handdator

Visa fullständig version : Hjälp för viktnedgång

kallevallenberg
2015-06-22, 18:44
Grabb på 22 år som känner att jag gått upp en del i vikt de senaste månaderna som jag skulle behöva bli av med.

Jag är 179 centimeter lång och väger 95 kilo.
Spelar fotboll ungefär 2 gånger i veckan.

Har ett mål att väga runt 80 kilo i slutet av Augusti. Alltså om 2 månader.
Låter kanske mycket men jag vill verkligen försöka att tappa dessa kilon.

Vilket är det bästa sättet att förbränna fett på utöver gym? Är det powerwalks? Långpromenader? Löpning? Eller är det bäst att satsa på gym då jag även skulle vilja bygga lite muskler efter jag gått ner dessa kilon?

Har ni någon bra "diet" att följa i matväg? 5:2? LCHF? Bara äta mindre portioner?

HIT ME MED SVAR

Kalle

Ram Dass
2015-06-22, 18:51
15 kg är väldigt mycket, förmodligen för mycket. Jag har gått ner ca. 7 kg på ~1200 kcal underskott om dagen, på snart två månader.

Då har jag gymmat 3-4 gånger i veckan (drygt två timmar per pass) och tränat fotboll 2-3 gånger i veckan.

Dietetmässigt kan du lägga upp det lite hur du vill. Räkna kalorier har jag iallafall gjort, vilket jag skulle rekomendera. Periodisk fasta har jag provat nu i två dagar (fasta 18 timmmar, ätarfönster 6 timmar) och det har fungerat riktigt bra för hungerkontroll för mig.

kallevallenberg
2015-06-22, 18:55
Jag håller med, 15 kilo låter väldigt mycket.. men jag har en hel del att ta av måste jag säga. Periodisk fasta skulle jag inte ha något problem med egentligen. Det är ofta jag endast äter en gång per dag osv, så det kanske är något jag borde testa?

vicarious
2015-06-22, 18:59
Vilket är det bästa sättet att förbränna fett på utöver gym? Är det powerwalks? Långpromenader? Löpning? Eller är det bäst att satsa på gym då jag även skulle vilja bygga lite muskler efter jag gått ner dessa kilon?

Kaloriunderskott (med högt proteinintag) och styrketräning. Om du åstadkommer kaloriunderskottet genom träning eller att äta mindre, eller en kombination - är av mindre betydelse. Styrketräna bör du göra då det hjälper bevara muskelmassa.

Har ni någon bra "diet" att följa i matväg? 5:2? LCHF? Bara äta mindre portioner?

Ät mindre.

Ram Dass
2015-06-22, 20:43
Jag håller med, 15 kilo låter väldigt mycket.. men jag har en hel del att ta av måste jag säga. Periodisk fasta skulle jag inte ha något problem med egentligen. Det är ofta jag endast äter en gång per dag osv, så det kanske är något jag borde testa?

Ja det kanske är något du borde testa. :-)

Don H
2015-06-22, 21:52
Ett svar som är ganska bra hjälp är dessa;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Skittråkigt svar,,jag vet, men här har du allt du behöver för att lyckas.

Sista länken är bra att läsa flera gånger. Bra info att ha vare sig deff eller bulk, bara vända på lite siffror. Väga och räkna

Donkens
2015-06-23, 00:17
Läs lite om Warrior Diet.

Kombinera detta med styrketräning + cardio och landa på ett intag av 1000-1200 kalorier per dag. Max 1500. Efter din styrketräning eller cardiopass så ska du även ta en powerwalk i cirka 40 min-1 timme.

Warrior diet innebär att du samlar hela ditt intag till 1 måltid, och det är helst efter träningen. Spelar ingen roll om det är på eftermiddagen eller kvällen.

Gäller att du skärper dig mentalt.
Börjar du däremot se suddigt och bli aggressiv mot andra människor så ska du sluta.

Medel mot att stänga av hungerkänslorna.

Kaffe (utan socker och mjölk)
Té (utan socker och mjölk)
Vatten
Citronvatten
Citron

Det är svårt dem första 4 dagarna, sen går det som tåget.

Det mesta av ditt intag ska komma från protein, så mycket tonfisk och kycklingbröst.

Mvh