handdator

Visa fullständig version : Känner mig obekväm på gymmet. Vad göra?

Hysteria
2015-06-23, 20:26
Som rubriken säger, jag vill börja gymma men känner mig väldigt obekväm på gymmet. För min egen skull har jag försökt ta reda på vad det är som gör mig obekväm.

1. Jag är väldigt svag. Det är speciellt jobbigt att visa hur svag jag är när det finns någon väldigt stark person i närheten. Detta hindrar mig t.ex. från att köra fria vikter om det finns någon stark person i närheten.

2. Jag är inte säker på att jag gör alla övningar/maskiner på rätt sätt. Självklart har jag försökt läsa på så mycket jag bara kan på nätet, men det är väldigt mycket information att ta in. Någon gång kom det fram en kille på gymmet och kommenterade att jag borde sänka vikten på maskinen och bara försöka använda armarna (eller något i den stilen). Sådant tycker jag är sjukt jobbigt, även om han säkerligen bara ville hjälpa till.

Min lösning på dessa problem är att jag går dit precis innan stängning och springer på löpbandet i 10-15 minuter. Sedan går jag över till några maskiner som jag känner mig hyfsat trygg med för att sedan vänta tills alla gått hem och jag är ensam kvar. Då börjar min riktiga träning med fria vikter och liknande. Det här är dock inte hållbart i längden.

Hur ska jag göra för att känna mig bekväm på gymmet?

Tobbey
2015-06-23, 20:29
Alla börjar ju nånstans. Jag kunde knappt pressa enbart skivstången strikt (20kg) över huvudet när jag började träna för snart 3 år sen. Idag lyfter jag över 80kg i den övningen som referens.

Fråga om du är osäker på hur maskiner/övningar ska användas/utföras. Jag hjälper alltid till, men jag brukar inte ta initiativet att hjälpa någon om de inte frågar först.

Var bara dig själv på gymmet, ingen bryr sig vad du gör.

cero
2015-06-23, 20:37
Möt dina rädslor. Det kommer kännas lite jobbigt ett par gånger men efter det försvinner ångesten. I dessa fall är det bra att känna lite obehag, det är så man utvecklas. Om du väljer den bekväma vägen genom att träna när du är ensam så skjuter du bara upp problemet till en annan dag.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d5/38/e1/d538e15d131df95005b111bd2c978589.jpg

Blomkål
2015-06-23, 20:41
Det brukar tyvärr inte hjälpa men jag skriver det ändå: Folk bryr sig inte och i synnerhet inte de som besvärar dig mest, de starkaste. De på gymmet som är mest benägna att spela häftiga inför nybörjare är de som själva är nybörjare men tror sig kunna saker och ting efter tre månader. I många fall syns det inte ens att de tränar. Ta det inte på blodigt allvar och kör ditt eget race så kommer du märka att det inte är någon big deal.

HästN
2015-06-23, 20:48
Det brukar tyvärr inte hjälpa men jag skriver det ändå: Folk bryr sig inte och i synnerhet inte de som besvärar dig mest, de starkaste. De på gymmet som är mest benägna att spela häftiga inför nybörjare är de som själva är nybörjare men tror sig kunna saker och ting efter tre månader. I många fall syns det inte ens att de tränar. Ta det inte på blodigt allvar och kör ditt eget race så kommer du märka att det inte är någon big deal.

Kunde inte sagt det bättre själv.

mini
2015-06-23, 21:04
Finns det möjlighet att få en introduktion av någon på gymmet? Då kan du få hjälp med hur övningarna ska utföras och dessutom få en bra kontakt.
Som redan sagts är det oerhört få som bryr sig om ifall du är svag, och den som bryr sig är knappast värd att slösa energi på. Du kommer att komma över tröskeln och känna dig tryggare. Fortsätt gå dit så blir du mer och mer hemma i miljön.

1x0
2015-06-23, 21:23
Det kommer bara bli lättare och lättare för dig. Mer bekväm efter varje tillfälle. Klarar/har du klarat av några pass så är det bara köra vidare.

Du kan försöka träna vid en tid, där det är vanligtvis lite folk. Typ som du gör nu. Vad är nackdelen med det? Eller börjar du morgonträna.

På mitt gym är det mestadels pensionärer och motionärer (ungefär samma kategori) mellan 08:00 till 12.00, efter det är det blandning mellan de ovanstående samt lite arbetslösa ungdomar/skiftarbetare. Efter 16-17:00 är det de mer "erfarna" som har mycket 'tjo och tjim' för sig.

Pensionärerna och motionärerna tränar bara i maskiner på mitt gym.

F.ö skiter förmodligen 9 av 10 person vilka vikter du tränar på. Själv är jag extremt viktkåt men tittar sällan vad för vikter de andra på gymmet kör med.

Som andra nämner så har alla olika utgångslägen; även om du kör bänkpress med 30 kg, om något år kanske du kör på 100 kg och personerna som såg dig som nybörjare, kommer se att du kommit upp i deras vikter, på väldigt kort tid.

kallebaah
2015-06-23, 21:56
Försök göra det så enkelt som möjligt. Fokusera på ett fåtal övningar, exempelvis de fyra stora lyften, kolla Youtube och lär dig rörelserna. Skit i vikten, det kommer med tiden. Du är där för din egen skull, ingen annans. Nybörjare som kommer till gymmet regelbundet och ger järnet vinner min respekt. Alla måste vi börja nånstans.

Mäktigman
2015-06-23, 23:00
Tvekar på att människor dömer dig för att du är svag, kanske någon enstaka idiot. Det är nog större chans att människor dömer dig för att du sitter å slackar vid maskinerna.

Hysteria
2015-06-23, 23:06
Alla börjar ju nånstans. Jag kunde knappt pressa enbart skivstången strikt (20kg) över huvudet när jag började träna för snart 3 år sen. Idag lyfter jag över 80kg i den övningen som referens.

Hehe, jag gjorde faktiskt lite tester med mig själv för två veckor sen.

Benböj med skivstång: 10or på 40kg
Marklyft: 5a på 50kg
Bänkpress: Klarade endast skivstångens vikt, dvs 20kg.

Herregud vad svajigt bänkpress var för övrigt. Jag klarade inte hålla skivstången stabil av någon anledning. Det är definitivt ingen övning som kommer ske inom den närmsta framtiden.

Finns det möjlighet att få en introduktion av någon på gymmet? Då kan du få hjälp med hur övningarna ska utföras och dessutom få en bra kontakt.

Tyvärr är det ingenting mitt gym erbjuder.

Det kommer bara bli lättare och lättare för dig. Mer bekväm efter varje tillfälle. Klarar/har du klarat av några pass så är det bara köra vidare.

Det är vad jag hoppas på. Problemet för mig har alltid varit att jag gymmat typ 3-4 gånger på en vecka och sedan inte lyckas ta mig dit igen. Jag hinner med andra ord aldrig bli riktigt bekväm på gymmet.

cero
2015-06-23, 23:13
Hystira: 1 vecka? Tålamod min vän. Om du varit där 4 gånger redan så är det lika bra att bara fortsätta.

Du kanske borde gå i samtal.

Donkens
2015-06-23, 23:29
Se gymmet som ditt andra hem.. Hälsa lite då och då på människor vid ögonkontakt, vet ej vad för gym du är på, men med tiden brukar man smälta in i gänget.
Och alla har börjat från 0, ingen kom ut till världen tillsammans med hantlar.

spoon
2015-06-23, 23:43
Dom starka killarna är oftast dom trevliga killarna. Dom har tränat länge och behöver inte hävda sig för någon. Fråga dom om hjälp om det är något som du är osäker på. Jag spenderar hälften av min träning till att hjälpa andra. Alla börjar i princip på samma vikter. Så du kan bli lika stark som andra. Enda skillnaden är att dom har hållit på längre.

svenbanan
2015-06-24, 00:25
Hehe, jag gjorde faktiskt lite tester med mig själv för två veckor sen.

Benböj med skivstång: 10or på 40kg
Marklyft: 5a på 50kg
Bänkpress: Klarade endast skivstångens vikt, dvs 20kg.

Herregud vad svajigt bänkpress var för övrigt. Jag klarade inte hålla skivstången stabil av någon anledning. Det är definitivt ingen övning som kommer ske inom den närmsta framtiden.

Det där är ju inget du behöver skämmas för.

Kör lite bänkpress fast med hantlar istället Så kan du köra med lättare vikter om stången är lite för tung. Du kan även köra det i nån snedbänk (kan kännas lite mindre meckigt), dvs sittande med ryggstöd. Börja med hantlarna i knät, curla upp dem till axlarna, luta dig bakåt och pressa. När du väl gör bänkpress så se till att sänka stången mycket lägre än du tror man ska. Dvs ta ned stången mot bröstvårtorna snarare än halsen. Du kan även köra armhävningar för att stärka pressmusklerna. När det är så där vingligt, men du ändå kan pressa upp vikten, så är stor del av vinglet förmodligen att du är ovan med tekniken. Dvs du behöver göra en massa repetitioner (fast då på lägre vikt) för att lära dig koordinationen ordentligt. Kör med hantlar i snedbänk på gymmet och lite armhävningar hemma så kommer du snart kunna pressa mer än stången på gymmet.

Klagarn
2015-06-24, 00:42
Du har dåligt självförtroende om du bryr dig. Tänk att jag har precis omvänt problem, är nästintill störst på alla gym jag går till och får snea blickar p.g.a det när jag börjar lasta på ordentligt. Men jag bryr mig inte ett skit. Haters gon hate.

Rahf
2015-06-24, 00:44
Detta inlägg utdelar en kollektiv ryggdunk till alla ovanför.

Alltidxx
2015-06-24, 09:15
Som Blomkål skriver. I övrig så kommer det kännas tryggare när du känner att du kan övningarna o s v. Jag minns när jag jobbade som PT/instruktör och tränade en tjej kanske 10 gånger. I början var hon väldigt osäker. Men sen när hon började känna att hon var duktig (för det var hon) så blev hon mycket mer hemma i miljön. Jag såg henne träna en tid strax efter att vi avslutat våran träning ihop och hon förde sig med kompetent självklarhet, bra teknik och jag är helt övertygad om att andra tjejer tittade på henne och tänkte "oj, hon verkar bra". Hade jag inte vetat om hennes bakgrund så hade jag själv tänkt att där går en tjej som tränat i många år.

Sjukt stolt blev jag när jag såg henne! :) :)

Wolls
2015-06-24, 09:35
Mitt tips är att fixa en bra lista med musik du gillar, själv brukar jag köra tung metal. Fixa någon som stängar ute ljudet bra typ in-ear pluggar eller liknande. Fixa en huvtröja.

På gymmet, plugga in musiken, upp med huvan och gå in i den egen värld. Lägg fokus på ditt eget utförande, när du vilar tänk på vad du gjorde bra på föregående set etc, inte helt ovanligt att jag stänger ögonen och tänker på hur jag andas ett tag efter ett tungt set.

Som tidigare sagts, ingen bryr sig om vad du gör och du bryr dig inte om vad andra gör. Fokusera på dig själv och gå in i din egen värld. Ibland tycker jag det är extremt skönt att komma till gymmet, det kan t ex ha varit en tung dag på jobbet eller liknande, bara att gilla läget.

Shqypnia
2015-06-24, 09:41

Kan skriva under på detta!

Folk bryr sig inte om dig på gymmet. De bryr sig inte om mig heller!
Jag kan prata för egen del och säga att jag blir impad av alla nybörjare som (försöker) träna korrekt och med god teknik. Nybörjarna som ockuperar bänkpressen och försöker maxa försvinner alltid efter en vecka.

Lättare sagt än gjort, men: strunta i omgivningen och kör ditt!

Hysteria
2015-06-24, 12:56
Uppskattar alla svar i tråden.

Det där är ju inget du behöver skämmas för.

Kör lite bänkpress fast med hantlar istället Så kan du köra med lättare vikter om stången är lite för tung. Du kan även köra det i nån snedbänk (kan kännas lite mindre meckigt), dvs sittande med ryggstöd. Börja med hantlarna i knät, curla upp dem till axlarna, luta dig bakåt och pressa. När du väl gör bänkpress så se till att sänka stången mycket lägre än du tror man ska. Dvs ta ned stången mot bröstvårtorna snarare än halsen. Du kan även köra armhävningar för att stärka pressmusklerna. När det är så där vingligt, men du ändå kan pressa upp vikten, så är stor del av vinglet förmodligen att du är ovan med tekniken. Dvs du behöver göra en massa repetitioner (fast då på lägre vikt) för att lära dig koordinationen ordentligt. Kör med hantlar i snedbänk på gymmet och lite armhävningar hemma så kommer du snart kunna pressa mer än stången på gymmet.

Otroligt bra tips. Jag har testat att köra med hantlar en gång och det är otroligt vingligt där också. Men jag ska testa att köra det i snedbänk och se om det hjälper.

Ricken13
2015-06-24, 13:06
http://www.telegraph.co.uk/culture/film/film-news/11490023/Arnold-Schwarzenegger-gives-struggling-gym-goer-ultimate-pep-talk-on-Reddit.html

Gober
2015-06-24, 13:25
Hystira: 1 vecka? Tålamod min vän. Om du varit där 4 gånger redan så är det lika bra att bara fortsätta.

Du kanske borde gå i samtal.

Gå i samtal? Du menar att en individ som upplever något som är väldigt vanligt bland de som vill träna ska gå i terapi?

Jag har pratat med väldigt många personer, både tjejer och killar som inte vågar gå till gymmet pga osäkerhet, fördomar osv. Jag tror de allra flesta som sätter sin fot på ett gym för första gången i livet känner sig lite bortkomna. För en del är det förmodligen värre än för andra. Lider hen inte av extrem social fobi så tror jag inte terapi är nödvändigt.

Om inte möjlighet att få hjälp av PT eller någon snäll person på gymmet så kan det vara en bra idé att kolla instruktionsvideos för att lära sig lite grunder. Annars handlar det nog bara om att gå regelbundet så kommer nog snart TS känna sig bekväm på gymmet.

Som flera andra nämnt så bryr sig de flesta inte om andra på gymmet. Skulle någon störa sig på en nybörjare ligger problemet hos den, inte hos TS.

Kischen
2015-06-24, 13:26

Ta med en träningskompis?

Ja, det blir extra svajigt utan vikt så prova med nästa gång.

Stor Hård Ådrig
2015-06-24, 15:45
Inte läst så många utav svaren, men när jag ser nybörjare som mer eller mindre kör med stången + eventuellt lite till, men som man verkligen ser försöker utföra basövningarna med korrekt form blir jag stolt och önskar dem lycka till i mitt huvud. Kör på bara, om du tycker det är kul och vill utvecklas så kommer du känna dig bekväm inom kort.

GulligaGurkan
2015-06-24, 16:28
Nu är inte jag speciellt stark med kolo-mått, men något har ju hänt sen jag började träna. Behövde pass med enbart stången i bänk och det tog flera månader innan jag kunde göra en enda chin.
Nu tycker jag det är inspirerande att se folk börja träna! Ännu roligare är det när man ser att den personen gör framsteg! Folk som tar sig ur sin comfort zone och uppnår stora saker.

Ingen på gymmet kommer se ner på dig för att du inte är så stark nu, ingen föds stark så alla har börjat nånstans. Som några sagt tidigare borde du dock fråga om övningar du är osäker på, de flesta kommer gladeligen hjälpa dig!

bighulken
2015-06-24, 16:34
Denna osäkerhet, har vi nog alla haft, första gången på ett gym!!!

Eller första gången på något annat, typ simning eller brottning eller annat, där det egentligen krävs lite kunskap.

Har vart med om dessa saker många gånger, det gäller att stålsätta sig, och sedan göra det, dvs, gå dit. Övervinna sina rädslor, och börja!!

Det handlar ju mest om en själv, och sina egna tankevurpor!!......
Man tror, en ditt, och en datt, men oftast så är det ens egna tankar bara!
Så där är man nog sin egen fiende!!...

Tyckte själv, det var lite jobbigt i början, när jag började åka kommunalt igen!!
Dvs, buss å tunnelbana, tåg, men efter ett tag inser man, att ungefär(många) tycker same thing!!!....

De tittar ned i mobilerna(förr i tiden, Tidningarna.)....
Jag har råkat i många samtal på detta sätt, efter den första tidens åkande.

Lär dig lite, hur man bör göra när man tränar, dvs, träna på, och inte störa andra när de tränar, och sedan brukar det lösa sig efter ett par veckor................Med vänlig hälsning/

Leetsauce
2015-06-25, 22:07
https://www.youtube.com/watch?v=3d8wqHADTpA

Som någon som började träna på gym ett drygt år sedan och nu smälter in utan problem: ingen bryr sig vad du gör. Personligen sneglar jag en del på andra, men det är på folk som är starkare än mig själv eller iaf runt samma nivå. Jag har flera gånger frågat efter hjälp med t ex teknik i knäböj av folk som var mycket bättre och alltid blivit vänligt bemött.

cero
2015-06-25, 22:15
Gå i samtal? Du menar att en individ som upplever något som är väldigt vanligt bland de som vill träna ska gå i terapi?

Samtalsterapi är inte bara för psykiskt sjuka, utan för alla som vill förbättra sina liv och lära känna sig själva bättre. Lider man av så dåligt självförtroende att man har svårt för att vara bland folk så är det en väldigt bra idé med professionell hjälp.

Trådskaparen skriver "Problemet för mig har alltid varit att jag gymmat typ 3-4 gånger på en vecka och sedan inte lyckas ta mig dit igen." så det här låter som något mer än att bara vara lite obekväm första gången, och gissningsvis är h*n inte världens mest självsäkra person utanför gymmet heller. Att smyga in på ett gym under konstiga tider för att undvika att träffa på andra människor är helt klart en social fobi och ingenting som bör betraktas som "normalt".

Beemel
2015-06-26, 14:08
De få gånger jag "märker"/tänker på någon som är "svag" på gymmet så är mina första tankar varje gång (i ordning):

1: "Been there done that"

2: Fan vad avundsjuk jag är på den procentuella styrkeökning den där person kommer ha inom närmsta tiden....

3: (vilket jag även tänker när jag ser väldigt överviktigar personer som tränar)
Fy fan vad bra att de faktiskt försöker och kämpar för att bli starkare/lättare.

Det jag hoppas att låter bli att göra är att försöka köra tyngre än vad du faktiskt klarar, bara för att det ska "se bättre ut".
Sådant slutar bara med skador.

Och som många tidigare sagt. Alla börjar någonstans, och det finns bara ett sätt om man vill bli starkare, det är att träna!

Lycka till, och tänk inte så mycket på andra, bara lyft!

Grans
2015-06-27, 01:42
1. Alla har börjat nånstans, de starkaste personerna förstår detta bäst och bryr sig minst om nån som är svagare då han själv gått igenom det.

2. Försök inte göra allt på en gång, lär dig framförallt basövningarna och ett par relaterade assistansövningar och håll dig till det ett tag, sen kan du med tiden prova nya övningar. Ta åt dig av hjälpen, passa på att fråga också!

Ajasoro
2015-06-27, 07:59
Var i en liknande situation när jag började gymma. Var rädd att någon skulle anmärka på min bristande teknik, så såg till att känna mig någorlunda trygg i den innan jag utsattes för stressmomentet främmande folk. Jag läste på om basövningarna i några timmar, kollade på Youtube-klipp, filmade mig själv hemma och gick till gymmet strax innan stängning typ två gånger. Jag tycker inte du behöver möta dina rädslor så direkt som alla beskriver, bygg upp självförtroendet i fred så länge du vågar dig ut till slut!
Bra KBT ska ske gradvis! :)