typ vinterkräksjukan sprids som en löpeld när folk sitter och käkar med händerna på tunnelbanan, man kan ju likaväl slicka på handtagen.
Äsch, hur orkar man bry sig? Kul att leva lite också. Såvida man inte har problem med att bli sjuk väldigt ofta så är det rätt meninglöst att hålla på att tvätta händerna konstant och vara petig med allt.
Äsch, hur orkar man bry sig? Kul att leva lite också. Såvida man inte har problem med att bli sjuk väldigt ofta så är det rätt meninglöst att hålla på att tvätta händerna konstant och vara petig med allt.
Hur ofta du blir sjuk i förkylning och dylikt handlar till största delen om hur mycket virus du får i dig. Folk kan hålla på hur mycket de vill med att "stärka immunförsvaret" men för friska människor är detta oftast helt meningslöst.
När jag jobbade på vårdcentral blev jag förkyld 4 gånger på en vinter, blev hostad i ansiktet ungefär varannan dag.
King Grub
2015-07-02, 17:12
Får man ett förkylningsvirus på en slemhinna är sannolikheten att man smittas och insjuknar rätt nära 100% , vad man än gör.
Jag själv är noga med att tvätta händerna, sprita dem och pillar mig aldrig i fejset. Har hjälpt rätt mycket. Sen jag slutade dricka och festa varje helg (har inte varit berusad sen förra valborg) har jag slutat vara sjuk stup i kvarten, var mer eller mindre sjuk en gång i månaden innan under gymnasietiden, sjukdom bytte av nästa sjukdom ungefär. Kunde gå runt i veckor med grönt slem och harkla mig och vilopuls på 100 typ. Men nu mera sover jag lika mycket på helgerna och slarvar aldrig med sömnen.
Ungefär så, fast precis tvärtom :)
Rolfarsson
2015-07-02, 18:15
Jag har dom senaste 3 åren markant lyckats att dra ned på antalet förkylningar genom att vara löjligt försiktig, 2 stycken under dessa 3 åren.
Jag har som exempel undvikit ställen där det är trångt och många vistas (speciellt inomhus), handlat på kvällarna när det är som minst folk i butikerna, ringt och hört med familj och vänner om dom är förkylda innan jag besöker dom, och jag pillar mig ALDRIG i ansiktet om jag har tagit i något utanför hemmet, kliar det i ansiktet så kliar jag med armen.
Sen har jag tvättat händerna så mycket som möjligt och ser jag ett barn så håller jag mitt avstånd då dom är otroligt smittsamma.
Utöver detta så ser jag till att få i mig tillräckligt med vitaminer och mineraler, extra zink, D-vitamin och Omega3 via tillskott.
Dom senaste 4 månaderna så har dock min sambo smittat ned mig med 2 stycken, när hon blir sjuk så spelar det ingen roll hur avståndstagande jag är, det är kört.
Den första höll i sig 10 dagar och den senaste som jag just nu befinner mig i är den värsta och mest seglivade som jag har haft i hela mitt liv, jag är just nu inne på dag 26 utan träning, läkaren misstänker mycoplasma (väntar på svar), men jag är livrädd för att jag har dragit på mig TWAR.
Om det är fallet så är det i värsta fall hejdå till min träning några månader och jag kommer då att tappa allt som jag har slitit som ett djur för dom senaste 8 åren.
Det är rätt sjukt hur en så liten grej som en förkylning kan förstöra allt.
Skulle jag kunna backa 8 år så skulle jag aldrig ha börjat med kroppsbyggning pga detta, den tiden skulle man ha kunnat lagt på något annat och man skulle ha kunnat haft en betydligt mycket roligare ungdom, då t.ex. festande var en av uppoffringarna som jag har gjort för detta.
Nu när man har en kropp som man är mer än nöjd med så är det dock ens värsta mardröm att förlora den :P
Har inte varit sjuk sen precis då jag började träna för 2,5 år, den julen samma år. Klart man varit lite snorig då och då men inget som har jag tvingat mig vara sjukskriven, dock vissa fall har man ju inte tränat bara ifall att. Vet inte varför då jag ofta var sjuk förut och hade huvudvärk minst 2-3 gånger i veckan vilket jag inte haft alls senaste 3 åren. Klassar då inte snorig som sjuk. Sjuk är man när man är sängliggandes.
Blue.plz
2015-07-02, 20:11
https://www.youtube.com/watch?v=AZr36qP14p4
Här är ett exempel på varför det är bra att tvätta händerna. Flera 100-tals miljoner människor som livnär dessa krabater. Äggen lever i åratal :) och det blir många miljoner på en livstid.
Ungefär så, fast precis tvärtom :)
Tacksam om du utvecklar, gärna mer än "lite skit rensar magen" eller "hygienhypotesen".
Det finns dem som får kroniska tarmbesvär efter en gastroenterit.
Här är ett exempel på varför det är bra att tvätta händerna. Flera 100-tals miljoner människor som livnär dessa krabater. Äggen lever i åratal och det blir många miljoner på en livstid.
Tvätta händerna gör man ju givetvis efter toalettbesök, men att inte våga pilla på saker och alltid ha med sig en handspritsflaska? Nej tack.
mangemani
2015-07-02, 20:36
extremt sällan sjuk, men när jag väl blir det så är det ordentligt, alltså "kan knappt gå av yrsel" sjuk.
vet inte riktigt vad jag gör för att kunna hålla mig frisk under sådana långa perioder(ibland år) och jag vet inte heller vad jag gör när jag väl blir sjuk.
2 stycken under dessa 3 åren.
Varför ska du vara överdrivet försiktig om du nästan aldrig är sjuk? Och du kommer inte tappa 8 års slit på några månader, muskelminnet ser till att det du tappar kommer tillbaka snabbt som fan.
Föredrar George Carlins stil. Slicka och ta på allting och ge immunförsvaret en omgång tills du tränat upp det så pass rejält att du kan glida runt förhållandevis obehindrat.
Med reservation för att det finns extremt många olika typer av bakterier och virus så är det betydligt skönare att inte gå runt och vara pryd
Jag tvättar händerna ofta, rör aldrig mitt ansikte med otvättade händer, andas aldrig utanför huset, rör ingenting utanför huset. Perfekt.
Jag tvättar händerna ofta, rör aldrig mitt ansikte med otvättade händer, andas aldrig utanför huset, rör ingenting utanför huset. Perfekt.
Träffar inga människor.
Håller mig på avstånd från småbarn
Vad säger ni om huskurer, funkar det?
Rolfarsson
2015-07-02, 21:50
Vad säger ni om huskurer, funkar det?
Bara lindra vissa symptom, dom har ingen effekt på viruset i sig, vilket oftast är orsaken till övre och nedre luftvägsinfektioner.
Vet någon om allergier (päls/pollen) har effekt på kroppen och gör att man blir mer mottaglig för virus/baciller om man är allergisk och har höga nivåer av histamin i omloppet?
Rolfarsson
2015-07-03, 00:43
Vet någon om allergier (päls/pollen) har effekt på kroppen och gör att man blir mer mottaglig för virus/baciller om man är allergisk och har höga nivåer av histamin i omloppet?
Min sambo som är allergisk mot en rad saker frågade den läkaren som hon träffade om detta, och det stämmer, är man allergisk så blir man mer mottaglig för virus och bakterier då slemhinnorna är irriterade/svullna.
Risken för att få en bihåleinflammation ökar också om slemhinnorna i näsan är svullna.
Min sambo som är allergisk mot en rad saker frågade den läkaren som hon träffade om detta, och det stämmer, är man allergisk så blir man mer mottaglig för virus och bakterier då slemhinnorna är irriterade/svullna.
Risken för att få en bihåleinflammation ökar också om slemhinnorna i näsan är svullna.
Där ser man! Tror fan att det är så. Reagerar alltid starkt på allt pollen/gräs som blommar varje vår/sommar. Har också 2 håriga taxar när jag är hemma hos familjen i Älmhult som jag är lite allergisk mot, kan nog hjälpa till på förkylningstraven.
Blue.plz
2015-07-03, 07:00
Handwashing education in the community:
Reduces the number of people who get sick with diarrhea by 31%
Reduces diarrheal illness in people with weakened immune systems by 58%
Reduces respiratory illnesses, like colds, in the general population by 21%
About 2.2 million children under the age of 5 die each year from diarrheal diseases and pneumonia, the top two killers of young children around the world.
Handwashing with soap could protect about 1 out of every 3 young children who get sick with diarrhea and almost 1 out of 6 young children with respiratory infections like pneumonia.
http://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html
Det är väldigt få som tvättar händerna riktigt (många som inte tvättar alls!).
Hur tvättar man "riktigt"?
panzerpig
2015-07-03, 16:14
Hur tvättar man "riktigt"?
Typ såhär: www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information+om+livsmedel+/hantering+och+forvaring/handtvatt/
Det viktiga är nog att du tvöttar mellan fingrarna, ovansidan och unt naglarna (för detta glömmer de flesta)
Typ såhär: www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information+om+livsmedel+/hantering+och+forvaring/handtvatt/
Det viktiga är nog att du tvöttar mellan fingrarna, ovansidan och unt naglarna (för detta glömmer de flesta)
Glöm inte tummen heller, handens smutsigaste finger.
När jag tänker efter har jag aldrig i hela mitt liv köpt en vanlig tvål för att tvätta händerna.
Haft 2 sjukdagar sedan 2009. Så kroppen har väl petat i sig alla bakterier som finns :D
Tvättar händerna efter toabesök, innan mat och efter styrketräning. Extra noga i samband med terminsstart. Sover ordentligt, äter bra.
Känns överlag bara som att vissa personer är födda med en bra genetik för att undvika sjukdom, andra inte. Snacka om orättvist.. :(
När jag tänker efter har jag aldrig i hela mitt liv köpt en vanlig tvål för att tvätta händerna.
Haft 2 sjukdagar sedan 2009. Så kroppen har väl petat i sig alla bakterier som finns :D
Så det här är något helt nytt för dig?
http://www.ocay.se/Content/img/assortment/366d6b9e3e3f477ab5009d3058149a71_popup.jpg
Vad är det som avgör hur länge en förkylning/ett virus håller i sig? Kan man påverka detta på något sätt?
Får man ett förkylningsvirus på en slemhinna är sannolikheten att man smittas och insjuknar rätt nära 100% , vad man än gör.
Hur kommer det då sig att vissa aldrig är förkylda och vissa flera gånger/år?
Även hur det då kommer sig att samma person kan vara sjuk nästan jämt med en livsstil sen gå flera år utan att vara sjuk med en annan livsstil (mig själv i ett exempel)
Vad är det som avgör hur länge en förkylning/ett virus håller i sig? Kan man påverka detta på något sätt?
Det jag gör under förkylning är att skölja näsan med saltlvatten.
1 dl ljummet vatten och 1 krm salt i en shaker, skaka. Sug upp vattnet med näsborrarna och spotta ut.
Rolfarsson
2015-07-04, 11:41
Ditt immunförsvar och vilken typ av virus/bakterie det är som har orsakat det, sen kan man även få komplikationer av en förkylning som kan göra sjukdomstiden ännu längre, som t.ex. bihåleinflammation, lunginflammation, myokardit osv.
Är det ett virus som är orsaken så kan man inte göra ett skvatt förutom att lindra symptomen, är det dock en bakterie så hjälper antibiotika, det får du dock inte utskrivet såvida du inte får en av komplikationerna ovan eller om det blir väldigt långdraget, något t.ex Chlamydia Pneumoniae (twar) kan göra det.
1 dl ljummet vatten och 1 krm salt i en shaker, skaka. Sug upp vattnet med näsborrarna och spotta ut.
Det ska vara 2.5 dl vatten och 0.5 krm salt för att få samma salthalt som det är i kroppen (0.9%).
Sen ska man inte andas upp det, man ska spruta in det i ena näsborren och ut genom den andra samtidigt som man andas med munnen.
Ditt immunförsvar och vilken typ av virus/bakterie det är som har orsakat det, sen kan man även få komplikationer av en förkylning som kan göra sjukdomstiden ännu längre, som t.ex. bihåleinflammation, lunginflammation, myokardit osv.
Är det ett virus som är orsaken så kan man inte göra ett skvatt förutom att lindra symptomen, är det dock en bakterie så hjälper antibiotika, det får du dock inte utskrivet såvida du inte får en av komplikationerna ovan eller om det blir väldigt långdraget, något t.ex Chlamydia Pneumoniae (twar) kan göra det.
Okej och immunförsvaret styrs av genetik eller vad?
Rolfarsson
2015-07-06, 01:12
Okej och immunförsvaret styrs av genetik eller vad?
Ja, genetik spelar en stor roll.
http://fof.se/tidning/2005/3/darfor-blir-manniskor-olika-sjuka
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/Immunforsvaret/Blodet-och-immunforsvaret/
Ja, genetik spelar en stor roll.
http://fof.se/tidning/2005/3/darfor-blir-manniskor-olika-sjuka
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/Immunforsvaret/Blodet-och-immunforsvaret/
Intressant det där!
shut teh face
2015-07-06, 06:51
Jag blir i princip alltid sjuk när jag ligger på ett kaloriunderskott som är kraftigt, någon hundra kcal är OK men inte mer. Jag utsätts för virus hela tiden antar jag i och två barn på dagis osv
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.