Visa fullständig version : Är det fel på min kropp?
Ja som frågan lyder, är det fel på min kropp? Jag försöker gå ner några kilo i vikt men har senaste veckan börjat gå upp i vikt, det liksom smyger sig på med allt från 0,1 kg till 0,4 kg i taget så pass att jag gått upp 1,1 kg nu och det är ju inte det jag vill. Och det är konstigt för tidigare har jag rasat i vikt på det jag äter nu.
Jag äter runt 970-1000 kcal per dag och promenerar runt 3 timmar per dag, allra minst går jag 2,5 timmar varje dag. Mer än så har jag inte tid eller ork att gå. Jag kan inte springa eller träna på gym pga fysiska hinder så jag måste lösa det genom kosten och inte mer träning.
Ska jag alltså behöva äta mindre än 900 kcal? Kan min ämnesomsättning vara rubbad eller har jag bara så lågt kaloribehov trots att jag rör mig en del?
Kan det vara för att jag dricker för mycket? Jag har ett litet cola-light beroende så det blir ju en del lightläsk varje dag. Fast det spelade ju ingen roll förut för då drack jag ju colan och gick ändå ner i vikt. Hur länge stannar vätskan kvar i kroppen efter att man druckit? Säg att jag dricker sista glaset vid 21 på kvällen, är det "borta" då till nästa morgon?
Kan det vara för lite eller för mycket salt så att kroppen binder vätska? Äter bara salt på paprikan på min knäcke, annars inget salt alls så känns som det skulle vara svårt att överkonsumera salt då men kanske tål jag väldigt lite salt.
Jag äter dagens största måltid på kvällen eftersom det är då jag är hungrigast,är inte lika stort fan av frukost men vad jag vet ska det ju inte spela någon roll när jag äter maten? Och det har ju fungerat förut men blir ju osäker när jag går upp i vikt.
Jag äter flera mediciner som är kända för att ge viktuppgång så funderar på om det spelar in? Till exempel Litium och Zyprexa.
Min kost
Frukost: 2 dl mini yoghurt 80 kcal
Lunch:2 dl mini yoghurt 80 kcal
Middag: 250 gr Lindhals kvarg+ 300 gr björnbär 260 kcal
Kväll: 250 gr Lindhals kvarg+ 500 gr äpple+ 2 knäckebröd jag bakar själv som bara består av kruskakli och fiberhavregryn+ mycket paprika ca 550-580 kcal
Summa: 970-1000 kcal
Det låter mer som att du inte har tillfrisknat från din anorexi. Din kropp vill nog inte väga mindre, om jag får gissa utan att ha några som helst siffror att gå på.
Men kan kroppen verkligen känna av vad den vill väga och "protestera" om man försöker pressa den under den gränsen?
Jag är inte överviktig rent siffermässigt eller BMI och allt sånt men jag känner det som att jag är tjock och jag är hemskt missnöjd med hur kroppen ser ut och hur den känns. Behöver inte gå ner till samma extrema vikter som jag varit på förut men vill gå ner 2-3kg. Kan man vara tjock fast man väger för lite enligt BMI? För det är så jag uppfattar min kropp. Andra som väger samma sak kanske ser smala eller normala ut men jag ser tjock ut.
Är tjej, 162 cm och skäms för att skriva min vikt för att jag tycker jag väger så mycket men jag är ju anonym här, idag låg vikten på 40,9 kg, förra veckan var det 39,8kg så det skiljer ju en del.
Håll dig borta från alla forum som har med kost att göra, sök vård och lyssna på din läkare. Det är mitt råd.
Men kan kroppen verkligen känna av vad den vill väga och "protestera" om man försöker pressa den under den gränsen?
Ja, du är gravt underviktig och har redan passerat gränsen för länge sedan.
Ricken13
2015-06-30, 13:11
Jag är inte överviktig rent siffermässigt eller BMI och allt sånt men jag känner det som att jag är tjock och jag är hemskt missnöjd med hur kroppen ser ut och hur den känns. Behöver inte gå ner till samma extrema vikter som jag varit på förut men vill gå ner 2-3kg. Kan man vara tjock fast man väger för lite enligt BMI? För det är så jag uppfattar min kropp. Andra som väger samma sak kanske ser smala eller normala ut men jag ser tjock ut.
Är tjej, 162 cm och skäms för att skriva min vikt för att jag tycker jag väger så mycket men jag är ju anonym här, idag låg vikten på 40,9 kg, förra veckan var det 39,8kg så det skiljer ju en del.
Det är nog dags att du tittar på det objektivt.
162cm lång och 40kg är alldeles för lite.
Din kropp mår inte bra, och inte du heller.
Du ska inte gå ner i vikt.
Har du nån att prata med?
Användaren har startat liknande trådar och hon behöver givetvis hjälp, men inte av ett träningsforum utan proffshjälp för sin sjukdom.
TS, sök hjälp innan det är helt försent..
waspen123
2015-06-30, 14:41
TS vad du behöver är hjälp, och tycker det låter mer som du borde träna samt äta MER än något annat. Har man verkligen noll muskler så är det lätt att se "skinnyfat" ut. Men som sagt, sök hjälp, prata med någon :(
Prata med läkare istället för att sitt på nätet och försöka få stöd i dina sjukliga försök till viktminskning.
Angående trådens rubrik. Felet med din kropp är att den är extremt underviktig. I övrigt sitter felen inte i kroppen utan i ditt huvud. Felet kallas anorexia.
Jag vet ju att jag är sjuk men ändå tycker jag verkligen att min kropp är ett problem som behöver åtgärdas, jag är ju inte alls nöjd med hur jag ser ut eller hur kroppen känns och skulle vilja bli mer bekväm i den. Det känns svårt att bli bekväm på den vikten jag har nu.
Jag vet ju att jag är sjuk men ändå tycker jag verkligen att min kropp är ett problem som behöver åtgärdas, jag är ju inte alls nöjd med hur jag ser ut eller hur kroppen känns och skulle vilja bli mer bekväm i den. Det känns svårt att bli bekväm på den vikten jag har nu.
Fast det har inget som helst att göra med din vikt. Du vet att du är sjuk men du har ändå ingen sjukdomsinsikt. Du var på gång med att få hjälp med dina ÄS. Lägg din energi på att styra upp det, inte att banta.
Lösningen för att bli bekväm i din kropp är inte att äta mindre och väga mindre. Det är att bli frisk.
Sök hjälp.
Men om du nu påstår att du vet att du är sjuk förstår du då inte att ingen här vill hjälpa dig att förvärra ditt sjukdomstillstånd? Givetvis vill inte din kropp gå ner i vikt, den kämpar för att behålla den lilla vikt du har. Vidare viktnedgång leder till ännu mer fysiska skador och slutligen till döden. Som mini skriver så är inte lösningen på din bild av din kropp att försöka ändra på kroppen (svälta sig) utan ditt psyke.
Nu vet nog de flesta här av erfarenhet att det är lönlöst att diskutera på nätet med någon som är så djupt inne i sjukdomen, det enda tips vi kan ge är att du söker den hjälp du behöver för att bli bra.
Du kommer sabba din ämnesomsättning och förbränning vilket sedan kommer att leda till att du kommer gå upp i vikt av minimalt med föda! Vill du verkligen det?
Blir du mätt ens?
Vad är det för fråga? TS lider av en svår sjukdom, hur är din fråga relevant eller hjälpsam?
King Grub
2015-06-30, 17:50
Sök hjälp. Du är kraftigt underviktig och på väg att svälta dig, till döds om det fortsätter. Du behöver professionell hjälp, inte forumhjälp. Vissa svar i tråden är utmärkta - ni vet vilka ni är - men så smyger det in sig kom-och-hjälp-mig-kommentarer vilka stjälper snarare än hjälper.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.