handdator

Visa fullständig version : Ont i axel vid knäböj - bara jag?

karlingen
2015-06-26, 00:12
Har hållt på med 5x5 i något år nu och har känt av denna smärta från o till i böjen.
Det var inte förrän jag böjde tyngre vikter som jag skadade mig (kapseltöjning enl. sjukgymnasten). Men jag ställer mig frågandes till hur ni går tillväga för att slippa denna misär.

Har följt Mehdis och Rippletoe's rekommendationer men känner ändå av denna smärta i främre delen av axeln.

Får ni ont i nån axel vid low bar squats?

ceejay
2015-06-26, 00:18
Low bar kräver en större rörlighet i axeln än highbar. Stretchar du något?

karlingen
2015-06-26, 00:22
Jo, det gör jag. Men jag måste erkänna att jag inte alltid har gjort det.
Shoulder dislocation är en grej jag brukar göra. Något som Mehdi rekommenderar.

LillisJ
2015-06-26, 00:42
Pekar armbågarna rakt nedåt eller bakåt? Hade samma problem som du, bytte till high-bar så löste det sig. Orkar inte dalta med smärta om en liten justering löser problemet.

karlingen
2015-06-26, 07:46
Pekar armbågarna rakt nedåt eller bakåt? Hade samma problem som du, bytte till high-bar så löste det sig. Orkar inte dalta med smärta om en liten justering löser problemet.

Jag har testat både bakåt och nedåt. Men upplever ändå samma smärta.
jag ogillar high bar squat just av anledningen att man känner sig mer framåtlutad och inte klarar av lika tunga vikter.

anvihl
2015-06-26, 10:19
Testat att bredda greppet? Stretcha bröstet också och se om det hjälper, gärna med hjälp av lätta djupa flyes och dylikt.

1x0
2015-06-26, 11:40
https://www.youtube.com/watch?v=K938ohitkWo

*Vid 1:40 till 2:05
*2:20 till 3:00

De två stretches (1 med kvast och 1 mot dörrkant) har hjälpt mig verkligen BRUTALT för low bar squats. De är väldigt bra för att 'få bak och ner armbågarna under stången' istället för man flapprar upp armbågarna och därav fäller ryggen (på tunga vikter), händer ofta, säger inte att det alltid händer.

Jag har haft enorma problem med (axlar/armar) low bar squats; ont i baksida axlar, framsida axlar, ont i armbågarna, problem att mina under -och överarmar domnar bort efter tunga böj, ont i handlederna.

Handledssmärtorna fick jag bort av köra tumlöst grepp; så jag inte "viker" handlederna.

Axelsmärtorna gick bort av vila och stretching (de två streches i videon jag tipsade om)

Armbåges -och underarms/överarms-bortdomningarna fick jag bort av att flytta ut till bredare grepp. Troligtvis gav för tight/smalt grepp dålig blodcirkulation eftersom stel.
^Föredrar dock så smalt grepp i böj som möjligt eftersom jag blir mer tight och stången ligger perfekt; dock är det inte värt att mina armar domnar bort och armbågssmärtor.

Så för mig: ju tightare grepp ju bättre ligger stången, men får problem med armarna och armbågarna. Ju bredare= ju mindre smärta men stången ligger tyvärr inte superbra. Samt stor chans att mina armbågar fladdrar uppåt när vikterna blir tunga och därav fäller ryggen.

Körde också "no pinky grip" ett tag:
http://ericcressey.com/wp-content/uploads/2009/03/pinky-less-grip.jpg

^Det gör att du får annan vinkel på armarna/axlarna vilket kan ta bort axelsmärtorna. Det hjälpte för mig (+stretchingen och vilan). Detta greppet skulle jag dock se som temporär lösning, tills man fixat upp rörligheten.

exevision
2015-06-26, 13:45
Låt stången vila på ryggen. Du kan lite omedvetet få mycket vikt i händerna, speciellt när det blir tungt.

anvihl
2015-06-26, 13:49
Låt stången vila på ryggen. Du kan lite omedvetet få mycket vikt i händerna, speciellt när det blir tungt.

Du har rätt, blir dock i praktiken väldigt svårt om man tränar på ett vanligt gym utan riktiga stänger. Alla vanliga gymstänger och dylikt är ju omöjliga att få dikt på ryggen, särskilt i lowbar.

exevision
2015-06-26, 16:21
Du har rätt, blir dock i praktiken väldigt svårt om man tränar på ett vanligt gym utan riktiga stänger. Alla vanliga gymstänger och dylikt är ju omöjliga att få dikt på ryggen, särskilt i lowbar.

Tycker inte det är så stort problem, bara man har en vettig tröja på sig och inte något glansigt halt. Men visst, är stången helt blank även i mitten eller väldigt sliten så är det väldigt svårt!

Määng
2015-06-26, 16:29
Skadade axeln när jag körde knäböj och kunde inte pressa på en månad. Löste det hela med att bredda greppet.

Edit: High bar